Kort of lang schema

IVF Forum
Plaats reactie
Margootje
Berichten: 249
Lid geworden op: 17 oktober 2021, 21:17

Kort of lang schema

Bericht door Margootje » 3 januari 2022, 13:49

Ik vond hierover wel enkele tien jaar oude Topics terug op dit forum maar niets recents.

Ik ben 39 jaar met cyclus van ca 26-27 dagen (folliculaire fase aan de korte kant). Na drie mislukte iui pogingen (in natuurlijke cyclus) mag ik van de fertiliteitsarts ivf aanvatten.
Er was eerst sprake van het zogenaamde “lang schema”.

Toen bleek dat mijn AMH nog redelijk is: 2,56 µg/l (= 18 pmol/l) mocht ik ook het korte schema overwegen.
(een half jaar geleden is het ook al eens getest en toen was het ietsje lager: AMH 2,37 µg/l)

Heeft iemand hier recentelijk nog het verschil tussen de korte en lange schema’s aan den lijve ondervonden?
Lange cyclus zou meer eitjes produceren, maar lijkt me heel ingrijpend en dus beangstigend. Maar als het nuttig is, dan is het aannemelijk.

FSH is enkel nog maar gemeten op dagen 11, 16 en 22 (nog niet aan het begin van de folliculaire fase) en bedroeg toen tussen 7 tot 8.6. Dus mogelijks is de FSH op 3 dagen wel te hoog, in overeenstemming met een korte folliculaire fase.
40 j. (B)AM met gekende donor
IUI 1-3 (Herfst '21): x
Hysteroscopie: vaststelling cervicale stenose
ICSI1 (Lente '22): 18 rijp > 12 bevrucht > OHSS & freeze-all van 2 cryo's
Zomer '22: In verwachting

Liesjeb
Berichten: 279
Lid geworden op: 13 september 2021, 15:02

Re: Kort of lang schema

Bericht door Liesjeb » 5 januari 2022, 12:57

Hoi Margootje,
Ik ga je niet veel wijzer kunnen maken helaas... Ik ga beginnen met een kort schema met Menopur & Cetrotide. Mijn AMH was in augustus 3,08 en FSH op dag 3 was 8,0 met binnen een paar daagjes 38 op de teller ;)
Mijn IUI's waren wel altijd in gestimuleerde cycli met Letrozole 7,5mg. Heb PCOS met cyclus van ± 35 dagen. Vermoed dat ze via mijn respons wel al eea konden afleiden...
Heb je al een startdatum meegekregen?
Ik hoop dat 2022 een keivruchtbaar jaar zal worden! :D
Veel liefs x Lies
2021: IUI 1-2 (x)
02/22: IVF 1 OHSS & freeze-all - 1 cryo
05/22: IVF 1.1 tp cryo 23/5 - bn 3/6 pos
Baby boy geboren 27/01/23 💙

Margootje
Berichten: 249
Lid geworden op: 17 oktober 2021, 21:17

Re: Kort of lang schema

Bericht door Margootje » 5 januari 2022, 16:34

Dag Liesje

Wel dat lijken mij hele goede waarden die je daar hebt! Jong voor je leeftijd! Alvast gefeliciteerd 🥳 🌬🎂

FSH is idealiter 5 las ik hier maar dat komt nog weinig voor denk ik bij “mature” dames… ik heb wat artikels gevonden van wetenschappelijk onderzoek waaruit blijkt dat als je een goede AMH (>1) hebt dit doorweegt op een slechte FSH (>10).

Lees bvb hier (die waarden 1 en 10 werden hier gebruikt, dus volgens hun maatstaf): https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6048693/
Of
https://www.fertstert.org/article/S0015 ...

Het is moeilijker andersom: als je een goede FSH en slechte AMH zou hebben. Moeilijker maar niet onmogelijk, getuige de succesverhalen die we hier kunnen lezen op het forum.

De hele hormonenkuur is nog nieuw voor mij, ook hoe ik erop ga reageren… brrr.. maar bij jou hebben ze dan al wat ervaring. Dat zijn menselijke hormonen, die menopur die jij gaat nemen denk ik.

Ik heb nog even tijd om me in te lezen. Er loopt nog een genetisch onderzoek en de uitslag is pas binnen 6 weken beschikbaar. De vraag is nog wel of mijn donormateriaal tegen dan weer voorhanden is, er werd namelijk een virusje gedetecteerd bij hem waardoor hij niet mag doneren. We zien wel.

Bedankt voor je feedback en tot later Xx
40 j. (B)AM met gekende donor
IUI 1-3 (Herfst '21): x
Hysteroscopie: vaststelling cervicale stenose
ICSI1 (Lente '22): 18 rijp > 12 bevrucht > OHSS & freeze-all van 2 cryo's
Zomer '22: In verwachting

Happyfamily
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 oktober 2023, 14:04

Re: Kort of lang schema

Bericht door Happyfamily » 12 oktober 2023, 14:24

Hoi ik zie dat het onderwerp al wat ouder is. Maar vroeg het me ook af. Ik ben zelf 38 jaar en mijn AMH is 3.55 FSH is niet gemeten? De docter heeft mij op een lang protocol gezet, dit is hier het standaard protocol. Bij navraag wanneer een kort of een lang protocol gebruikt werd, gaf ze mij het antwoord dat als de vrouw onder de 30 is, of als de vrouw al heel veel eiblaasjes heeft voor de stimulatie (bij mij waren dit er 12) ze een kort protocol doen. Hiermee zou de kans op overstumilatie verminderen. Voor vrouwen met een normale of lage voorraad kiezen ze voor een lang protocol, zodat er meer tijd is voor de kleinere blaasjes wat groter te laten worden.

Annata23
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 december 2023, 9:11

Re: Kort of lang schema

Bericht door Annata23 » 19 december 2023, 9:24

Happyfamily schreef:
12 oktober 2023, 14:24
Hoi ik zie dat het onderwerp al wat ouder is. Maar vroeg het me ook af. Ik ben zelf 38 jaar en mijn AMH is 3.55 FSH is niet gemeten? De docter heeft mij op een lang protocol gezet, dit is hier het standaard protocol. Bij navraag wanneer een kort of een lang protocol gebruikt werd, gaf ze mij het antwoord dat als de vrouw onder de 30 is, of als de vrouw al heel veel eiblaasjes heeft voor de stimulatie (bij mij waren dit er 12) ze een kort protocol doen. Hiermee zou de kans op overstumilatie verminderen. Voor vrouwen met een normale of lage voorraad kiezen ze voor een lang protocol, zodat er meer tijd is voor de kleinere blaasjes wat groter te laten worden.
Ik heb nog nooit van deze methode gehoord en ook niet connections geprobeerd

adamusa
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 februari 2024, 2:37

Re: Kort of lang schema

Bericht door adamusa » 27 februari 2024, 2:43

Your menstrual cycle may be a bit short, mine is usually 30-32 days. Suika game

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten