Overstappen van IUI naar IVF?

IVF Forum
JD
Berichten: 1468
Lid geworden op: 9 mei 2007, 16:04

Bericht door JD » 27 december 2007, 9:14

Sterretje,

Bedankt voor je antwoord!

Ik vind het ook hard met deze feestdagen. Aan bijna elke feesttafel zat er wel iemand die zwanger was. Dit jaar zijn er 10 koppels uit m'n familie en vriendenkring bevallen. Ik had gehoopt dat het in 2008 wat rustiger zou zijn, maar d'r zijn er al weer drie in blijde verwachting. Dat er mensen in de omgeving zwanger zijn, maakt het nog lastiger om de hele situatie te dragen. Er is niet alleen die onvervulde kinderwens, dat hopen, maar er is ook de rechtstreekse confrontatie met de anderen hun geluk...
Ik gun het hen ook van harte, maar ik kan er absoluut niet van meegenieten, kan er met moeite over praten met hen...

Wij twijfelen ontzettend hard om al dan niet over te stappen op IVF. Enerzijds zouden we er ook mee willen starten om onze kansen te vergroten, maar anderzijds begin je wel met de laatste stap...

In ieder geval veel succes met de laparoscopie!

Groetjes

Anneleen
Berichten: 203
Lid geworden op: 14 juni 2007, 22:52

Bericht door Anneleen » 4 januari 2008, 19:37

Sterretje,

Als ik me niet vergis, had je vandaag je laparaoscopie. Hopelijk heeft de arts je positief nieuws meegedeeld. Hoe voel je je ?
Rust zeker goed uit dit weekend.

JD,
Ik duim voor je dinsdag. Want dan is 't jouw beurt hé :wink:

Anneleen

kathleenchris
Berichten: 371
Lid geworden op: 8 februari 2007, 10:59

Bericht door kathleenchris » 9 januari 2008, 13:13

Hallo JD,

De overstap naar IVF, we zitten in hetzelfde schuitje. Wij moeten nu ook beslissen, wel zijn onze omstandigheden anders.
Ik heb een zoon van bijna 5 jaar. Op z'n 2de verjaardag was ik natuurlijk en heel snel zwanger van een meisje. Maar op zeven maanden liep het mis. Ze zat in de knoop met de navelstreng en ze werd doodgeboren. Ondertussen al meer dan twee jaar geleden. We mochten dadelijk gaan voor een volgend kindje. Je kan het raden ... we zijn nog steeds niet zwanger en heb nu 3 IUI pogingen achter de rug en we zouden best overstappen naar IVF.
In ieder geval stoppen we met IUI. Ik krijg heel snel rijpe folikels, doe zelf de eisprong, maar eigenlijk iets te vroeg. Waarschijnlijk zijn de eicellen niet volledig volgroeid. Het kan werken, maar de kans is kleiner. Vreemde reactie van m'n lichaam want normaal gezien is m'n eigen cyclus zonder hormonen rond de 4 of iets meer weken. Bovendien wisselt de kwaliteit van het sperma iedere cyclus.
Nu geef ik mezelf een adempauze, deels om m'n lichaam tot rust te krijgen, maar ook m'n emoties. het verdriet van m'n meisje komt heel sterk naar boven bij iedere wachtbeurt in het ziekenhuis. Ik heb nu drie pijnlijke cycli achter de rug. Iedere keer weer die krampen rond de eisprong. Deze cyclus doet eindelijk weer normaal, dus ik vermoed dat de hormonen uit m'n lichaam zijn, oef. We leggen nu alles even stil en na het groot verlof beginnen we aan IVF. De overstap naar IVF vind ik zelf iets interesaanter omdat er iets meer factoren gecontroleerd worden en zo leer je steeds bij. Ik zou wel je twijfels uitspreken over de overstap bij je gyn. Hij weet beter hoe het met je gaat en wat de problemen zijn en optreden. Wat ik mezelf opleg is iedere poging (is het nu IUI of IVF) zelf even evalueren en nagaan of je je er zelf goed bij voelt en waar je problemen rond hebt. Zo kan je veel bespreken en zelf begrijpen en sta je er veel meer achter en is het niet louter ondergaan ... allé je weet wat ik wil zeggen. Maar de tijd gaat dan heel snel voorbij en m'n zoontje zal aldus al zeker meer dan 6 jaar zijn mocht er ooit een derde komen.
In ieder geval, heel veel succes en probeer je er zelf goed bij te voelen. De hormonen doen al genoeg gekke dingen met je lichaam en met je humeur.

liefs
mama van een bengel en een engeltje

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 9 januari 2008, 20:09

Hoi,
Mijn laparoscopie is achter de rug (vorige vrijdag). Heb de gyn nog niet gesproken dus resultaten weet ik pas vrijdag...
Heb redelijk wat bijwerkingen van de operatie (spierpijnen, opgeblazen buik, missellijk)...
Dacht dat ik wel in staat zou geweest zijn om te gaan werken, maar die blijkt niet het geval.
In ieder geval is het gespannen afwachten tot vrijdag!

Anneleen
Berichten: 203
Lid geworden op: 14 juni 2007, 22:52

Bericht door Anneleen » 11 januari 2008, 17:11

Sterretje,

Vandaag zal je waarschijnlijk al iets meer weten over de resultaten. Ik hoop dat je positief nieuws hebt gekregen. Dan kan je van start gaan met de behandeling.

Ik heb vandaag pick-up gehad: 13 follikels met uiteindelijk 11 eicellen. De PU was deze keer pijnlijker dan de vorige keer. De linker eileider lag wat te hoog en ze hebben wat zitten keuteren en op m'n buik geduwd om overal aan te kunnen.
Nu is 't bang afwachten naar 't telefoontje morgen. Ik hoop dat er toch min. 2 bevrucht zijn. Als er geen enkele bevruchting heeft plaatsgevonden, ben ik een poging kwijt :cry:

De dokter en de embryologe zeggen dan wel dat 11 eicellen een goed resultaat is. Maar toch ben je nooit gerust. Bij elke stap in het hele proces kan er iets mislopen.
Pfff ... ik weet niet hoe lang ik dit kan volhouden. Ik zal maar proberen om niet van 't ergste uit te gaan. Als er toch goede embryo's worden gevormd, is de terugplaatsing waarschijnlijk voor maandag.

Groetjes,

Anneleen

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 12 januari 2008, 11:08

Hoi Anneleen,

Blijven hopen op positief nieuws hé. 11 eicellen is toch wel een mooi resultaat. Hopen dat er vele van bevrucht zijn! Het zou heel mooi zijn dat alles goed verloopt en dat er een vruchtje kan groeien in je buik!

De resultaten van de ingreep waren vrij bemoedigend. Ze hebben toch wat cysten moeten weghalen en endometriose, wat de oorzaak zou kunnen geweest zijn dat ik niet zwanger werd.
Heb een afspraak gemaakt voor in 2 weken met een vruchtbaarheids arts. Dan kunnen we over de IVF gaan babbelen. De gyn denkt dat het nu ook wel nog op de natuurlijke manier zou kunnen lukken, maar daar gaan we toch niet nog een paar maanden op zitten wachten.
Hopelijk kunnen we snel van start gaan met de IVF. Eind januari weet ik weer wat meer en ondertussen gaat er nog een cyclus over, wie weet...

Anneleen
Berichten: 203
Lid geworden op: 14 juni 2007, 22:52

Bericht door Anneleen » 12 januari 2008, 12:57

Sterretje,

Dat klinkt toch al bemoedigend hé. Hebben ze gezegd welke graad de endometriose heeft? Waarschijnlijk heb je een milde vorm dan.
Langs de andere kant vraag je je dan toch weer af waarom het dan niet wil lukken.

Deze middag telefoon gekregen: 7 rijpe eicellen waarvan 5 bevrucht. Nu is 't weer bang afwachten tot maandag. Ik hoop echt dat er een terugplaatsing volgt. Of al de moeite en 't verdriet zijn weer voor niks.
Ik probeer zoveel mogelijk met andere dingen bezig te zijn.

Groetjes,

Anneleen

PS Duimen jullie aub voor me ?

JD
Berichten: 1468
Lid geworden op: 9 mei 2007, 16:04

Bericht door JD » 13 januari 2008, 13:58

Hey Anneleen,

Tuurlijk duimen we met je mee...

't Is inderdaad altijd bang afwachten tot de volgende stapt he, maar tot nu toe is alles goed verlopen, dus dat is ook al hoopgevend.

Hou ons op de hoogte hé!

JD

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 14 januari 2008, 12:55

Anneleen,

Weet je al iets van de terugplaatsing? Ik heb zeker geduimd voor jou! Ben benieuwd...

Was bij mij inderdaad een lichte vorm van endometriose en de gyn heeft alles mooi verwijderd.

Ik ben nu vooral aan het wachten op mijn ongesteldheid. Vanaf dan kan ik eigenlijk terug beginnen hopen op een nieuwe cyclus.
Volgende week maandag afspraak met vruchtbaarheids arts...
Groeten

Anneleen
Berichten: 203
Lid geworden op: 14 juni 2007, 22:52

Bericht door Anneleen » 14 januari 2008, 16:34

Hallo dames,

Bedankt om te duimen, heel lief van jullie ! ik heb de laatste 2 nachten vreselijk slecht geslapen. ik was zo bang dat ze zouden bellen om te zeggen dat er geen embryo had overleefd.
Vandaag naar Leuven geweest voor terugplaatsing: 1 embryo teruggeplaatst, 1 ingevroren. Mijn echtgenoot is content met 't resultaat. Ik had gehoopt dat er toch wat meer waren ingevroren.
Maar ik moet positief blijven denken natuurlijk (moeilijk soms). We hebben er eigenlijk maar 1 goed nodig hé. Nu maar hopen dat 't blijft 'plakken'.
De vervelende 2 wachtweken zijn weer aangebroken. Die duren toch zo ellendig lang hé.

Sterretje,
ik heb nog even je verhaal verder gelezen in een ander topic. 't Ziet er toch allemaal hoopgevend uit. Als de dokter al voorstelt om 't op natuurlijke manier nog eens te proberen... De vraag is alleen: hoe lang houden jullie dat nog vol hé?

Groetjes,

Anneleen

JD
Berichten: 1468
Lid geworden op: 9 mei 2007, 16:04

Bericht door JD » 15 januari 2008, 10:20

Anneleen,

We kunnen weer starten met duimen... nu maar hopen dat die twee weken voorbijvliegen.

Ik wens je rustige, stressvrije wachtweken toe!

kathleenchris
Berichten: 371
Lid geworden op: 8 februari 2007, 10:59

Bericht door kathleenchris » 15 januari 2008, 10:25

Anneleen,


we duimen ook mee. Hopelijk vind je iets waardoor je je gedachten kan verzetten. Leuk dat er toch positieve resultaten zijn. En je weet het hé: hoop doet leven, ook nieuw leven :-)?

groetjes

mama van een bengel en een engeltje

hanneke
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 januari 2008, 19:25

Bericht door hanneke » 15 januari 2008, 20:07

hey ,

jullie hebben het steeds over een laparoscopie
die jullie blijkbaar eerst moeten doen voor dat je aan ivf kan beginnen .
ik ben dus in november 2007 getsopt met invitro en deze maand gestart met ivf ( wat de dokter gewoon heeft voorgedragen) en er is niks gepraat over laparoscopie .
ik heb wel voor de invitrobehandeling de nodige bloedonderzoeken gedaan en een radiologisch onderzoek van de doorlatendheid van de eileiders .
en een onderzoek van de zaadcellen bij mijn vriend.
zou het dan toch zoveel verschillen in een ander hospitaal ?
ik ben trouwens in behandeling in het zol in genk .
en ik wou ook nog een reageren op het feit dat je ivf bekijkt als laatste poging .
ik bekijk dat ook gewoon in de zin van ik wil het dadelijk goed en met de meeste slaagkans proberen .
je mag niet bang zijn van het resultaat.
wat komt komt en als het niet dadelijk lukt moet je moed erin houden .
ik wil met ivf een maximum aan kansen creeren en als er voor mij een leven is uitgestippeld zonder kinderen dan zal ik mijn leven zo verderzetten .
maar dan heb ik altijd in mijn gedachten dat ik er wel alles voor gedaan heb en geen kans heb laten liggen .
voor mij betekend ivf , nu of nooit .en dan kan je verder met je leven welke richting het ook uitgaat .
dit is natuurlijk mijn persoonlijke visie , ieder moet voor zich uitmaken wat ivf voor hem betekend .
in elk geval veel succes !!!
xxx

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 16 januari 2008, 8:16

Dag Hanneke,

Persoonlijk zie ik IVF niet als mijn 'laatste kans'. Het is inderdaad de grootste kans op slagen of om het snelst resultaat te hebben.
Je moet natuurlijk bereid zijn de onderzoeken en kostprijs te dragen, maar dat is voor mij nooit een onderwerp van discussie geweest.
Voor mij werd de laparoscopie voorgesteld omdat ik een onregelmatige cyclus heb/had en we na verschillende pogingen met hormonen nooit een zwangerschap hadden.
In mijn geval hebben ze dan gezien dat er een poliep in de baarmoeder was en cysten aan de eierstokken, wat een oorzaak van mijn onvruchtbaarheid zou kunnen zijn. Dit is natuurlijk niet bij iedereen het geval. Het is gewoon uit voorzorg dat de gynaecoloog dit voorstelt. Beeld je in dat je verschillende IVF pogingen doet, (je hebt maar recht op een terugbetaling van 6 pogingen) en achteraf bleek dat je eileiders niet toegankelijk zijn, om een voorbeeld te noemen, dan is een laparoscopie nuttig.
Ik hoop dat het een beetje verduidelijkt is voor jou.
In ieder geval, welkom in de club van de hoopvolle moeders in spé en veel succes met je behandelingen!!

groeten
Sterretje

kathleenchris
Berichten: 371
Lid geworden op: 8 februari 2007, 10:59

Bericht door kathleenchris » 16 januari 2008, 9:43

Hallo Hanneke,

Betreffende de vooronderzoeken.
Laparascopie = bekijken van het oppervlak (buitenkant) van de baarmoeder. Dit heb ik ooit laten uitvoeren voor ik zwanger was van m'n eerste kindje en blijkbaar blijven deze resultaten gelden, want in het fertiliteitscentrum hebben ze deze gegevens opgevraagd bij m'n vroegere gyn en ik moet dit onderzoek niet meer herhjalen (oef)
We moeten nu de overstap maken naar IVF maar ik heb mezelf eerst een rustpauze gegeven. wat je schrijft over IVF voelt bij mij ook zo'n beetje aan. Het is alles een kans geven voor je defintief weet of het een ja of een nee wordt, want je kan veel bijleren tijdens de behandelingen. Nu ik heb misschien iets gemakkelijker om praten omdat ik al een kindje heb.
Maar voor ik effectief met IVF begin, moet ik eerst een hysteroscopie laten uitvoeren, dit is met een camera in de baarmoeder. Hier wordt de doorgankelijkheid weer nagegaan, maar ook littekenweefsel etc...
Een radiologische foto heb ik moeten maken voor m'n IUI pogingen, dit bekijkt enkel een doorgankelijkheid dit voor een stuk geforceerd wordt (wat voor één kant echt het geval was (heb even op m'n tanden moeten bijten))
Zo heb ik de uitleg gekregen, maar misschien heeft ieder centrum een andere visie. In ieder geval vind ik het ook verwarrend.

liefs
mama van een bengel en een engeltje

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten