Geen zin in een 2e kindje

Plaats reactie
Fientje87
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 februari 2020, 14:56

Geen zin in een 2e kindje

Bericht door Fientje87 » 17 februari 2020, 15:23

Hallo iedereen.

Via eiceldonatie zijn wij sinds 2jaar trotse ouders van een dochter.
Sinds 1januari is er elke dag wel iemand die afkomt en een 2e kindje dit jaar, en een broertje of zusje erbij?
Ik krijg het helemaal, mijn ouders laten de beslissing aan ons maar mijn schoonmoeder pusht wel wekelijks eens, gek wordt ik er van.
Nochtans was ik altijd al een voorstander voor 2 kindjes, maar sinds onze dochter 1 jaar geworden was ging die wens naar een 2e kindje weg.
Onze dochter was nochtans het flinkste kind uit. Sliep door aan 9weken, is nog geen dag bijna ziek geweest, is altijd vrolijk.
Ik had het al eens vorig jaar aangekaard aan mijn vriend en deze was helemaal in shock, grote ruzie en natuurlijk durfde in het onderwerp niet meer ter sprake te brengen.

Nu ben ik uiteindelijk gezwicht en heb een afspraak gemaakt in UZ Jette bij dr Boudry ( iemand die haar trouwens kent, ervaringen?)
Het is en blijft ondanks alles dik tegen mijn gedacht.
Volgens mijn vriend zal ik zo blij zijn als onze dochter er een broer of zus heeft. Maar zo voel ik het niet.
Ik heb geen zin om mijn aandacht over 2 kindjes te verdelen, geen zin om mijn lichaam weet al die maanden af te laten zien. Ik zat op het randje van een postnatale depressie, wat als ik er helemaal in beland.
Al mijn gedachten omtrend een 2e kindje zijn zo negatief, ik voel het niet als een nood om er nog een bij te hebben. Perfect gelukkig met ons 3.
Bij mijn vriend leeft die wens net heel sterk.
Nu praat ik er niet meer over in de hoop dat hij misschien uit zichzelf zal zeggen ok het hoeft niet als jij je er zo ongelukkig bij voelt, dan zal ik mij ook niet als de slechte in de relatie voelen.
Want anders is alles mijn schuld als er geen 2e komt.
Mijn vriend zegt wel dat hij ermee zal kunnen leven als onze pogingen (nog 3) op zijn. Dat we het tenminste geprobeerd zullen hebben.
Maar wat als er daar dan nog eens een tweeling uitkomt. Dan heb ik er 3 terwijl ik er maar eentje wou.
Zie je wel, alles negatief.
Hier sta ik dan te zeuren en te stressen terwijl andere mama’s op hun eigen mirakeltje aan het wachten zijn.

mich75
Berichten: 2982
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Geen zin in een 2e kindje

Bericht door mich75 » 17 februari 2020, 18:53

Toen mijn man ik elkaar leerden kennen was het vlug beslist dat we 3 kids wilden. Alleen lukte het niet zo vlug, ik vond dit niet erg want ik wist dat ik mijn werk zou verliezen eens ik zwanger was of bevallen zou zijn.

Dan ziek geworden waardoor een zwangerschap echt niet welkom was. Uiteindelijk in de mmm terecht gekomen en na een heel parcours eindelijk een dochter.
We hadden telkens 2 embryo's laten terugplaatsen en hoopten enorm op een tweeling. We hadden onze kinderwens van 3 al bijgesteld naar 2 en dus een beetje teleurgesteld dat er maar eentje was blijven plakken.

De wens voor het tweede was er nog steeds, maar toen onze dochter 6 maanden was is mijn man erg ziek geworden en was het kantje boordje en hierdoor had hij besloten dat 1 kindje voldoende was en dat ik me daar maar bij moest neerleggen, dit kon ik niet.

We zijn uiteindelijk toch verder gegaan omdat mijn man zag dat ik er onderdoor ging als er geen tweede kwam.

Ik had een broer, maar die is 25 jaar geleden gestorven waardoor ik nu alleen ben en ik vind dit zelf heel erg en wilde niet dat mijn dochter ook alleen zou zijn.

Uiteindelijk hebben we er weer telkens 2 laten terugplaatsen en is het een tweeling geworden. Ik ben heel blij want nu heb ik mijn 3 kids en ik zou er misschien nog wel willen, ook wel omdat er nog cryo's zijn.

Door mijn grote wens voor een tweede en het geluk dat ik ervaar nu ik er 3 heb, ben ik me gaan afvragen waarom mensen maar 1 kind hebben.

Ik heb ontdekt dat er verschillende redenen zijn. Als het via de mmm is gegaan is het dikwijls omdat het niet meer lukt of omdat men geen tweede keer een lijdensweg wil ondergaan zonder enige garantie.

Als het allemaal natuurlijk wel lukt is het vaak huisje, tuintje, boompje, kindje, maar is dit is omdat de maatschappij dit een beetje opdringt en niet per sé omdat die wens er is.

En dan zijn er nog dames die een moeilijke zwangerschap of bevalling hebben gehad, of een moeilijk kindje of een post natale depressie of waarbij het moederschap helemaal niet is wat er van verwacht werd of gewoon zwaarder dan gedacht, dikwijls ook de combinatie met werken.

Het probleem is vooral de grote tegenstelling met je vriend en als jij het echt niet ziet zitten, is het wel extra zwaar als jullie omgeving ook nog wat komt vragen of zelfs pushen.

Toen wij voor een tweede gingen, kregen we vooral de vraag waarom? Jullie hebben een gezond kindje, wees er blij mee, ook niet echt fijn. Toen we dan zwanger waren vielen de reacties nog wel mee, maar ik was nog maar net bevallen, lag nog in het ziekenhuis en ik kreeg langs alle kanten de vraag of ik er nog wou. Excuseer mag ik even bekomen???

Is het geen optie om aan je vriend te vertellen dat je (voorlopig) een tweede kindje niet ziet zitten. Het lijkt me ook geen goed idee om er aan te beginnen. Je "moet" dan hopen dat het lukt en eigenlijk hoop je waarschijnlijk dat het mislukt. Dit is echt niet goed voor je mentale gezondheid.
Als het dan toch lukt gaat die zwangerschap toch enorm zwaar zijn en krijg je misschien wel een postnatale depressie of zelfs ervoor al een depressie, met wat er allemaal speelt, zoals je aandacht verdelen over 2 kindjes.

Misschien kan je bedenkingen ook met dr Boudry bespreken? Of het wel een goed idee is om een tp te doen als je er (momenteel) niet achter staat.

Bij ons heeft mijn man toegegeven omdat ik er aan kapot ging, misschien gebeurt dit bij jullie ook, of verander jij op termijn nog van gedacht, maar het idee van je vriend dat je wel van gedacht zal veranderen eens het kindje er is vind ik toch een groot risico. Het kan natuurlijk zo uitdraaien, maar het kan evengoed de andere kant uitgaan.

Ik hoop dat jullie er uit geraken en een oplossing vinden waar jullie allebei gelukkig van worden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten