Psychologe Jette

IVF Forum
Angelangel
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 juni 2019, 20:59

Psychologe Jette

Bericht door Angelangel » 13 juni 2019, 21:03

Hallootjes iedereen,

Mijn vrouw en ik hebben 21 juni ons gesprek met de psychologe, ik weet totaal niet waar ik me kan aan verwachten , tenslotte is zij degene die beslist of wij voor een kindje mogen gaan of niet .
Weten jullie zowat wat er allemaal gevraagd word? Wanneer weet je of je toestemming krijg? Is dit na het gesprek zelf?
En vanaf dan, hoe loopt alles dan?
Ik ben verschrikkelijk nerveus en angstig

mich75
Berichten: 2982
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Psychologe Jette

Bericht door mich75 » 14 juni 2019, 16:52

Wij hebben een gesprek gehad bij de de psychologe (Patricia) in 2015. Ik had ook veel zenuwen omdat je niet weet wat ze ging vragen en ik zat toen in de psychiatrie ten gevolge van een burn out, dus ik dacht dat het echt niet goed kwam.

Uiteindelijk werden er gewoon vragen gesteld om te zien wat voor personen we waren, verleden, heden, ... maar ik had zeker niet het gevoel dat we op de rooster gelegd werden. Ze vertelden ook over haar eigen kinderen...eigenlijk vrij relaxt achteraf bekeken.

Ze gaat bekijken of jullie stabiel genoeg zijn en verder kan je het best eerlijk zijn, toch zeker bij haar want zij zal wel zien als je liegt en dan ben je verder van huis.

Het feit dat ik toen in de psychiatrie zat was niet nadelig, ik pakte mijn probleem aan. En aan het einde van het gesprek wisten we dat we goedgekeurd waren.

Vanaf die goedkeuring konden wij in principe starten, maar wij moesten nog enkele weken wachten op resultaten van bijkomende onderzoeken.

Succes! Niet teveel stressen, dat helpt niet.
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

Angelangel
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 juni 2019, 20:59

Re: Psychologe Jette

Bericht door Angelangel » 18 juni 2019, 13:48

Hey,

Dank je voor je antwoord, ik zit er dagelijks met in mijn hoofd over het hoe en wat. De situatie is ook nogal ingewikkeld, of zo kan het alleszins overkomen bij de psychologe.
Ik ben nogal vrij laat "uit de kast" gekomen (lees na een huwelijk en heb 3 kinderen van 18-16-en 10 jaar), ik heb enorm schrik dat ik hierop afgestraft word en wij als koppel niet als stabiel worden aanzien of dergelijke.

Het gesprek jaagt me toch nog enorm schrik aan.....

Angelangel
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 juni 2019, 20:59

Re: Psychologe Jette

Bericht door Angelangel » 21 juni 2019, 18:13

Net terug van ons gesprek, de psychologe focustte zich vooral op mijn vrouw die haar test voor een erfelijke ziekte nog moet ondergaan. Na het gesprek werd gezegd dat 6 augustus er bespreking is over de mogelijkheden en of ze het kunnen aanpakken indien ze positief test.
Ben met een wrang gevoel vertrokken, ik heb geen toestemming gehoord uit de psychologe haar mond of een beslissing indien ze negatief test. Maak ik mezelf nu gek? Ik heb een gevoel van afwijzing. Zit enorm in de grijze zone

mich75
Berichten: 2982
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Psychologe Jette

Bericht door mich75 » 22 juni 2019, 7:42

Anders moet je eens bellen en zeggen hoe je je voelt en dat het niet duidelijk is.

In het weekend best niet, want dan ga je waarschijnlijk geen antwoord krijgen, maar vanaf maandag ga je hier toch voor kunnen bellen.

Bij ons had ze het ook niet zelf gezegd, maar wij hebben het gevraagd aan het einde van het gesprek omdat ik quasi zeker was dat we geweigerd zouden worden en dat was dus niet het geval.

Bij ons had ze ook wel gezegd dat zij toestemming gaf, maar dat het nog besproken moest worden door een commissie, maar zij voorzag geen problemen.

Ik heb op tv wel eens gezien dat er iemand geweigerd werd omdat die een alcoholprobleem had, en dat was een overleg met echt wel wat volk, ik schat ongeveer 10 man. De psychologe en een aantal dokters en dan misschien nog anderen die hun advies geven.

Nu denk ik eigenlijk niet dat er veel mensen geweigerd worden, tenzij men echt denkt dat die beter geen kinderen zouden hebben. Dus bij verslavingen of mensen die nog maar enkele maanden een relatie hebben. Ik dacht dat je in principe ook moest samenwonen.

Bel komende week een keertje en ik hoop dat je dan meer weet. Je bent natuurlijk al naar het gesprek gegaan met angst en het idee dat het negatief ging zijn. Als je dan geen duidelijk positief antwoord krijgt is het niet onlogisch dat je bij die negatieve gedachte blijft.

Succes en ik zou zeker niet het ergste denken.

Angelangel
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 juni 2019, 20:59

Re: Psychologe Jette

Bericht door Angelangel » 7 augustus 2019, 13:29

Net het verlossende telefoontje gekregen, we hebben een positief gevolg gekregen!!!!!! Ook als mijn vrouw positief test op de erfelijke ziekte hebben we groen licht voor pgd
De tranen staan in mijn ogen, we mogen ons eerste Dokterconsult vastleggen.

:D :D :D :D :D :D :D :D

mich75
Berichten: 2982
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Psychologe Jette

Bericht door mich75 » 7 augustus 2019, 17:46

Goed nieuws, dat is waarschijnlijk een hele last die van je schouders valt.

Hopelijk verloopt het vervolg ook positief.

Angelangel
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 juni 2019, 20:59

Re: Psychologe Jette

Bericht door Angelangel » 8 augustus 2019, 13:49

1 oktober hebben we ons eerste Dokterconsult. Ik heb totaal geen idee waar we ons aan kunnen verwachten. Het is allemaal zo spannend!!!!! Begin nu al meteen stress te krijgen of het allemaal haalbaar is praktisch met het werk enzo.

Angelangel
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 juni 2019, 20:59

Re: Psychologe Jette

Bericht door Angelangel » 14 november 2019, 7:47

Mijn vrouw draagt de ziekte niet!!!!! Dit grote stresspunt is nu achter ons. 6 januari hebben we ons tweede Dokterconsult en uurtje nadien bij de counselor. Alles komt zo dichtbij 🙂🙂🙂🙂.
Wat zijn jullie ervaringen? Gaat het na de counselor snel? Hoe snel zijn jullie mogen starten na het gesprek met de counselor? Wat doet deze precies? Ik zie door de bomen even het bos niet meer namelijk. Mijn hart loopt over van gevoelens en blijdschap 🙂🙂🙂🙂🙂

mich75
Berichten: 2982
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Psychologe Jette

Bericht door mich75 » 14 november 2019, 11:25

De counselor zorgt voor de praktische zaken, zoals uitleg over de medicatie, het tekenen van de contracten,... Je kan er ook nog met al je vragen terecht.

Ik dacht dat wij na ons gesprek dadelijk naar de apotheek mochten om de medicatie op te halen om dan bij de volgende ms te kunnen starten.

Bij jullie zal het er nog vanaf hangen of jullie lang moeten wachten voor het donorzaad, maar met wat geluk kunnen jullie in januari nog starten.

Als het te snel zou zijn voor jullie gevoel kan je altijd vragen om het wat uit te stellen, maar ik veronderstel hoe sneller hoe beter en met wat geluk nog een baby'tje in 2020.

Angelangel
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 juni 2019, 20:59

Re: Psychologe Jette

Bericht door Angelangel » 14 november 2019, 11:31

Dank je wel voor je antwoord, ja hoe sneller hoe beter. Momenteel weten we eigenlijk nog niets over het hoe en wat. Het is de bedoeling dat er een eitje van mijn vrouw teruggeplaatst word bij mij. Ik weet niet of ze met mijn natuurlijke cyclus kunnen werken of niet. Of het IVF met ICSI is? Ik zal de counselor enorm wat vragen stellen. We hopen zo hard om mama en mammie te worden in 2020

mich75
Berichten: 2982
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Psychologe Jette

Bericht door mich75 » 14 november 2019, 13:34

Het zal normaal gezien icsi worden. In Jette is het in principe altijd icsi tenzij je het uitdrukkelijk anders wil en met donorzaad is het denk ik sowieso icsi.
Voor jullie maakt dit geen verschil, is enkel in het labo.

Meestal beslist de dr of de tp in natuurlijke of kunstmatige cyclus gebeurt. Als je een verse tp wil, dus enkele dagen na pu dan moet je gelijk lopen met je vriendin als je het in natuurlijke cyclus wil.
Met medicatie kan je wel wat "foefelen" qua termijn. Met medicatie heb je meestal ook minder controles, in natuurlijke cyclus is het belangrijk dat ze de eisprong goed opvolgen.

Als je toch een tp in natuurlijke cyclus wil kunnen ze ook een "freeze all" doen, dus alle sterke embryo's invriezen en als jij (je lichaam) er klaar voor bent er 1 of 2 laten terugplaatsen.

Schrijf al je vragen maar op, want je krijgt zoveel informatie dat je op den duur gewoon vergeet je vragen te stellen.

Je kan hier natuurlijk ook met je vragen terecht, ze worden misschien niet allemaal beantwoord, maar je zal toch vele antwoorden vinden.

Angelangel
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 juni 2019, 20:59

Re: Psychologe Jette

Bericht door Angelangel » 14 november 2019, 13:50

Dank je wel, ik heb wel al gelezen dat met icsi de wachttijd voor donorzaad zogoed als nihil is omdat dit dan ingevroren zaad zou zijn? Klopt dit?
Voor mezelf als ik de keuze heb tot natuurlijke cyclus of met medicatie ga ik denk ik opteren voor wat het snelste lijkt....dus in principe als er zaad ter beschikking zou zijn, dan zou het inderdaad snel kunnen gaan dat mijn vrouw spuitjes moet zetten om goeie follikels te ontwikkelen? Weet u soms hoeveel dagen je dit moet spuiten? Of verschilt dit van vrouw tot vrouw (waarschijnlijk wel vermoed ik). Zoals je hoort ben ik echt nogal noob en heb nog niet zoveel info. Hopelijk kom ik niet dom over 😊

mich75
Berichten: 2982
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Psychologe Jette

Bericht door mich75 » 14 november 2019, 16:38

De wachttijd van het donorzaad heeft te maken of het een Belgische of Deense donor is en met de beschikbaarheid. Wij hebben in Jette niet moeten wachten, maar ik heb ook al gelezen over 8 maanden wachttijd, maar dit wordt ook met de counselor besproken.
Al het donorzaad is ingevroren tenzij het een bekende donor is die op de dag van de PU zijn staal komt afgeven en dan heb je ook geen wachttijd natuurlijk.

Het hangt er een beetje vanaf welk schema je vriendin krijgt. Ik moest steeds dag 2 of 3 voor bn gaan, als dat in orde was d3 beginnen met spuitjes 's avonds na een aantal dagen ook 's morgens een ander soort spuitjes, na een week op controle en dan kort daarna pu, meestal dag 12, maar dit kan ook wat later zijn.

Sommige dames moeten eerst aan de pil of een neuspuffer gebruiken, dit soms 3 weken en daarna pas de spuitjes, maar dan is het ook gemiddeld wel na 12-16 dagen PU.

Als er na pu een tp gebeurt is dit 3 of 5 dagen na pu.

Je komt niet dom over, misschien onwetend, maar dat is voor de meesten die in de mmm stappen.

Probeer vooral wat te relaxen en nog even te genieten van het hormoonvrij zijn. Het klinkt misschien raar, maar eens je begint zal je het wel begrijpen ;)

Angelangel
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 juni 2019, 20:59

Re: Psychologe Jette

Bericht door Angelangel » 15 november 2019, 7:26

Bij deze uitspraak keek mijn vrouw me even aan 😂😂😂
Probeer vooral wat te relaxen en nog even te genieten van het hormoonvrij zijn. Het klinkt misschien raar, maar eens je begint zal je het wel begrijpen ;)

Ik zei haar , t is ok schatje, ik heb gelezen dat het naar t schijnt wat doet met je emoties , ik zal je wel troosten en nog even hard liefhebben wanneer je huilt om bullshit 😂😂😂😂

Toch wel bedankt voor je antwoord, omdat we niet echt een externe gyn hebben zouden we alle opvolging ook in Jette doen qua echo's en bloed, je bent niet verplicht om extern iemand te nemen hiervoor e?

Juist dat donorzaad schrikt me nu af, zo schrik om 6 januari te horen " en nu x aantal maanden wachten op donorzaad", het zou zo een domper zijn en weer het lange wachten dan en ik word er ook niet jonger op ondertussen 😂😂😂😂
Maar we leven hoopvol, zoals mijn lieve vrouw zijn, als het meteen kan voor mij om te stimuleren voor dan uiteindelijk een PU en donorzaad meteen voorhanden, dan neem ik de week daarop meteen de 2 weken vakantie die we zouden inplannen voor onze eerste poging.

Dus we leven momenteel op het wolkje 13 januari misschien starten, hoop doet leven zeker.

De Pu zou mijn vrouw wel onder volledige verdoving willen, volgend dr Verpoest was dit ook geen probleem, hij schoof dit zelf naar voren als een optie.

Het is toch allemaal heel spannend!!!! Ik kan moeilijk om met niet weten hoe en wat en wanneer.....mijn vrouw kan daar beter met om, uiterlijk dan, innerlijk is het meestal anders, maar zij is mijn zen en dat heb ik wel nodig, 1 die wat doorslaat is al genoeg 😂

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten