Het grote behandelbos

Plaats reactie
cma
Berichten: 40
Lid geworden op: 8 juli 2013, 15:00

Het grote behandelbos

Bericht door cma » 27 mei 2014, 15:30

Als klein meisje was ik dol op sprookjes. Ik verslond sprookjesboeken, luisterde uren naar langspeelplaten (ja, ja, échte LP's! :) ) met daarop sprookjes van de Efteling en zelfs al wist je perfect hoe het sprookje zou aflopen, toch bleef je elke keer met ingehouden adem wachten op die spannende ontknoping.
Ik stond er eigenlijk nooit bij stil, maar vaak waren de sprookjes triest, lag er een gruwelijke verhaallijn onder.
Nooit kon het kleine meisje van toen ooit vermoeden dat ze later zelf in een griezelig sprookjesbos zou belanden. Een sprookjesbos, dat wel, maar met vele donkere hoekjes en kantjes. Een bos met veel schaduw, met verborgen zijpaden waar je plots lijkt te stranden, waar je razendsnel in verdwaalt.
Net als klein duimpje probeer je wanhopig de weg naar huis (naar jezelf in dit geval?) aan te geven, met kleine kruimeltjes. Helaas, zodra je je rug draait slokt het angstmonster ze op. Vaak lijk je cirkeltjes te draaien en kom je meer dan je lief is het huis van de boze jaloerse heks tegen, tot overmaat van ramp lijkt ze heel erg op jou, alleen is ze bitterder en zieker van jaloezie dan je je ooit had kunnen inbeelden. Ze spuwt op zwangere vrouwen, plant gif in je hart, lijkt bij iedere bolle buik te denken: waarom zij wel, wanneer is het MIJN beurt, waarom is zij zo fucking happy! Dat ze maar niet denkt dat ik haar met een schijnheilige grijns proficiat ga wensen, dat ze maar niet denkt dat ik op babybezoek kom, waarop ze me lekker kan vragen: 'wil je het eens vasthouden?'.
Achter het huis van de boze heks liggen de grote fertikastelen, het zijn er veel, geen makkelijke klus om er een uit te kiezen. Je geraakt er ook niet zomaar binnen. Je moet lang vooraf een afspraak maken. Alle kastelen zien er groot en angstaanjagend uit en er gaan de wildste verhalen over rond. Maar eens je er binnen bent geweest went het snel. Hoewel een bezoek aan het fertikasteel nooit echt gezellig is, blijf je ernaartoe gaan, want, zo wordt gezegd, je zou er een sleutel kunnen krijgen. Dé sleutel naar de uitgang van het bos! Die sleutel krijg je niet zomaar, je moet er eerst heel wat kunstjes voor uitvoeren... Kunstjes die mensen die nooit ik het bos kwamen niet begrijpen, het valt ook moeilijk uit te leggen. Daarom beslis je maar om er zoveel mogelijk over te zwijgen.
Tussen de fertikastelen krioelt het van de wachtspoken. Het is dan ook onvermijdelijk dat je een wachtspook tegen het lijf loopt. Het ene wachtspook is al zachtaardiger dan het andere, maar allemaal grijpen ze je geregeld naar de keel. Wanneer je oog in oog komt te staan met een wachtgeest word je ziek. Ziek van de gedachten die overal in en tussen je ziel en je lijf lijken te kruipen. Ziek van verlangen, ziek door een cocktail van hoop en angst. Het wachtspook wordt steevast verdreven door de boodschapper van het fertikasteel. De boodschapper heeft altijd zijn magische cijfertjesmachine bij. Heb je de juiste cijfertjes, dan krijg je de langverwachte sleutel, dan mag je eindelijk de weg nemen naar de triomfboog (waarna je direct begint te piekeren over die verschrikkelijke driemaandenbrug die je nog moet nemen, waar je met één verkeerde stap zo de gebrokenhartenravijn kan intuimelen!).
Vaak zijn je cijfertjes echter fout, dan haalt de boodschapper zijn grote opdofferknuppel boven en mept hij je met één welgemikte slag de diepe tranenpoel in.
Maar het behandelbos zou geen wonderbos zijn als je niet met haast bovenmenselijke krachten altijd weer uit die poel weet te kruipen. Ja, je bent erna een beetje verfomfaaid, je hart is wat gekreukeld, maar ach, een veegje met een hoop-doek-leven-wonderdoekje en je staat terug op je benen. Opgelapt en wel meld je je opnieuw aan bij het fertikasteel, jezelf al dan niet afvragend of je wel het juiste kasteel hebt gekozen.
Eerlijk gezegd heb je soms even genoeg van de kunstjes en het hele gedoe in die fertikastelen en besluit je een extra ommetje te maken. In het begin voelt dat wel goed, ben je bijna opgelucht. Algauw komt het besef echter dat je wel degelijk nog steeds in het behandelbos bent en blijft. Dat je eigenlijk écht wel eens weg wil uit dit ziekmakende oord. Je kijkt naar de anderen die ook in het dichte woud ronddolen, sommigen nog maar net, anderen al een eeuwigheid, de wanhoop nabij, net zoals jij niet-wetend wanneer nu eindelijk een einde komt aan het ploeteren in deze schijnbaar steeds verder uitdeinende wildernis. Soms vind je steun bij deze metgezellen, soms ook niet, soms heb je geen zin meer in hun sprookjes of gruwelvertellingen, soms heb je zelfs geen zin meer om verder te lezen in je eigen verhaal. En toch doe je het, want anders kom je nooit te weten of jouw sprookje eindigt met een happy end...
°82 - gestart maart 2011 - 1 mk (5w) - 1 EUG - IUI 3 met Menopur, pregnyl en utro: yes!!! :)
1e kindje - VDB: 8 februari 2015

Valaki
Berichten: 508
Lid geworden op: 28 mei 2013, 16:21

Re: Het grote behandelbos

Bericht door Valaki » 27 mei 2014, 18:38

Bedankt om dit met ons te delen!
Wat mooi! En ontroerend! En zo raak.
Ik word er echt een beetje stilletjes van.
Magische icsi 6!

If you don't believe in miracles
Perhaps you have forgotten you are one

Elmi
Berichten: 60
Lid geworden op: 2 oktober 2013, 21:19

Re: Het grote behandelbos

Bericht door Elmi » 27 mei 2014, 22:27

Cma'tje
Hoe doe je het toch? Met zo veel humor de juiste snaren raken.. !! Ik ben alvast fan van jou ;-)
Ik duim voor je dat de wachtgeest je niet de adem snoert deze week, en dat je hopelijk dit jaar nog op de driemaandenbrug mag terecht komen..!!
E xx

cma
Berichten: 40
Lid geworden op: 8 juli 2013, 15:00

Re: Het grote behandelbos

Bericht door cma » 27 mei 2014, 22:42

Dank u... *bloos* :)
°82 - gestart maart 2011 - 1 mk (5w) - 1 EUG - IUI 3 met Menopur, pregnyl en utro: yes!!! :)
1e kindje - VDB: 8 februari 2015

S_83
Berichten: 262
Lid geworden op: 8 oktober 2013, 11:56

Re: Het grote behandelbos

Bericht door S_83 » 12 juni 2014, 16:47

cma! Ik lees het nu pas, maar prachtig verwoord zeg!!! Echt heel mooi gedaan! Ga ik deze avond ook eens aan mijn man laten lezen, vind het prachtig!
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten