Clomid en dubbele eisprong

Plaats reactie
babbs
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 april 2011, 16:23

Clomid en dubbele eisprong

Bericht door babbs » 15 april 2011, 16:25

Hey alle,

Het is misschien een vreemde, ongepaste vraag... maar ik zit er toch wel wat mee...

Ik hoor en lees vaak, dat clomid kan zorgen voor een dubbele eisprong. Ik vroeg me af, als je tijdig naar de gyne gaat, of hier dan iets aan kan gedaan worden? Of heb je zowiso kans op een tweeling? Of kan men, indien ze beide bevrucht zijn, er eentje wegnemen?

Merci,
Babbs

Sylvie Tuytelaars
Berichten: 2
Lid geworden op: 9 januari 2011, 18:35

Bericht door Sylvie Tuytelaars » 16 april 2011, 15:00

hoi,

ik denk niet de gyneocoloog er iets aan kan doen. Ikzelf heb met clomit 4 eisprongen gehad en toen heb ik een maand moeten wachten voor een behandeling. en mocht ik het niet meer nemen. Maar normaal met 2 eisprongen doen ze wel een behandeling. Maar ik het zowiezo een eisprong. Het probleem ligt bij mijn vriend dus ik heb de clomit niet nodig om een eisprong op te wekken.


Groetjes

rainbow
Berichten: 731
Lid geworden op: 17 februari 2010, 14:31

Bericht door rainbow » 18 april 2011, 10:35

hallo babs,

ja er is altijd een kans dat je zwanger wordt van een tweeling als je met behandelingen start..Wij hebben trouwens zo een document moeten ondertekenen, waar de risico's enzo op stonden. Dus dat risico op een meerling loop je en daar moet je heel bewust mee omgaan.. eentje laten weghalen lijkt me dus nogal erg..denk ook niet dat de gyns dat willen doen omdat je (normaal gezien) van op voorhand dit risico weet en er dus voor kiest.
Ik heb vaak gedacht 'beter twee dan geen.'

groetjes en succes

Fien83
Berichten: 1627
Lid geworden op: 3 september 2009, 12:01

Bericht door Fien83 » 19 april 2011, 11:52

Hoi Babbs,

Helemaal in het begin van de MMM nam ik clomid om een eisprong op te wekken (heb een lichte vorm van PCO). We wisten toen nog niet dat het zaad van mijn ventje echt slecht was en we noodgedwongen op ICSI moesten overstappen. Ik heb één keer voorgehad dat ik 3 rijpe follikels had. Er werd toen geadviseerd om geen betrekking te hebben omdat er (mits behoorlijk zaad) toch wel kans is op een meerling. Bij twee follikels mocht het nog, bij meer zeiden ze van het niet te doen. In sommige ziekenhuizen prikken ze een follikel weg (zoals bij een pick up), maar meestal laten ze gewoon die maand passeren en passen ze je dosis aan. Maar zoals gezegd, door via de MMM zwanger te worden heb je sowieso een hoger risico op meerlingen.

Hamster
Berichten: 147
Lid geworden op: 18 september 2009, 22:01

Bericht door Hamster » 19 april 2011, 20:38

Babbs, meerdere eicellen die tot rijping komen, is inderdaad een risico van de medicatie.
Als je een meerlingzwangerschap wil vermijden, zou ik dit zeker melden bij de behandelende arts. Zoals Fien schreef, is het wegprikken van follikels voor de inseminatie een mogelijkheid. Misschien toch eens informeren en anders een maand overslagen, hoe pijnlijk ook!

Succes!

hanneke75
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 augustus 2011, 16:26

Bericht door hanneke75 » 9 september 2011, 11:09

rainbow schreef:hallo babs,

ja er is altijd een kans dat je zwanger wordt van een tweeling als je met behandelingen start..Wij hebben trouwens zo een document moeten ondertekenen, waar de risico's enzo op stonden. Dus dat risico op een meerling loop je en daar moet je heel bewust mee omgaan.. eentje laten weghalen lijkt me dus nogal erg..denk ook niet dat de gyns dat willen doen omdat je (normaal gezien) van op voorhand dit risico weet en er dus voor kiest.
Ik heb vaak gedacht 'beter twee dan geen.'

groetjes en succes
Dat vind ik een hele goede instelling, op de natuurlijke weg is er ook kans op een meerling. Alhoewel deze kans dan wel minder is, kiest men er dan toch ook voor om beide te laten geboren worden? Ik zou super blij zijn met een meerling :)!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten