14 eicellen - 5 bevruchtingen

IVF Forum
Plaats reactie
Jolien1991
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 juli 2019, 22:41

14 eicellen - 5 bevruchtingen

Bericht door Jolien1991 » 14 maart 2020, 17:38

Hallo allemaal

Ik post niet zo vaak op dit forum, maar lees hier wel geregeld mee... :wink:

Mijn man en ik zijn voor het eerst gestart met IVF/ICSI wegens onverklaarbare infertiliteit.
Gisteren was de pick-up, vond het allemaal heel erg spannend... :oops:
Alles is goed verlopen, ze hadden 14 eicellen gevonden, een mooi resultaat.

...maar...

Vandaag kregen we telefoon ivm. het aantal bevruchtingen, en dat zijn er 5. (IVF: 2 van de 7 bevrucht - ICSI: 3 van de 6 bevrucht - 1 eicel was niet geschikt).

Mijn vraag is... is dit wel een goed resultaat (zeker als je weet dat er wel 14 eicellen waren)? Ik wil blij zijn en probeer telkens te relativeren... (toch goed dat er uberhaupt bevruchtingen zijn?) maar betrap mezelf erop dat ik toch ergens teleurgesteld ben...

Als er slechts 5 bevruchtingen zijn, dan is er toch nog een betrekkelijk grote kans dat er hiervan nog 'mislukken' tijdens de verdere celdeling?

Meiden, maak ik me zorgen om niets? Wat zijn jullie ervaringen?

Wij hebben aanstaande woensdag de terugplaatsing in Gent.

Silkie
Berichten: 135
Lid geworden op: 11 maart 2020, 22:58

Re: 14 eicellen - 5 bevruchtingen

Bericht door Silkie » 14 maart 2020, 18:34

Hallo,

Ik heb vorige maand voor de eerste keer een pick-up gehad. Ik ben wel erg jaloers op jouw resultaat!
Zelf had ik 3 eitjes, waarvan 2 bevrucht. En deze 2 hebben het wel het wel allebei gered tot de tv's.
1e verse tp 06/02 (negatief), 2e cryo terug geplaatst op 10/03. Dus nu afwachten maar...
Dus dat jij er 5 hebt, is best wel een mooi resultaat, hoor. Mijn gynae zegt steeds: je hebt maar 1 goede nodig...
Veel succes en sterkte nog.

Syl
2017: pilstop
2019: 3 x IUI
02/2020: 1.1. IVF verse tp (neg)
03/2020: 1.2. IVF cryo ▶️ dochter

mich75
Berichten: 2981
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: 14 eicellen - 5 bevruchtingen

Bericht door mich75 » 14 maart 2020, 18:37

Normaal gezien spreken ze van een goede bevruchtingspercentage als er 80% bevrucht is en jullie zitten aan de helft, dus niet zo goed.

Dit kan zowel aan de ei- als de zaadcellen liggen en dus is die onverklaarbare infertiliteit misschien toch niet zo onverklaarbaar.

Het kan zijn dat het de volgende keer helemaal anders, de kwaliteit is niet altijd hetzelfde. Bij de eicellen kan de stimulatie ook een invloed hebben op de kwaliteit en bij mannen kan de zaadkwaliteit enorm schommelen, bv koorts of serieus ziek zijn kan het boeltje serieus kelderen.

Spijtig genoeg is het niet mogelijk om te voorspellen hoeveel er nog over gaan blijven, dit zal tussen 0 en 5 liggen. Ik zie dat je tp op dag 5 is voorzien, dus is er meer kans dat er nog afvallen, maar die wel overleven zijn in principe wel sterk.

Ik hoop dat je tp kan doorgaan, want ik lees in de andere topics dat het een freeze all wordt omdat er geen tp meer plaatsvinden door het coronavirus.

Het belangrijkste is dat er een "goeike" overblijft dat ook blijft plakken, beter dan 10 die dat niet doen.

Succes!

Jolien1991
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 juli 2019, 22:41

Re: 14 eicellen - 5 bevruchtingen

Bericht door Jolien1991 » 15 maart 2020, 10:18

Bedankt voor de reacties dames! Het enige wat we nu kunnen doen is afwachten... en duimen.

Jess87
Berichten: 7
Lid geworden op: 11 maart 2020, 16:44

Re: 14 eicellen - 5 bevruchtingen

Bericht door Jess87 » 15 maart 2020, 15:32

Ik had vorige week een gelijkaardig gevoel, wij hadden 8 eicellen waarvan er 3 bevrucht waren. 1 van de 4 bij IVF, 2 van de 4 bij ICSI. Daarom vrijdag reeds terugplaatsing gehad in plaats van vandaag (achteraf gezien gelukkig, aangezien veel klinieken geen tp meer doen). De TP was van een 8 cellig embryo, de andere 2 waren 7 cellige embryo's. Hopelijk was dit vandaag ook nog ok en zijn ze ingevroren. Hiervoor mogen we dinsdag bellen. Ook hier is het nog eventjes duimen. Maar ik was ook echt geschrokken en teleurgesteld, probeer de goede moed er wat in te houden.

Jolien1991
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 juli 2019, 22:41

Re: 14 eicellen - 5 bevruchtingen

Bericht door Jolien1991 » 21 mei 2020, 22:07

Hallo allemaal

Allereerst nog eens bedankt voor de reacties.
Door de hele coronatoestand kon onze terugplaatsing op 18 maart niet doorgaan. Wel hebben we er 2 cryootjes aan over gehouden en vorige week dinsdag (12 mei) heb ik een terugplaatsing gehad van 1 cryo blastocyste.

Ik wou jullie graag even op de hoogte brengen en dames die ook in het IVF-traject zitten, hoop geven.

Morgen is de 'officiële dag' waarop ik te horen zou krijgen of het gelukt is...
Echter ik heb afgelopen maandag een zwangerschapstest gedaan omdat ik me verdacht anders voelde.
En mijn gevoel zat juist. Ik ben zwanger! :D :D :D

Bij deze steek ik alle dames die in hetzelfde schuitje zitten en ok al héél lang een kinderwens hebben, een hart onder de riem. Het is een lastig, zwaar traject. Maar het is het zó waard... <3

Silkie
Berichten: 135
Lid geworden op: 11 maart 2020, 22:58

Re: 14 eicellen - 5 bevruchtingen

Bericht door Silkie » 22 mei 2020, 8:59

Jolien, proficiat. Wat een leuk nieuws. Geniet ervan.met volle teugen!

Dikke knuffel.

Syl
2017: pilstop
2019: 3 x IUI
02/2020: 1.1. IVF verse tp (neg)
03/2020: 1.2. IVF cryo ▶️ dochter

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten