IVF for dummies / twijfelaars

Plaats reactie
Liefsteliefje
Berichten: 18
Lid geworden op: 2 februari 2015, 11:24

IVF for dummies / twijfelaars

Bericht door Liefsteliefje » 2 februari 2015, 11:59

Hallo allemaal,

van zo lang ik me heb kunnen herinneren, als mensen me vroegen wat ik later wilde worden, zei ik: Gewoon, mama...
Nu, ik wordt in de zomer 35j heb ik eindelijk de man van m'n dromen ontmoet. We zijn nu anderhalf jaar samen, hebben samen een huis gekocht en gaan binnenkort trouwen. Alles wel dus... Behalve... ik ben in september gestopt met de pil en al snel bleek dat m'n regels niet doorkwamen. Nu bleek ik niet op miraculeuze wijze super snel zwanger te zijn, maar ik deed geen eisprong elke maand en als ik 'm deed: veel te laat. Mijn cyclus is 43 dagen en dat is dus verre van ideaal.
Ik ben dan vrij snel met Clomid begonnen, eerst 50 dan 100 en dat hielp wel. Maar intussen bleek dus ook het sperma van mijn verloofde niet ideaal, maar iets van 3,7 mijl zaadcellen ipv 20 of 30 miljoen wat de regel zou zijn...

Enfin, tot zover de schets van waar we nu staan: heel wat goede wil en proberen de afgelopen maanden met clomid + 1 inseminatie met "bevorderd" zaad vorige week, waarbij de dokter de kansen zéér laag inschatte ("maar ja we hebben het nu, we kunnen evengoed proberen").
De dokter vraagt me te beslissen of we verder gaan naar IVF, want we hebben gezien mijn leeftijd en onze problemen zeker geen tijd te verliezen zegt ie. Mijn vriend legt de beslissing eigenlijk bij mij, hij heeft namelijk al 2 dochters en wil heel graag nog kinderen, maar heeft (begrijpelijk) niet dezelfde onweerstaanbare drang als ik.
Ik wil er graag voor gaan, maar heb het gevoel dat ik niet voldoende geïnformeerd ben, vandaar enkele vragen:

- Die hormonen spuitjes: hoeveel last hebben jullie daarvan? Fysiek? Mood swings? Ik heb een heel drukke job, moet ik er rekening mee houden dat ik minder ga kunnen presteren?
- UZ Leuven of Jette zegt de dokter? Wat is jullie ervaring?
- Ik zou graag een soort van termijn / aantal pogingen met mezelf gaan afspreken. Ik ben namelijk een super ongeduldige in alles, als ik dus weet dat het gemiddeld ... x keer duurt, dan kan ik dat beter bolwerken denk ik. Wat is hierin jullie ervaring? Ik weet dat 't varieert naargelang leeftijd, soort problemen enz, maar wellicht kan ik toch een idee krijgen?
- Tips over hoe we dit best samen beleven? Neem ik hem mee? Wanneer want elke keer is wellicht gekkenwerk...

Thanks,
M

Wies
Berichten: 830
Lid geworden op: 30 september 2013, 10:27

Re: IVF for dummies / twijfelaars

Bericht door Wies » 2 februari 2015, 15:20

Dag liefsteliefje,

wat jammer dat je misschien moet overstappen op IVF. Ik zal zo goed mogelijk antwoord geven op je vragen, maar weet dat vele zaken voor iedereen verschillend zijn.

1. Die hormonen spuitjes: hoeveel last hebben jullie daarvan? Fysiek? Mood swings? Ik heb een heel drukke job, moet ik er rekening mee houden dat ik minder ga kunnen presteren?
Ik vond dit zelf goed meevallen. Ik heb meer last gehad van clomid destijds. Ik ga niet zeggen dat het geen impact heeft op je leven, maar ik vond dat ik normaal kon blijven presteren. Het is meer de stress en ermee bezig zijn dat me afleidde van mijn werk, dan de spuitjes.

2.UZ Leuven of Jette zegt de dokter? Wat is jullie ervaring?
Ik heb met geen van beiden ervaring. Jette was destijds wel de pionier wat IVF/ICSI betreft, dus daar zit je zeker goed; maar dat wil niet zeggen dat UZ Leuven niet goed is. Ik heb mijn behandeling in Brugge gehad.

3. Ik zou graag een soort van termijn / aantal pogingen met mezelf gaan afspreken. Ik ben namelijk een super ongeduldige in alles, als ik dus weet dat het gemiddeld ... x keer duurt, dan kan ik dat beter bolwerken denk ik. Wat is hierin jullie ervaring? Ik weet dat 't varieert naargelang leeftijd, soort problemen enz, maar wellicht kan ik toch een idee krijgen?
De meeste zeggen dat het gemiddelde rond de 4 verse pogingen ligt... maar zoals je zelf zegt, hangt dat van een heel aantal zaken af. Maar heel begrijpelijk dat je er een cijfer op wilt plakken. Ik staarde mezelf ook altijd blind op statistieken om toch maar een houvast te hebben en een idee van hoe lang het nog zou duren. Ik had uiteindelijk prijs bij mijn 2de cryo terugplaatsing.

4. Tips over hoe we dit best samen beleven? Neem ik hem mee? Wanneer want elke keer is wellicht gekkenwerk...
Mijn vriend ging altijd mee naar de pick-up en naar de terugplaatsing. Het ziekenhuis gaf hem dan ook vaak een ziektebriefje of een briefje voor familiaal verlof. Voor de pick-up is het zeker aan te raden, want door de verdoving mag je niet alleen naar huis of toch zeker niet met de auto rijden. En bij de terugplaatsing is het ook aangenaam, want zo beleven jullie het toch ook samen, gezien de natuurlijk manier weg valt. Voor de rest ging hij enkel mee als er nog dingen te bespreken waren met de dokter of als ik te bezorgd was dat ik slecht nieuws ging krijgen. Nu was het qua afstand naar zijn werk voor hem wel goed te doen, dus meestal was hij niet zoveel later op het werk, of begon hij in de namiddag.

Ik wens jullie in ieder geval veel succes!
start mmm: november 2012
start IVF: februari 2014
september 2015: zoontje
april 2017: start brusje
december 2017: ICSI 4 - 4 blastocysten ingevroren
13 februari 2018: tp
27 februari 2018: bn - positief! :-) - 01/11

lieze81
Berichten: 1134
Lid geworden op: 19 januari 2014, 10:57

Re: IVF for dummies / twijfelaars

Bericht door lieze81 » 13 maart 2015, 22:07

- Die hormonen spuitjes: hoeveel last hebben jullie daarvan? Fysiek? Mood swings? Ik heb een heel drukke job, moet ik er rekening mee houden dat ik minder ga kunnen presteren?
Ik denk dat dit afhangt van persoon tot persoon, de een is wat gevoeliger dan de andere, de ene medicatie is ook wat zwaarder dan de andere. Fysiek valt het allemaal heel goed mee. Maar mentaal begint het serieus te wegen bij mij.
- UZ Leuven of Jette zegt de dokter? Wat is jullie ervaring?
Wij lopen in ons eigen ziekenhuis in combi met het UzGent (voor de TP). Dus met Leuven en Jette heb ik geen ervaring.
- Ik zou graag een soort van termijn / aantal pogingen met mezelf gaan afspreken. Ik ben namelijk een super ongeduldige in alles, als ik dus weet dat het gemiddeld ... x keer duurt, dan kan ik dat beter bolwerken denk ik. Wat is hierin jullie ervaring? Ik weet dat 't varieert naargelang leeftijd, soort problemen enz, maar wellicht kan ik toch een idee krijgen?
Ik heb altijd gehoord 'gemiddeld 3 verse pogingen'. Maar je hebt ook heel veel mensen waarbij het van de 1x raak is, anderen hebben meer dan 6 pogingen nodig. Ik denk dat het een illusie is om er nu een getal op te zetten. Hoe verder je raakt zonder resultaat, hoe verder je nog wilt doen, denk ik (voorlopig nog)
Wij hebben net onze 6e TP (van een 3e verse poging) gehad, het resultaat daar moet ik nog wat geduld voor hebben.

- Tips over hoe we dit best samen beleven? Neem ik hem mee? Wanneer want elke keer is wellicht gekkenwerk...
Qua organisatie is het voor ons onmogelijk om alles samen te doen, maar ik sta er wel op dat hij mee gaat voor de Pick up (moet ook wel, want hij moet een zaadstaaltje af leveren) en voor de TP. Dat is een peulschil ivg met wat ik allemaal moet doen. Voor de pick up krijgt de partner ook een ziektebriefje, maar niet voor de TP (bij ons toch).
Maar dat moet je waarschijnlijk zelf es bekijken met jullie werkschema.
7 IUI's, ivf 1-2 : negatief. ivf 3: biochemische. icsi4 : zwanger! 7 maart 2016: Elias geboren!
Januari 2017 Icsi4.1 : zwanger! Uitgerekend voor 7 oktober 2017!

Hobbeligmaarhoopvol
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 maart 2015, 22:28

Re: IVF for dummies / twijfelaars

Bericht door Hobbeligmaarhoopvol » 13 maart 2015, 22:42

Dag dames. Na het lezen van jullie ervaringen, bedenkingen en motivaties maakt dat ik me niet meer zo alleen voel op deze wereld. Voor mijn kinderwens wist ik niets af van ivf, icsi en wat nog allemaal.... Ik heb de hoop bijna opgegeven.., maar blijf ervoor gaan omwille mijn positieve en nuchtere man... Het traject is en blijft erg moeilijk en de teleurstelling alsmaar ondraagelijker :(

pinguin33
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 maart 2015, 16:46

Re: IVF for dummies / twijfelaars

Bericht door pinguin33 » 15 maart 2015, 17:12

Wij hebben ook lang getwijfeld of we de stap zouden zetten. We waren ook bang voor de bijwerkingen, de gevolgen,... Wij hadden altijd het idee dat zwanger worden iets natuurlijks was, iets spontaans. Tja, en als je dan naar zo'n ziekenhuis moet, dan is het verre van persoonlijk, liefdevol of spontaan.
Maar we hebben uiteindelijk toch de stap genomen. Vooral omdat we het onszelf niet wilden kwalijk nemen als we het niet probeerden. Ik vrees dat we dan altijd met de vraag 'wat als' hadden gezeten.

Ik ben in Gasthuisberg behandeld en was na de tweede poging zwanger. De spuiten vond ik niet zo erg. Ik vond het erger dat ons leven geleefd werd, omdat we te pas en te onpas naar Leuven moesten voor bloednames en dergelijke. Maar het was het 100% waard!

Ik moet wel toegeven dat in nu (mijn zoontje is intussen 13 maanden) wel worstel met het idee dat hij niet door mij 'gemaakt' is. Ik voel me er soms slecht bij dat ik een kliniek nodig heb gehad om zwanger te worden.
Maar ik zou mijn zoontje voor geen geld ter wereld willen missen!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten