wat helpt er? wat kan omgeving doen?

Plaats reactie
netwerk
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 augustus 2018, 9:00

wat helpt er? wat kan omgeving doen?

Bericht door netwerk » 23 augustus 2018, 9:04

Dag allemaal, ik kom misschien met een bijzondere vraag. In mijn omgeving zijn er een aantal vriendinnen met vruchtbaarheidsproblemen. Ik wil er graag voor hen zijn, maar weet soms niet goed wat helpt en wat niet. Graag dus jullie ervaringen : wat heeft er jullie geholpen? do's en don'ts ? Alvast bedankt!

SarahM
Berichten: 74
Lid geworden op: 8 juni 2018, 10:35

Re: wat helpt er? wat kan omgeving doen?

Bericht door SarahM » 28 augustus 2018, 15:38

Eerst en vooral: wat lief dat je zo attent bent voor de gevoeligheden rond vruchtbaarheidsproblemen. Dat vind ik heel erg belangrijk, want ik denk dat veel andere (onwetende) mensen daar al niet toe komen.

Ik denk dat je je vraag zeker expliciet aan je vriendinnen mag stellen, want ik vermoed dat de noden heel verschillend kunnen zijn. Ik vind het bijvoorbeeld zelf heel moeilijk om zo iets persoonlijks te delen met anderen - er zijn naast mijn partner maar twee mensen die op de hoogte zijn. Wat voor mij een don't zou zijn: iemand die om de haverklap vraagt wat de laatste stand van zaken is. Anderzijds heb ik het altijd erg moeilijk om er zelf over te beginnen (je sleurt het onderwerp ook niet zomaar om het even welk gesprek binnen), dus apprecieer ik het van mijn vriendin wel als ze één keer om de zoveel tijd eens polst hoe het traject verloopt. Als ik geen zin heb om er op in te gaan dan respecteert ze dat en vraagt ze niet door, en zo vind ik het prima.

Wat voor mij een dikke do is: 'opkomen' voor mensen met vruchtbaarheidsproblemen. Maak er onwetende mensen attent op wat voor mirakel een zwangerschap eigenlijk is en dat het heel vaak niet zomaar even in een wip (pun intended) geklaard is. Als mijn jongere zussen giechelend vragen wanneer wij aan kinderen gaan beginnen omdat ze zo graag tante willen worden, dan spreekt mijn oudste zus hen toe in de trant van 'je moet mensen niet lastig vallen met dat soort vragen, ze zullen dat zelf wel laten weten.' Dat apprecieer ik van haar.

Maar zoals gezegd, dat is echt heel erg persoonlijk. Wat voor mij do's zijn, zijn misschien don'ts voor anderen, en omgekeerd.
10/2017 - pilstop
03/2018 - diagnose PCOS
03-05/2018 - 3 rondes Clomid (50/100/150 mg), geen resultaat
06/2018 - OI 1 met Menopur (negatief)
08/2018 - OI 2 met Menopur (negatief)
09/2018 - OI 3 met Menopur (zwanger!)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten