Gevoel "wat doe ik fout'?

IVF Forum
Plaats reactie
BarbaraMay
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 maart 2021, 22:05

Gevoel "wat doe ik fout'?

Bericht door BarbaraMay » 15 maart 2021, 22:19

Hoi Iedereen

Ik ben ondertussen de vierde IVF ronde ver. Je zou dus kunnen zeggen dat ik wel.wat ervaring heb. En toch draai ik steeds opnieuw door.
Over Amelgen die ik niet lang genoeg kan vasthouden voor het er weer uit glibbert.
Over de paniekaanval die ik vanmiddag had in Leuven station en waarvan ik denk dat die slecht is voor mijn embryo dat net werd teruggeplaatst.
Over eten, drinken, werk dat niet goed is...
Over falen
Kortom ik weet even niet van welk hout pijlen maken. De ratio is even heel vee te zoeken.
Is dit herkenbaar?
7 inseminaties en 2 IVF cycli met veel eicellen en cryo's die het niet haalden, een ontdooiing die mis liep, 3 TP's en twee miskramen leverden een prachtige dochter op.

Nu wil ik haar graag een brusje geven.
IVF 3
TP1 negatief
TP2 negatief
IVF 4
TP 1

ZonderZorgen
Berichten: 1741
Lid geworden op: 9 juni 2019, 17:18

Re: Gevoel "wat doe ik fout'?

Bericht door ZonderZorgen » 16 maart 2021, 13:43

Heel gekend gevoel tp9 is gisteren officieel ook een mislukking geworden!

Top embryo's, alles normaal behalve de slechte en weinige zaadkwaliteit van mijn man.

Maar nog steeds geen wondertje!
Start proberen 2015
20/06/19 gestart na 10 tp nog steeds geen wondertje. :cry: 2 mk
13juli 21 pu 2 18 eicellen 3 bevrucht 1 embryo :cry: 8+4 en weer mk
ICSI 3 :4/5/22 25 eicellen 18 bevrucht 3 embryo's ❌️❌️🦐

BarbaraMay
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 maart 2021, 22:05

Re: Gevoel "wat doe ik fout'?

Bericht door BarbaraMay » 16 maart 2021, 21:04

ZonderZorgen schreef:
16 maart 2021, 13:43
Heel gekend gevoel tp9 is gisteren officieel ook een mislukking geworden!

Top embryo's, alles normaal behalve de slechte en weinige zaadkwaliteit van mijn man.

Maar nog steeds geen wondertje!
Wat erg voor jullie. Keer op keer die teleurstelling doet zoveel pijn. Is ook elke keer weer een rouwproces waar je door moet. En elke keer de stukjes opnieuw bij elkaar rapen en jezelf weer bijeen puzzelen. Ik wens je heel veel kracht en moed de komende dagen en daarna.

Xxx
7 inseminaties en 2 IVF cycli met veel eicellen en cryo's die het niet haalden, een ontdooiing die mis liep, 3 TP's en twee miskramen leverden een prachtige dochter op.

Nu wil ik haar graag een brusje geven.
IVF 3
TP1 negatief
TP2 negatief
IVF 4
TP 1

Ennas
Berichten: 345
Lid geworden op: 29 april 2019, 11:20

Re: Gevoel "wat doe ik fout'?

Bericht door Ennas » 8 april 2021, 14:13

Hey,

Ik wil je even goede moed inspreken. Ik herken het gevoel 'Wat doe ik fout?' enorm, en ik denk dat dat ook normaal is als je al lang in een fertiliteitstraject zit. Ik leg je even mijn situatie uit:

Wij zijn in december 2018 gestart met een eerste keer IUI. Meteen met donorsperma (mijn partner is geen man). Na 4x IUI die steeds negatief waren, zijn we overgeschakeld op IVF. Ik heb intussen 2 pick-ups achter de rug en heel wat terugplaatsingen.

Ik raakte intussen 4x zwanger. 2 ervan verloor ik op 5 weken en tellen dus als biochemische zwangerschap. Bij ééntje haalde ik de 8 weken maar bij de eerste echo bleek het hartje heel traag te kloppen en had het geen goede vorm, de echo in week 9 toonde dat het hartje gestopt was. Momenteel ben ik opnieuw 6 weken zwanger en zit ik met een heel klein, bang hartje te wachten op die eerste echo, binnen 2 weken.

Wij maken dus gebruik van donorsperma. Daardoor zat het in mijn hoofd dat die donor wel heel goed gescreend is en het probleem niet bij die persoon kan liggen. Ik zocht na elke miskraam steeds meer de oorzaak bij mezelf. Had ik te veel gestresst? Breekt mijn lichaam elke zwangerschap automatisch af? Was ik een keer te veel gaan fietsen, of was mijn bad te warm geweest, of at ik toch iets wat niet mocht? Ik heb me al suf gepiekerd.

In die mate dat ik na mk nr 3 een pauze nodig had. Ik ben zelfs 6 weken thuis moeten blijven van het werk, zo diep zat het. Wat mij van dat gevoel afgeholpen heeft, is enkele goede gesprekken met een psychiater. Die stap lijkt misschien groot, maar ik kan het alleen aanraden.

Bij mij heeft die dokter uitgelegd dat ze mij evenzeer binnenstebuiten hebben gekeerd, net zoals ze bij die donor hebben gedaan. Ik heb namelijk ook al elk onderzoek gehad, en ze vinden geen reden wat er mis zou zijn met mij. Die psychiater heeft uitgelegd dat er waarschijnlijk ergens wel een reden is waarom het bij anderen van de eerste keer lukt, maar bij mij niet. Maar dat ik mezelf of mijn lichaam dat niet mag verwijten, maar wel de wetenschap. IVF en fertiliteit staat al heel ver, maar nog niet zó ver dat het 100% garantie op succes betekent. Er zijn nog altijd onbekende factoren die ervoor zorgen dat een zwangerschap bij jou (nog) niet lukt, maar de oorzaak moet je niet bij jezelf zoeken.

Het ligt écht niet aan jou. Het is normaal dat zo'n traject een hele hoop stress en onzekerheden met zich meebrengt, zeker als je al zo lang wacht op goed nieuws. Maar daar zit de oorzaak niet. Het is niet iets wat jij goed of fout doet, jij doet meer dan je best. Wees boos op de wetenschap die te kort schiet en geen antwoorden of garanties kan bieden, maar wees niet boos op jezelf. Jij doet alles wat je moet doen.
Start 2018 - 4x neg IUI.
2019/2020 - 3x mk na IVF (5w, 8w, 5w)

2021 - tp op 16/3, positieve bloedname op 26/3
21/4 8w echo... Een tweeling!
22/9 30w echo

isabelledc
Berichten: 96
Lid geworden op: 9 juli 2019, 22:01

Re: Gevoel "wat doe ik fout'?

Bericht door isabelledc » 9 april 2021, 9:27

BarbaraMay, ik herken me hier ook volledig in. Ik had dat bad niet mogen nemen, had misschien toch wat meer moeten sporten voordien om een gezonder lichaam te hebben, ik had ..., ik had... ik kan zoveel opsommen. Maar zoals Ennas het zo mooi verwoordt, als we doen wat de dokters zeggen, dan is dat alles wat wij kunnen doen en is het niet onze schuld.

Ennas, bedankt voor de mooie woorden, ik kreeg er echt kippenvel van.
het doet echt deugd om te horen dat we er niet alleen voor staan op dit forum. Hoe hard familie of vrienden misschien proberen om ons te steunen, het is toch niet hetzelfde als een lotgenoot die volledig weet wat het juist allemaal inhoudt.
10/16: stop pil
11/17: zwanger (mk 7,5w)
12/18 - 3/19: 4x IUI (neg)
8/19: IVF 1.1 (neg)
11/19: IVF 2.1 (HCG 11 - neg); 2/20 IVF 2.2 (neg); 5/20 IVF 2.3 (neg); 6/20 IVF 2.4 (neg)
overstap Jette
4/21: IVF 3.1 (neg)
8/21: IVF 4??

Ennas
Berichten: 345
Lid geworden op: 29 april 2019, 11:20

Re: Gevoel "wat doe ik fout'?

Bericht door Ennas » 9 april 2021, 17:02

Hey Isabelle,

Dat is echt zo - vrienden & familie kunnen wel goedbedoeld proberen te steunen, maar wie erin zit weet pas écht waarover het gaat. Ik hoorde van vrienden & familie heel wat zaken die zij waarschijnlijk wel goed bedoelden, maar die ervoor zorgden dat ik nog meer aan mezelf ging twijfelen.

Iedereen kent wel uitspraken als 'Je bent er te hard mee bezig, laat het los en voor je het weet ben je zwanger'. Neen dus he. Als je in een fertiliteitstraject zit, is er geen 'loslaten' aan. Je moet op vaste tijdstippen aan je medicatie denken, moet op tijd en stond naar de fertiliteitskliniek voor een echo en bloedname, ... Er is zoveel dat er moet dat 'loslaten' niet gaat.

Ik kan over domme uitspraken na 2,5j in het traject denk ik wel een boek schrijven. 'Wat niet te zeggen tegen iemand in een fertiliteitstraject'. Vandaar ook dat ik het echt nodig vond om hierboven even neer te schrijven wat er mij geholpen wél heeft. Echt eens horen dat het niet aan onszelf ligt. En ook dat je zo 'goedbedoelde' raad niet aan je hart mag laten komen.
Start 2018 - 4x neg IUI.
2019/2020 - 3x mk na IVF (5w, 8w, 5w)

2021 - tp op 16/3, positieve bloedname op 26/3
21/4 8w echo... Een tweeling!
22/9 30w echo

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten