Lange stimulatie voor follikels ?

IVF Forum
Nes21
Berichten: 353
Lid geworden op: 27 juli 2007, 12:11

Lange stimulatie voor follikels ?

Bericht door Nes21 » 31 juli 2007, 12:30

Hoi,

Ik zal mezelf even voorstellen. Ik ben 28 jaar, mama van een zoontje van 3 (via Clomid, 1ste keer raak) en wij proberen nu sinds 18 maanden voor een 2de kindje.
Heb 7 kuren met Clomid achter de rug. 2 kuren Menopur en Pregnyl en nu bezig met 1ste IVF poging. Bij alle voorgaande kuren was er gewoon geen reactie op de medicatie en maakte ik enkel kleine follikels aan. :cry:
Ik heb ook PCOS.
Ben in behandeling in Jette.
Nu ben ik 14 dagen Menopur aan het spuiten (zit al aan 4 ampullen) en heb 3 follikels van 10 mm en veel kleintjes. :?:
Hebben nog meer mensen ervaring met een langere stimulatieperiode ? Of het uitblijven van reactie tijdens de stimulatie ? Vraag mij af of dit normaal is ? Hoe lang kan de stimulatie eigenlijk duren ?

Kunnen jullie mij hiermee wat verder helpen ?
Bedankt
Grs,
Nes

SN
Berichten: 273
Lid geworden op: 14 augustus 2007, 10:26

Bericht door SN » 21 augustus 2007, 16:35

heb net hetzelfde aan de hand... heb net mijn verhaal neergepend onder SN.

begrijpen er niks meer van... 1ste keer 13 eitjes waarvan er 3 goed waren (1 terugplaatsing), 2de keer cryo (1 terugplaatsing), 3de keer 4 eitjes waarvan 1 ok en ook teruggeplaatst. nu 4de keer blijkt behandeling gewoon niet meer aan te slaan... word er zo moedeloos van... moet er toch nog eens met dokter over hebben... donderdag moet ik terug en als situatie dan nog niet gewijzigd is, stoppen ze met behandeling... hele cyclus naar de vaantjes... probeer positief te blijven, maar is niet makkelijk. hopen nog op goed nieuws, maar zijn al voorbereid op slecht nieuws... voetjes op de grond blijven noemen wij dat dan maar... op naar de volgende poging in oktober... onze 5de keer dan maar...

cian
Berichten: 72
Lid geworden op: 2 februari 2007, 9:21

cian

Bericht door cian » 24 augustus 2007, 12:04

hey ik herken je verhaal ook ...
ik ben bezig met de 5 verse isci poging en de vorige keer altijd goeie follikes.
deze keer na 9 dagen spiuten nog haast niets te zien en piepklein ... ik moet nog nog een week verder spuiten.
de gyneacoloog zegt dat het nog goed kan komen maar ik ben er toch wel bang voor ...

Ik vraag me af, moest het niet goed zijn en er geen punktie volgt, ik deze terugbetaalde poging kwijt ben ?

veel moed ook met het verder spuiten en samen hopen op een klein wondertje
groetjes
cian

SN
Berichten: 273
Lid geworden op: 14 augustus 2007, 10:26

Bericht door SN » 24 augustus 2007, 12:15

hey

Moed niet opgeven. Heb gisteren naar consulente gebeld en gevraagd wat de dokter nu wil doen. Heb deze cyclus Puregon en Suprefact gehad. En vanaf gisteren ben ik moeten overschakelen op Menopur (4 ampulen per dag!). Blijkbaar wordt dat meer gedaan en boeken ze daar goede resultaten mee. Zaterdag moet ik terug voor echo en dan krijg ik mijn "verdict".

Ik heb maar 1 goede follikel (16 groot) en 6 follikels van 13 groot. En dan nog een 3 tal van kleiner dan 13.
Ze moeten dus 20 groot zijn om "goed" te zijn.

Consulente zei me dat als de follikels niet reageren, de kans er nog inzit dat ze alles zetten op die follikel van 16 (die tegen dan wel groter zal zijn) en dus geen pickup zullen doen, maar insiminatie. Dan zou ik meer kans maken én dan is het geen verloren poging geweest. Want ja, als je een verse poging hebt, ook al is er geen pickup en/of terugplaatsing, telt deze als een poging... spijtig genoeg.

Natuurlijk hopen we dat die andere follikels ook nog gaan reageren hè :D

Als je al weet hoeveel follikels je hebt en de grootte dan ben je al een stapje verder hè.

En het ligt niet noodzakelijk aan de behandeling want de eerste keer kreeg ik ook Puregon samen met Decapeptyl en toen had ik er 13...

Mijn verpleegster zegt dat dit heel normaal is en wel meer voorkomt. Ik ben blij dat ik zoveel mensen rondom mij heb die mij stimuleren en moed inspreken... want soms is het serieus ontmoedigend hè!

Niet opgeven is de boodschap!

groetjes

elisa
Berichten: 12
Lid geworden op: 6 juni 2007, 12:33

aan cian

Bericht door elisa » 24 augustus 2007, 13:09

Hallo cian,

Voor zover ik begrepen heb telt voor de ziekenkas elke IVF/ICSI-poging vanaf het moment dat er een poging tot bevruchting is, dwz vanaf het moment dat een eicel en zaadcel samen worden gebracht, ongeacht het resultaat.
Dus als je geen pick-up van eicellen hebt gehad, kan er ook niet geprobeerd worden om ze te bevruchten, toch? Dus volgens mij ben je dan geen "poging" kwijt inzake terugbetaling van het ziekenfonds.

Of heb ik het mis?

SN
Berichten: 273
Lid geworden op: 14 augustus 2007, 10:26

Bericht door SN » 24 augustus 2007, 13:17

Hey Elisa

Ik kan niet zeggen dat je het mis hebt, maar ik kan enkel zeggen wat de consulente tegen mij zei...

en dat is dat als je een verse poging hebt gehad (dus met spuiten) dat dat telt voor een poging. Ze zei duidelijk tegen mij dat als ze geen pickup kunnen doen, ze het zullen proberen met insiminatie zodat deze poging geen "verloren" poging was.

Anders voor zekerheid toch maar eens bij de ziekenkas navragen? Zij zullen dat wel met zekerheid kunnen zeggen, niet??

ik probeer daar niet té veel bij na te denken... wij hopen binnen de 6 keer te blijven ongeacht een verse of cryo poging. maar het is toch verstandig om dit eens goed na te vragen, da's waar!

groetjes

SN
Berichten: 273
Lid geworden op: 14 augustus 2007, 10:26

Bericht door SN » 24 augustus 2007, 13:27

Ben eens rap gaan kijken op site van ziekenkas, maar zijn niet meer open op vrijdagnamiddag.

Ik ga het toch noteren voor maandag en dan bel ik wel eens even.

groetjes

cian
Berichten: 72
Lid geworden op: 2 februari 2007, 9:21

Bericht door cian » 24 augustus 2007, 17:44

hallo,

ik heb gebeld naar uz gent om te weten of ik die poging inderdaad kwijt ging zijn en het is blijkbaar niet zo.
ik dacht ook dat het was van zodra je met je medicatie begon maar het is enkel van zodra er pick up geweest is.

blijkbaar telt de terugbetaling vanaf de pick up... k ben alweer wat geruster anders zaten we al direkt aan onze 6 e verse poging ..

groetjes en bedankt voor jullie antwoord
cian

Katy
Berichten: 263
Lid geworden op: 5 februari 2007, 13:25

Bericht door Katy » 24 augustus 2007, 20:32

Hallo SN

De menopur, die je nu moet nemen, vervangt die de suprefact of de puregon of beide ?

groetjes

Katy

SN
Berichten: 273
Lid geworden op: 14 augustus 2007, 10:26

Bericht door SN » 27 augustus 2007, 10:50

Dag Kathy

De Menopur vervangt enkel de Puregon. Grappige is wel dat ik Puregon eerste keer ook kreeg, samen met decapeptyl en toen sloeg dat wel aan. Raar hè...

maar goed, ben nu 4 dagen 4 ampulen Menopur aan het spuiten en het ziet er al een stuk beter uit! nog 2 dagen en woensdag dan pregnyl... vrijdag pickup...

Loop er nu wel bij als een opgeblazen ballon... en de spuiten doen me geen goed... maar alles voor het goede doel hè!

groetjes

Nes21
Berichten: 353
Lid geworden op: 27 juli 2007, 12:11

Bericht door Nes21 » 28 augustus 2007, 10:16

Hi SN,

Ben terug van weggeweest, effe deugdoende vakantie gehad.
Ondertussen wel met een nieuwe kuur Menopur gestart (ook 4 ampullen) en nu heb 'k gisteren vernomen dat de PU morgen doorgaat ... had het helemaal niet zo snel verwacht. Probeer ook realistisch te blijven, de slaagkansen bij een eerste terugplaatsing zijn niet zo goed hé.
Nu maakte ik eigenlijk (te) veel follikels aan, 20 à 21 :lol:

Ik zal alvast duimen voor jou dat het lukt hoor !!!
We zitten in hetzelfde stadium hé.

Groetjes,
Nes

SN
Berichten: 273
Lid geworden op: 14 augustus 2007, 10:26

Bericht door SN » 28 augustus 2007, 11:25

Hey Nes

Ja, we zitten precies in hetzelfde schuitje!

Wij blijven er ook in geloven. Wij zitten wel aan onze 4de poging, maar ken een koppel waar geen "probleem" werd vastgesteld en die hebben 7 pogingen gehad en hebben nu wel een gezonde zoon.

Gisteren moest ik voor echo binnen en toen zag ik iemand terug die ik een jaar geleden daar voor het eerst gezien had. Zij vroeg me : "er zullen er toch wel zijn die ook zwanger raken zeker?"
Als je al even bezig bent, stel je jezelf weer die vraag hè.

Voor ons ziet de situatie er al beter uit dan vorige week. We hebben er 3 rijpe links en rechts 8 goede (schieten in gang door menopur!). Moest gisteren en vandaag nog inspuiting en dan morgen terug. Verwacht dan ook morgen te horen dat ik pregnyl moet inspuiten en vrijdag pickup.
Die 3 rijpe zullen heel waarschijnlijk overrijp zijn, maar dan heb ik wel meer kans met die 8 hè. 't is toch al veel beter dan 4 kleine die ik vorige week maar had!

Bij de eerste poging heb ik tranen met tuiten geweend omdat we "maar" 5 eitjes overhielden van de 13 en uiteindelijk waren er maar 3 goede bij voor terugplaatsing.
Nu ben ik dolgelukkig als ik één heb dat teruggeplaatst kan worden... 't is altijd fijner als je er over hebt om ingevroren te worden, maar toch... je hebt de meeste kansen met een verse poging.

Dus ... go girl! Je hebt veel eitjes en dat verhoogt je kansen zowiezo. en wie weet sta je binnenkort op de site met als titel "eindelijk zwanger!"

ik duim met jou en iedereen mee! :D

Katy
Berichten: 263
Lid geworden op: 5 februari 2007, 13:25

Bericht door Katy » 28 augustus 2007, 14:51

Hallo Nes,


Het is misschien een domme vraag, maar gezien ik geen ervaring heb met IVF en ICSI, wou ik je graag het volgende vragen.
Je zegt dat je plus minus 20 à 21 eicellen hebt. Worden deze allemaal weggeprikt bij de pick-up ? Of kan je zelf beslissen dat je er bv maar 10 laat wegprikken ?

groetjes

Katy

SN
Berichten: 273
Lid geworden op: 14 augustus 2007, 10:26

Bericht door SN » 28 augustus 2007, 15:02

hey Katy

Als ik even mag antwoorden.... het zeker geen domme vraag hoor.

Al deze eitjes worden weggeprikt bij de pickup. Waarom zou je er laten zitten hè. Zoveel te meer eitjes er bevrucht kunnen raken, zoveel te meer kans je hebt om er in te vriezen zodat je bij een eventuele mislukte poging, niet noodzakelijk opnieuw moet beginnen met spuiten. bij een tweede poging krijg je dan ingevroren embryo(s).

Ik zeg, niet noodzakelijk opnieuw beginnen met spuiten omdat je bij ingevroren embryo's rekening moet houden met een kans van 50% dat de helft de ontdooiing niet overleefd.

Als je bijvoorbeeld 20 eitjes hebt in totaal en er zijn er 10 bruikbare bevruchte bij, dan heb je de eerste maal een terugplaatsing van 1 (volgens mij mag je vanaf 2de poging "kiezen" hoeveel) en die andere 9 kan je laten invriezen. Je hebt dus een gemiddelde kans dat 5 eitjes het overleven en 4 niet. MAAR dit is maar gokwerk. Voor zelfde geld overleven ze het allemaal of hou je er maar 1 over...

Ik hoop dat ik je een voldoende, maar toch niet teleurstellend antwoord heb kunnen geven?

groetjes

Nes21
Berichten: 353
Lid geworden op: 27 juli 2007, 12:11

Bericht door Nes21 » 30 augustus 2007, 9:24

Hey SN & Katy,

Alles goed met jullie ? SN, morgen PU ? Veel succes hé !!!

Katy : zeker geen domme vraag hoor, het was gisteren mijn eerste PU en ze hebben idd alles aangeprikt (of toch zoveel mogelijk).

We hebben er 11 en zaterdag horen we nu hoeveel daarvan bevrucht zijn. Hopelijk houden we er een 5-tal over ... maar we zullen wel zien.

Veel succes & groetjes
Nes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten