Overstap ziekenhuis

Plaats reactie
Steph1990
Berichten: 2
Lid geworden op: 8 november 2022, 1:17

Overstap ziekenhuis

Bericht door Steph1990 » 8 november 2022, 1:30

Wij zijn gestart met ICSI / PGD omdat ik drager ben van het brca2gen.
Hierdoor heb ik ook een verlaagde Amh-waarde (0,59).
Wij zijn in behandeling in az delta en uz Gent.
Az delta regelt alles van medicatie/stimulatie en doet de pickup.

De eerste poging hadden we 8 eicellen, 4 bevrucht maar geen enkele haalde de vriezer.
De 2de poging hadden we 11 eicellen, 8 bevrucht, maar 1 de vriezer in voor genetisch onderzoek.

Deze embryo bleek gezond te zijn en werd teruggeplaatst.
Bij de eerste bloedafname had ik een hcg-waarde van 19,5.
Dit was volgens AZ Delta veel te laag, ik heb 2 dagen later opnieuw bloed moeten laten afnemen en deze waarde was gezakt waardoor dit betekende dat de terugplaatsing mislukt is.

Ik ben compleet van slag en zo bang dat het nooit gaat lukken. We vinden de resultaten heel teleurstellend, op toch een mooi aantal eicellen (denken we) maar 1’tje die de vriezer haalt..
Is dit enkel nog maar pech? Of wordt er gewoon iets over het hoofd gezien?
Wat zijn de wachttijden om te veranderen van ziekenhuis?
Dient de genetische test dan ook opnieuw te gebeuren?

mich75
Berichten: 2981
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Overstap ziekenhuis

Bericht door mich75 » 13 november 2022, 9:51

Steph1990 schreef:
8 november 2022, 1:30
Wij zijn gestart met ICSI / PGD omdat ik drager ben van het brca2gen.
Hierdoor heb ik ook een verlaagde Amh-waarde (0,59).
Wij zijn in behandeling in az delta en uz Gent.
Az delta regelt alles van medicatie/stimulatie en doet de pickup.

De eerste poging hadden we 8 eicellen, 4 bevrucht maar geen enkele haalde de vriezer.
De 2de poging hadden we 11 eicellen, 8 bevrucht, maar 1 de vriezer in voor genetisch onderzoek.

Deze embryo bleek gezond te zijn en werd teruggeplaatst.
Bij de eerste bloedafname had ik een hcg-waarde van 19,5.
Dit was volgens AZ Delta veel te laag, ik heb 2 dagen later opnieuw bloed moeten laten afnemen en deze waarde was gezakt waardoor dit betekende dat de terugplaatsing mislukt is.

Ik ben compleet van slag en zo bang dat het nooit gaat lukken. We vinden de resultaten heel teleurstellend, op toch een mooi aantal eicellen (denken we) maar 1’tje die de vriezer haalt..
Is dit enkel nog maar pech? Of wordt er gewoon iets over het hoofd gezien?
Wat zijn de wachttijden om te veranderen van ziekenhuis?
Dient de genetische test dan ook opnieuw te gebeuren?
Ik had verwacht dat er misschien iemand in een gelijkaardige situatie zou reageren, maar omdat dit niet gebeurd is doe ik het even. Ik heb geen ervaring met pgd/pgt maar wel met de rest van het traject.

Het aantal eicellen is goed, 2-3x meer dan wat je meestal ziet met die amh-waarde.
Was dit het totaal aantal eicellen of enkel de rijpe?

Als er veel embryo's afvallen dan duidt dit op een kwaliteitsprobleem van de eicellen, zaadcellen of embryo's. Als ze vooral de eerste 3 dagen afvallen ligt het waarschijnlijk aan de eicellen, is het na dag 3 dan komt het door de zaadcellen. Een slechte kwaliteit embryo's kan komen door de ei- of zaadcel, maar ook door het labo (embryoloog).

Jij zit momenteel in een a centrum waardoor je eicellen moeten getransporteerd worden naar het labo, niet dat dit altijd nadelig is, maar dit kan dus vermeden worden als je overstapt naar een b centrum.

Aangezien het brca2gen toch redelijk courant is ga ik er vanuit dat je hier geen extra wachttijd voor gaat hebben in een ander ziekenhuis.
In sommige ziekenhuizen is er wel wat wachttijd om te beginnen los van een pgd traject, voor de ene is elke dag wachten er 1 te veel, de andere vindt 2 maanden nog best ok.

Je kan best een afspraak maken voor een 2nd opinion. Los van pgd raad ik iedereen aan om na max 3 pogingen te veranderen als er echt geen resultaten komen of zelfs sneller als je je er niet goed voelt.

Als je naar UZ Gent zou gaan dan heb je enkel het voordeel dat de eicellen niet getransporteerd hoeven te worden, ga je naar Jette dan heb je ook een ander labo.

Wat voor mij altijd belangrijk is, is een verklaring van het resultaat en een mogelijke oplossing. Als ze zeggen pech en volgende keer hopelijk beter of we weten het niet, ga dan zo vlug mogelijk naar een ander centrum.

Ik zou zeggen maak zo snel mogelijk een afspraak met een ander ziekenhuis, zo wordt er eens met andere ogen naar je dossier gekeken, je kan daarna beslissen of je al dan niet wil overstappen.
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten