Kosten IVF behandeling

IVF Forum
Plaats reactie
sofie123
Berichten: 2
Lid geworden op: 5 juni 2007, 11:01

Kosten IVF behandeling

Bericht door sofie123 » 7 juni 2007, 12:44

Ik weet dat de ziekteverzekering een groot deel van de kosten terugbetaald. Mijn arts ging er nogal licht over vond ik, heeft iemand een idee van de werkelijke kosten die niet vergoed worden?

Alvast bedankt!

elisa
Berichten: 12
Lid geworden op: 6 juni 2007, 12:33

Bericht door elisa » 7 juni 2007, 16:27

Hallo Sofie,

Wij gaan ook starten met IVF maar hebben bij de laatste consultatie aan de gyn (St.Augustinus) gevraagd wat het ons zou kosten uit eigen zak, en hij zei 500 à 600 euro per ivf traject (tot en met terugplaatsing).
Da´s niet niks he? Ik vraag me ook af of dat dan verschilt per gynaecoloog of fertiliteitscentrum...

Groetjes,
Elisa

sofie123
Berichten: 2
Lid geworden op: 5 juni 2007, 11:01

Bericht door sofie123 » 8 juni 2007, 15:06

das inderdaad niet niks! Mijn arts sprak over een paar kleine rekeningetjes die niks gingen voorstellen. :roll:

Silvie
Berichten: 126
Lid geworden op: 2 februari 2007, 10:37

Bericht door Silvie » 8 juni 2007, 15:21

Tegen ons hadden ze gezegd dat het ongeveer € 250 per IVF poging zou zijn. Maar we hebben de factuur nog niet ontvangen. € 500 of € 600 is al wel wat meer hé. Zou dat echt zo hard verschillen van ziekenhuis of mutualiteit of weten de artsen het zelf niet?

Katy
Berichten: 263
Lid geworden op: 5 februari 2007, 13:25

Bericht door Katy » 8 juni 2007, 16:29

Indien je geen recht meer hebt op terugbetaling van het ziekenfonds, betaal je per sessie IVF 4000 euro.
Ik vind de verhouding tov het bedrag met terugbetaling waanzinnig groot en ook een beetje schandalig.

Katy

Marij
Berichten: 6
Lid geworden op: 1 februari 2007, 20:57

Bericht door Marij » 8 juni 2007, 20:58

Wij betalen per behandeling tussen de 300 en 400 euro.
Maar de rekeningen komen verspreid dus valt het eigenlijk goed mee.
Volgens mij hangt het ook wel af van ziekenhuis tot ziekenhuis.

groetjes Marij

Katy
Berichten: 263
Lid geworden op: 5 februari 2007, 13:25

Bericht door Katy » 11 juni 2007, 11:57

Als patiënt met de Belgische nationaliteit betaal je zonder terugbetaling 4000 euro voor een IVF-behandeling.
Als buitenlander (niet-inwoner België) betaal je 4200 euro voor een IVF-behandeling.
Ik vind dit verschil van 200 euro te klein, temeer daar een patiënt met Belgische nationaliteit, in zijn land sociale zekerheid en belastingen betaalt.
Sorry, als ik hierdoor een aantal forumbezoekers met buitenlandse nationaliteit tegen de borst stoot, maar ik vrees dat we stilaan op weg zijn naar een medische zorgverlening met twee snelheden.
Eerlijk is dit systeem niet.
Ik had graag geweten hoe jullie hierover denken.

groetjes

Katy

elisa
Berichten: 12
Lid geworden op: 6 juni 2007, 12:33

Bericht door elisa » 12 juni 2007, 11:34

Hallo Katy,

Ergens heb je wel gelijk wat die kosten voor buitenlanders betreft, maar anderzijds: Belgen krijgen de eerste 6 IVF-behandelingen voor het grootste deel terugbetaald van het ziekenfonds.

Een buitenlander betaalt hier dan wel geen belastingen, maar betaalt wel de volle pot en krijgt misschien helemaal niets van zijn verzekering terug, of heeft zelfs de mogelijkheid niet om IVF te starten in eigen land?
Misschien zou ik ook wel naar een dokter in een ander land stappen als het hier niet zo toegankelijk was.

Na 6 behandelingen ziet het kostenplaatje er voor de Belgen wel anders uit, maar ja, ze moeten ook ergens een grens trekken voor die terugbetalingen he?

Katy
Berichten: 263
Lid geworden op: 5 februari 2007, 13:25

Bericht door Katy » 12 juni 2007, 11:56

Hoi Elisa

Helemaal akkoord met jouw visie.
Maar er zijn patiënten die nooit de kans kregen 6 beurten IVF te nemen, gezien er een leeftijdsgrens wordt gehanteerd en hierdoor er dus geen gebruik van kunnen maken. Eenmaal de grens van 42 bereikt, krijg je sowieso niets meer terugbetaald, ongeacht van het feit dat je daarvoor nog geen behandelingen hebt gekregen met terugbetaling van het ziekenfonds.
En volgens mij zit hier de onverenigbaarheid.

groetjes

Katy

philippe
Berichten: 3
Lid geworden op: 9 juli 2007, 15:49

Bericht door philippe » 9 juli 2007, 15:59

...
Laatst gewijzigd door philippe op 24 juli 2007, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Heidi1983
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mei 2007, 21:21

Bericht door Heidi1983 » 14 juli 2007, 22:15

hallo iedereen

ik ben nu bijna door mijn cycli door en effectief de kleine rekeningetjes komen verspreid. het enige wat ik schandalig vind is dat de verzekering niet tussenkomt in de dagkliniek. weeral een opdoffer voor de mensen die met ivf icsi iui enz... bezig zijn. er zijn zoveel nutteloze dingen die terugbetaald worden, maar dit is geen heelkundige ingreep dus wordt niet terugbetaald. SCHANDALIG vind ik dit. maar betaal maar eens een dag te laat je rekening, dan zul je het wel weten. en wat betreft mensen die geen belgische nationaliteit hebben daar stoor ik me niet zo erg aan zolang ze maar meedraaien in het stelsel dan mogen ze van mijn part hetzelfde betalen als wij.

groetjes heidi

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten