Als pgd niet lukt? Dan op de normale manier?

Plaats reactie
Mannetje
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 juli 2013, 10:06

Als pgd niet lukt? Dan op de normale manier?

Bericht door Mannetje » 5 augustus 2013, 18:49

Hallo beste mensen,

Zijn er mensen die hebben overwogen om op de normale manier zwanger te raken?

Wij zijn gestart met een PGD traject om CF uit te sluiten.

Maar als PGD nu niet lukt? Wat dan?

Wij hebben eigenlijk al de keuze gemaakt om het op de normale manier te proberen met mogelijk een moeilijke keuze tijdens een vlokkentest.

Wie heeft dit al eens meegemaakt? Want zijn de ervaringen?

Het lijkt mij namelijk verschikkelijk om de keuze te moeten maken je kindje weg te laten halen als het ziek zou zijn..... Maar ja, bewust een ziek kind op de wereld zetten lijkt mij ook niet fijn...

Lieke85
Berichten: 32
Lid geworden op: 5 maart 2013, 20:42

Bericht door Lieke85 » 5 augustus 2013, 23:31

Hey Mannetje

Ik heb een erfelijke aandoening met 50% kans op overdracht. Dit zijn we drie jaar geleden te weten gekomen. Toch kozen we ervoor eerst op de spontane manier zwanger te willen worden. Eerste maal had ik jammer genoeg een miskraam wegens een lege vruchtzak. Tweede maal was ik zwanger maar vonden we het belangrijk een vlokkentest te laten doen. Ons werd op voorhand verteld in het ziekenhuis eens we een vlokkentest zouden doen en de ziekte werd overgedragen, je sowieso het kindje moet afstaan. Want, zeiden ze, je mag niet voor het kind beslissen dat het geboren wordt met een ziekte. Ons gevoel wou deze test niet doen, maar ons verstand heeft beslist. Wij lieten de vlokkentest doen. Helaas geen goed nieuws, ik ben uiteindelijk bevallen op 4 maand zwangerschap (vlokkentest kon pas op 15 maand zwangerschap geboren omdat de foetus pas dan goed lag). De dag dat onze dochter werd geboren, was zeer traumatisch. Eén jaar later blijft het zeer moeilijk, maar we blijven ervan overtuigd dat het de juiste beslissing was, hoe erg dit ook is! Wij werden wel goed opgevangen door UZ Gent, waar ik bevallen ben. Momenteel ben ik bezig aan de derde pgd-poging. Zeer intens allemaal en ook zeer teleurstellend! Maar verlies nooit de hoop!
Wat betreft de keuze spontane zwangerschap of pgd: uiteindelijk hebben wij de keuze van de vlokkentest onderschat, maar wij hebben geen spijt dat dit onze eerste beslissing was! Geen idee wat te doen na de pgd pogingen (als deze allemaal zouden mislukken), maar dat zijn zorgen voor later! Bij pgd leer je te denken per dag! Je blijft geloven in de wetenschap en leeft een stuk van poging tot poging. Hoe zwaar de teleurstelling ook is bij mislukking, ergens vind je steeds de kracht om verder te gaan, om toe te leven naar een volgende poging zonder al te veel verwachtingen. Dat leer je gaandeweg!
Eén ding staat vast: geef de hoop niet op als je nog kansen hebt! Veel succes!

E+P
Berichten: 667
Lid geworden op: 26 november 2010, 14:52

Bericht door E+P » 6 augustus 2013, 8:52

Hey mannetje,

misschien kan ik je wel wat helpen.

Mijn man heeft NF (neurofibromatose) en onze kinderen hadden 50% kans op de ziekte, maw 1/2.

Wij hebben onze 1ste PGD-poging ondernomen in 2007. Na 4 pogingen (en 2 stopzettingen wegens overstimulatie) bleken we zwanger te zijn in april 2009 van een tweeling. In tussenperiode hadden we, door de stopzettingen, ook het traject van adoptie al bewandeld maar zijn deze moeten stoppen. Volgens het CAW waar wij moesten langs gaan, moest je immers eerst rouwen omdat je geen eigen kinderen kon krijgen vooraleer aan adoptie te beginnen. Iets wat bij ons natuurlijk niet van toepassing was. Ik blijf immers vruchtbaar, we willen enkel de NF niet.

Onze tweeling reduceerde spijtig genoeg naar een 1-ling na 12 weken en deze kwam dan ook nog eens te vroeg geboren op 28 weken 5 dagen. Onze A. woog 1,2 kg en mat 37 cm maar ondertussen is hij een vrolijke spring-in-'t-veld van bijna 4 jaar.

Deze problemen zorgden er echter niet voor dat onze kinderwens verminderde. Verre van zelfs. Wij hebben onze 2 laatste pogingen nog opgebruikt, echter zonder resultaat. Nog voor de laatste poging hadden wij al goed nagedacht. Ik had hier dames gezien die echt in zak & as zaten omdat het niet lukte bij die allerlaatste poging en dat wilde ik voor mezelf niet.

Uiteindelijk kozen wij voor een combinatie van KID (spermadonor) en spontaan proberen. We deden onze aanvraag voor KID in Jette in april 2011. Er was toen een wachttijd van 6 maanden en in deze periode zouden we de natuur zijn gang laten gaan. Enerzijds om mijn lichaam de tijd te laten geven om na dat hormonen-circus terug wat te recupereren, anderzijds om zo onszelf de laatste kans op een 100% eigen kindje te geven. Indien we spontaan zwanger zouden geraken, hadden we afgesproken dat we deze zwangerschap in begin zouden bekijken als een PGD-poging. Een eerste vlokkentest kan immers pas op 11 weken en we wouden ons toch emotioneel wat indekken als de test NF uitwees.

In september bleken we zwanger te zijn, net 1 week voor de toestemming voor de start van de KID in onze brievenbus zat. Ook deze zwangerschap bleek niet probleemloos te zijn. Enkele bloedingen, een thrillervlokkentest, een cerclage en een doemscenario over een mola-zwangerschap (niet levensvatbare baby die stopt op 12 weken zwangerschap) kregen deze baby niet klein. Bovendien bleek het éne mini-vlokje dat ze tijdens de vlokkentest toch kon opnemen, geen NF te bevatten!! Oerechance natuurlijk. Ons H. is vorig jaar geboren op 37 weken 5 dagen.

Bij ons stopt het nu. We hebben het gevoel dat ons geluk misschien opgebruikt is. En we zijn blij met wat we hebben gekregen. Ik besef dat ik ons verhaal hier vrij kort zet, pb of reageer gerust bij extra vragen. Daar zit ik niet mee in.

Groetjes en succes! Eva

Mannetje
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 juli 2013, 10:06

Bericht door Mannetje » 7 augustus 2013, 9:03

Enorm bedankt voor jullie reacties en wat heb ik een enorm respect voor de weg die jullie hebben bewandeld.

Groetjes

domi
Berichten: 89
Lid geworden op: 10 juni 2010, 13:49

Bericht door domi » 7 augustus 2013, 12:32

Hey,

Na 6 x PGD zonder eindresultaat (1 x zwanger maar op 9 weken is het misgelopen) was de moed en kracht helemaal op om verder met PGD te gaan.

Mijn ventje heeft een translocatie van chromosoom 13/14. Omdat de wens naar een gezin met kinderen te groot was zijn we het avontuur van KID in gegaan. Na 5 pogingen mag ik nu met een glimlach op mijn gezicht zeggen dat ik 19 weken zwanger ben van ons eerste kindje. We hebben het overwogen om de natuur zelf te laten beslissen. Maar dan zouden we het probleem gewoon verleggen bij het kind. Dan was voor ons uitgesloten.
Gemakkelijk is de beslissing niet geweest. Die hebben wij zeker niet op 1 dag genomen maar we zijn erin gegroeid. Spijt en twijfels zijn er niet. Want dit is ons kindje.

Heel veel succes met de beslissing dat jullie gaan nemen. Neem ze verstandig en in alle rust.

Mannetje
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 juli 2013, 10:06

Bericht door Mannetje » 27 augustus 2013, 23:18

Helaas, het doem scenario waar wij voor vreesden is uitgekomen.
En niet vanwege onvoldoende embryo's maar vanwege de test die niet kon worden uitgevoerd. Wij waren een van de vijf ongelukkigen waar bij dit de afgelopen 18 jaar is gebeurt.

Nu hebben wij nog maar een optie en dat is natuurlijk zwanger worden. Hier gaan wij ons goed over laten informeren.

Wat wel heel wrang is, is dat wij geen derde poging hebben mogen krijgen vanwege een test die is mislukt op de zeven embryos en dat wij nu "gedwongen" worden een hele moeilijke keuze te maken.

Zo oneerlijk!

E+P
Berichten: 667
Lid geworden op: 26 november 2010, 14:52

Bericht door E+P » 3 september 2013, 13:22

Oei, da's inderdaad bijzonder slecht en emotioneel zwaar nieuws. Veel sterkte bij de beslissing.

Mag ik jou nog iets vragen? Als ze de test niet kunnen doen op een bevruchte eicel, gaan ze deze dan kunnen doen na vlokkentest of vruchtwaterpuntctie. Misschien is dit toch wel belangrijk om na te vragen en kan dit jullie beslissing beïnvloeden.

Veel succes verder!

Erwt
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 januari 2020, 22:13

Re: Als pgd niet lukt? Dan op de normale manier?

Bericht door Erwt » 7 augustus 2020, 15:54

Goeiemiddag

Wij hebben besloten om na een jaar zonder resultaat (terugplaatsing van ons enige embryo zonder het gen is mislukt) om ook natuurlijk te proberen.
Het gen is geen doodvonnis, daarom dat we hebben besloten om het zowel natuurlijk als via Jette te proberen.
PGD
Start IVF/ISCI 01/2020

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten