Vraagjes over het traject

Plaats reactie
Elly123

Vraagjes over het traject

Bericht door Elly123 » 10 november 2020, 13:42

Hallo allemaal,

Ik ben Elly, negentwintig jaar en mijn vriend en ik hebben een hevige kinderwens, wat jullie natuurlijk niet zal verbazen :)
Mijn vriend is drager van de afwijking neurofybromatose waardoor ivf met pdg een logische stap is.

Graag stelde ik jullie wat vragen om te weten wat me te wachten staat.
Alles staat nog in zijn kinderschoenen bij ons, in januari hebben wij pas het eerste gesprek met fertititeitsarts en een klinisch geneticus. Ik kan me er zelf allemaal nog niet zoveel bij voorstellen. Ik wil het enerzijds op mij laten afkomen maar ben anderzijds veel te nieuwsgierig. Wat mag ik van deze consultaties verwachten? Heeft er iemand advies voor ons?

Momenteel neem ik nog de antciconceptiepil omdat zwanger worden op de natuurlijke weg natuurlijk de nodige risico's met zich meebrengt in ons geval. Is het de bedoeling dat ik hier toch mee stop en we overstappen op vb het condoom om mijn lichaam weer in natuurlijke balans te krijgen? Ik las al dat tijdens de ivfbehandelingen ook even de anticonceptiepil moet worden genomen? Wat raden jullie me aan?

Ik hoop dat jullie me wat kunnen helpen.
Heel erg bedankt en misschien tot schrijfs :)

momofpgd

Re: Vraagjes over het traject

Bericht door momofpgd » 19 november 2020, 14:23

Hoi Elly123,

Welkom bij het PGD-clubje zou ik zeggen...Zelf ben ik al een heel tijdje met mijn pgd-behandeling bezig en heeft mij dit al twee prachtige dochters opgeleverd!
Maar het traject is zwaar - onderschat het zeker niet. Niet dat ik je wil bangmaken maar vooral wil voorbereiden.

Ik zou ook gewoon zeggen : laat alles een beetje op je afkomen en bekijk het stap voor stap. Eerst zijn er inderdaad wat testen om zeker te zijn dat er geen andere problemen zijn. En het traject met lang wachten begint hier al...
Wanneer alles in orde is, bekijkt de behandelende arts met jou wat voor jou de beste methodes zijn..

En dan de eerste pick-up : bij mij was dit steeds met het nemen van de pil, een neusspray en spuitjes. Mijn eerste keer was met gewone spuitjes, de tweede keer met een "pen" wat het eenvoudiger maakt om de spuitjes zelf te kunnen zetten... Bij mij was het "kweken" van de eicellen altijd heel erg pijnlijk, begrijpelijk want ze willen bij PGD veel eicellen hebben omdat er helaas ook veel afvallen.. Vooral de laatste week was dan doorbijten.
Eenmaal de pick-up dan gebeurd is, is het wachten (en dat ga je veel moeten doen...) of er geschikte eicellen bijzitten en dan begint de afvalrace : bij mij bijvoorbeeld had ik 24 eicellen - 22 rijpe eicelln - 15 cellen bevrucht - 6 doorgegroeid tot dag 5 en uiteindelijk schoten er 2 goede embryo's over die mijn genetische afwijking niet hadden. Dit maar om je een idee te geven...

De terugplaatsing gebeurt bij mij steeds in een natuurlijke cyclus dus ik heb nooit de pil moeten nemen... Ze volgen dan gewoon mijn cyclus op en wanneer mijn eisprong bijna komt, helpen ze een beetje met een pregnylspuit en dan planten ze in - en dan is het weer wachten op een resultaat..

Ikzelf heb tussendoor nooit de pil gebruikt en ik weet dat ze bij ons in Leuven zeker aanraden om een natuurlijke balans te krijgen zodat het baarmoederslijmvlies goed groeit..

Hopelijk ben je hier wat mee en het helpt om te weten dat je niet alleen bent...

Ps: de kinderen zijn elk pijntje, de vele tranen en teleurstellingen meer dan waard !

Elly123

Bericht door Elly123 » 22 november 2020, 13:45

Hoi,

Heel erg bedankt voor het antwoord, daar heb ik al veel aan!

Lijkt me inderdaad het beste om het allemaal op me af te laten komen. Maar al bij al is dat best moeilijk voor een controlefreak als ik, ben gewoon ook erg nieuwsgierig en vind toch zeer weinig informatie of verhalen van 'lotgenoten'.
Vraag mij af hoe jullie die dingen 'dragen' omdat ik me kan voorstellen dat je af en toe moet ventileren.
Hoe combineer je dit trouwens met een fulltime job? (Ik heb geen job waarbij ik zomaar vrij kan nemen en ik veronderstel dat ik hiermee zeker niet de enige ben!)

Hoe lang heb je moeten wachten op het ontwikkelen van de pdgtest als ik vragen mag? En wat moet ik mee voorstellen bij de 'testjes' van de fertiliteitsarts?
Ik heb best wel wat zenuwen omdat ik niet goed weet of ik dan al best stop met de pil of niet. Mits kinderen krijgen op de natuurlijke weg risico's met zich meebrengt in ons geval is de pil een makkelijk voorbehoedsmiddel.

Groetjes en nog een fijn weekend ;)

mich75

Bericht door mich75 » 23 november 2020, 17:25

Elly,

Er zijn zoveel verschillende mogelijkheden om te stimuleren en jouw schema wordt bepaald door jouw situatie en de werking van het centrum. Sommige centra geven altijd de pil omdat ze zo alles beter kunnen plannen, bij sommige dames is het beter dat ze eerst de pil pakken om alles "stil te leggen".

Ik heb geen ervaring met pgd, maar dit is iets wat in het labo gebeurt. Als je wat meer info wil kan je het best wat meelezen in het icsi of ivf topic. Uiteindelijk gaat het voor jou gelijkaardig verlopen, alleen ga jij na een punctie geen terugplaatsing hebben, je zal moeten wachten tot ze weten dat er gezonde embryo's zijn, daarna kan een tp gepland worden en die is dan weer gelijkaardig met de andere dames.

Hoe vaak je je vrij moet maken is ook erg verschillend van centrum tot centrum. De dag van pu en tp moet je sowieso gaan op een bepaald tijdstip.

De echo's en bloednames kunnen soms extern gedaan worden, eventueel dichterbij huis en dan voor of na je werk.

Waar ik eerst ging moest ik minstens 3x een echo en bn laten doen voor ik een pu had, iedereen op hetzelfde uur, dus het was wachten tot het jouw beurt was en vaak was ik 2u of meer kwijt.
Waar ik nadien ging was het 1x bn en 1x echo + bn, de echo op afspraak, kon ook 's avonds en de bn wanneer het paste.

Als je een normale cyclus hebt en geen andere problemen, dan zou ik zeggen stop al met je pil en laat alles in balans komen, anders kan je gewoon je pil verder nemen.

Een vriendin van mij heeft neurofybromatose, ze hebben hun kinderen allemaal via natuurlijke weg gekregen en 4 van de 5 hebben het ook, dus wel een grote kans dat het doorgegeven wordt blijkbaar.
Laatst gewijzigd door mich75 op 26 november 2020, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.

momofpgd

Bericht door momofpgd » 26 november 2020, 14:46

Hoi Elly 123,

Ik ben ook een echte controlefreak dus ik ken je gevoel helemaal. In het Icsi-clubje zitten inderdaad ook veel mensen die de hele cyclus ook meemaken - op de genetische selectie na dan.
Ik kan er gelukkig met mijn man heel open over praten en ook mijn mama is op de hoogte wanneer ik telkens terug start. Vooral bij de eerste terugplaatsingen moest ik mijn teleurstelling en frustraties daar kwijt. Maar ook hier in het icsi-clubje zitten veel lotgenoten waar je zeker je hart mag luchten!

Ik heb ook een fulltime-job maar gelukkig heel begripvolle bazen! Bij de start van mijn traject, nam ik dit steeds met hen op. De controles gebeurden bij mij in de buurt - 's morgens - waardoor ik gedurende de twee weken dat mijn stimulatie duurde gewoon iets later op mijn werk aankwam. Maar evident is dit zeker niet! Ik voelde me vaak ook schuldig hierover maar gelukkig zijn ze op mijn werk heel begripvol.

De testjes bij de fertiliteitsarts zijn bij mij al een tijdje geleden maar dit is volgens mij bloedname, vaginaal uitstrijkje en dan ook een hysteroscopie (in slaap - dagopname). De man mag ook iets doen: zijn sperma inleveren ;-).

Voor de pgd resulaten ligt er dit aan maar dit duurde bij mij ongeveer een 2-tal maanden voor ik hier de uitslag van had telkens.

Verder heb ik ook geleerd dat als ik vragen had, ik steeds terechtkon bij de vroedvrouwen die het traject mee opvolgen.
Ook je vraag betreffende de pil, kan je zeker aan je arts stellen hoor.

Elly123

Bericht door Elly123 » 29 november 2020, 18:39

Hoi,

Heel erg hard bedankt dat jullie de tijd namen om te antwoorden. Ik heb echt veel aan jullie antwoorden, al is het dat stukje 'ik ben zeker niet de enige op de wereld' ;)

Hebben jullie nooit getwijfeld om de reden tegen jullie bazen net niet te gaan specifieren, of is dat bijna onmogelijk?
Vind het toch een privé-onderwerp, heb namelijk ook geen te beste band met mijn werkgever. We hebben geen discussies met elkaar ofzo, helemaal niet, maar ik mag haar gewoon niet en ze is ook niet bepaald 'te vertrouwen' of discreet.

Veel groetjes

momofpgd

Bericht door momofpgd » Gisteren, 9:01

Persoonlijk heb ik een vrij goede band met mijn baas. Ik had twee jaar eerder ook al ons eerste kindje moeten laten weghalen dus toen waren ze ook al op de hoogte van het hele verhaal.

Maar ik snap natuurlijk ook dat je niet alles wil vertellen, dan moet je dit zeker ook niet doen! Ik denk persoonlijk wel dat je iets gaat moeten zeggen want je gaat wel veel op onderzoek moeten en krijgt natuurlijk steeds een briefje van de gynaecoloog mee..

Plaats reactie