Embryo gescheurd net voor terugplaatsing

IVF Forum
Plaats reactie
FPEVM
Berichten: 1
Lid geworden op: 2 juni 2014, 16:39

Embryo gescheurd net voor terugplaatsing

Bericht door FPEVM » 19 december 2018, 16:20

Hallo,

Ik ben al 5 jaar af en toe stiekem aan het meelezen op het forum, maar heb nooit de behoefte gevoeld om iets neer te schrijven tot nu.

Mijn vriend en ik zitten momenteel in een IVF PGD traject voor een 2de kindje.
Ons eerste kindje is er gekomen na 2 jaar, 3 PU's en 7 terugplaatsingen (3 verse en 4 cryo's, de laatste verse was het schot in de roos!). Het voelde aan als een wonder. Nog elke dag prijs ik me zo gelukkig met onze fantastische zoon!
We doen PGD omdat we anders 50% hebben op een kindje met Brugada syndroom.
Wij hebben echter, voor zover we weten, geen vruchtbaarheidsproblemen.
Er werden al wel verschillende testen gedaan (schildklier, hystroscopie, kwaliteit van het zaad,...) maar alles is altijd tip top in orde. Verder zit ik volgens de dokter momenteel ook in de meest vruchtbare periode van mijn leven, daar ik 27 jaar ben.

Rond april 2017 zijn we begonnen met een nieuw traject voor een brusje. We hadden gehoopt dat de weg gemaakt was en het deze keer veel sneller raak zou zijn. Helaas niet.
Ondertussen heb ik alweer 3PU's laten doen en 7 terugplaatsingen. 5 keer had ik een biochemische zwangerschap (miskramen tussen 4,5 weken tot 6 weken). Verschrikkelijk vond ik het, tranen met tuiten heb ik gehuild, vooral de laatste keer toen ik 6 weken gehaald had en dacht dat het eindelijk wel gelukt was. Ondertussen ook veel zwangerschapsaankondigingen van zussen, vrienden en familie gehad en dito geboortes. Dat zullen jullie ook allemaal wel kennen hé...

Gisteren heb ik mijn allerlaatste terugbetaalde terugplaatsing gehad. Dit keer mocht ik eindelijk voor de eerste keer 2 embryo's laten terugplaatsen. Na 2 uur wachten in de wachtzaal was het zo ver. De embryologe vertelde dat het 2 topembryo's waren! De dokter maakte me klaar en dan was het wachten, en wachten en... het bleef maar duren. We wisten dus al dat er iets niet klopte. Er werd weinig indo gegeven en dan toch een terugplaatsing gedaan.
Nadien kwam de embryologe terug en vertelde ze dat er maar 1tje teruggeplaatst was. ze legde uit dat de embryo's al zo ver gevorderd waren, waardoor ze al erg 'plakten'. het 2de embryo bleef zo erg aan de schaal hangen bij het willen optrekken met het pipetje, dat het gescheurd is. De embryologe zei dat het een 'technische fout' was.

Ik was er het hart van in, mijn allerlaatste embryo stuk... Ik ben uiteraard blij dat er 1tje werd teruggeplaatst en zet hier alle hoop op (hoewel ik niet meer durf hopen) en kus mijn beide pollekes dat ik al een topkind heb mogen krijgen, maar blijf toch ook achter met een droef en kwaad gevoel.

1 van de verpleegsters had erg met ons te doen, heeft ons proberen troosten en zei dat we onze behandelende arts hier best van op de hoogte zouden brengen via mail.

Ik zit eigenlijk met veel vragen:
- zijn er nog mensen die dit meegemaakt hebben? Ik vind er namelijk niets van terug....
- Is dit een normale/aanvaardbare 'pech' of hebben ze toch ergens een fout gemaakt?
- kunnen we hier verder nog iets aan doen of moeten we ons erbij neerleggen?

Oh nog wat achtergrondinfo:
We gaan in Jette. We hebben hier altijd een zeer goed gevoel bij gehad tot het laatste jaar.
We vonden dat we weinig steun kregen of geholpen werden naar de zoektocht waarom ik zo vaak een biochemische zwangerschap had. Er werden zaken afgesproken met onze arts, maar deze stonden om een of andere reden niet juist in het dossier, waardoor er voordien geen 2 embryo's werden teruggeplaatst terwijl dit wel de afspraak was. Er werd ook niet gecommuniceerd over een ander medicatieplan van onze arts, waardoor de monitoring mij de oude aanraadde en uiteindelijk zei 'kies zelf maar'. We kregen al meermaals foute voorschriften mee. Ook gisteren nog kreeg ik een voorschrift voor mijn terugplaatsing en vroeg ik zelfs nog of dit ook voor de interne apotheek diende, wat mij verzekerd werd, tot ik na die lange tocht in de kelder van het ziekenhuis te horen kreeg dat dit niet het juiste voorschrift was. En zo kan ik helaas nog kleine zaken opnoemen die allemaal opgeteld toch wat kwaadheid oproepen, zeker wanneer er telkens weer teleurstellingen bovenop komen.

Sorry voor de lange uitleg en alvast bedankt, het doet al deugd om het even van me af te kunnen schrijven.

X Eline

Stefanie1984
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 november 2018, 13:29

Re: Embryo gescheurd net voor terugplaatsing

Bericht door Stefanie1984 » 21 december 2018, 11:22

Dag Eline,

Helaas kan ik geen antwoord geven op je vragen. Wel erg natuurlijk dat het zo is moeten verlopen. Ik zou in ieder geval je behandelende arts op de hoogte brengen en vragen of het normaal is dat zoiets kan gebeuren...

Ik wens je in ieder geval veel sterkte en ik duim voor het teruggeplaatste embryo!

Stefanie x

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten