Wanneer mag je terug starten met IVF voor een tweede

Plaats reactie
Evy_
Berichten: 734
Lid geworden op: 26 april 2011, 20:55

Wanneer mag je terug starten met IVF voor een tweede

Bericht door Evy_ » 4 augustus 2012, 0:22

Hallo,

Kan iemand mij zeggen hoelang je na een bevalling moet wachten voor je terug mag starten met IVF ? Is er een periode dat je eerst natuurlijk moet proberen ? Het is voor mij nu nog niet direct van toepassing want mijn zoontje is nog maar 6 weken, maar ik betrap mijzelf erop dat ik mij nu alweer zorgen maak dat het weer niet spontaan zal lukken voor het tweede :? . Omdat ik heel zeker ben dat ik nog kinderen wil , en er zo tegenopzie dat we weer hetzelfde gaan meemaken vergeet ik soms van te genieten... Ik vind dit zo erg van mezelf. Is dit herkenbaar? Het maakt het er ook niet echt gemakkelijker op dat iedereen zegt, dat nu we een kindje hebben het tweede wel snel op de gewone manier zal volgen. Het lijkt wel alsof je dan nogmaals niet 'normaal' bent als het dan niet zo is... Ergens hoop ik er teveel op, alhoewel mijn verstand er niet echt in gelooft...Hoe ervaarden jullie dit vlak na jullie bevalling? Dachten jullie ook al aan de volgende zwangerschap of is dat zo abnormaal?

liezeke
Berichten: 2798
Lid geworden op: 14 juli 2009, 7:23

Bericht door liezeke » 4 augustus 2012, 13:08

Evy,

Denk dat het helemaal niet abnormaal is om vlug aan een volgende zwsch te denken, net omdat het ons wat meer tijd kost om zwanger te worden (kleine understatement;)).

Die uitspraak van 'het zal nu wel gewoon lukken' is een cliché, er is geen garantie dat je nu wel makkelijk zwanger wordt. Maar je mag altijd hopen. Niemand houd je tegen...
Misschien kan je aan je gyn bij de nacontrole vragen of je groen licht krijgt? Als er medisch niets je verbiedt mag 'alles', dus ook fertiliteit.
Maar bij fertiliteit is het vaak wel nog wat wachten op consultaties (moet je ook weer door) en andere. Ga je met een donor werken (ik las ergens dat je ging breken met je partner)? Of heb je nog cryo's? Weet niet of je ex daarvoor toestemming moet geven, best toch eens checken in ferticentrum!

In ieder geval succes!

Liesje

Evy_
Berichten: 734
Lid geworden op: 26 april 2011, 20:55

Bericht door Evy_ » 5 augustus 2012, 23:06

Liezeke,

Ik denk dat ik een jaar gewoon ga afwachten en zien wat er gebeurt. Kwil het wel een kans geven op de gewone manier, maar als het na een jaar niet lukt, dan ga ik terug met ivf beginnen. In Jan Palfijn zijn er geen wachttijden. Kan iemand bevestigen dat dit nog altijd het geval is ?

liezeke
Berichten: 2798
Lid geworden op: 14 juli 2009, 7:23

Bericht door liezeke » 6 augustus 2012, 8:38

Geen idee hoe het in Jan Palfijn zit met de wachttijden.

Weet wel dat als je met een donor werkt je een hele tijd moet wachten...
Ga je dan toch verder werken aan je gezin met je huidige partner?

Liesje

Evy_
Berichten: 734
Lid geworden op: 26 april 2011, 20:55

Bericht door Evy_ » 6 augustus 2012, 11:04

Liezeke, de procedure met een donor ken ik niet . Ja, ik en mijn man zijn nog altijd samen, hij wil ook niet uit elkaar gaan en op dit moment gaat het nogal met ups en downs. Maar ik moet wel zeggen dat hij ook veel met ons kindje bezig is, wat ik niet had verwacht aangezien kinderen voor hem niet belangrijk zijn en hij er zelfs niet persee wilde!

Fien83
Berichten: 1627
Lid geworden op: 3 september 2009, 12:01

Bericht door Fien83 » 6 augustus 2012, 15:26

Evy, ik wilde na mijn bevalling ook graag snel een tweede kindje. Nu F. wat ouder is, zie ik er meer en meer tegenop (zie topicje twijfel). Ik was er na de bevalling rotsvast van overtuigd dat we een jaar na de geboorte terug bij het CRG zouden aankloppen, maar nu heb ik er toch mijn twijfels bij en ben ik echt bang. Hoe het in Palfijn zit met wachttijden weet ik ook niet.

Evy_
Berichten: 734
Lid geworden op: 26 april 2011, 20:55

Bericht door Evy_ » 6 augustus 2012, 15:44

Fien83,

Ik begrijp dat je twijfelt, en ik weet waarom: als je de mmm instapt weet je waar het begint , maar niet waar het eindigt hé. Maar gewoon afwachten zal ook niet alles zijn, want ik denk dat elke keer ik mijn maandstonden zal hebben ik er terug zal aan herinnerd worden dat ik terug niet zwanger ben geworden in die maand, ook al hoeft het voor mij nu nog niet voor heel direct te zijn ook ... Maar als niets neemt, weet je wel dat het kan hé. Heb jij dat niet dat probleem ? Ik zal er ook heel erg tegenop zien om terug met ivf te beginnen, maar het bij één kindje houden dat zie ik al helemaal niet zitten. Dus veel alternatieven zie ik niet ?

Fien83
Berichten: 1627
Lid geworden op: 3 september 2009, 12:01

Bericht door Fien83 » 6 augustus 2012, 21:11

Wij gebruiken ook geen anticonceptie en voorlopig ben ik niet teleurgesteld als ik ongesteld wordt. Ik zie het eigenlijk als een soort 'overwinning'. Ik had voor mijn zwangerschap PCO en nu lijkt mijn cyclus regelmatig dus telkens ik ongesteld ben, ben ik ergens blij dat het een regelmatige cyclus is. Ik mag niet zeggen dat het idee nooit in mijn hoofd speelt hoor, maar die ontzettende teleurstelling heb ik nu niet. Ik had dat gevoel trouwens ook nooit in het jaar dat we natuurlijk probeerden en ook niet toen ik clomid nam (en het probleem van manlief nog niet gekend was). Ik wist precies intuïtief dat we geen kans maakten dus ik was ook niet teleurgesteld. 't Is maar toen we met de ICSI begonnen dat ik heel weemoedig/teleurgesteld/gefrustreerd/jaloers/... was.

Evy_
Berichten: 734
Lid geworden op: 26 april 2011, 20:55

Bericht door Evy_ » 22 augustus 2012, 14:26

Hallo,

Gisteren op nacontrole geweest bij mijn gyn. Ze heeft een inwendige echo gedaan, een uitstrijkje, een borstonderzoek en ik moest ook nog eens op de weegschaal staan. Was dit bij jullie ook zo ? Was er ook een borstonderzoek ?

Ik heb haar ook gezegd dat ik het moeilijk vind om te beslissen hoelang we nu gewoon de natuur zijn gang zouden laten gaan(zonder anticonceptie) vooraleer we beslissen om terug over te gaan tot ivf. Ook gelet op het feit dat ik liefst niet teveel leeftijdsverschil tussen het eerste en tweede wil. Ze raadde mij aan om toch zeker minstens een half jaar te wachten om terug met ivf te beginnen, want dat ik nu misschien wel op de natuurlijke manier zal zwanger worden. Geniet nu ook maar eerst van je zoontje zei ze ook.

Werd dit bij jullie ook gezegd dat het de tweede keer op de natuurlijk manier gaat lukken ? Waarom zegt iedereen dat toch telkens opnieuw (ouders, schoonouders, zelfs mijn fertiliteitsgyn...)? Op de duur ga ik het nog echt gaan beginnen geloven dat het deze keer gewoon zal lukken. Wat ga ik diep vallen als het dan toch niet zo gaat zijn... :-( Gebeurt dit dan echt zo vaak ?

Cimmetje
Berichten: 220
Lid geworden op: 20 juni 2012, 15:02

Bericht door Cimmetje » 22 augustus 2012, 14:31

bij mij hebben ze dat inderdaad ook gezegd, maar als je het hier zo leest, zeggen ze dan beter niet :roll:
Valse hoop, want zo vaak gebeurt dat niet nee.
Weet je, pin je er niet op vast, en als het dan toch gebeurt, is het je mooiste cadeautje ever!

Borstonderzoek hebben ze toen bij mij niet gedaan. Geef je borstvoeding?
Die nacontrole bleek bij mij wel heel nuttig, want op de echo was een restant van een vliesje te zien. Dat moest er operatief uit (soort curretage enkele dagen later).

Evy_
Berichten: 734
Lid geworden op: 26 april 2011, 20:55

Bericht door Evy_ » 10 september 2012, 18:12

Hallo iedereen,

Ik heb vorige week mijn afspraak al vastgelegd om terug met ivf te beginnen voor een tweede kindje, namelijk begin februari. Dan zal mijn zoontje toch al een 7,5 maand zijn. Of begonnen jullie vroeger terug aan ivf ? Maar natuurlijk hoop ik om ervoor zwanger te geraken (spontaan) en dan zal ik met veel plezier die afspraak annuleren :D . Ik vind dat dit een gerust gevoel heeft als er al een afspraak vastligt, deden jullie dit ook zo ?

Bjorn en Kim
Berichten: 4308
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 10:56

Bericht door Bjorn en Kim » 10 september 2012, 19:24

Evy ik maakte een afspraak voor nr 2 toen de 1e 8 maand was, ik belde af en belde 2weken later opnieuw. Uiteindelijk moest ik 5maand wachten om te mogen starten (tijdgebrek in het ziekenhuis...). Toen nr. 2 uiteindelijk geboren werd was de oudste 25maand oud.

Nu is nr. 2 18maand en we starten na nieuwjaar voor nr. 3. Nu even zonder pil maar we zien wel, ik hoop er niet op aangezien mijn man de oorzaak is...

Wat ik eigenlijk langdradig zeg, jullie moeten er zelf klaar voor zijn. Ik snal jouw gevoel om geen tijd te willen verliezen.

Grote tip: vergeet vooral niet van jullie zoontje te genieten, ze zijn zo vlug groot. Mijnen oudsten is er ondertussen bijna 4!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten