Van IUI naar IVF

IVF Forum
Plaats reactie
ingevr84
Berichten: 74
Lid geworden op: 13 augustus 2021, 15:13

Van IUI naar IVF

Bericht door ingevr84 » 14 juni 2022, 10:07

Hallo allemaal,

Wij hebben zonet 3IUI pogingen achter de rug, zonder resultaat. Omdat het sperma van lage kwaliteit is mogen we direct overgaan naar IVF. De kansen met IUI lagen volgens onze gynaeecoloog niet hoger dan proberen op de natuurlijke manier...

Vandaag ben ik een eerste keer op controle geweest en normaal start ik straks met de medicatie.

Ik ben op zoek naar iemand met dezelfde ervaring, want de hele IVF procedure is toch wel veel intensiever dan IUI :)

Er werd mij verteld dat het slagingspercentage via IVF veel hoger ligt dan met IUI. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Lieve groetjes,
Inge
IUI : 3 x negatief
ICSI 1 : juni 2022 —> 4 eicellen rijp, 1 bevrucht --> TP negatief
ICSI 2: augustus 2022 —> zwanger van verse TP op dag 5

mich75
Berichten: 2982
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Van IUI naar IVF

Bericht door mich75 » 14 juni 2022, 10:29

viewtopic.php?f=4&t=13973

In dit topic staan een aantal ervaringen.
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

Lenka
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 november 2021, 0:11

Re: Van IUI naar IVF

Bericht door Lenka » 18 juni 2022, 16:05

ingevr84 schreef:
14 juni 2022, 10:07
Hallo allemaal,

Wij hebben zonet 3IUI pogingen achter de rug, zonder resultaat. Omdat het sperma van lage kwaliteit is mogen we direct overgaan naar IVF. De kansen met IUI lagen volgens onze gynaeecoloog niet hoger dan proberen op de natuurlijke manier...

Vandaag ben ik een eerste keer op controle geweest en normaal start ik straks met de medicatie.

Ik ben op zoek naar iemand met dezelfde ervaring, want de hele IVF procedure is toch wel veel intensiever dan IUI :)

Er werd mij verteld dat het slagingspercentage via IVF veel hoger ligt dan met IUI. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Lieve groetjes,
Inge
Dag Inge,

Ik ken je nog van het IUI forum.

Wij hebben zelf ook 3 inseminaties gehad, waarvan de tweede een biochemische zwangerschap.
Gezien mijn leeftijd mochten we onmiddellijk overstappen naar IVF.

Ik ben begin mei met de medicatie kunnen starten. Hoewel de dosis een stuk hoger was als bij IUI viel dat allemaal heel goed mee. Bij de pick up zijn er 7 eicelletjes gevonden. Eentje is er vers teruggeplaatst op dag 4 en eentje is er ingevroren.

Ik ben op dit moment 7 weken en 1 dag zwanger van de eerste terugplaatsing. Maandag heb ik mijn eerste echo, en ik ben ondertussen enorm ziek/ ellendig/ misselijk.

Hoe het juist zit met de slaagkansen weet ik niet. Mij was verteld dat het (gezien mijn leeftijd) wel een lange weg zou worden en dat we de eerste rond een beetje als proef zouden zien om te kijken hoe mijn lichaam reageert. Dus eerlijk gezegd had ik niet verwacht zo snel zwanger te zijn.

Veel succes alvast!

ingevr84
Berichten: 74
Lid geworden op: 13 augustus 2021, 15:13

Re: Van IUI naar IVF

Bericht door ingevr84 » 20 juni 2022, 10:37

Hey Lenka,

We hebben dus een beetje hetzelfde traject afgelegd! Wat leuk om te horen dat je al zwanger bent na de eerste terugplaatsing! Gefeliciteerd!!

Dat geeft me moed :-)

Vanmorgen was de eerste echo om te zien hoeveel eicellen er zich ontwikkeld hebben. Het zouden er 5 zijn. Hopelijk van goede kwaliteit... De medicatie valt inderdaad wel mee, heb alleen wat opgeblazen gevoel en spanning in mijn onderbuik.

Normaal gezien gebeurt nu vrijdag de pickup. Heb er wel wat stress voor eerlijk gezegd...
Hoe is dat bij jou verlopen?

Is het bij jullie via ICSI gegaan?

Groetjes,
Inge
IUI : 3 x negatief
ICSI 1 : juni 2022 —> 4 eicellen rijp, 1 bevrucht --> TP negatief
ICSI 2: augustus 2022 —> zwanger van verse TP op dag 5

Hillie
Berichten: 223
Lid geworden op: 8 mei 2021, 15:55

Re: Van IUI naar IVF

Bericht door Hillie » 21 juni 2022, 17:20

Niet stressen Inge, die pick up valt bij de meesten reuze mee! Ikzelf voelde er niets van (was bij mij onder lichte verdoving, ik herinner mij er ook nog maar flarden van), en heb me nadien nog een dagje ietsje minder top gevoeld, maar das ook de reden waarom je 3 dagen ziekteverlof krijgt he.
En dat aantal eicellen kan nog groeien in de komende dagen, als dit je eerste echo was. Ikzelf had er 5 mature bij de pick up (en dan 1 verse TP en 1 cryo), en dat cryootje is ondertussen een flinke meid van 5 maanden geworden 😁
Veel succes!
En lees zeker dat forum topic dat Mich aan haalde, daar werden ook veel ervaringen gedeeld, zodat je wat minder hoeft te stressen 😉
Mei 2020: Start zwangerschapswens
April 2021: icsi 1 - verse TP mislukt - 1 cryo
Mei 2021: zwanger van enige cryo!
Januari 2022: dochtertje geboren
Oktober 2022: opstart icsi 2 --> niet doorgegaan want onverwacht op natuurlijke wijze zwanger!?!

Lore90
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 januari 2023, 19:19

Re: Van IUI naar IVF

Bericht door Lore90 » 18 februari 2023, 14:40

Hallo,

Ook wij 'moeten' nu de stap zetten naar IVF, na 1 natuurlijke zwangerschap met verlies op 9 weken en 4 inseminaties. Wij zijn twee jaar en een half bezig... .

Ik stond wat weigerachtig tegenover IVF en zag het als laatste reddingsboei. Wat als dit niet lukt? Wij hebben geen plan B, en ik ben zo gefrustreerd dat ons wachten op de minder invasieve manier niet mocht lonen.

Ik weet niet wat IVF mentaal en fysiek met me zal doen. Hopelijk is er maar één punctie nodig. Wat zijn jullie ervaringen? Ik heb PCOS symptomen op de ene eierstok... . Hopelijk houden ze daar rekening mee bij het bepalen van de medicatie.

Veel liefs,
Lore

Lowietje
Berichten: 7
Lid geworden op: 2 januari 2019, 11:33

Re: Van IUI naar IVF

Bericht door Lowietje » 21 februari 2023, 12:52

Lore90 schreef:
18 februari 2023, 14:40
Hallo,

Ook wij 'moeten' nu de stap zetten naar IVF, na 1 natuurlijke zwangerschap met verlies op 9 weken en 4 inseminaties. Wij zijn twee jaar en een half bezig... .

Ik stond wat weigerachtig tegenover IVF en zag het als laatste reddingsboei. Wat als dit niet lukt? Wij hebben geen plan B, en ik ben zo gefrustreerd dat ons wachten op de minder invasieve manier niet mocht lonen.

Ik weet niet wat IVF mentaal en fysiek met me zal doen. Hopelijk is er maar één punctie nodig. Wat zijn jullie ervaringen? Ik heb PCOS symptomen op de ene eierstok... . Hopelijk houden ze daar rekening mee bij het bepalen van de medicatie.

Veel liefs,
Lore
Hey Lore,
Ik denk er exact ook zo over. "Helaas' zijn we hier toch ook moeten overstappen op IVF, nadat ze endometriose hebben vastgesteld. Ik heb nu gisteren de terugplaatsing gehad.
De medicijnen zelf vond ik meevallen, al bij al heb ik 10 dagen hormonen moeten (laten) inspuiten. Bijwerkingen vielen goed mee, maar is bij iedereen anders natuurlijk. De punctie was bij mij onder verdoving, en maar goed ook, ik wil niet weten hoe het zou gevoeld hebben met 20 eicellen.
Het herstel achteraf was helemaal niet wat ik verwacht had, ik heb een gigantische buik nu die vol vocht zit, dagenlang kortademig en moe geweest. Maar blijkbaar is dit puur door de hoeveelheid eicellen en zou het normaal zo erg niet mogen zijn. Waar ik me ook aan mispakt had is dat je na die punctie en na de terugplaatsing ook nog redelijk wat medicijnen moet nemen (bloedverdunner, spierontspanners, ... ). Maar alles voor het "goede doel' en zoals je zegt, hopelijk is het maar één keer nodig!

Ik veronderstel dat ze idd wel rekening zullen houden met je PCOS? En anders geeft het niet om dit zelf nog eens te benadrukken / te vragen hé.. Dan hoef je niet te twijfelen :)
Ik wens jullie héél veel succes!

mich75
Berichten: 2982
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Van IUI naar IVF

Bericht door mich75 » 21 februari 2023, 13:37

Lowietje,

Het lijkt alsof je OHSS hebt, dit ligt niet enkel aan het aantal eicellen, er zijn nog andere factoren die hier invloed op hebben.
Tegenwoordig doet men meestal geen verse tp meer in het geval van OHSS, omdat in het geval van zwangerschap het door de aanmaak van hcg erger kan worden.
Laat je goed opvolgen want indien het erger wordt kan het zijn dat er een ziekenhuisopname aan te pas komt.

Die bloedverdunners en spierontspanners is zeker niet standaard, al weet ik dat er artsen zijn waarbij dit altijd gegeven wordt.
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

Lowietje
Berichten: 7
Lid geworden op: 2 januari 2019, 11:33

Re: Van IUI naar IVF

Bericht door Lowietje » 21 februari 2023, 13:59

mich75 schreef:
21 februari 2023, 13:37
Lowietje,

Het lijkt alsof je OHSS hebt, dit ligt niet enkel aan het aantal eicellen, er zijn nog andere factoren die hier invloed op hebben.
Tegenwoordig doet men meestal geen verse tp meer in het geval van OHSS, omdat in het geval van zwangerschap het door de aanmaak van hcg erger kan worden.
Laat je goed opvolgen want indien het erger wordt kan het zijn dat er een ziekenhuisopname aan te pas komt.

Die bloedverdunners en spierontspanners is zeker niet standaard, al weet ik dat er artsen zijn waarbij dit altijd gegeven wordt.
Hey, ja inderdaad, als ik afgelopen dagen zo aan het Googlen was had ik ook die indruk. Maar de gynaecoloog zelf beweert dat het pas OHSS kan zijn indien er nog meer eicellen zouden geweest zijn... Ook eens ongerust naar het fertiliteitscentrum gebeld en toen zeiden ze dat zolang ik niet misselijk ben en nog voldoende kan plassen het ook nog ok is. Het voelde alles behalve ok aan ... Ik heb ook geen ziektebriefje gehad ofzo, moest de dag na de terugplaatsing terug aan het werk (gelukkig thuiswerk) terwijl ik niet eens normaal kon zitten of stappen.

En verwarrend zoals mijn dokter is, zei ze dan idd ook dat moést ik zwanger zijn, het nog wat erger zou worden ...

Bedankt voor de raad, ik ga zeker voorzichtig zijn en bij twijfels naar het ziekenhuis.

mich75
Berichten: 2982
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Van IUI naar IVF

Bericht door mich75 » 21 februari 2023, 14:46

Je zou van een gyn toch verwachten dat ze de juiste info geeft. Vaak wordt er voor OHSS gevreesd bij veel follikels, maar dit hoeft zeker niet zo te zijn.
Het kan zijn dat iemand met 30 follikels het niet heeft en iemand met 8 wel.

Er zijn een aantal factoren die de kans verhogen:
Laag bmi
Jonger dan 30 j
PCOS
Veel follikels
Hoge oestradiolwaarden
Trigger met hcg (Ovitrelle)

Als men voor pu vermoedt dat er mogelijk overstimulatie is gaan ze ook geen Ovitrelle geven maar Gonapeptyl en wordt het een freeze all.

Voor jezelf kunnen dranken met elektrolyten zoals Aquarius en proteïnedranken/shakes helpen en toch ook voldoende rust.
Eventueel kan je aan je huisarts vragen om je thuis te zetten, je gezondheid komt op de eerste plaats.
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

Lore90
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 januari 2023, 19:19

Re: Van IUI naar IVF

Bericht door Lore90 » 4 maart 2023, 21:19

Dag Lowietje,

Bedankt voor je berichtje! Ik wens je ook héél veel succes. Hopelijk heb je niet meer te veel last gehad?

Het is een hele stap maar laat ons hopen dat het dit waard is.

Hier zal de punctie in UZ Gent zijn en ook onder volledige verdoving. Wij starten midden maart met spuitjes.

Als het te lastig is om te werken(mentaal of fysiek) zou ik ook wel thuisblijven... Hopelijk is dit niet nodig.

Veel succes en groetjes,
Lore

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten