controle freak: houdt me dit tegen om zwanger te worden?

Plaats reactie
toope
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 november 2012, 9:40

controle freak: houdt me dit tegen om zwanger te worden?

Bericht door toope » 21 oktober 2013, 14:11

om een lang verhaal kort te maken...
ondertussen hebben we 4 jaar een uitgesproken kinderwens:

jaar 1
spontaan proberen, geen succes

jaar 2
gyneacoloog probeert uit te vissen of er iets 'mis' is, niets gevonden

jaar 3
6 IUI pogingen, niet zwanger

jaar 4
2 IVF pogingen
één biochemische zwangerschap & vroeg afgebroken
één zwangerschap tot 9 weken, maar jammergenoeg geen hartje & met medicatie een miskraam in gang laten zetten


het werd me een tijd terug allemaal teveel (combinatie jarenlang stressvolle job, vruchtbaarheidsbehandelingen, etc...) en m'n lichaam heeft aangegeven dat het TEVEEL was (versnelde hartkloppingen, druk op borstkas, niet slapen...) ondertussen zijn de lichamelijke klachten voorbij, voel me ook een stuk beter... maar ben wel tot het inzicht gekomen dat ik een controlefreak ben, een perfectionist...

ik moet zo zijn omwille van m'n job.. maar ik trek dit ook door naar m'n privé... ik handel te veel vanuit het rationele & te weinig vanuit het emotionele..

steeds meer en meer heb ik het gevoel... dat dit me effectief tegenhoudt om zwanger te worden... er is ook totaal geen wetenschappelijke reden waarom het niet zou lukken bij ons....

speelt het allemaal in m'n hoofd af... & hou ik mezelf tegen om zwanger te worden :?:

herkent iemand dit.. en wat doen jullie ermee?

ben benieuwd naar de reacties.. want wil effectief een verandering teweeg brengen.. maar weet niet hoe hieraan te beginnen

Sandra123
Berichten: 11
Lid geworden op: 8 oktober 2013, 21:03

Bericht door Sandra123 » 21 oktober 2013, 18:22

hej dag Toope

Je verhaal is heel herkenbaar voor mij.

Ik ben ook op zoek gegaan om wat milder te zijn voor mezelf.
Sinds deze week ben ik beginnen lezen in het boek 'De kracht van kwetsbaarheid' van Brené Brown en dat doet me enorm veel deugd.
Hopelijk geef ik dit geschenkje door aan jou en helpt het jou ook om wat liever en zachter voor jezelf te zijn.
Of het invloed heeft dat weet ik niet, maar het zal je alvast helpen om een beetje gelukkiger te zijn en hoeveel is dat waard ;-)

warme groet,
Sandra

Elsjana
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 november 2012, 11:31

Zo herkenbaar

Bericht door Elsjana » 25 december 2013, 12:30

Hallo hallo,

ik heb je een pb gestuurd :-)

Els

Vraagtekens
Berichten: 2445
Lid geworden op: 17 augustus 2012, 10:43

Bericht door Vraagtekens » 2 januari 2014, 13:18

Hey

Ik begrijp je gevoel..
ik ben ook controlefreak en zwanger worden dat heb je nu eenmaal niet in de hand..
en daar komt een controlefreak helemaal gek van..
je kan buiten je medicatie nemen en alles op tijd en stond inorde brengen en op je voeding enzo letten er niet voor zorgen dat het bevrucht geraakt en dat het dan ook nog eens zal nestellen enzo enzo..

Lijkt me een goed boek wat hier vermeld wordt!
ik kan je je alleen maar de raad geven om inderdaad minder hard voor jezelf te zijn..
je lichaam niet te verwijten van het falen..
Zoals je zelf schreef, geeft je lichaam aan wanneer het gaat en echt niet meer gaat.
Neem even rust en tijd voor jezelf en probeer te genieten van de kleine zaken.. ook van de intimiteit opnieuw met je partner!

succes!
knuffel!

Kimmie01
Berichten: 510
Lid geworden op: 27 december 2012, 11:37

Bericht door Kimmie01 » 2 januari 2014, 20:24

Toope, ik herken je verhaal. Bij het zwanger worden heb je er totaal geen controle over. Het is zoals de loterij vind ik. Sommige worden zwanger binnen de 3 maanden andere pas na een paar jaar en bij allebei is er niets wetenschappelijk mis. Bij ons heeft het 2 jaar geduurd. Het 1ste jaar ook gewoon geprobeerd en 2de jaar onderzoeken, kijkoperatie en 5 mislukte IUI's. Constant heb ik mij afgevraagd waarom het niet lukte. We hebben dan besloten om met IVF te starten en alles was geregeld, we moesten alleen 3 maand wachten omdat er een zomerstop was. 3 maanden rust dus, niet denken aan zwanger worden en genieten van de zomer. Opeens waren we dan natuurlijk zwanger geraakt. Begrijpen wie begrijpen kan.
Volgens mij is het iets mentaal geweest. Ook geforceerd sex deed onze relatie niet ten goede. Ik vind niet dat ik er veel mee bezig geweest ben het 1ste jaar toen we nog niet aan de behandelingen begonnen waren. 1 keer je begint met onderzoeken en behandelingen ben je er automatisch veel mee bezig want je moet altijd naar de gynaecoloog of naar het ziekenhuis. Het enige verschil tussen het 1ste jaar en die rustperiode van 3 maanden is dat ik er totaal niet naar keek wanneer mijn eisprong was en gewoon er vrede mee genomen heb mentaal dat het toch IVF ging worden en nooit natuurlijk zou lukken. Ik was het beu om er altijd aan te denken en heb het ff achterwege gelaten en foert gezegd, genoten van de zomer, uitgeweest en mij geamuseerd. Misschien heeft dat er iets aan gedaan, weet het niet echt.

Wat ik trouwens heb gedaan tijdens de behandelingen is acupunctuur. Elke maand een 3tal keer gaan. In het begin van mijn cyclus. Net voor de eisprong en dan net erna. Wat ik merkte is dat ik minder stress had en het gemakkelijker kon loslaten. Raar zou je denken door een paar naaldjes in uw lichaam. Ik heb 1 IUI gedaan zonder acupunctuur en bij een behandeling met acupunctuur merkte ik wel verschil, niet in resultaat want het was niet gelukt maar ik had het er minder moeilijk mee.

En wat vraagtekens zegt, niet te kritisch zijn op u eigen en jezelf en je partner niets verwijten.

Succes!

Ahiha
Berichten: 1093
Lid geworden op: 26 januari 2010, 19:49

Bericht door Ahiha » 3 januari 2014, 6:52

e
Laatst gewijzigd door Ahiha op 3 januari 2014, 6:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Ahiha
Berichten: 1093
Lid geworden op: 26 januari 2010, 19:49

Bericht door Ahiha » 3 januari 2014, 6:53

Tja... stress doet enorm veel met het lichaam he.
(want ik las dat je ook een stressvolle job hebt).
Wij hebben jaren geprobeerd. Natuurlijk, IUI en IVF. UIteindelijk gelukt toen TP es samenviel in t begin van de vakantie. Nu TP gedaan in mijn vakantie en raad eens... ja hoor:raak! Ik dacht altijd dat ik niet zoooo gestresseerd was. Maar dat gecross van werke naar kliniek en terug was blijkbaar toch heel stresserend.
Dus ja, ik geloof wel dat stress er voor iets tussen kan zitten. Ook al besef je maybe zelf niet dat je het hebt.

Vraagtekens
Berichten: 2445
Lid geworden op: 17 augustus 2012, 10:43

Bericht door Vraagtekens » 3 januari 2014, 9:05

hier ook zwanger met tp in mijn verlof!!
alle andere keren nooit verlof gehad!

toope
Berichten: 11
Lid geworden op: 22 november 2012, 9:40

Bericht door toope » 20 januari 2014, 11:32

wat een goed nieuws allemaal! 8)

na mijn 1ste bericht (ondertussel 3 maanden geleden) ben ik ook tot een aantal andere inzichten gekomen, en zoals jullie schrijven 'te streng zijn voor mezelf', 'te weinig genieten', etc...

en ook de draad terug opgenomen, meer genieten van intimiteit met m'n man, beter zorgen voor mezelf, eens luieren ipv altijd in de weer zijn, meer toelaten om kwetsbaar te zijn, en ik voel me al zo'n stuk beter :wink: voor velen lijkt dit vanzelfspreken, maar voor mij absoluut niet

momenteel staat alles bij ons op pauze, ik wacht op het juiste moment om voor m'n 3 overgebleven cryo's te gaan, en wie weet :P


dan voor alle ondersteunende woorden, betekent echt veel

x

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten