Hoi Tulpi,
Heel dubbel he, maar kennis is macht. Is ze drager, ben je voorbereid en is ze het niet, kan je daar vanaf nu aan ook gerust over zijn.. Ik snap jouw gevoel ook wel, zelf bleek ik achteraf ook drager te zijn maar zoals je zegt, je wist het toen niet. Daarom dat ik weet dat dit de enige manier nog kan zijn voor ons, ik zou het mezelf nooit vergeven mocht er dan echt iets mislopen met dat kindje terwijl ik de risico's kende. Maar het is dubbel, want je leest toch vanalles dat het een hele rollercoaster is, lichamelijk en mentaal. Ik hoop dat het dat allemaal waard zal zijn..
Hoe ben jij er achter gekomen dat je drager bent? Da's ook niet niks toch he..
Mijn jongens zijn 4j en bijna 3j (Ze schelen 17maand), een geluk bij een ongeluk dat ik snel opnieuw zwanger was alvorens we wisten met welk syndroom we te maken hadden en vooral veel geluk dat ons tweede zoontje geen drager lijkt te zijn.
Onze oudste zoon heeft een zeer zeldzaam groeisyndroom, hij was van bij de geboorte erg groot maar wij zijn ook groot dus we maakten ons nog niet echt zorgen. Omdat ik redelijk wat problemen heb gehad tijdens die eerste zwangerschap werd hij nadien nog even opgevolgd in het UZA, werd op verschillende groeistoornissen getest en alles kwam negatief terug. Hij was een stevige baby en alles verliep wel wat trager maar nog altijd niet dat we ons daar zorgen in maakten. Eén dokter wou dan toch nog een laatste test doen om effectief alles uit te sluiten. Zes maanden later (toen ik dan ondertussen ook zwanger was van ons tweede zoontje) kregen we toch telefoon. Bleek dus ook dat ik drager ben maar meisjes hebben geen tot weinig last hiervan, alleen dat ze het kunnen doorgeven.
Er komen heel wat zorgen bij kijken, hij is helemaal binnenste buiten gekeerd en tot zijn 8j moeten we bv elke 3maanden echo van buik laten maken en bloed laten trekken omdat hij meer kans heeft om bepaalde tumoren te gaan ontwikkelen (hij groeit ontzettend snel, draagt nu al 8j

. Hij gaat niet blijven groeien, maar wel snel op zijn lengte zitten, dus eens hij daar zit, gaan we geruster kunnen zijn. Ondertussen weten we ook dat hij autisme heeft maar hij doet het eigenlijk best wel goed. Hij lijkt tot nu toe een milde vorm te hebben van het syndroom en hij is een open, sociaal en warm kind met een ontzettend groot hart. Iets om heel dankbaar voor te zijn..
Dus ik wacht met je mee, wij verwachten ook rond mei bericht. Hopelijk krijgen we dan allemaal al wat goed nieuws en kunnen we er met heel veel goeie moed aan beginnen! Warme groetjes!