vraagje chromosoomafwijking translocatie

Plaats reactie
Elliebie
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 april 2014, 14:44

vraagje chromosoomafwijking translocatie

Bericht door Elliebie » 20 april 2014, 21:08

Hallo allemaal,

ik heb een vraag en weet niet goed waar ze te zetten. Er bestaat een mogelijkheid dat mijn man een chromosoomafwijking heeft, een gebalanceerde translocatie van 2 chromosomen. Wij zijn momenteel al een tijdje met vruchtbaarheidsbehandelingen bezig zit nu aan 6de IUI (2de keer met menopur). Ik heb nog nooit een miskraam gehad en dit is gekend dat het kan voorkomen door chromosoomafwijkingen. Maar zou zo een afwijking ook een oorzaak kunnen zijn van het niet zwanger worden?
Ik weet het enkel de gynaecoloog en dokter in genetica gaan hier juist op kunnen antwoorden maar kan daar pas woensdag terecht daarom vraag ik het alvast hier.

Ik hoor ook graag meer ervaringen van mensen die te maken hebben (gehad) met translocatie.

Alvast bedankt.

Ellie

Katrijnnn
Berichten: 60
Lid geworden op: 29 oktober 2013, 11:55

Bericht door Katrijnnn » 21 april 2014, 10:36

Mij werd verteld dat het inderdaad een verminderde vruchtbaarheid kan veroorzaken. Maar dat hangt af van persoon tot persoon.

sarahsaar
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 september 2013, 19:58

Re: vraagje chromosoomafwijking translocatie

Bericht door sarahsaar » 24 mei 2014, 20:43

Dag Ellibie,

We zijn ondertss 4 jaar aan het proberen voor een 2de kindje. Onze zoon is er spontaan gekomen na ongeveer een jaar proberen. Toen we startten voor een 2de dachten we dat het allemaal wat sneller zou verlopen maar helaas, na een jaar, niet zwanger. Toen geraakten we op een rollercoaster van testen. Daar kwam toen uiteindelijk uit dat mijn man een translocatie had en dat zwanger worden via iui niet meer mogelijk was.
Toen we 2 jaar geleden startten met ICSI met pgd, dacht ik dat er niets verkeerd kon lopen maar helaas na een aantal pogingen niet zwanger.
Ik vroeg toen aan mijn gyn., omdat ik het wachten beu was, of we ook gewoon nog mochten proberen tussen de pogingen door. Zij vertelde ons, dat indien er een bevruchting zou zijn van een aangetast zaadcel, mijn lichaam dat zou afstoten. Ondertss wachten we nog steeds. Dus ik denk wel, hoe jammer het ook is maar ook wel een geluk dat ons lichaam zo is, dat het wel een gevolg kan zijn van waarom je nog niet zwanger bent.
Maar verlies de moed niet. Het kan lang duren en je geduld zal veel op de proef worden gesteld. Het is belangrijk dat je positief blijft, ookal is de wereld zo oneerlijk.
groetjes.

Miskraam 4
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 juni 2014, 22:32

Re: vraagje chromosoomafwijking translocatie

Bericht door Miskraam 4 » 12 juni 2014, 22:48

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. Sinds juni 2012 hebben mijn vriend en ik een kinderwens. Na 4 herhaalde miskramen hebben we gekozen voor een onderzoek en daar kwam uit dat ik een robertsoniaanse translocatie heb van chromosoom 13 en 14. Wij komen in aanmerking voor PGD maar wilden eerst even rust omdat alles nogal een impact heeft gehad.
Nu wachten we op een eerste afspraak in het AMC.... Door middel van pgd zouden ze de goede van de slechte eitjes kunnen scheiden dat dus een goede zwangerschap bevordert. Nu zoek ik een soort van lotgenoten die in hetzelfde schuitje zitten als ik. Die graag kinderen willen maar wat helaas niet van zelf gaat. Zwanger worden lukt wel maar zwanger blijven niet.
Hoe gaat het met jullie ?

Groetjes Ellen

Vvlinder
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 september 2013, 8:57

Re: vraagje chromosoomafwijking translocatie

Bericht door Vvlinder » 16 juni 2014, 16:03

Hey allemaal

Elliebie: volgens wat ik altijd heb gehoord, kan je door een chromosoomafwijking ook zodanig vroeg een miskraam hebben (dan noemen ze dit ook niet echt een miskraam), zonder dat je het zelf weet. Je lichaam stoot het dan eigenlijk meteen na de bevruchting al af. Ik weet niet of dit voor jou een mogelijke verklaring is? Misschien is het gewoon ook nog niet gelukt.

Ellen: Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje, ook vier mk, uiteindelijk bij de laatste het vruchtje laten onderzoeken en gelukkig dat ik dat heb gedaan, want nu blijkt er wel degelijk een chromosoomafwijking te zijn bij mijn man. Net als jij heb ik er ook heel wat tijd laten overgaan (bijna een jaar tot de beslissing, dan nog eens een half jaar), waarin ik eerst dacht nog wat spontaan zwanger proberen te worden (maar minder te 'rekenen') en leuke dingen te doen. Rond december hebben we dan de knoop doorgehakt en nu ga ik ver starten met mijn eerste PGD-poging. Ik ben achteraf bekeken zo ongelooflijk blij dat ik alles heb kunnen laten rusten, want ik sta nu een pak sterker dan een jaar geleden en heb wel het gevoel het nu weer aan te kunnen. Toen we een half jaar geleden gingen 'intekenen' om te starten (vanaf dan moet je nog zeker een half jaar rekenen voor het ontwikkelen van de test), was ik nog steeds aan het twijfelen en werd ik er heel emotioneel van. Dat half jaar was ook nodig. Vanaf het moment dat mijn keuze was gemaakt, viel er een last van mijn schouders. Neem dus je tijd, want het is niet niks... En hopelijk kunnen we achteraf allemaal zeggen dat het de moeite waard is geweest.

Succes allemaal!

Deepwater
Berichten: 171
Lid geworden op: 23 april 2013, 22:04

Re: vraagje chromosoomafwijking translocatie

Bericht door Deepwater » 17 juni 2014, 8:40

Hey Ellen
Het is schrikken als je te horen krijgt dat er genetisch iets fout zit en dat je daarom verdere stappen moet ondernemen om zwanger te geraken/blijven.
Bij ons is dit ook hard aangekomen. Jammer genoeg hebben ze dit pas ontdekt toen ik al 16 weken zwanger was. Het is bij ons een beetje een 'geluk' bij een ongeluk geweest, als je het al zo kan noemen. Ik was via gewone ICSI zwanger geworden en ze hadden ons aangeraden een vruchtwaterpunctie te doen. Ik stond er niet om te springen en we hadden besloten dat als alles normaal verliep we dit niet zouden doen. Op 12 weken bleek dat ik een verhoogde kans op downsyndroom had, dus mijn eigen gyneacoloog raadde ons ook een VWP aan. Nu hadden we dus 2 redenen en besloten we het toch maar te doen. Van Down was er geen sprake, maar ons zoontje bleek een deletie op chromosoom 22 te hebben. Verdere testen wezen uit dat mijn man drager was.
Hadden we die punctie niet laten doen, hadden we dit waarschijnlijk nooit geweten en had ik nu een zoontje gehad, met een heel grote kans dat er iets mis zou zijn ... (Sibe* is na 18 weken zwangerschap geboren)
Eind vorig jaar hebben we dan opnieuw contact opgenomen met de fertiliteit om alles voor de PGD in gang te zetten. In mei ben ik gestart met een tweede ICSI en momenteel zit ik in de 'wachtweken' tot de test. Volgende week donderdag weet ik of het gelukt is of niet. Van de 11 embryo's die ze konden testen bleken er 3 gezond te zijn, waarvan er nu 2 terug geplaatst zijn.
Als je graag wil mee babbelen met andere dames die met PGD bezig zijn, kan je ook eens in het 'PGD-clubje' topic komen piepen.
Ik wil je alvast heel veel succes wensen!
° nov '11 - pilstop
° apr '13 - icsi1 - S*
° mei '14 - icsi2/pgd - mk
° sept '14 - icsi3/pgd - neg
° jan '15 - icsi4/pgd - gn TP
° apr '15 - icsi5/pgd - neg
° okt '15 - icsi6/pgd - zwanger!
http://www.opzoeknaardatbollebuikje.blogspot.be

Miskraam 4
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 juni 2014, 22:32

Re: vraagje chromosoomafwijking translocatie

Bericht door Miskraam 4 » 20 juni 2014, 21:11

Bedankt meiden voor jullie reactie. We zitten idd allemaal een beetje in hetzelfde schuitje....
Ik ga eens kijken deepwater op dat topic die je bedoelde....
Inmiddels heeft het AMC gebeld en we hebben 7 juli een eerste afspraak. Ik moet zeggen dat ik er erg naar uit kijk. Wat zijn de kansen en wat gaat er precies gebeuren allemaal. Ben erg benieuwd. Hoop ook zo dat het een keer allemaal goed kan gaan en dat ik ook een kindje mag krijgen. Vriendinnen van mij krijgen kinderen alsof het niks is, alles in 1 keer goed. De confrontatie vind ik erg moeilijk.
Maar goed blij dat PGD bestaat! Hoop zo dat het goed gaat bij je! Wanneer mag je testen?

Elliebie
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 april 2014, 14:44

Re: vraagje chromosoomafwijking translocatie

Bericht door Elliebie » 18 oktober 2014, 23:35

Ondertussen de uitslag gehad van de onderzoeken. Geen afwijkingen gevonden. Dus das super. Ondertussen is het zwanger worden wel nog niet gelukt. Nu zijn we gestart met onze eerste IVF/ICSI.
8 IUI's mislukt, 1ste IVF/ICSI helaas miskraam op 6 weken. 2de icsi negatief - 1ste cryo neg. 2de cryo --> hcg 213 duimen! Hcg gestegen naar 1400! 4/5 nieuwe bloedname.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten