IVF met PGD

Katrien10
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 januari 2010, 15:44

IVF met PGD

Bericht door Katrien10 » 28 januari 2010, 15:50

Hallo,

even voorstellen. Ik ben Katrien en ben net begonnen met een eerste IVF met PGD behandeling. Omdat ik drager ben van een erfelijke ziekte, heb ik uiteindelijk gekozen voor deze behandeling maar niet zonder slag of stoot. In de afgelopen twee jaar ben ik vier keer spontaan zwanger geweest (dus dat is het probleem niet) maar vier keer een slechte uitslag gekregen dat mijn kindje de ziekte had overgeerfd. In alle vier de gevallen is de zwangerschap afgebroken. Gezien we dat nu niet meer durven, ben ik echt blij dat PGD ons misschien wel kan helpen.
Intussen zijn we volop bezig in de stimulatiefase en na acht dagen Menopur te hebben gespoten, zitten er 20 follikels van rond de 12 mm.

Nog mensen met ervaring in PGD of die op dit moment bezig zijn met stimulatie?

blommie
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 september 2009, 22:15

Re: IVF met PGD

Bericht door blommie » 28 januari 2010, 22:06

Hallo,

Mijn man ik ook drager van een erfelijke ziekte en we hebben ook besloten om via ivf met pgd te gaan. We hadden in februari 2009 net besloten om voor kindjes te gaan maar dan hebben ze het ontdekt. Ik ben dus nog nooit spontaan zwanger geworden!
Ik denk dat dit voor jullie niet makkelijk was!

Na maandenlang wachten hebben wij nu eerste poging achter de rug, maar zonder succes. Geen enkel embryo heeft de ontdooiing overleefd.
Maar morgen kunnen we al starten met nieuwe poging!

In welk ziekenhuis ben je in behandeling? Ik had eerste keer ook 20 follikels, maar uiteindelijk maar 6 goed bevrucht.
Binnenkort zal je dan punctie hebben waarschijnlijk?

Succes nog!!

Katrien10
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 januari 2010, 15:44

Bericht door Katrien10 » 30 januari 2010, 14:50

Hallo blommie,

Succes in elk geval met de tweede poging! Ik ben in behandeling in Jette en hoop dat begin volgende week een punctie zal plaatsvinden. En dan zal het natuurlijk afwachten zijn en hopen dat er eentje overblijft na de afvalrace!

Waar ben jij in behandeling?

MA
Berichten: 3552
Lid geworden op: 27 oktober 2008, 17:29

Bericht door MA » 30 januari 2010, 14:58

Veel succes met de behandeling !

Ik ben zelf geen drager van een erfelijke ziekte maar wel 4 miskramen en 1 doodgeboorte achter de rug omwille van verschillende chromosoomafwijkingen (en dus ook op 24w de zwnagerschap moeten stopzetten). Zwanger worden was dus ook niet het probleem, zwanger blijven wel. Ik heb IVF/PGD gedaan in Life Leuven. De eerste bleek succesvol, ben nu bijna 36w zwanger. Ik hoop dat jullie snel hetzelfde geluk te beurt valt.

blommie
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 september 2009, 22:15

Bericht door blommie » 31 januari 2010, 18:43

Hallo Katrien,

Ik ben in behandeling in AZ Jan Palfijn en Jette. Maar bij onze eerste poging was er nog geen overeenkomst tussen beide ziekenhuizen dus moest het in Jette plaatsvinden. Maar dit is dan toch niet doorgegaan aangezien we geen enkel embryootje over hadden na ontdooiing. Nu reeds gestart met 2de poging, en 13 of 14 februari weer pick-up. Nu is het ondertussen wel geregeld tussen beide ziekenhuizen maar omdat de directie van Jan Palfijn een handtekening moet zetten en dit nog niet gedaan heeft, kunnen we weer naar Jette gaan!! We hebben nu na aanraden van mijn gynaecoloog een mail gestuurd naar ombudsdienst en directiesecretariaat van AZ Jan Palfijn! Dit document ligt al 2 maanden op het bureau van de directie en is nog steeds niet ondertekend! Het is toch lastig hé om een handtekening te zetten!!


Succes met punctie en hopelijk goed nieuws voor de transfer!!!

Katrien10
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 januari 2010, 15:44

Bericht door Katrien10 » 1 februari 2010, 15:22

Hallo Blommie,

Morgen is het zover, dan staat de punctie ingepland! Bij de laatste echo waren er nog steeds circa 20 follikels tussen de 17 en 22 mm, dus we zijn heel benieuwd naar het resultaat na de bevruchting en de PGD test. Het wordt een heel spannende week!!!

Wat een verhaal over de handtekening! Ik ken het gevoel, ik kom uit Nederland en moet telkens op en af rijden voor een simpel bloedonderzoek en echocontrole. Dat zou normaal ook in NL moeten kunnen, maar we zijn naar drie verschillende gynaecologen geweest en niemand wilde ons garanderen dat de resultaten voor 2 uur 's middags bij Jette zouden arriveren. En ik had er geen zin in dat we daar problemen mee zouden hebben in de behandeling, dus is het maar continu op en af rijden!

Als je over twee weken de pick up hebt, dan zit je nu volop aan de Menopur, toch? Valt het je mee?

Joke

blommie
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 september 2009, 22:15

Bericht door blommie » 1 februari 2010, 19:26

Hoi Katrien of Joke ;)

Succes met de punctie morgen!! Hopelijk valt het goed mee!! Veel goeie moed!! Het zal inderdaad een spannende week worden voor jullie! Duimen maar hé!

Ik neem Gonal-f, telkens 's avonds 1 inspuiting en woensdag ook 1 cetrotide.

groetje,

Blommie

Katrien10
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 januari 2010, 15:44

Bericht door Katrien10 » 2 februari 2010, 14:03

Hallo Blommie,

vanmorgen de punctie gehad en viel echt reuze mee! Ik had me nogal vooraf opgewonden erover, maar ik voelde bijna niets terwijl er vooraf toch werd gezegd dat hoe meer follikels je hebt, hoe pijnlijker het is, maar in mijn geval dus absoluut niet waar! De opbrengst was trouwens ook super: 23 eicellen! En nu maar hopen dat ze goed bevruchten en dat er na de PGD test ook nog gezonde embryo'tjes over zijn...

Hoe voel jij je? Bijwerkingen van de medicijnen?

blommie
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 september 2009, 22:15

Bericht door blommie » 2 februari 2010, 20:15

Hallo Katrien,

Ben blij voor jou dat het reuze meegevallen is? Nu niet te veel last? Na de punctie heb ik eerste keer wel een week serieus last gehad, maar punctie was onder volledige narcose bij mij.

23 follikels is wel goed hé! ik had er 20 maar er waren er maar 6 goed bevrucht...

Hopelijk houd je er idd na pgd-test nog 1 of 2 over!!!

Hou me op de hoogte hé!

Katrien10
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 januari 2010, 15:44

Bericht door Katrien10 » 6 februari 2010, 16:44

Hier ben ik weer... Bloednerveus want het is intussen dag 4 en normaal hoor ik morgenochtend of het tot een terugplaatsing komt! Wat ik zeer spannend vind, is of er uberhaupt wel gezonde embryootjes tussen gaan zitten. Gezien ik vier keer via spontane zwangerschap telkens een slechte uitslag heb gekregen, vraag ik me echt af of ik uberhaupt wel eicellen heb die de ziekte niet dragen! Spannend!

Blommie, hoe is het met jou?

blommie
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 september 2009, 22:15

Bericht door blommie » 6 februari 2010, 18:02

Hoi Katrien,

Ja, dat gevoel ken ik idd, is superspannend!! Hopelijk heb je meer geluk dan ons!!
Hoeveel zijn er goed bevrucht? Je moet maar 1tje overhouden hé! Bij ons is het zo als er 2 goeie zijn, worden ze allebei teruggeplaatst? Bij jou ook?

Ik heb nu al redelijk veel last van medicatie, ben nu 8 dagen bezig met spuiten en heb 20 follikels. Mijn buik is al helemaal opgezwollen en het voelt allemaal een beetje pijnlijk aan! en ik moet het nog een week volhouden, want punctie is maar donderdag of vrijdag!

Bij mij is punctie nu ook in Jette, viel dat daar een beetje mee?

Succes morgen!!

Katrien10
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 januari 2010, 15:44

Bericht door Katrien10 » 6 februari 2010, 19:48

In Jette laten ze na de punctie niets meer horen over hoeveel er zijn bevrucht. Er is dus absolute radiostilte geweest (en dat had de counselor ook gezegd) sinds dinsdag, de dag van de punctie... Pfff... zal blij zijn als het morgenochtend is en ik het telefoontje van Jette heb ontvangen. We zijn er eigenlijk nog niet helemaal uit of we er twee gaan terugplaatsen (als we er 2 hebben!), maar laten het afhangen van of er nog meer zijn om in te vriezen of niet en de kwaliteit natuurlijk. Volgens de Belgische wet mag er eigenlijk maar 1 teruggeplaatst worden, maar omdat ik onder de Nederlandse wetgeving val, kan ik (gelukkig) wel voor 2 kiezen als ik dat perse zou willen.

De punctie viel echt heel erg goed mee! Je leest wel eens dat hoe meer follikels, hoe pijnlijker het is, maar ik heb echt bijna niets gevoeld. Ze vroegen ook heel de tijd of ik extra verdoving wilde, maar dat was echt nodig! Dus niet nerveus voor zijn, ze zijn heel erg vriendelijk en behulpzaam!

Maarre 20 follikels is serieus goed, toch? Hopen dat ze er wat meer kunnen bevruchten als de eerste keer!

Katrien10
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 januari 2010, 15:44

Bericht door Katrien10 » 6 februari 2010, 20:01

Ik bedoel natuurlijk, dat was echt NIET nodig, die extra verdoving!!!

Katrien10
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 januari 2010, 15:44

Bericht door Katrien10 » 7 februari 2010, 17:09

Hallo Blommie,


vanochtend rond 11 uur gebeld door Jette dat we om 1 uur verwacht werden voor terugplaatsing! Yoehoe... Intussen is het gebeurd en zwemmen er twee emmy's rond in mijn buik. Weliswaar niet van superkwaliteit, maar toch (1 van B kwaliteit en 1 van C kwaliteit).

Nu wel duidelijk waarom PGD vaak een afvalrace wordt genoemd: van de 23 eicellen, waren er 19 rijp en zijn er 15 bevrucht. Vervolgens hebben ze op 14 PGD kunnen doen en daarvan waren er 5 gezond, echter 1 van B kwaliteit, 2 van C kwaliteit en 2 van D kwaliteit. Dus nu hebben ze de twee beste teruggeplant. De rest zijn helaas te slecht om in te vriezen, maar ik ben al lang blij dat het uberhaupt tot een terugplaatsing is gekomen!

Hoe is het met jou? Nog buikpijn?

blommie
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 september 2009, 22:15

Bericht door blommie » 8 februari 2010, 9:41

Hallo Katrien,

Dat is toch wel goed nieuws hé!! Ik ben blij voor jou!! En nu volgen tien spannende dagen hé! Fingers crossed!

Ik moet vanmiddag bellen naar Jette om verder af te spreken. Ik weet wel al dat de pu woensdag is, en terugplaatsing zal dan hoogstwaarschijnlijk maandag zijn als het doorgaat! Ik zou het wel graag onder volledige verdoving hebben, dat zal ook wel lukken zeker?

Ja, ik zal blij zijn als punctie gedaan is, de pijn is er niet echt op verbeterd, maar ja, nog eventjes doorzetten!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten