6 eitjes, pick-up mislukt...

IVF Forum
Plaats reactie
Deverdwaaldevrouw
Berichten: 1
Lid geworden op: 6 mei 2021, 9:38

6 eitjes, pick-up mislukt...

Bericht door Deverdwaaldevrouw » 6 mei 2021, 10:01

Dag iedereen,

Ik ben hier nieuw en omdat mijn eerste IVF poging niet goed verlopen is heb ik toch wel enkele vragen en ben ik benieuwd naar jullie ervaringen.

Maandag hadden we onze eerste pick-up in Hasselt. Ik had oorspronkelijk 6 eitjes maar 1tje was vroeger volgroeid dan de andere 5 dus hadden ze besloten om die eerste te laten en een pick-up te doen met de 5 andere eitjes.
Echter tijdens de pick-up zei de gynaecoloog (eerder op een blije toon) dat ik er 1 had. Dit was echter een grote teleurstelling want we wisten niet eens dat dit scenario ook kon gebeuren. Ik had me wel voorbereid dat de 5 eitjes misschien niet allemaal goed bevrucht zouden raken waardoor we er misschien nog 3 zouden hebben. Dus dit was moeilijk om te horen.

De dag erna bleek ook dat eitje niet goed te zijn, of de bevruchting niet goed gelukt? (ook hier hebben we geen duidelijk antwoord op wat er is mis gegaan). Toen zei de assistent dat we een opvolggesprek gingen inplannen. Echter de eerst volgende datum was al 3 weken later waarop ik vroeg of dit niet te laat, want dat ik dan mijn regels al zou gehad hebben. Waarop haar antwoord was dat volgende maand sowieso een rust maand is. Ook hiervan viel ik uit de lucht en wist niet dat dit een optie was.
Aangezien we vorige maand een onderzoek hebben moeten doen, deze maand de pick-up mislukt is en dan volgende maand een rustmaand moet zijn, gebeurd er alweer 3 maanden niets. Dit is iets waarmee we het heel moeilijk hebben.

Aangezien mijn vriend en ik hierover toch allemaal wel wat vragen hebben wouden we graag even met de gynaecoloog telefoneren om enkele vragen te stellen. De assistent ging het in haar berichten zetten en het haar nog persoonlijk doorgeven. Dit is nu twee dagen geleden en we hebben nog steeds geen telefoontje gehad. Wat opnieuw een grote teleurstelling is.

Daarom heb ik enkele vragen voor jullie:
- Zijn er nog personen die in Hasselt in behandeling zijn bij Dr. Neyens? En wat is jullie ervaring? Vooral de communicatie (die er is of ontbreekt) vinden wij heel moeilijk.
- Heeft er nog iemand een pick-up gehad waarvan er geen 1 eitje bruikbaar was? (nog voor bevruchting)
- Wij twijfelen om over te gaan naar een ander ziekenhuis. Wat zijn jullie ervaringen van Genk of Jette?
- Is het normaal dat er een rustmaand is na een IVF behandeling?
- Kunnen jullie telefonisch met vragen terecht bij jullie centrum/gynaecoloog?

Alvast heel erg bedankt om mijn post te lezen en ik kijk uit naar jullie reacties.

Hope88
Berichten: 810
Lid geworden op: 18 april 2017, 10:34

Re: 6 eitjes, pick-up mislukt...

Bericht door Hope88 » 6 mei 2021, 10:34

Hallo,

Het is idd een heel moeilijk traject he, waar je niet altijd veel uitleg krijgt van de artsen (voor hen is alles ook zo vanzelfsprekend). Daarom ben ik heel blij dat ik dit forum al heb gevonden. Heb hier al veel bijgeleerd.

Die eerste poging kan je eigenlijk zien als een soort 'oefenronde'. De artsen weten nog niet hoe je lichaam zal reageren op de medicatie, dus start je meestal met een vrij standaard schema. Bij ij was dat owv mijn leeftijd vb. Gonal F.
Afhankelijk van hoe je daarop reageert kunnen ze je medicatie voor de volgende aanpassen.
Ik had vb. bij mijn eerste poging 6 eicellen, 3 daarvan waren rijp en van die 3 waren er 2 goed bevrucht. Van die 2 is er dan maar 1 mooi beginnen verder delen. Dit hebben ze teruggeplaatst, maar jammer genoeg is het niet ingenesteld. De volgende poging hebben ze de medicatie aangepast en met resultaat, want ik had toen ineens 20 eicellen, waarvan er 9 mooie embryo's zijn geworden.
Het is dus sowieso een hele afvalrace (daar schrok ik wel van), maar verandering van medicatie kan veel doen. Ik denk dat dat misschien is wat je arts met jou wil bespreken.

Dat je een maand moet wachten tussen 2 puncties is heel normaal, omdat het toch wel belastend is voor je lichaam. Bij sommige centra moet je dan ook een maand wachten voor een eventuele cryo terugplaatsing, bij andere centra kan je dit de maand nadien al doen.

In mijn vorige centrum kan ik binnen de kantooruren wel bellen naar de vroedvrouwen, maar kreeg ik niet zomaar de arts aan de lijn omdat die heel druk bezet is.Recent zijn wij overgeschakeld naar Jette en daar kan je naar de monitoring bellen, maar krijg je ook niet zomaar je arts aan de lijn.

Met de ziekenhuizen in Hasselt en Genk heb ik zelf geen ervaring.
Na 5 tp: een dochter! (20/06/18)

Start brusje:
2 pu, 11 tp, 2 biochemiche zwangerschappen
Overstap naar Jette
ICSI 5: 3 cryo's
-> tp 12: biochemische
-> tp 13: zwanger!

mich75
Berichten: 2981
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: 6 eitjes, pick-up mislukt...

Bericht door mich75 » 6 mei 2021, 11:36

Ook ik heb amper informatie gekregen, ik heb het meeste geleerd hier op het forum en door heel veel zelf op te zoeken.

Tijdens de stimulatie groeien er meerdere follikels, in deze follikels groeien dan eitjes, maar soms bevatten niet alle follikels eitjes en vaak zijn niet alle eitjes rijp. Het zijn enkel de rijpe eitjes die ze kunnen gebruiken.

Hasselt is een a-centrum, daar zijn ze doorgaans minder onderlegd dan in een b-centrum, waar het labo zich bevindt.

Genk en Jette zijn beide een b-centrum, ik ben in beide in behandeling geweest en zou Genk aan niemand aanraden.

Bij ons hebben ze enorm veel fouten gemaakt, wat we op het moment zelf meestal niet doorhadden omdat we geen info kregen.

Ik heb in Genk 3pu's gehad en elke keer is er wel iets fout gelopen. Bij de 1e ben ik begonnen spuiten op de eerste dag dat ik bruinverlies had, terwijl dit normaal dag 2 of 3 is en waarbij dag 1 de ochtend is dat je rood bloedverlies hebt.
Bij de 2e pu hebben ze geen enkel eitje gevonden en zo waren er die ochtend nog dames en voor de gyn was het een raadsel.
De 3e pu hebben ze 2 dagen te vroeg uitgevoerd omdat dit beter in de planning paste.

Verder moest ik de gyn altijd maar op de hoogte brengen van de resultaten want zij wist van niets. Als ik na wat opzoekingswerk misschien een oplossing had gevonden en dit aan haar voorlegde dan kende ze het niet maar was enorm geïnteresseerd in de uitleg en ging zich er verder in verdiepen.

Bij mij zat er meer tijd tussen de stimulaties, maar 1 rustcyclus is echt het minimum.

Andere medicatie kan inderdaad een heel ander resultaat geven, maar een afspraak maken voor een 2nd opinion kan zeker geen kwaad.

Ik begrijp dat je geen tijd wil verliezen, maar je zal toch moeten leren geduld te hebben want de mmm is vooral wachten.
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

CelineB
Berichten: 35
Lid geworden op: 13 februari 2021, 10:40

Re: 6 eitjes, pick-up mislukt...

Bericht door CelineB » 7 mei 2021, 8:48

Oh wat een zware maand hebben jullie achter de rug!
Wat betreft informatie krijgen, ook wij werken amper geïnformeerd... De professor had max tien minuten voor ons telkens we langsgingen en we moesten zelf veel opzoeken. Ook heel dankbaar dat ik hier terecht gekomen ben.

Verder ben ik wel tevreden van UZ Gent maar dat is voor jou vrij ver he. Ik zou ook eerder naar een ander ziekenhuis gaan... waar ze meer kennis hebben.
December 2018: gestopt met pil
Oktober 2020: stimulatie en iui geen slaagkans
Januari 2021: IVF
TP 1.1: zw - mk
Maart 2021: TP 1.2 mislukt
7 april 2021: TP 1.3 (7/4) zwanger! -> uitgerekend voor kerstdag!

Hillie
Berichten: 223
Lid geworden op: 8 mei 2021, 15:55

Re: 6 eitjes, pick-up mislukt...

Bericht door Hillie » 8 mei 2021, 16:05

Ik heb nog niet super veel ervaring (gesprekken gestart in november en maandag mijn 2e terugplaatsing), maar waarom kijk je niet eens naar de mogelijkheden in Leuven? Dat is nog heel wat dichter dan Jette voor jou, en (so far) ben ik echt onder de indruk. Wij gaan in UZ Leuven (Gasthuisberg) (maar over Life in Heilig Hart Leuven hoor ik ook veel goeds). Altijd super vriendelijke mensen, je kan ze altijd bellen met vragen (de vroedvrouwen weten echt héél veel). Voor de opstart van mijn eerste stimulatie eind maart, had de dokter ons tijdens ons laatste gesprek al meteen een vervolgafspraak gegeven voor begin mei, gewoon om dan alles al eens te overlopen. Wij zijn deze week dus langsgeweest, aangezien de eerste terugplaatsing niet succesvol was, en wij kregen al de tijd die we wilden om te babbelen en vragen te stellen. Geen gehaast ofzo, ze nemen écht de tijd voor jou. Verder liepen alle afspraken altijd heel stipt, en hoef ik niet op brieven te wachten ofzo om te weten hoeveel embryo's bevrucht zijn of dag 3 of dag 5 overleven. En ik ben ook al vaak op zon- en feestdagen langs geweest, dus hier geen manipulatie omdat dat beter in hun planning zou passen.
Ik heb nog een super hoog AMH voor mijn leeftijd (iets van een 3, en ik ben 39), dus ze waren ook verbaasd dat ik maar 5 follikels had die matuur waren. Maar ze hadden inderdaad op voorhand al gezegd dat de eerste ronde altijd wat trial and error is: elk lichaam reageert anders op hormonen.
Ik heb maar 1 cryo, dat overmorgen wordt teruggeplaatst. Als dat niet pakt, mag ik in juni opnieuw stimuleren, en gaan ze een hogere dosis hormonen geven.
Maar idd, tussen 2 pick ups moet er altijd een maand van 'herstel' zitten. Maar tijdens deze maand krijg ik wel gewoon een terugplaatsing van cryo in natuurlijke cyclus (moest dat er niet zijn geweest, had ik nu ook een rustmaand).
Mei 2020: Start zwangerschapswens
April 2021: icsi 1 - verse TP mislukt - 1 cryo
Mei 2021: zwanger van enige cryo!
Januari 2022: dochtertje geboren
Oktober 2022: opstart icsi 2 --> niet doorgegaan want onverwacht op natuurlijke wijze zwanger!?!

Jazzdee
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 december 2021, 9:19

Re: 6 eitjes, pick-up mislukt...

Bericht door Jazzdee » 10 december 2021, 10:01

Hoi hoi!

ik was eerst in behandeling bij het UZ in Leuven (ism AZ Diest). We hebben na drie consultaties daar meteen de overstap gemaakt naar Jette. Dit was echt de beste beslissing ooit.. De benadering in Jette is warm, laagdrempelig en persoonlijk. We hebben tot nu toe al enkele klappen moeten verwerken, maar vinden dat ze ons daar echt goed opvangen. We krijgen ook alle info vrij snel. Ik kreeg op vrijdag telefoon dat de terugplaatsing niet door kon gaan, dinsdag werd ik persoonlijk door de gyneacoloog opgebeld met alle info. Ze nam echt de tijd om mijn vragen te beantwoorden. Het telefonisch consult duurde 20 minuten. Hebben wel het gevoel dat ze open en eerlijk zijn. Je merkt echt dat ze weten wat ze doen en waar ze mee bezig zijn. Ze kijken ook enorm breed.. bij mij is er heel toevallig bij een uitgebreide bloedname uitgekomen dat ik mogelijks een auto-immuunziekte of stollingsziekte heb! Dat gaan ze nu dus verder onderzoeken.

Ik wil maar zeggen... maak de overstap naar Jette als je gevoel momenteel niet goed zit bij de huidige behandeling. Ik ben zelf ook van Limburg en de afstand is groot. Maar het is het wel waard. Mijn man en ik maken er leuke roadtrips van met onze favoriete muziek :-)

ps. In Jette spreken ze niet van een rustmaand. Daar konden we meteen terug beginnen. Wij hebben echter voor onszelf een pauze ingelast.. we willen niet dat het heel ons leven blijft beheersen.

Toi toi toi in je zoektocht en behandeling.. ik duim..
- juli ‘20 : stop pil
- nov '21 : ICSI 1 > geen tp.
- mei '22 : ICSI 2 > ❌ , 0❄️
- juli '22 : ICSI 3 > ❌ ❌
- feb ‘23 : ICSI 4 met TESE partner > tp 2 d3 embryo's. 20/2 positief. TWINS❤️ 4 ❄️

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten