Verzwakte baarmoederhals, cerclage en de hoop op een brusje?

Plaats reactie
JAV75
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 maart 2014, 12:47

Verzwakte baarmoederhals, cerclage en de hoop op een brusje?

Bericht door JAV75 » 6 augustus 2015, 9:47

Dag allemaal, ik ben lang afwezig geweest van het forum, maar het lukt me niet echt om mijn hersenen op orde te krijgen, vandaar deze post.
In het kort onze voorgeschiedenis: ik 39,5j, al 2 vroege miskramen in verleden (1 wel en 1 zonder hartactiviteit op 7w), zeer slecht werkende baarmoederhals door eerdere operaties eraan, gevolg: overlijden zoontje op 20weken zwangerschap in 2013 en geboorte dochter op 29w eind 2014.
Bij dochter cerclage op 14w, thuis platte rust vanaf 18w owv funneling en ziekenhuis platte rust op 24w5d owv opening cerclage en uitpuilende vliezen.
Medisch gezien mag ik een nieuwe zwangerschap aangaan, weliswaar met cerclage op 14w en vanaf dan platte rust thuis. Gynaecologe zegt wel dat er dan sowieso opnieuw ziekenhuisopname zal volgen en een vroeggeboorte, ze kan enkel niet voorspellen hoe vroeg.
Mijn man wil nog heel graag een tweede maar de keuze is aan mij: het zal zwaar zijn dus hij legt zich zonder problemen neer met wat ik wil.
Mijn hart zegt ja, maar mijn verstand zegt Neen.
En des te ouder dochter wordt (nu 8m) des te verder die zwangerschap vol angsten en couveuseperiode vol angsten verwijderd zijn, des te meer krijgt mijn hart overwicht...
En toch blijf ik doodsbang. Want deze keer hadden we enorm veel geluk met onze dochter: gaan we dat geluk nog eens hebben? We kennen de keerzijde en nog een kindje afgeven overleef ik niet denk ik.

Ik weet ook wel dat ik zelf de keuze zal moeten maken, maar ik schrijf deze post om te polsen naar andere cerclage mama's of hoogrisicozwangerschap mama's?? Hoe, wanneer namen jullie de beslissing voor een brusje? Hoe gingen jullie om met die praktische bezwaren (ziekenhuisopname, zorg voor baby die er al is), enz...

Sowieso heb ik midden september al afspraak met fertiliteitsgynaecoloog, zien wat hij er van denkt: mijn leeftijd en vroege miskramen zullen de zaak ook niet helpen...
Ik kijk al uit naar jullie reacties, liefs
K
ICSI 1.1 mk 8w; ICSI1.2 zoontje*, 20w zw; ICSI 1.3-1.8 neg; ICSI 2.1 mk 7w; ICSI 2.2 cryo's niet overleefd; ICSI 3.1 dochtertje geb op 29w; ICSI 3.2 - 3.4 negatief; ICSI 4.1 mk 8w tweeling, geen cryo's; ICSI 5.1 opstart 8 augustus

E-ke84
Berichten: 496
Lid geworden op: 13 juli 2011, 18:28

Re: Verzwakte baarmoederhals, cerclage en de hoop op een bru

Bericht door E-ke84 » 7 augustus 2015, 15:46

Dag JAV75,

zelf heb ik wel niks te maken gehad met cerclage of echt platte rust maar heb wel kans op een risicozwangerschap volgende keer.
Het is wel totaal anders dan bij jou hoor.

Bij mijn eerste zwangerschap in 2012-2013 had ik vanaf week 13 hoge bloeddruk. Het was hartje zomer en mijn voeten zwollen zo op dat ik naar de dokter gegaan ben vanwege de pijn. Had het gevoel dat mijn vel ging openscheuren. Toen bleek dat mijn bloeddruk te hoog was.
Onmiddellijk ben ik moeten stoppen met werken en ook huishoudtaken mocht ik niet meer uitvoeren. Gelukkig wel geen platte rust zolang ik met medicijnen alles onder controle kon houden.

Uiteindelijk dit volgehouden tot 36 weken. Daarna had ik van de ene op andere nacht helse hoofdpijn. Dus vlug naar de monitor en urinestaal en daaruit bleek dat er eiwitten aanwezig waren dus toch naar pre-eclampsie.
Heb dan een week op de materniteit in de onderzoekskamer gelegen (volledige week 37). In die week ben ik ook meer dan 25-30kg bijgekomen. (daarvoor was ik afgevallen)
Toen mocht ik nog een weekend naar huis (wat veel deugd gedaan heeft) om dat exact op 38 weken ingeleid te worden.

De dokter heeft bij ons gelukkig heel kort op de bal gespeeld en het vroege thuisblijven en rustig aandoen en bevallen in de winter hebben ervoor gezorgd dat ik het nog zo lang uitgehouden heb.

Nu zijn we bezig voor een brusje. Ik weet dat de kans ook groot is dat ik weer vroeg ga thuis zitten, waarschijnlijk zelfs vroeger met hoge bloeddruk. (blijkbaar hebben mensen met zo vroeg een te hoge BD veel kans op hetzelfde bij de tweede zwangerschap)
Maar de gynae zegt ook tegen ons dat zwanger worden perfect mogelijk is.

Ik heb ook nog vijf weken na mijn bevalling een galblaasoperatie gehad en op 6 maanden een navelbreukoperatie. Van die laatste heb ik heel veel naverzorging gehad (5 maanden). Dus voor mij heeft het heel lang geduurd eer ik me volledig gerecupereerd voelde.

En wat onze motivatie is om er weer voor te gaan, is echt een ja, soort oergevoel zeg maar. De wil naar een tweede kindje is voor ons groter dan de angst om weer een slechte zwangerschap te hebben.
Ik ben me nu ook meer bewust naar de signalen waar ik op moet letten en ga geen risico's nemen. Ik ga er volledig voor nu ik de laatste twee pogingen inga.
Mijn man steunt me volledig en moest ik zeggen van: nee, ik wil het risico niet meer nemen, dan begrijpt hij dat.
Onze zoon is er en we zijn superblij met hem! En we genieten ook volop van hem dus als mijn pogingen op zijn, gaan we er niet zelf één financieren en zal I. enig kind blijven.
Verder, stel dat ik terug in het ziekenhuis beland, dan zal mijn man onze zoon opvangen, samen met mijn ouders en schoonouders. Dat valnet is er gelukkig wel bij ons. Maar natuurlijk hoop ik dat dit niet nodig zal zijn.

Natuurlijk, wij hebben nooit een kindje verloren zo laat in een zwangerschap. Ik heb wel een vroeg miskraam gehad voor mijn gezonde zwangerschap. En denk dat jouw angst dan ook totaal anders is.

Ik zou, in jouw plaats, echt afwegen of je het emotioneel wel aankan.
En als het antwoord ja is, dan zou ik er voluit voor gaan en positief blijven.
Is het antwoord nee, dan zou ik er denk ik niet aan beginnen.
Jouw dochtertje heeft om het cru te zeggen niks aan een moeder die instort en niet voor haar kan zorgen (mentaal gezien hé). En persoonlijk zou ik dan voluit voor mijn kind gaan die ik heb en er alles uithalen met jouw kostbare geschenk!

Het blijven moeilijke risico's om af te wegen natuurlijk en ik wens je echt heel veel succes met je beslissing, wat die ook mag zijn.
Wacht alvast af tot je gesprek bij de fertiliteit. Je kan ondertussen ook wat nadenken en tijd met je dochter doorbrengen. En blijf vooral goed praten met je partner!

Groeten,
E-ke
xxx
6 ICSI en 2 prachtige zonen (januari 2013 en augustus 2016)! Ons gezin is compleet.

JAV75
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 maart 2014, 12:47

Re: Verzwakte baarmoederhals, cerclage en de hoop op een bru

Bericht door JAV75 » 8 augustus 2015, 14:03

Dankjewel voor je reactie E-ke,
Ik heb er toch veel aan, ook al ligt de keuze bij mij.

Jouw zwangerschap was ook niet min (we waren trouwens tegelijkertijd zwanger, ik ben bevallen van mijn zoontje in januari 2013): moet je dan bij volgende zwangerschap geen kinderaspirine innemen? Vriendin van me moest dat om doorbloeding te verbeteren en ook hoge bloeddruk en eiwitvorming te voorkomen. Zij heeft dan volgende zwangerschap tot einde uitgedragen, met verhoogde waarden maar zonder zo,n stijging als bij jou en tijdens haar eerste zwangerschap.

Dat oergevoel herken ik: ik had dit na ons zoontje. Tijdens EM haar couveuseperiode waren andere ouders stomverbaasd na ons verhaal dat wij nog voor een tweede kindje waren gegaan, want ja tijdens de couveuseperiode heb je ook weer die angst om een kind te verliezen. Maar mijn antwoord toen was inderdaad dat oergevoel. Ik kon toen alles aan in mijn weg naar een kind. Ik heb toen ook wel heel diep gezeten hoor, opnieuw vroege miskraam, cryo's die niet overleefden, ik zat diep, heel diep, maar dat oergevoel zorgde ervoor dat ik er voor bleef gaan.
En het is net dat oergevoel dat nu weg is. Onze dochter is een schat en ze vervult mijn kinderwens al wel, tis alleen nog niet volledig ;-) door mijn leeftijd kan ik echter niet wachten tot dat oergevoel weer terug is.

Het blijft dus moeilijk. Ook omdat ik pas tijdens de zwangerschap beseft heb hoe zwaar onze geschiedenis mentaal doorweegt. De angst om weer een kind te verliezen werkte soms verlammend, maar door de super opvolging van mijn gynae ging dat dan weer.

Sowieso ben ik lichamelijk nog steeds aan het bekomen van zolang platliggen vorig jaar, dus we zullen tot aan het einde van dit jaar maar genieten en alle pistes aftasten. En ik zal ook maar gebruik maken van deze periode om wat kilo's te verliezen want het is buitensporig geworden :-))
ICSI 1.1 mk 8w; ICSI1.2 zoontje*, 20w zw; ICSI 1.3-1.8 neg; ICSI 2.1 mk 7w; ICSI 2.2 cryo's niet overleefd; ICSI 3.1 dochtertje geb op 29w; ICSI 3.2 - 3.4 negatief; ICSI 4.1 mk 8w tweeling, geen cryo's; ICSI 5.1 opstart 8 augustus

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten