Eén of twee terugplaatsen

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 9 augustus 2012, 22:37

Wel wij gaan morgen ook op gesprek bij de fertiliteitsarts en tis een beetje als voorbereiding daarop dat we erover wilden spreken.

Maar Repelsteeltje, spreek je jezelf niet tegen? Je zegt dat je uiteindelijk het wel zou doen (denk je) omdat de drang om zw te worden te groot is tegenover de angst voor complicaties. En dan op het einde schrijf je dat als je zelf "makkelijk" (ja wat is makkelijk op deze site hé) zwanger wordt dat je dan maar voor eentje zou gaan. Alé zonder je te willen bruskeren, maar geraak jij ook niet relatief gemakkelijk zwanger?
Nu ja, ik vind het bij IUI sowieso een andere kwestie. Want bij inseminatie heb je sowieso al een lagere zwangerschapskans dan bij IVF/ICSI. Dus in uw geval zou ik het zeker doen (en ook zeker gezien mijn ervaring v Adie: 3 follikels klaar en toch een eenlingzwangerschap - wat uiteraard niets betekent voor een volgende poging, maar ervaring kleurt je visie hé).

roisin
Berichten: 1009
Lid geworden op: 22 januari 2010, 16:40

Bericht door roisin » 9 augustus 2012, 22:42

Het blijft moeilijk vind ik. Bij ons zal het sterk afhangen van aan tal bruikbare embryos want dat viel in heg verleden wel eens tegen.

Evy_
Berichten: 734
Lid geworden op: 26 april 2011, 20:55

Bericht door Evy_ » 10 augustus 2012, 10:02

Als ik bezig was met IVF voor eerste kindje dan twijfelde ik helemaal niet om 2 embryo's te laten terugplaatsen, ik wou zelfs een tweeling omdat je dan ineens 2 kindjes ineens hebt en dat compenseert dan een beetje het feit dat je moeilijk zwanger wordt en er zoveel moeite hebt moeten voor doen...

Maar ben nu ineens van gedacht aan het veranderen. Ik denk dat ik er volgende keer misschien maar 1 zal laten terugplaatsen. Ik wil nochtans zeker 3 kindjes, maar ten eerste zie ik zwanger zijn van een tweeling niet zo goed zitten (veel zwaarder, meer risico's,...) en ook daarna moet het volgens mij heel zwaar zijn, nu ik weet hoeveel werk je met 1 baby al hebt ! Dus liever 1 kindje per keer als ik kan kiezen ...

Maar ik denk als ik al ouder was en niet veel tijd meer zou hebben, ik wel een tweeling zou willen, maar 30 is nog zo oud niet zeker? Raar dat een mens zo van mening kan veranderen.


'wat is er mis, ik begrijp je volledig maar ook je man zijn standpunt begrijp ik goed. Het is waar wat hij denkt: zal het er voor een derde dan nog wel van komen, heb je er dan nog wel zin in, misschien moet je het dan ook zelf betalen omdat de pogingen kunnen op zijn,... Maar ook al laat je er 2 terugplaatsen, dan denk ik dat de kans nog altijd veel groter is dat er 1 innestelt?

juffie
Berichten: 901
Lid geworden op: 11 mei 2009, 10:10

Bericht door juffie » 10 augustus 2012, 12:06

Ook hier was dat een dillema.
Ik wilde er eerst ook wel 2 laten tp omdat het voor mij een uitgemaakte zaak was (dacht ik toen) dat het onze laatste poging zou zijn. Ik vond dat het genoeg was geweest.
En ik dacht vooral aan de slaagkansen, naief ik weet het. maar soms wil je er alles voor doen zonder aan de gevolgen te denken.
Maar mijn partner zag dat niet helemaal zitten, en ik zag echter een tweelingzwangerschap ook niet zitten.
Dus hebben we besloten de kwaliteit van de emby's af te wachten.
Ook al was het een 6-delig embryo met lichte fragmentatie toch hebben we maar 1 laten terugplaatsen.
Ook de biologe en de verpleegster ter plaatste want het was een beslissing van de moment hebben ons goed begeleid en met de voeten op de grond gezet.

maar het is idd een moeilijke keuze en eenz eer persoonlijke keuze.
Veel succes bokje!
We zullen morgen aan je denken.

Nikita76
Berichten: 1918
Lid geworden op: 19 september 2008, 14:31

Bericht door Nikita76 » 10 augustus 2012, 13:15

Goh, ik heb ook altijd resoluut neen gezegd tegen TP van 2, en zie me nu, weer 2 TP (van cryo).. Ik wilde absoluut het risico niet van een twin, ik denk dat ik niet weet hoe ik t zou moeten aanpakken, een kleuter en daar nog ns een tweeling bovenop.

Maar omdat k maar zwanger was van 1 de laatste poging, dacht ik "waarom ook niet". Als er een twin van komt, moet ik de gevolgen er maar van dragen. En de risico's... ja ok, zijn er meer dan bij een 1ling. Maar ik evenzeer weer een risicozwschp hebben van 1. En ik gok dat er maar 1 weer innestelt.

Ik ben t ook beu, heel die rompslomp, dat wachten, die miskramen, die onwetendheid. En als deze poging niks wordt, dan weet k niet of k nog verder wil doen, ook al heb ik nog 3 verse pogingen tegoed.

Misschien weer naief allemaal maar de kans op een twin is veel minder groot dan de kans op zwanger worden van 1 plakkertje. EN bij een verse poging blijf ik voor 1 gaan.

Repelsteeltje
Berichten: 1422
Lid geworden op: 23 juli 2009, 10:33

Bericht door Repelsteeltje » 10 augustus 2012, 13:18

Hey Bokje,
Ik denk dat ik het uiteindelijk zou laten doorgaan met 2 follikels, omwille van het volgende
- geen zin om poging over te slaan (denk dat ze in het FC bij 2 follikels niet overgaan tot het wegprikken van 1tje) - na al die tijd in de mmm heb ik nog steeds teweinig geduld in het leven
- man die een tweeling super zou vinden

Maar t zou niet mijn voorkeur zijn om met 2 verder te gaan. k Zou mij een beetje neerleggen bij het 'lot' denk ik en mij achteraf slecht voelen dat ik niet meer lef had om het heft in eigen hand te nemen en gewoon hopen dat het goed zou aflopen.

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 10 augustus 2012, 13:25

Nikita tis bij mij nu ook voor een verse poging. En dan is het risico op een tweeling toch groter hé. Nu ja daarnet bij de FA werd die vraag niet gesteld hoor. De FA had gewoon beslist "voor ons". Derde verse poging, dus twee. Chance dak er zelf naar gevraagd heb en tis dus omgezet naar eentje.

Repelsteeltje, bij IUI zou ik het dus ook laten doorgaan omdat ik het risico toch minder groot vind dan bij IVF. Dus ja...

K'tje
Berichten: 1105
Lid geworden op: 7 april 2008, 15:46

Bericht door K'tje » 11 augustus 2012, 14:12

Bokje, 't is een persoonlijke keuze hé...

Wij hebben nog nooit stilgestaan bij de complicaties toen er 2 tp werden. Ik ben elke keer zwanger geworden van tp van 2 embryo's (wel verse), en elke keer maar één kindje.

Toen er 1 werd tp, was het resultaat steeds negatief.

Nu voor deze zwangerschap dus ook weer twee, en het enige waar we "bang" voor waren, was dus dat het een tweeling zou worden. Ik zag wat tegenop tegen al het werk als je al een kindje lopen hebt. Over de problemen die het met zich mee kan brengen tijdens de zwangerschap en bij de geboorte, hebben we nooit nagedacht... :oops:

Voor ons gaf het de doorslag dat mijn vorige zwangerschappen ook het resultaat waren van 2 emby's. En dus werden er twee tp, achteraf gezien oef dat er "maar" eentje is blijven zitten.

Fien83
Berichten: 1627
Lid geworden op: 3 september 2009, 12:01

Bericht door Fien83 » 11 augustus 2012, 19:59

Wij zouden er ook twee laten tp. Allez, we hebben twee cryo's en stel dat ze alletwee de ontdooiing overleven, laten we ze met twee terugplaatsen. Een verse poging zouden we voorlopig eentje doen, maar ben zeker dat moesten we in jullie situatie zitten er twee teruggeplaatst zouden worden.

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 11 augustus 2012, 21:23

Ik begrijp heel goed de motieven v allen die hier kiezen om er twee te laten tp-en. Ik snap het echt perfect. Ik snap ook mijn man zijn redenering. Maar voor mij voelt het momenteel anders aan.

Tis ook deels wat ik zeg hé; Nikita en K'tje geven het ook aan: ze hbb al 2tp's gehad waarbij er een zwangerschap v eentje was (en K'tje zelfs tp v 1tje waarbij er nts was). En ja ervaring kleurt. Net zoals mijn ervaring mij kleurt: altijd al tp v 1tje en vd 3tp's 2x zwanger. Dus ja, dan waag ik het (voorlopig) maar op een (iets) lagere zwangerschapskans. Alles is ook zo individueel en ik geloof nog steeds dat ook een portie geluk een belangrijke rol speelt in dit alles.

En Fien ik begrijp hoor wat je zegt dat je in onze situatie (kveronderstel toch dat je mij bedoelde) er miss wel twee zou laten terugplaatsen. Maar ook net die ervaring sterkt mij ergens om te zeggen "nee eentje, al genoeg miserie gehad met zwangerschappen" (al was mijn zwangerschap v Adie een voorbeeldzwangerschap, op de misselijkheid na dan). Anderzijds is het net die miserie die mijn man idd meer doet neigen naar twee tp-en. Goh ja, we shall see voor na deze verse poging hé. Ik kan nog altijd v idee veranderen. Wie weet heb ik nu eens het geluk om minstens twee cryo's te hbb. Bokje, feet back on the ground, stop dreaming :wink:

roisin
Berichten: 1009
Lid geworden op: 22 januari 2010, 16:40

Bericht door roisin » 12 augustus 2012, 8:07

Ik ben ook op gesprek geweest bij de FA en die zei, de teller staat terug op nul, ik mag er maar 1 terugplaatsen. Dus de keuze is ook gemaakt.

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 12 augustus 2012, 8:37

Hoezo de teller staat terug op nul?
Hoeveel pogingen heb je ondernomen voor je eerste? Ik dacht toch meer dan twee hé? En wettelijk krijg je toch sowieso maar 6 terugbetaalde pogingen ongeachte het aantal kinderen dat je wil? Alé dan kan de teller toch niet op nul staan?

roisin
Berichten: 1009
Lid geworden op: 22 januari 2010, 16:40

Bericht door roisin » 12 augustus 2012, 8:54

Awel, ik snap het ook niet zo goed. Pas achteraf ben ik er over beginnen nadenken. Moet ik bij de volgende controle zeker nog eens vragen. Ik heb reeds 4 pogingen ondernomen, dus heb er nog 2.

Sterretje
Berichten: 12336
Lid geworden op: 18 december 2007, 15:11

Bericht door Sterretje » 13 augustus 2012, 11:15

in bokje's situatie is het idd heel moeilijk te 'kiezen', in hoeverre je al keuze hebt :?
enerzijds is er de angst om zwanger te zijn en een risico zwangerschap te hebben van een tweeling met alle mogelijke complicaties
en ja, die kunnen er ook zijn bij een eenlingzwangerschap.
maar liesjes argumenten brengen mij toch ook met de voetjes op de grond. Het lijkt allemaal wel leuk en 'ach we zullen wel zien', maar als je de situatie eningszins kan vermijden is dat toch misschien verstandiger.
Anderzijds, als je 1 emmy per TP hebt, en weinig cryo's, zijn je pogingen misschien snel op als je geen zw hebt of geen blijvende zw
En tja, zwanger worden lukt bij bokje nog 'redelijk' precies maar zwanger blijven is moeilijker. en wie zegt dat de 2 emmy's zullen innestelen? In die denkwijze zou ik eerder kiezen voor 2 denk ik om de kans toch te vergroten.
mmmh, moeilijk moeilijk moeilijk...

elie
Berichten: 464
Lid geworden op: 3 augustus 2010, 16:54

Bericht door elie » 13 augustus 2012, 11:32

Wij gingen voor de pogingen voor een brusje,maar 1ntje laten terug plaatsen.ook al hadden we voor ons femi 5 tp's nodig.toch zagen we het risico van een tweeling niet zitten.wij hebben ook al een pleegzoontje,dus dan zou ons gezinnetje 4 kinderen tellen en dat zagen we niet zitten.
Ook had de situatie van een kennis mij doen nadenken,haar zoontje moest nog 1 jaar worden,maar ze wou graag nog een brusje,en wou er snel mee beginnen zodat er zo weinig mogelijk tijd zou tussen zitten (had ook een hele tijd moeten proberen voor haar eerste).ze hadden 2 Emmy's terug geplaatst,(ze is ook over de 30),en ja hoor,van de eerste poging zwanger van een tweeling.
Nu wel heel veel vooral praktische problemen,huis is te klein,auto is te klein,1000€ kosten voor créche de volgende jaren,veel extra spullen kopen,...en haar zoontje moet nu nog 1 jaar worden,dus dat worden zware jaren.en ze heeft er nu eigenlijk wat spijt van,de kindjes zijn heel welkom,maar de druk rond het financiële weegt heel zwaar door.
Maar bon,uiteindelijk moet je er zelf heel goed over nadenken,en bij de minste twijfel over het hebben van een tweeling zou ik toch voor 1 Emmy gaan.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten