PGS / PGD - UZ Gent

Plaats reactie
anoniemxx2018
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 juli 2018, 10:34

PGS / PGD - UZ Gent

Bericht door anoniemxx2018 » 11 juli 2018, 9:12

Dag iedereen,


ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met PGD. Ons traject rond kinderwens loopt nu reeds 3 jaar. Ondertussen 6 embryo's teruggeplaatst via ICSI, waarvan 4 miskramen.
Wijzelf zijn reeds binnenste buiten gekeerd, geen verklaringen te vinden voor de miskramen. Bloed, baarmoeder, genetica, allemaal in orde. Embryo's die we teurgplaatsen zijn ook steeds van goede kwaliteit.

Dokters denken nu in de richting van genetische afwijking die ontstaat in embryo zelf, vandaar beslissing om nieuwe pick-up te doen en embryo's genetisch te gaan screenen (PGD).

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Waar vooraf geen problemen gevonden zijn en er dan toch iets genetisch blijkt te zijn? Hadden al jullie embryo's de afwijking of waren er toch ook goede embryo's bij?
Wat als alle embryo's de genetische afwijking hebben, is het dan einde verhaal voor ons?


Heel veel vragen, zo weinig antwoorden...

poesh
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 september 2014, 17:21

Re: PGS / PGD - UZ Gent

Bericht door poesh » 27 augustus 2018, 17:26

Hey,

mijn verhaal is niet helemaal gelijk, dus ik weet niet of je er iets aan zal hebben.. Maar gezien er voor de rest geen reactie lijkt te komen, heb ik besloten toch maar te reageren.

Wij kunnen/konden wel op de natuurlijk manier zwanger geraken, helaas heeft dit ook 2 jaar geduurd, waarvan 4 miskramen. Net voor ik dacht richting fertiliteit te stappen, ben ik zwanger geraakt van een blijvertje, ondertussen onze dochter die binnenkort 3 jaar word. Van onze miskramen is nooit een oorzaak gevonden, mijn man en ik zijn ook binnenstebuiten gekeerd. Genetica ed allemaal gehad. Dit wou ik even meegeven als "bij informatie".

Toen onze dochter 9 maanden was, kreeg ik de diagnose, borstkanker. Een paar maanden later, huidkanker. Heel kort geschreven, maar was uiteraard een lang verhaal. Gelukkig is dit goed afgelopen, maar gezien mijn leeftijd hebben ze dan wel genetische testing gedaan, speciaal naar tumoren.
Daaruit blijkt dat ik dus wel degelijk met een genetische afwijking zit. (Kan volgens de dokter niet de oorzaak zijn van onze miskramen)
Gezien we dit gen niet willen doorgeven kwamen we ook terecht bij PGD/PGS.

Ik word ook behandeld in UZ Gent, mijn gen kunnen ze enkel daar testen. Het was Gent of Jette. Gent is het kortst bij voor ons, dus dat was een meevaller.

Nu de PGD zelf, gezien je al ICSI gehad hebt, ken je de voorbode wel.
Mij hebben ze wel overgestimuleerd, waardoor ik bij de pick up 43 eicellen had.
Van die 43 hadden we uiteindelijk 12 embryo's (dag 5 - blastocyst fase) die sterk genoeg waren om ingevroren te worden.
Van die 12 hoorden we (na 8 weken, weet dit op voorhand dat dit lang duurt) dat we 3 gezonde embryo's hadden.
Van die 3 is nu, vorige week donderdag, de laatste teruggeplaatst. Ze hebben allemaal telkens de ontdooiing goed overleefd, maar helaas is er nog geen enkel willen innestelen. Waarom? geen idee.
Ik hoop dus volgende week maandag goed nieuws te krijgen maar heb er zelf wel wat schrik voor.
De statistiek bij ons was 50% gezond, 50% aangetast, de praktijk heeft er ons dus 25% gegeven.
Ik denk dat ze wel nog een nieuwe stimulatiecyclus zouden doen mochten ze allemaal aangetast zijn, maar ik denk dat dit beter een vraag is voor je behandelende arts.

Of je ervoor gaat of niet, blijft je eigen keuze. Jouw verhaal is niet gelijkend met het mijne. Maar ik moest dit wel doormaken wil ik ooit de beslissing kunnen nemen dat er geen 2de kindje meer komt.

Ik hoop dat je toch iets aan mijn verhaal hebt. Als je ergens vragen over hebt, stel gerust.

anoniemxx2018
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 juli 2018, 10:34

Re: PGS / PGD - UZ Gent

Bericht door anoniemxx2018 » 31 augustus 2018, 11:12

Hallo,

bedankt voor je reactie, ik duim met je mee voor een goed resultaat.

Wij staan dit weekend voor de pick up, nadien zal het 8 lange weken wachten worden op de resultaten van PGS.
Op hoop van zegen...

poesh
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 september 2014, 17:21

Re: PGS / PGD - UZ Gent

Bericht door poesh » 31 augustus 2018, 14:02

Ik duim voor je mee, hopelijk verschillende gezonde embryo's!
Heel veel succes ook met je pick up!

anoniemxx2018
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 juli 2018, 10:34

Re: PGS / PGD - UZ Gent

Bericht door anoniemxx2018 » 4 september 2018, 10:47

Een update: pick-up is goed verlopen.
17 eicellen gevonden, waarvan 10 rijpe.
Van deze 10 zijn er 9 bevrucht geraakt. Nu is het afwachten hoeveel van deze 9 er dag 5 zullen halen...

Daarna PGS: ze zeggen dat je moet rekenen op 8 weken wachttijd. Iemand die weet of dit effectief zo is, of zijn de resultaten soms vroeger gekend?

Poesh: weet jij ondertussen meer van je terugplaatsing? Een succes?

poesh
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 september 2014, 17:21

Re: PGS / PGD - UZ Gent

Bericht door poesh » 19 september 2018, 16:26

Sorry, ben hier een tijdje niet geweest.
De terugplaatsing was terug geen succes en zat er even helemaal door.
Helemaal opnieuw beginnen, spuiten, pick-up, wachten op resultaten zien we niet meer zitten.
Dus hier stopt het voor ons. Sommige dagen heb ik het er nog heel lastig mee, andere gaat het wat beter.

Even ruimte in mijn huis en hoofd nodig nu, dus anticonceptie opgestart (spiraal) en alle babygerief aan het verkopen.
Wagen we ooit toch nog een poging, die wel succes vol is, kopen we gewoon alles opnieuw aan.


ivm de resultaten, hier hebben we zelfs iets langer dan 8 weken moeten wachten. We hadden na 8 weken een afspraak staan maar die is niet doorgegaan omdat ze nog geen gegevens hadden. Uiteindelijk hebben we 2 weken later (10 weken in totaal dus) een nieuwe afspraak gehad. Die is gelukkig wel doorgegaan, resultaten waren toen pas net binnen (de dag voordien).
Er was wel ergens in het labo iets fout gelopen, maar zou dus echt wel met die 8 weken rekening houden.

Heel veel succes!

Valk
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 oktober 2018, 15:56

Re: PGS / PGD - UZ Gent

Bericht door Valk » 21 oktober 2018, 16:00

Hey!

Wij zijn momenteel ook bezig met ISCI en PGD (met de gebruikelijke ups and downs).

Ik heb wel een vraag omtrent de kosten die wij zelf dienen te dragen. Hoeveel bedragen deze juist?

Dienen we nu enkel de 530 EUR voor de biopsie of ook de 1.500 EUR voor de PGD zelf te dragen of is er tussenkomst van de mutualiteit? Zo neen, is er iemand die een hospitalisatieverzekering heeft bij CM? Deze zouden voor 1000 EUR tussenkomen. Het is mij niet duidelijk of dit éénmalig is of per jaar?

Kan iemand duidelijkheid geven?

Bedankt

Skrull
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 november 2018, 9:30

Re: PGS / PGD - UZ Gent

Bericht door Skrull » 14 november 2018, 9:36

Hey!

Ik heb nu 3 cycli doorlopen met PGD, helaas zonder kans op implanting. Alle ingevroren eitjes (7) hadden de genetische aandoening, dus zelf geen kans om zwanger te worden. Normaal 50% kans op genetische ziekte, maar wij dus in dit geval 100%. Met statistiek kan je alles bewijzen natuurlijk :wink:

I.v.m. de kost: Wij hebben €550-600 moeten betalen voor de biopsie, niet de €1500 voor PGD.
dit naast de kosten van remgeld van echo's, consults,pick-up,... Maar deze kosten vielen goed mee.
Vindt het alleen niet logisch dat je preventief een genetische ziekte wil voorkomen bij je kind en je toch hiervoor extra moet betalen (biopsiekosten), terwijl bij geboorte van een ziek kindje er toch wel heel wat extra kosten aan verbonden zijn. Volgens mij toch een fout in de Belgische wetgeving, maar kijk...

De moed niet opgeven, denk ik dan.
Ik wens jullie veel succes met jullie PGD verhaal

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten