Ivf of niet

IVF Forum
Plaats reactie
Merieke
Berichten: 7
Lid geworden op: 4 juli 2018, 17:54

Ivf of niet

Bericht door Merieke » 4 juli 2018, 18:09

Hallo allemaal,

Na jarenlang twijfelen over wel of niet een kindje begon het verleden jaar toch ineens te kriebelen en hebben we besloten om.er volop voor te gaan. Na een half jaar zonder resultaat had ik een ovulatietest gedaan en daar was geen piekvruchtbaarheid op te zien. De maand erna nog eens testen maar weer niets. De huisarts heeft me dan doorgestuurd naar de dienst fertiliteit en na enkele testen ben ik gisteren te weten gekomen dat ik heel weinig folikels heb en dat ik maar weinig kans heb om op natuurlijke wijze zwanger te worden. Dit was echt wel eventjes verschieten en ben er echt niet goed van. Ik moet zo vlug mogelijk een afspraak maken bij de dienst ivf en dan gaan we alles bespreken. Is er nog iemand die spontaan of via ivf zwanger is geraakt met heel weinig eitjes? Ben ondertussen al 38 en heb wel schrik om met de behandeling te starten maar wil ook nog wel graag een kindje. Groetjes.

Lisa90
Berichten: 253
Lid geworden op: 5 november 2017, 14:08

Re: Ivf of niet

Bericht door Lisa90 » 4 juli 2018, 19:22

Hallo Merieke,

Bij IVF wordt de follikels gestimuleerd door hormonen. Je gaat hierdoor meerdere follikeltjes krijgen. Onmiddellijk zorgen maken hoef je zeker niet te doen. Ten slotte is er maar 1 goed follikeltje nodig om het tot een zwangerschap te bekomen :-).
In mijn geval had ik er net teveel en heb ik eiblaasjes moeten laten wegbranden. Ik dacht altijd 'hoe meer follikels, hoe beter', maar dat is zeker niet waar :-D
2016 Pilstop
ICSI 1 neg. (0 ingevr)
ICSI 2 neg. (0 ingevr)
Laparoscopie kapseldrilling + weghalen endomitriose
Hysteroscopie corrigeren T-vormige baarmoeder
ICSI 3 neg. hatching (0 ingevr)
ICSI 4 Jette neg. (0 ingvr)

irisbloem
Berichten: 1414
Lid geworden op: 14 maart 2017, 13:41

Re: Ivf of niet

Bericht door irisbloem » 4 juli 2018, 23:11

Merieke schreef:
1 januari 1970, 1:00
Hallo allemaal,

Na jarenlang twijfelen over wel of niet een kindje begon het verleden jaar toch ineens te kriebelen en hebben we besloten om.er volop voor te gaan. Na een half jaar zonder resultaat had ik een ovulatietest gedaan en daar was geen piekvruchtbaarheid op te zien. De maand erna nog eens testen maar weer niets. De huisarts heeft me dan doorgestuurd naar de dienst fertiliteit en na enkele testen ben ik gisteren te weten gekomen dat ik heel weinig folikels heb en dat ik maar weinig kans heb om op natuurlijke wijze zwanger te worden. Dit was echt wel eventjes verschieten en ben er echt niet goed van. Ik moet zo vlug mogelijk een afspraak maken bij de dienst ivf en dan gaan we alles bespreken. Is er nog iemand die spontaan of via ivf zwanger is geraakt met heel weinig eitjes? Ben ondertussen al 38 en heb wel schrik om met de behandeling te starten maar wil ook nog wel graag een kindje. Groetjes.
Ik ben ook op mijn 38 jaar begonnen met behandeling en toen werd direct vastgesteld dat ik een zeer laag AMH heb. Heb jij dit al laten testen? Want wat bedoelen ze met weinig follikels? Dat je genoeg eitjes hebt maar je lichaam ze niet zelf kan laten rijpen of dat je eicelvoorraad nog klein is?

Merieke
Berichten: 7
Lid geworden op: 4 juli 2018, 17:54

Re: Ivf of niet

Bericht door Merieke » 4 juli 2018, 23:47

Mijn eicelvoorraad is heel laag. Daarmee dat ik schrik heb dat het niet meer gaat lukken. Is het bij jou uiteindelijk gelukt?

Merieke
Berichten: 7
Lid geworden op: 4 juli 2018, 17:54

Re: Ivf of niet

Bericht door Merieke » 4 juli 2018, 23:51

Lisa90 schreef:
1 januari 1970, 1:00
Hallo Merieke,

Bij IVF wordt de follikels gestimuleerd door hormonen. Je gaat hierdoor meerdere follikeltjes krijgen. Onmiddellijk zorgen maken hoef je zeker niet te doen. Ten slotte is er maar 1 goed follikeltje nodig om het tot een zwangerschap te bekomen :-).
In mijn geval had ik er net teveel en heb ik eiblaasjes moeten laten wegbranden. Ik dacht altijd 'hoe meer follikels, hoe beter', maar dat is zeker niet waar :-D
Oei ja dat is dan ook niet zo goed. Hopelijk mag het voor jou lukken!

Sterrie
Berichten: 318
Lid geworden op: 4 januari 2017, 16:56

Re: Ivf of niet

Bericht door Sterrie » 5 juli 2018, 9:46

Dag Merieke,

Hier ook iemand met een lage eicelvoorraad. Wij zijn op aanraden van de fertiliteitsarts meteen met IVF gestart omdat de kans op een natuurlijke zwangerschap echt klein zou zijn en ze zo snel mogelijk aan de slag wou met 'wat er nog overbleef'. Ik had na de stimulatie maar drie eicellen die groot genoeg waren geworden (we hadden natuurlijk niet veel meer verwacht omwille van die weinig eitjes), maar ik ben wel zwanger geworden van die terugplaatsing, dus het kan zeker! Zoals Lisa zegt: 1 gouden eitje kan genoeg zijn. Maar ik was toen wel 'maar' 28 jaar en dat heeft in mijn voordeel gespeeld, leeftijd doet er namelijk ook toe, niet enkel het aantal eicellen.

Of je IVF wil starten, zal je voor jezelf moeten uitmaken denk ik... Het kan nog lukken, maar het kan ook op een grote teleurstelling uitdraaien jammer genoeg... Ik voor mezelf zou het minstens eenmaal proberen om te zien hoeveel eitjes er zouden groeien en toch het gevoel te hebben dat ik alles geprobeerd zou hebben, maar ik kan evenzeer begrijpen dat iemand dat traject liever niet ingaat.

Veel succes met je keuze!
Sterrie

PS: check ook eens het topic 'AMH laag', daarin schrijven we met een aantal vrouwen met een lage eicelvoorraad.
11/2016: Start MM - Laag AMH/hoog FSH
02/2017: IVF 1 - Oktober 2017: zoontje ❤️
04/2019: Cryo 1.1 - December 2019: zoontje ❤️

irisbloem
Berichten: 1414
Lid geworden op: 14 maart 2017, 13:41

Re: Ivf of niet

Bericht door irisbloem » 5 juli 2018, 10:01

Merieke schreef:
1 januari 1970, 1:00
Mijn eicelvoorraad is heel laag. Daarmee dat ik schrik heb dat het niet meer gaat lukken. Is het bij jou uiteindelijk gelukt?
De mijne is zo laag (anderhalf jaar geleden 0,14) dat ze een stimulatie met eigen eicellen bij mij niet meer doen wegens te weinig kans op succes, heb ook al eens een FSH van 100 gehad, veel te hoog, en dit moet ook goed staan om met een stimulatie te beginnen. Ik moet dus met ECD werken, geen gemakkelijke keuze, en het is tot nog toe ook nog steeds niet gelukt terwijl mijn kansen wel goed liggen want mijn baarmoederslijmvlies is altijd perfect en mijn hormoonwaarden zitten goed.

Teens
Berichten: 224
Lid geworden op: 7 november 2017, 17:16

Re: Ivf of niet

Bericht door Teens » 5 juli 2018, 10:05

Welkom Merieke,

Ik ben op mijn 39 gestart met IVF na 1,5 jaar proberen. Mijn eicellvoorraad is nog groot genoeg maar ik heb endometriose. Is IUI geen optie of stellen zo direct IVF voor?
08/'16 - stop pil
2018 - IVF/ICSI - PU1-2-3-4 - 6 TP allen negatief
jan 2019 - operatie endo
dec 2019 - ICSI - PU5 - 2 TP negatief
jan 2021 - ICSI - PU6 - TP - positief

Sterrie
Berichten: 318
Lid geworden op: 4 januari 2017, 16:56

Re: Ivf of niet

Bericht door Sterrie » 5 juli 2018, 11:05

Ahja inderdaad, FSH is ook belangrijk om rekening mee te houden, zoals Irisbloem zegt. Als het FSH echt hoog is, heeft het niet veel nut om te spuiten om eicellen te verkrijgen, want dan gaat het lichaam daar toch niet op reageren...

Weet je iets van je FSH? Best dat ze dat een paar keer aan het begin van je cyclus meten, want dat kan wel fel schommelen per maand. Bij mij werd bij de IVF-poging eerst FSH gemeten en als die onder de 20 stond, mocht ik starten met spuitjes en anders moest ik een maand (of maanden) afwachten.
11/2016: Start MM - Laag AMH/hoog FSH
02/2017: IVF 1 - Oktober 2017: zoontje ❤️
04/2019: Cryo 1.1 - December 2019: zoontje ❤️

Merieke
Berichten: 7
Lid geworden op: 4 juli 2018, 17:54

Re: Ivf of niet

Bericht door Merieke » 5 juli 2018, 14:36

Sterrie schreef:
1 januari 1970, 1:00
Dag Merieke,

Hier ook iemand met een lage eicelvoorraad. Wij zijn op aanraden van de fertiliteitsarts meteen met IVF gestart omdat de kans op een natuurlijke zwangerschap echt klein zou zijn en ze zo snel mogelijk aan de slag wou met 'wat er nog overbleef'. Ik had na de stimulatie maar drie eicellen die groot genoeg waren geworden (we hadden natuurlijk niet veel meer verwacht omwille van die weinig eitjes), maar ik ben wel zwanger geworden van die terugplaatsing, dus het kan zeker! Zoals Lisa zegt: 1 gouden eitje kan genoeg zijn. Maar ik was toen wel 'maar' 28 jaar en dat heeft in mijn voordeel gespeeld, leeftijd doet er namelijk ook toe, niet enkel het aantal eicellen.

Of je IVF wil starten, zal je voor jezelf moeten uitmaken denk ik... Het kan nog lukken, maar het kan ook op een grote teleurstelling uitdraaien jammer genoeg... Ik voor mezelf zou het minstens eenmaal proberen om te zien hoeveel eitjes er zouden groeien en toch het gevoel te hebben dat ik alles geprobeerd zou hebben, maar ik kan evenzeer begrijpen dat iemand dat traject liever niet ingaat.

Veel succes met je keuze!
Sterrie

PS: check ook eens het topic 'AMH laag', daarin schrijven we met een aantal vrouwen met een lage eicelvoorraad.
Dag Sterrie

Ja tegen mij heeft de arts ook gezegd om zeker geen 6 of 9 maand meer te wachten maar om zo vlug mogelijk te beginnen. Ik ben blij voor jou dat het zo vlug gelukt is en zal zeker de andere topic ook is bekijken. Hij zei wel dat een hormoon heel hard moest werken en dat ze daardoor er zeker van waren dat ik nog maar weinig eitjes heb. Ik zit volgens de dokter nog niet in de overgang. Het heeft gewoon met mijn leeftijd te maken.Groetjes Evi
Laatst gewijzigd door Merieke op 5 juli 2018, 14:59, 3 keer totaal gewijzigd.

Merieke
Berichten: 7
Lid geworden op: 4 juli 2018, 17:54

Re: Ivf of niet

Bericht door Merieke » 5 juli 2018, 14:41

Teens schreef:
1 januari 1970, 1:00
Welkom Merieke,

Ik ben op mijn 39 gestart met IVF na 1,5 jaar proberen. Mijn eicellvoorraad is nog groot genoeg maar ik heb endometriose. Is IUI geen optie of stellen zo direct IVF voor?
Hallo Teens

Ze hebben direct ivf voorgesteld. Hij zei doordat ik zo weinig eitjes heb dat we al veel behandelingen kunnen uitsluiten. Hoop dat het voor jou lukt!

Merieke
Berichten: 7
Lid geworden op: 4 juli 2018, 17:54

Re: Ivf of niet

Bericht door Merieke » 5 juli 2018, 14:49

irisbloem schreef:
1 januari 1970, 1:00
Merieke schreef:
1 januari 1970, 1:00
Mijn eicelvoorraad is heel laag. Daarmee dat ik schrik heb dat het niet meer gaat lukken. Is het bij jou uiteindelijk gelukt?
De mijne is zo laag (anderhalf jaar geleden 0,14) dat ze een stimulatie met eigen eicellen bij mij niet meer doen wegens te weinig kans op succes, heb ook al eens een FSH van 100 gehad, veel te hoog, en dit moet ook goed staan om met een stimulatie te beginnen. Ik moet dus met ECD werken, geen gemakkelijke keuze, en het is tot nog toe ook nog steeds niet gelukt terwijl mijn kansen wel goed liggen want mijn baarmoederslijmvlies is altijd perfect en mijn hormoonwaarden zitten goed.
Ik weet niet hoeveel juist ik sta. Denk dat ze dat wel zullen zeggen zodra ik start. Ja erg he. Tegenwoordig hoor je niets anders dan dat ze op oudere leeftijd zwanger worden maar volgens mijn arts zijn de meeste allemaal met ivf zwanger geworden. Veel succes nog en duim dat het toch nog lukt.

irisbloem
Berichten: 1414
Lid geworden op: 14 maart 2017, 13:41

Re: Ivf of niet

Bericht door irisbloem » 5 juli 2018, 15:32

Merieke schreef:
1 januari 1970, 1:00
irisbloem schreef:
1 januari 1970, 1:00
Merieke schreef:
1 januari 1970, 1:00
Mijn eicelvoorraad is heel laag. Daarmee dat ik schrik heb dat het niet meer gaat lukken. Is het bij jou uiteindelijk gelukt?
De mijne is zo laag (anderhalf jaar geleden 0,14) dat ze een stimulatie met eigen eicellen bij mij niet meer doen wegens te weinig kans op succes, heb ook al eens een FSH van 100 gehad, veel te hoog, en dit moet ook goed staan om met een stimulatie te beginnen. Ik moet dus met ECD werken, geen gemakkelijke keuze, en het is tot nog toe ook nog steeds niet gelukt terwijl mijn kansen wel goed liggen want mijn baarmoederslijmvlies is altijd perfect en mijn hormoonwaarden zitten goed.
Ik weet niet hoeveel juist ik sta. Denk dat ze dat wel zullen zeggen zodra ik start. Ja erg he. Tegenwoordig hoor je niets anders dan dat ze op oudere leeftijd zwanger worden maar volgens mijn arts zijn de meeste allemaal met ivf zwanger geworden. Veel succes nog en duim dat het toch nog lukt.
Bedankt, ben nu aan het afwachten, volgende week woensdag of donderdag resultaat. Is al mijn 6de poging ivf naast 7 IUI
Ik hoop dat het bij jou nog mag lukken met eigen eicellen. Zoals Sterrie inderdaad zegt speelt leeftijd ook een belangrijke rol en de factor geluk mag je zeker ook niet onderschatten. Ik ben intussen 41 en heb niet veel kansen meer, ik hoop dat het geluk nog eens aan mijn kant mag staan en ook aan de jouwe.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten