Iemand ervaring met hormoonbehandeling na 8 weken?

IVF Forum
Plaats reactie
InezVB
Berichten: 4
Lid geworden op: 2 september 2021, 21:56

Iemand ervaring met hormoonbehandeling na 8 weken?

Bericht door InezVB » 2 september 2021, 22:24

Hallo,

Ik heb een vraag, maar eerst even wat context uiteraard :-)

Ik ben sinds gisteren 9 weken zwanger (hoera!) (ben al langer dan dat zwanger geweest maar ook al korter - het kan nog alle kanten uit - dit is de eerste keer met IVF).

Vorige week (25/8) was week 8 en kregen we (eindelijk!) een mooie hartslag en embryoformaat te horen en te zien. Dan gebeld door kliniek met een afbouwschema voor medicatie. En dat is heel wat - ik had dan ook al die weken een zeer laag progesteron, enkele bloedingen, en ben ook al een ancien van 42 jaar: dus Progynova (oestrogeen) + Duphaston (progesteron) + Inprosub (ook progesteron maar dan om in te spuiten, neem ik sinds een bloeding 3 dagen na de transfer). Dat moest allemaal op 1 week tijd worden afgebouwd, op 1 september was het dus 'aan de natuur'.

Helaas, op zaterdagavond al na 3 dagen al een stevige bloeding. Dus in afwachting van een onderzoek, dacht ik bij mezelf 'best terug naar oorspronkelijke medicatieschema want zo lukt het blijkbaar niet'. De volgende dag een afspraak gemaakt voor bloedafname. Bij de bloedafname mijn redenering uitgelegd. Vervolgens op de vingers getikt, dat ik niet zomaar mijn medicatie mag veranderen, dat er protocollen zijn en dat ik afspraken met het ziekenhuis daarover heb ondertekend. Dus blijkbaar moet je bij bloeding doen alsof er niets aan de hand is en gewoon het afbouwschema verder volgen? Tweede mededeling: fertiliteitsafdeling volgt na 8 weken geen zwangerschappen op, gelieve uw eigen gynaecoloog te contacteren.

Zo gezegd, zo gedaan: hij heeft het embryo gecontroleerd. Alles oké met het embryo, maar slijmvlies is wel wat losgekomen. Hij heeft mij gezegd dat ik het best de medicatie nog een week doorneem, maar hij kon ze niet allemaal voorschrijven.

Dus nu is mijn vraag: zijn hier nog mensen met een laag progesterongehalte, met bloedingen, en wat is jullie door jullie arts aangeraden?

En ook: dit type zwangerschap is behoorlijk kunstmatig, maar na 8 weken is het plots aan de natuur? Wordt er dan nooit bij niemand doorheen de zwangerschap kunstmatig het progesteron op peil gehouden?

En ook: ik heb altijd gedacht dat mensen die IVF doen, heel dapper zijn. En nu weet ik (helaas) hoe dapper precies, omdat ik ook weet hoe slopend het is.

Courage iedereen!

mich75
Berichten: 2992
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Iemand ervaring met hormoonbehandeling na 8 weken?

Bericht door mich75 » 2 september 2021, 23:03

Vanaf 7-8 weken neemt de placenta de progesteronproductie over en kan je in principe verder zonder medicatie, maar het is natuurlijk ook wat afhankelijk van de situatie.

Bij mijn eerste zwangerschap , na en verse tp, dus geen Progynova, wel 3x utro, mocht ik van fertiliteit stoppen na de 1e goede echo op 7,5w. Maar aangezien dit ondertussen icsi 6 was wou ik geen risico nemen en mocht ik het langer nemen. Mijn eigen gyn heeft het mij dan tot 13w laten nemen, ik denk afgebouwd in 1 week.

Bij mijn 2de zwangerschap was het een tweeling en met eiceldonatie en toen was het Progynova en 3x Utro. De Utro heb ik tot 18w moeten nemen, maar wel afgebouwd vanaf 14w.

Ik had beide keren een goed progesteron en geen bloedingen.

Bij deze zwangerschap ook Progynova en 3x Utro, bij 1e bn was mijn progesteron kantje boordje en moest ik verhogen naar 6/dag, mijn progesteron steeg een beetje maar bleef laag.
Ik heb niet echt bloedingen gehad enkel wat bruin en roosverlies.
Ik ben beginnen afbouwen vanaf 11w om dan te stoppen rond 12-13w.

Dus je kan zeker nog even doorgaan met je medicatie, en het over een langere tijd afbouwen.

Ik ken ook mensen die nog de hele zwangerschap (tot 36w) 1 Utro/ dag namen ter ondersteuning en voor een gerust gemoed.

Bij bloedingen is (platte) rust nog altijd 1 van de best werkende dingen om te doen.
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

Hope88
Berichten: 810
Lid geworden op: 18 april 2017, 10:34

Re: Iemand ervaring met hormoonbehandeling na 8 weken?

Bericht door Hope88 » 3 september 2021, 9:08

Bij mijn dochter heb ik bloedingen gehad van week 6 tot en met week 13.
Het was een terugplaatsing in natuurlijke cyclus en de medicatie die ik nam was:
- 2x progynova
- 3x2 utrogestan
- 1x inprosub

Na de echo van week 8 ben ik medicatie beginnen afbouwen. Eerst werd de inprosub gestopt. Een week later mocht ik stoppen met progynova en nog een week later de utro halveren naar 3x1 per dag.
Op 18 weken (de eerste controle bij de gynaecoloog dat ik geen bloedingen meer had) ben ik uiteindelijk volledig mogen stoppen met utrogestan.
Na 5 tp: een dochter! (20/06/18)

Start brusje:
2 pu, 11 tp, 2 biochemiche zwangerschappen
Overstap naar Jette
ICSI 5: 3 cryo's
-> tp 12: biochemische
-> tp 13: zwanger!

InezVB
Berichten: 4
Lid geworden op: 2 september 2021, 21:56

Re: Iemand ervaring met hormoonbehandeling na 8 weken?

Bericht door InezVB » 3 september 2021, 11:25

Bedankt voor de tip, Mich, rusten is alleszins wat ik ga doen, en inderdaad hopen dat de placenta het overneemt.

En Hope, het stelt me toch wat gerust dat bloedingen zo lang kunnen duren maar dat het dan toch nog goed komt.

Heel blij voor jullie!

Nu bedenk ik me wel: de gyn zei me gisteren dat ik de medicatie een week langer moet blijven nemen - maar hij kan die Inprosub niet voorschrijven... Hoe kan ik dan doen wat hij zegt? Nu, het was een random gyn in het ziekenhuis, niet 'mijn' gyn, want die is intussen diensthoofd geworden en doet enkel nog op dinsdag consultaties - de bloeding was woensdag. Dus ik denk dat ik het best op zoek ga naar een gyn die ten eerste beschikbaar is en ten tweede die niet alleen kan zeggen wat ik moet nemen, maar die het ook kan voorschrijven ...

Nog eens bedankt!

mich75
Berichten: 2992
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Iemand ervaring met hormoonbehandeling na 8 weken?

Bericht door mich75 » 3 september 2021, 12:22

Eventueel eens horen of je huisarts het niet wil voorschrijven.

Ik weet niet hoeveel Utro je nu neemt, maar indien nodig kan je verhogen naar 4x2. Misschien een optie als je niet aan de Inprosub geraakt.

Heel veel gyns weten weinig over fertiliteit en over de medicatie die erbij hoort. Mijn vorige gyn is op pensioen maar had dus heel veel ervaring, gelukkig voor mij.

En ondertussen heb ik genoeg ervaring om zelf beslissingen te nemen.
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

InezVB
Berichten: 4
Lid geworden op: 2 september 2021, 21:56

Re: Iemand ervaring met hormoonbehandeling na 8 weken?

Bericht door InezVB » 6 september 2021, 22:44

Ook voor deze tips bedankt, Mich!

Ik ben niet meer aan de Inprosub geraakt, maar heb ook goede ervaring met de Utro: ik had op 6 weken een bloeding en las toen op dit forum dat bij dreigend miskraam sommige vrouwen meer Utro voorgeschreven kregen. Ik heb die dag Utro gebruikt en de volgende dag was de bloeding gedaan (en geen Utro meer gebruikt). De dag daarna was ze terug, heviger, en moest ik voor een echo naar het ziekenhuis, waar ik de arts vroeg of Utro kon helpen. Kwaad kon het niet volgens haar, dus heeft ze me dat voorgeschreven (zonder me op de vingers te tikken zoals de monitoringpersoon, laatst, maar ik was toen ook nog niet voorbij de 8 weken deadline). Dus, in Utro we trust! En ik zal alleszins alles gedaan hebben wat ik kon ...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 22 gasten