IVF en overstimulatie?

IVF Forum
Plaats reactie
lillyv
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 oktober 2023, 15:49

IVF en overstimulatie?

Bericht door lillyv » 20 oktober 2023, 15:53

Hallo lieve allemaal.

Eerst en vooral wil ik jullie even bedanken voor de steun en informatie die jullie me al onbewust gegeven hebben. De afgelopen maanden hebben we al heel wat aan dit forum gehad.

Nu wou ik ook even een vraag stellen…

Het zit zo; ik ben jammer genoeg gediagnosticeerd met PCOS, waardoor ik nooit een eisprong doe en dus ook nooit natuurlijk mijn ms krijg.

Letrozole werkte volledig niet bij mij. Menopur wel, maar hier was het telkens of geen reactie of plots een overstimulatie.

We zijn nu aan het stimuleren voor onze eerste ivf poging in de hoop dat dit mag lukken.
De gyne heeft me al voorbereid op het feit dat ik wss zal overstimuleren en dat dus een terugplaatsing nog op zich zal moeten laten wachten. Maar vandaar ook mijn vragen;

- bij een pick up zonder terugplaatsing, hoe lang moet je dan wachten tot je wel mag terugplaatsen?
- Ik zou niet mogen terugplaatsen omwille van de overstimulatie. Maar als er bij mij baarmoederslijmvlies moet worden opgebouwd, overstimuleer ik altijd. Hoe gaan ze dan ooit wel kunnen terugplaatsen?

Bedankt alvast! 🙏🏻

mich75
Berichten: 2998
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: IVF en overstimulatie?

Bericht door mich75 » 20 oktober 2023, 16:41

Een overstimulatie met Letrozole betekent dat er meerdere follikels groeien terwijl dit er maar 1 of max 2 mogen zijn.

Bij ivf gaat het over OHSS, dit wil zeggen dat de overstimulatie zo erg is dat je lichamelijke kwalen krijgt en een zwangerschap gaat dit verergeren met soms een ziekenhuisopname tot gevolg.

Met PCOS, heb je een verhoogd risico op OHSS, maar het hoeft zeker niet zo te zijn, er spelen nog andere factoren mee.

Normaal mag je bij je volgende regels opstarten, tenzij je nog niet hersteld moest zijn.

Aangezien je zelf geen cyclus hebt gaan ze een tp in kunstmatige cyclus doen. Hiervoor neem je oestradiol pilletjes, zij gaan je bms opbouwen en in principe onderdrukt dit de follikelgroei en is er dus geen sprake van mogelijke overstimulatie.
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten