Verder gaan met behandelingen zonder terugbetaling

Plaats reactie
Dipsie
Berichten: 1
Lid geworden op: 7 mei 2012, 17:29

Verder gaan met behandelingen zonder terugbetaling

Bericht door Dipsie » 7 mei 2012, 17:35

Hallo, we hebben al onze pogingen ICSI met PGD gebruikt, dus 6x in totaal. We hebben nu een jaar time-out genomen omdat het toch wel een zware dobber was om te verteren. Wat nu? Een jaar later beginnen we er terug over te praten.Het is voor ons altijd een uitgemaakte zaak geweest: we gebruiken onze 6 pogingen op en dan stopt het. Maar nu is er toch nog een verlangen, dat blijft. Mijn vraag is nu: wat is het kostenplaatje voor het hele pakket ICSI met PGD, ZONDER terugbetaling van de mutualiteit? Kan iemand ons hiervan een idee geven?
Zijn er onder jullie die al pogingen hebben gedaan zonder terugbetaling van de mutualiteit, of is dat (financieel) niet haalbaar? Onze volgende stap zou zijn met een anonieme spermadonor, maar ik wil eerst even het kostenplaatje afwegen. Alvast bedankt!!!!!!!!!!!
dipsie met een dipje... :(

linda76
Berichten: 347
Lid geworden op: 28 juni 2010, 15:16

Bericht door linda76 » 7 mei 2012, 20:29

Ik heb 1 behandeling gehad zonder terugbetaling van de mutualiteit en dit was in Jette. Ik weet niet waar jij de pgd doet, maar ik kan je dus enkel een beeld geven van het kostenplaatje in Jette. Je krijgt gewoon de rekeningen van de echo's en bloednames gelijk anders en hier wordt wel nog door de ziekenkas op terugbetaald. De dag van de PU betaal je aan de balie (mag niet met creditkaart maar moet met een debetkaart als ik me goed herinner) een voorschot van 1600 euro voor de labokosten en PU. Achteraf krijg je dan de afrekening van de PU en van die 1600 euro kreeg ik nog 18 euro terug. Medicatie is zelf volledig te betalen. Gelukkig had ik nog medicatie liggen. Anders kost het zo een 1000 tot 1500 euro per behandeling afhankelijk van hoeveel medicatie je nodig hebt. De prijzen van de medicatie vind je op de website van het crg jette. De pgd zelf, daar komt de mutualiteit ook nog gewoon in tussen en kost rond de 7 euro per getest embryo als ik het mij goed herinner (het was alleszins minder dan 10 euro per embryo, daar ben ik zeker van). Dus al bij al valt het kostenplaatje nog mee vind ik. Ik schat dus dat het ongeveer een 2600 euro duurder is dan een terugbetaalde behandeling als je de medicatie moet kopen. Als je de medicatie links en rechts kan samensprokkelen kost het dus een 1600 meer dan een terugbetaalde behandeling. Ik had voor mijn 7 de behandeling zelf de prijs opgezocht op de website van jette voor mensen zonder terugbetaling. Dit bleek eigenlijk de prijs te zijn voor buitenlandse patienten die totaal geen tussenkomst krijgen (niet voor bloednames, echo's, pgd ...) en dan kom je op een veel hoger bedrag uit. Eigenlijk een halucinant hoog bedrag(rond de 7000-8000 euro met medicatie), maar als je aangesloten bent bij een belgische mutualiteit valt het dus al bij al nog heel goed mee vind ik.

Veel succes met je eventuele niet terugbetaalde pgd behandeling. Zijn jullie aan het behandelen voor een eerste kindje of voor een tweede/volgend kindje?

groetjes,

Linda.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten