Doorgaan of opgeven - niche in baarmoeder

Plaats reactie
faesarah
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 maart 2013, 7:42

Doorgaan of opgeven - niche in baarmoeder

Bericht door faesarah » 8 juni 2020, 17:07

Hallo allemaal,

Eind mei heb ik een diagnostische hysteroscopie gehad omdat ze vocht hadden gevonden in mijn baarmoeder op het moment dat ze wilden vaststellen of ik klaar was om een cryo terugplaatsing te krijgen.

Tijdens dat onderzoek is er een redelijk grote niche vastgesteld afkomstig van de keizersnede die ik heb. Hoewel ik nog moet bijgepraat worden over wat het allemaal precies inhoudt, zei de gynaecoloog na het onderzoek dat de vraag is hoe groot de kinderwens is. Als die er niets is, dan kunnen we het beste laten zoals het is, maar is die er nog wel, dan zal ik een laparoscopie moeten ondergaan waarbij ze de niche weghalen en de uiteinden weer aan elkaar vastmaken.
Een domper op al ons zware traject.

In 2014 is er tijdens een laparoscopie vastgesteld dat ik endometriose heb, samen met pcos. Dat verklaarde oa waarom de 3 IUI pogingen tot niets hebben geleid.
Bij de eerste IVF poging was ik zwanger, maar bij de 1e echo stelden ze vast dat het leeg was; een windei. Na IVF poging 3 mochten we echt zeggen dat ik zwanger was en in verwachting van... Tot er bij 24 weken geen beweging meer was en bleek dat ons zoontje gestorven was in de buik.
Maar de wens was zo groot en dus zijn we verder gegaan met IVF poging 4. Sinds oktober 2017 zijn we trotse ouders van een zoontje die elke dag opnieuw laat zien hoe mooi het is om ouders te zijn. Het zonnestraaltje voor ons moeilijke traject.
De kinderwens bleef echter en toen hebben we in november (2019) IVF poging 5 ondernomen. De verse terugplaatsing was negatief en bij de controle in februari is dus dat vocht vastgesteld in de baarmoeder.

Al met al niet eenvoudig, maar misschien is het weten dat het niet kan beter dan spijt hebben dat we nooit verder geprobeerd hebben. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb er wel schrik voor. Zeker nu, nu we al ouders zijn.
Voor onszelf hebben we wel een 'stop' afgesproken, een moment waarop we echt stoppen, alleen zijn we daar nu nog niet.

Dus, heeft er iemand ervaring met zo'n laparoscopie? Of ander gedachten/ervaringen?

Alvast bedankt!
~Waiting since May 2012 for a miracle~
Endo&PCOs
IVF1: Nov 2014; zwanger, helaas MK
IVF2: :(
IVF3: *August stilgeboren op 14/8/2016, na 24w zwangerschap :(
IVF4: :) zoontje geboren 28/10/2017
IVF5: Start nov 2019 - Hopend op een brusje <3

mich75
Berichten: 2981
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Doorgaan of opgeven - niche in baarmoeder

Bericht door mich75 » 8 juni 2020, 21:30

Zelf geen ervaring mee, maar ik ken wel iemand die een gelijkaardig probleem had.

Ze werd zwanger van de eerste tp van eerste ivf en toen ze aan een brusje dachten, gingen ze wat plannen wanneer ze dit zouden doen omdat ze gingen bouwen, met het idee dat het ook weer direct raak zou zijn.
Er waren nog een aantal cryo's maar telkens negatief zonder verklaring. Dan een hysteroscopie voor er een volgende pu kwam en daar hebben ze een niche gevonden gevuld met vocht, ook het gevolg van de keizersnede van het eerste kindje.
Dit is geopereerd en amper een jaar later is hun 2de kindje geboren.

Wij hebben ook een zwaar en lang parcours achter de rug, het woord stoppen is veel gevallen, vooral bij mijn man, maar mijn kinderwens was zo groot dat we bleven doorgaan. We zijn een paar keer gestopt omdat het te moeilijk was voor mijn man, maar het stoppen was voor mij zwaarder dan het doorgaan voor hem en dus doorgegaan en er heel blij mij.
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

faesarah
Berichten: 8
Lid geworden op: 12 maart 2013, 7:42

Re: Doorgaan of opgeven - niche in baarmoeder

Bericht door faesarah » 11 juni 2020, 16:40

Dankjewel voor je reactie en voor het delen van hoe jullie gekozen hebben om wel of niet te stoppen.

We hebben intussen een contact gehad met onze arts en die wil nog een keertje proberen voor die operatie aan de niche zal gedaan worden. De wachtlijst voor operatie is, vanwege corona, erg lang, dus kunnen we dat nog proberen en mocht het zo zijn dat er geen vocht wordt vastgesteld, kunnen ze alsnog terugplaatsen.

Duimen dat het zo kan en ondertussen nog maar eens nadenken over die operatie... Zelf weet ik nog niet goed of ik al echt toe ben aan stoppen en het opgeven.
~Waiting since May 2012 for a miracle~
Endo&PCOs
IVF1: Nov 2014; zwanger, helaas MK
IVF2: :(
IVF3: *August stilgeboren op 14/8/2016, na 24w zwangerschap :(
IVF4: :) zoontje geboren 28/10/2017
IVF5: Start nov 2019 - Hopend op een brusje <3

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten