Snuiven en/of pillen

IVF Forum
Plaats reactie
Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Snuiven en/of pillen

Bericht door Loeki » 3 december 2008, 8:50

Hallo allemaal,

Ik zit momenteel in de wachtweken van m'n derde IUI, maar de gyne geeft ons niet veel kans. Als deze mislukt mag ik wel meteen starten met IVF. Dat zou voor half december zijn, ik verwacht mijn regels / positieve test op 16/12.

Als we starten met IVF, moet ik kiezen tussen ofwel pillen en snuiven, ofwel enkel snuiven. De gyne zei me dat enkel snuiven meer belastend was, maar ik zie ook erg af van de pil.

Wat ik vooral aan jullie wil vragen, is, hoe zit dat met timing? Ik vertrek op 14/01 voor een paar dagen naar het buitenland voor het werk, en ik wil dat niet graag oppofferen voor die IVF. Andersom wil ik natuurlijk ook niet wachten met IVF.

Ik heb ook geen idee wanneer ik op controle zou moeten. Intakegesprek is pas op 29/12, dus daar kan ik niet op wachten want dan moet ik al aan het pillen / snuiven zijn.

Als je enkel snuift, gaat het dan sneller?

Kan je zowel met pillen als met snuiven de cyclus uitstellen? Idealiter begin ik pas met stimulatie als ik terug ben, dus op 19/1. Kan dat?

Bedankt!

Hanne.lore
Berichten: 250
Lid geworden op: 13 juni 2008, 22:32

Bericht door Hanne.lore » 3 december 2008, 19:32

Bedoel je snuiven om je cyclus plat te leggen? Je dat zonder probleem wat langer doen, dan ligt je cyclus wat langer stil.

Je kan ook de pil een paar dagen langer nemen, dan standaard om iets later van start te gaan.

Best wel overleggen met je arts. Er kunnen goede redenen zijn om niet te lang met pillen of snuiven je cyclus te onderdrukken.

Hanne.lore

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 3 december 2008, 20:44

Ja, ik bedoel snuiven om m'n cyclus lam te leggen (suprefact). M'n arts zei dat ik mocht kiezen tussen eerst de pil en dan snuiven, of meteen snuiven. Dus ik ben op zoek naar de voor- nadelen van beiden. Hoe kan ik anders beslissen?

Ik ben blij dat ik zo snel zou kunnen starten, maar ik vraag me wel af of dat wel kan. Ik ga pas 16/12 het resultaat weten, en ik zou dan meteen moeten starten met pillen of snuiven, maar ik heb geen voorschriften en ik veronderstel dat IVF een grotere papierwinkel met zich meebrengt dan IUI. Moet dat niet allemaal geregeld zijn voor je start?

Kan ik trouwens wel suprefact krijgen met enkel een voorschrift? Moet ik geen toestemming hebben van het ziekenfonds om te mogen starten met IVF?

Ik zal best maar eens bellen, want op dit ogenblik is het me helemaal niet duidelijk. Intake is ook pas 29/12, dus ik zou eerst moeten starten en dan pas intake?

Veel vragen! :?

Flower
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 augustus 2008, 18:15

Bericht door Flower » 3 december 2008, 21:39

Hoi Hoi

Ik ben sinds zaterdag begonnen met snuiven. Ben aan mijn 5de verse poging toe. Heb daarbij 2 mislukte cryopogingen gehad

Ik heb heel veel bijwerkingen van suprefact (al vind ikhet deze keer nog meevallen) en mijn gyn zei dat hij het beste resultaat had bij het gebruik van suprefact

Hij wou namelijk weten of ik het zag zitten om weer met suprefact aan de slag te gaan omdat ik echt een wrak was de vorige keren, maar als het resultaat beter is dan ga ik ervoor

Ik zou er zeker over praten met je gyn hoor

Succes met je poging

Groetjes

Hanne.lore
Berichten: 250
Lid geworden op: 13 juni 2008, 22:32

Bericht door Hanne.lore » 3 december 2008, 23:24

Ik had nauwelijks bijwerkingen van Suprefact, dus dat is echt wel individueel.

Er is niet zo'n enorme papierwinkel voor IVF, toch niet dat ik me herinner.
Ik vermoed dat je op het intakegesprek het papier krijgt waar de 6 IVF-pogingen op genoteerd worden (6 pick-ups om precies te zijn).

Ik herinner me dat ik wel een aanvraag moest doen om een bepaald medicijn terugbetaald te krijgen van de ziekenkas, ik vermoed dat dat voor suprefact was.
Met dat papier kon ik wel Suprefact bij de apotheek bestellen.

Sommige medicijnen mogen enkel door de fertiliteitscentra zelf verstrekt worden, ik vermoed Menopur, Gonal-F, Puregon en dergelijke.

LET OP, deze informatie is ondertussen al van 2006. Ondertussen is er waarschijnlijk al een en ander veranderd.
Bel ze eens op.

Hanne.lore

Iris
Berichten: 123
Lid geworden op: 3 februari 2007, 9:06

Bericht door Iris » 4 december 2008, 8:03

Ik kreeg een brief mee voor de mutualiteit. Dan krijg je 'toestemming' om te starten met IVF voor de 6 terugbetaalde pogingen. Dit is een formaliteit natuurlijk. Je krijgt dan thuis een formulier toegestuurd dat je goed moet bewaren. Bij de PU moet je het meenemen naar het ziekenhuis, waarop dan die beurt wordt ingeschreven. Zo wordt dat telkens aangevuld. Wij hebben wel eventjes moeten wachten op dat blad, maar je hebt het uiteindelijk pas nodig op het moment van de PU (bij mij waren de eerste twee pogingen wel volgens 'korte procedure', dus zonder suprefact).

Heb trouwens van suprefact ook niet veel bijwerkingen gehad. Wel lastig om er om de drie uur aan te denken en 'subtiel' te kunnen snuiven :-)

Veel succes nog!

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 4 december 2008, 9:28

Heb ik ook al aan gedacht, als ik voor het werk op een vergadering een presentatie aan het geven ben voor een hoop volk, zo ineens, "ja sorry, effe snuiven" :?: .

Ga sebiet eens bellen. Tx voor de info allemaal!

Ik had inderdaad iets opgevangen van een formulier dat je zou nodig hebben met suprefact. Als je je regels krijgt, en je mag starten, begin je dan meteen met suprefact normaal gezien?

Succes nog iedereen!

Flower
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 augustus 2008, 18:15

Bericht door Flower » 4 december 2008, 19:45

Maar is het niet overal hetzelfde?
Vroeger moest je de hormonen in de apotheker halen met een toestemming die 6 maanden geldig was (het was meer voor de terugbetaling)

Maar nu ben ik gewoon alles in het ziekenhuis, Jette moeten gaan halen, Suprefact, Utrogestan, Menopur, pregnyl het werd allemaal meegegeven, wel met de gyn's voorschrift natuurlijk

Ik vind dat veel gemakkelijker op deze manier. De factuur komt normaal gezien later

Is het dan niet bij jullie zo? Waar halen jullie de hormonen dan?

Flower
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 augustus 2008, 18:15

Bericht door Flower » 4 december 2008, 19:47

Oh ja, Ik moet 1 snuif om de 3 uren. Dat valt nog mee
Als ik vergadering heb,ga ik even naar toilet, snuif heel snel en ga dan weer terug. Is vaak nog minder dan een minuutje

Op het werk zelf doe ik alsof ik iets uit mijn tas haal en snuif ik heel snel. Het is echt heel snel

Maar ja, als je meerder keren moet snuiven dan wordt het wel moeilijker natuurlijk

Succes

Hanne.lore
Berichten: 250
Lid geworden op: 13 juni 2008, 22:32

Bericht door Hanne.lore » 4 december 2008, 20:19

De regels zijn begin 2007 veranderd. De hormonen voor vruchtbaarheidsbehandeling mogen niet meer via de gewone apotheek verdeeld worden (misschien Clomid nog net wel). Alleen ziekenhuisapotheken van erkende fertiliteitscentra mogen die nog afleveren.

Hanne.lore

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 5 december 2008, 10:26

Ik kan dus gewoon m'n suprefact gaan halen in de ziekenhuisapotheek (gasthuisberg) zonder gedoe van de mutualiteit?

De toestemming van de mutualiteit moet dan gewoon voor de PU geregeld zijn?

Pregnyl haal ik wel bij de gewone apotheek, utrogestan ook. Menopur niet. Het voorschrift ziet er ook anders uit.

Dat snuiven moet ik nog eens over nadenken. Tzal effe zoeken zijn zeker wat het makkelijkst is? Als ik zelf de presentatie geef in de vergadering, kan ik moeilijk effe gaan lopen hé. :) Misschien moet ik leren niezen op commando, dan kan ik zeggen dat ik een allergie heb... :wink:

Ach ja, ik hoop maar dat er de komende twee weken een mirakel gebeurt, en ik nooit aan ivf moet beginnen! :D

Flower
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 augustus 2008, 18:15

Bericht door Flower » 5 december 2008, 14:17

Ik geloof dat ik de terugbetalingen formulier van de pickups van de mutualiteit had gekregen. wel met doorverwijzing van de gyn. Maar dat is ongeveer 3 a 4 jaar geleden, als het niet langeris.

Ik heb dus echt alles in het ziekenhuis gekregen,tot utrogestan toe

Je krijgt het wel niet zomaar, je moet een papier van je gyn hebben waar hij vermeld wat je nodig hebt.Als je in Jette bent, moet je gewoon naar de apotheek gaan, dat is geloof ik op -1. Ben er de laatste keer helemaal verloren gelopen,hihih en zelfs de verpleegsters waren niet zeker dat ze me de juiste richting uitstuurden, het is toch wel echt een supergroot ziekenhuis.

als ik het me goed herinner ga je ook in Jette? Ik heb heel goede ervaringen met Jette, supervriendelijk, begripvol, begrijpen het echt wel als je zenuwachtig bent en proberen je te kalmeren; Ook zij zijn een reden dat ik verder durf te doen, want ik voel me helemaal in goede handen bij hun en het is heerlijk om begrip te voelen en te voelen dat ze weten dat dit niet gemakkelijk is.Ze zullen misschien niet allemaal even vriendelijk zijn maar overhet algemeen heb ik niet kunnen klagen

Had ook elke keer hele toffe kamergenootjes bij me, dat is ook wel leuk, want dan kun je praten en ervaringen delen en verzet je je gedachten een beetje.

succes

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 5 december 2008, 14:33

Ik ga in Gasthuisberg. Dichter bij huis en geen wachtlijsten. :D Ik hoop dat het daar ook zo gaat. Ik zie mezelf al gedwongen langer pillen omdat de toestemming voor suprefact niet in orde is, brrrr. Ik heb zowiezo al een hekel aan pillen (wie niet he).

Hihi, in Gasthuisberg is het ook een hele doolhof hoor. Er hangen overal pijlen in verschillende kleuren, en dan moet je eerst naar "de bruine afdeling" bijvoorbeeld, en dan pas hangen er pijltjes naar de apotheek die ze daar ook ergens in een hoekje precies gestoken hebben. :D

MayaC
Berichten: 206
Lid geworden op: 11 februari 2009, 17:06

Bericht door MayaC » 17 maart 2009, 13:04

Ik heb soms het idee met suprefact, dat ik niet genoeg "binnen" heb? ik spuit om de 5uur 4x per dag, ik doe het altijd perfect op tijd want heb een klokje bij mij dat dan afgaat, maar soms heb ik het gevoel van, heb ik nu genoeg? Is het in elk neusgat tegoei binnen gebleven? En dan had ik nog bij de start de griep dus zat mijn neus verstopt... ach ik maak me misschien te veel zorgen... ik hoop maar dat t allemaal in orde is!

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 17 maart 2009, 13:12

Ik had dat ook zenne MayaC, maar alles was in orde. Je hebt idd soms het gevoel dat je bijna niks binnen gehad hebt hé.

Als je neus echt helemaal dicht zit dagen aan een stuk, kan je beter spuiten. Maar je mag ook voor het snuffen je neus een beetje vrijmaken met een spray ofzo.

Tis ook maar "water" he, dat vindt z'n weg wel. Zolang je het opgesnuft krijgt (en bij mij liep er ook geregeld wat terug, ook normaal), no worries.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten