Over de zin van een kinderwens met omwegen

Plaats reactie
irisbloem
Berichten: 1414
Lid geworden op: 14 maart 2017, 13:41

Re: Over de zin van een kinderwens met omwegen

Bericht door irisbloem » 12 maart 2018, 23:07

Lotgenote schreef:
12 maart 2018, 14:30
"Het doel van de mens is om zich voort te planten", dat zeggen ze toch.
Als je geen kinderen kan krijgen, maakt dat jou dan minder mens?
Heeft je leven dan geen doel, geen zin meer?
Als het doel van het leven is om je voort te planten en je hebt wél een kind gekregen, is je leven dan voorbij?
Zou het kunnen dat de zin van het leven ergens anders in ligt?
Dat we als mens levenservaringen opdoen om te kunnen ontwikkelen?
Dat ook moeilijke situaties, zoals een niet-vanzelfsprekende kinderwens, er zijn zodat we kunnen groeien?
Ook al doet het pijn, ook al voelen we verdriet, kwaadheid en machteloosheid,
ook al willen we dit liever niet en hadden we het ons helemaal anders voorgesteld?
Geen kinderen kunnen krijgen maakt jou uiteraard niet minder mens maar ik voel mij persoonlijk niet helemaal compleet zonder. Er zijn mensen die bewust geen kinderen willen en dat vind ik prima. Ieder beslist zelf wat zijn of haar doel is in het leven en ieder geeft zelf zin aan zijn leven, dat is net het mooie, wij hebben de keuze om het in te vullen zoals wij het willen. Net al die levenservaringen die daaruit voortvloeien hoop ik door te kunnen geven aan mijn kind, als het er mag komen ... En ja ook ik heb in het hele traject al veel teleurstellingen te verwerken gekregen, veel pijn en verdriet gekend maar dit doet ons net de dingen appreciëren waarin we wel geluk hebben, bv het hebben van een lieve man die je steunt, een goede vriend die met je meevoelt en waartegen je eens kan 'zagen' als je het weer eens moeilijk hebt.

bakfietsbabydroom
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 september 2018, 10:36

Re: Over de zin van een kinderwens met omwegen

Bericht door bakfietsbabydroom » 14 september 2018, 19:47

Mooie tekst. Ik herken het wel. Het doel van mijn leven nu is mama worden, maar er is (nog) geen kind. Dat zijn de moeilijkste momenten, overvallen worden door de leegte, het gevoel hebben dat er niets nog toe doet zonder kindje. Het enige wat dan helpt is met andere dingen bezig zijn die mijn leven ook zin geven, zoals vrijwilligerswerk, mijn job, mijn relatie, mijn vrienden en familie. Dan weet ik weer dat ik meer doelen heb in het leven dan alleen dat ene (hoewel erg belangrijke).

Maaikevr
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 september 2018, 9:30

Re: Over de zin van een kinderwens met omwegen

Bericht door Maaikevr » 1 juni 2019, 9:23

Prachtige tekst inderdaad maar ik kan me er spijtig genoeg echt niet in vinden. Er zullen zeker mensen zijn die hun andere doelen wel zullen vinden en groeien uit deze zoektocht of/en onbeantwoorde kinderwens maar voor mezelf lukt het niet.
Voor sommigen zoals mezelf is dit het hoofddoel, moeder worden. Daaruit ontstaan verdere doelen en dromen. Ik ben nu eenmaal geen reiziger of carrièrevrouw en heb wel hobby's maar niet zozeer een passie. Dieren, vrienden en vriend vullen ergens een deel van de leegte maar ergens weet ik dat ik nooit echt geluk zal kennen als er geen kind in mijn leven komt.

Ik bezocht reeds meerdere psychologen om me toch te helpen om de zin van het leven opnieuw te vinden en in andere zaken te zoeken....maar met weinig succes.

Ik ben wel blij met zo een tekst op deze groep want er zijn wel veeel mensen die zich hierin zullen kunnen vinden en misschien sommige ogen openen.

Liefs Maaike

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast