Pgd Traject Uzbrussel

Plaats reactie
Saar0311
Berichten: 2
Lid geworden op: 7 mei 2017, 23:43

Pgd Traject Uzbrussel

Bericht door Saar0311 » 8 mei 2017, 0:22

Hallo Allemaal,

Ik ben Sarah, 28jaar

paar maanden geleden heb ik een afspraak gemaakt bij UZbrussel voor een Pgd behandeling
ik vroeg me af wat de volgende stappen zijn na de eerste consultatie, mijn afspraak is pas op 30Juni.
en Financieel hoe alles in zijn werk gaat, wordt dit grotendeels terugbetaald door de mutualiteit of betaal ik zelf nog een groot deel ervan ?


Groetjes!

secondwish85
Berichten: 91
Lid geworden op: 7 februari 2017, 9:36

Re: Pgd Traject Uzbrussel

Bericht door secondwish85 » 9 mei 2017, 11:26

Dag saar!

wij hebben reeds een dochtertje via pgd en zijn nu bezig voor een brusje.
Het is al een tijdje geleden dat wij het pgd traject opgestart hadden, maar volgens mij verliep het zo:

-eerst afspraak bij prof van dienst genetica ivm het erfelijkheidsonderzoek + bloedafnamen (heel wat stalen!)

- dan kregen wij na een lange tijd (kan van iedereen anders zijn,afh van welke onderzoeken die er dienen te gebeuren, maar van ons was dat wel meer dan een jaar) bericht dat de testen klaar waren

- dan hadden wij een afspraak bij dr Verpoest (prof gyneacologie) en bij een coordinator voor de praktische kant af te spreken. daar werd de startdatum van onze behandeling vastgelegd.

- Wij konden toen wel snel beginnen, en dan kom je in het hele traject van IVF/ICSI terecht: je begint met een periode van stimuleren om zo veel mogelijk eicellen te hebben, dan wordt er een pick-up gedaan van die eicellen en worden ze bevrucht met het sperma van je partner. de bevruchte eicellen worden onderworpen aan de pgd-test, en de goede worden overgehouden. Als je een goed embryo hebt wordt dit dan teruggeplaatst. heb je er meerdere, dan wordt de rest ingevroren voor een volgende poging/tweede kindje.

Financieel hadden ze tegen ons in het crg gezegd dat je ongeveer 500 eur zelf betaald per poging. dat is redelijk ruim gerekend denk ik. Alle medicatie krijg je gratis, maar je hebt veel consultaties bij de gyne (in brussel of bij je locale gyne) en dat is de normale regeling via je ziekenfonds (je betaalt dus zelf een klein deel). Ook voor de bloedafnames en de onderzoeken is dit zo.

Heel veel succes!!!!

Saar0311
Berichten: 2
Lid geworden op: 7 mei 2017, 23:43

Re: Pgd Traject Uzbrussel

Bericht door Saar0311 » 9 mei 2017, 21:17

Oei.. nog een dik jaar dan eigenlijk voor je werkelijk aan de behandeling kan beginnen.. dat is wel lang.
Ik heb het er wel voor over voor een gezond kindje te hebben maar de drang is er wel vrij groot naar.
Wij proberen eigenijk al van juni 2016 zwanger te raken, en in december 2016 heeft mijn vriend te horen gekregen dat hij Multiple sclerose heeft, het is niet erfelijk maar zit wel in de genen. Daarom hebben wij besloten om voor pgd te gaan. Maar ik steek dikwijls mijn ogen uit op zwangere vrouwen en jongere kinderen .. ik gun het hun ten volle maar het is moeilijk om te wachten :-)

secondwish85
Berichten: 91
Lid geworden op: 7 februari 2017, 9:36

Re: Pgd Traject Uzbrussel

Bericht door secondwish85 » 10 mei 2017, 10:16

Dag saar, hebben ze in jette niks gezegd over de te verwachten termijn? Dit is misschien niet voor iedereen hetzelfde he. Bij ons gaat het wel over een heel zeldzame aandoening. En het was het maken van de pgd-testen dat zo lang duurde. Eens dat klaar is, gaat het best snel.

Omdat wij altijd al geweten hebben dat we het via deze weg gingen moeten doen, hebben wij er heel vroeg aan begonnen, nog voor onze kinderwens heel sterk was (we zaten nog met verbouwingen enzo) Voor ons was dat wachten dus geen probleem, maar ik begrijp dat dit voor jou wel heel lastig zou zijn. Eens je echt zwanger wil worden is het liever gisteren dan vandaag he. Wij wachten intussen al een jaar op een tweede kindje dat maar niet wil komen :wink:

Ik wens je alvast alle succes toe! Het is het inderdaad allemaal waard als je dan een gezond kindje in je armen hebt :)

Saranoya
Berichten: 1
Lid geworden op: 4 juni 2017, 21:11

Re: Pgd Traject Uzbrussel

Bericht door Saranoya » 4 juni 2017, 21:21

Dag Saar

Mijn partner en ik hebben een kleine maand geleden ook een aanvraag ingediend bij UZ Brussel om een PGD-traject op te starten. Wij wachten nog op onze eerste afspraak tot september. Toen ik in de brochure las dat het ontwikkelen van de test soms acht maanden tot meer dan een jaar in beslag kan nemen, ben ik toch ook even geschrokken. Ik las in die brochure echter ook dat het mogelijk sneller gaat voor aandoeningen waarvoor al eerder een test werd ontwikkeld. Op de website van het CRG vond ik deze lijst van reeds ontwikkelde tests:

http://www.brusselsgenetics.be/overzich ... true#NavL3

Onze aandoening staat ertussen. Die van jou misschien ook?

Wellicht is dit nog steeds geen garantie dat het echt heel snel gaat. Zelfs mutaties op hetzelfde gen (in ons geval JAG1) kunnen immers verschillende concrete vormen aannemen. Maar het is al een mogelijke indicatie.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast