Eén of twee terugplaatsen

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Eén of twee terugplaatsen

Bericht door wat is er mis? » 9 augustus 2012, 11:28

Zij die al een kindje hebben, hoe staan jullie tegenover tp 1 of 2 embryo's. Mijn man en ik hebben daar een andere visie op. Daarom wilde ik graag eens horen hoe het bij anderen is en wat hun motivatie is om er 1 of 2 terug te plaatsen.

grootgevaarke
Berichten: 4815
Lid geworden op: 15 juli 2008, 14:20

Bericht door grootgevaarke » 9 augustus 2012, 12:01

Twee vergroten uiteraard je kans op minstens 1 plakkertje, de kans dat ze allebei blijven plakken is er dan natuurlijk ook. Als je een tweeling absoluut niet ziet zitten, laat je er best maar ééntje terugplaatsen natuurlijk... Wij wilden er destijds twee laten terugplaatsen (maar hadden maar 1 goed embryootje), werd het een tweeling, dan zouden we er ons wel doorheen spartelen... :wink:

NatSar
Berichten: 1486
Lid geworden op: 14 maart 2010, 17:08

Bericht door NatSar » 9 augustus 2012, 12:30

Ik zou er 2 laten terugplaatsen. De kans dat ze allebei blijven plakken is niet zo super groot. En een tweeling zou ook welkom zijn... Niet dat we er de plaats voor hebben :roll:

Bjorn en Kim
Berichten: 4308
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 10:56

Bericht door Bjorn en Kim » 9 augustus 2012, 12:37

Ik had al een zoon en we hebben er ook twee laten terugplaatsen. 1 om de kans 2 omdat we een tweeling ook niet zo erg zouden gevonden hebben.

Mijn waarden stegen zoals bij een tweeling en uiteindelijk heb ik op 11weken mijn eerste bloeding gehad.

In the end wou dit zeggen had het tweede vruchtje na mijn blijven zitten ik had mijn tweede zoon nooit gehad want mijn placenta zou onder te grote druk gestaan hebben... moraal van het verhaal, moeder natuur doet wat het beste voor je is!

Go for it girl!

nogeenkeer
Berichten: 1443
Lid geworden op: 6 juli 2011, 11:49

Bericht door nogeenkeer » 9 augustus 2012, 13:05

Moeilijk om daar raad in te geven hé meid. Persoonlijk zou ik voor twee gaan, ook vanuit het standpunt dat ik een tweeling wel zwaar maar ook heel fijn zou vinden. Maar je moet jezelf natuurlijk de vraag stellen of je blij zou zijn met twee ineens, of het dan niet teveel zou zijn want ook al is de kans op een tweeling niet zo groot, het kan natuurlijk. Succes!

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 9 augustus 2012, 13:47

Hebben/hadden jullie dan allemaal geen schrik voor de potentiële complicaties die gepaard gaan met een tweelingzwangerschap? Dat is hetgeen mij vooral tegenhoudt om er twee laten terug te plaatsen.
En het feit dat ik eigenlijk v elk kind een eigen zwangerschap wil. Wij hadden gezegd drie kindjes te willen, en voor mijn man is dat de motivatie om het risico toch te nemen. Maar voor mij ligt het anders. ik wil ook wel drie kindjes, maar toch liefst apart. Kweet helemaal niet of ik de miserie nog eens zal willen doorstaan voor een derde, maar ja dan is twee ook wel goed. Ik heb zoveel schrik voor prematuriteit enzo dat ik dat risico liever niet wil lopen, los vh feit dat ik ook liever op zich geen tweeling heb. Dat betekent uiteraard niet dat een tweeling niet welkom zou zijn. Liever twee dan geen, maar tzou niet mijn voorkeur zijn. Dat en dan de schrik voor complicaties en het feit dat ik vd 3tp's 2 keer zw ben geweest is voor mij een motivatie om maar 1 terug te laten plaatsen. Al begrijp ik mijn man zijn motivatie ook.

nogeenkeer
Berichten: 1443
Lid geworden op: 6 juli 2011, 11:49

Bericht door nogeenkeer » 9 augustus 2012, 14:00

De kans op complicaties zou ik nu zelf absoluut niet bij stilgestaan hebben denk ik...
Nu ja, ik stond ook niet voor de keuze die jij moet maken hé. Maar wij hebben ook altijd gezegd voor drie te gaan en nu is dat niet zo zeker meer. In dat opzicht had een tweeling nu zeker welkom geweest.
Maar je moet je eigen gevoel volgen hé, bokje. Slaap er nog maar een paar nachtjes over!

grootgevaarke
Berichten: 4815
Lid geworden op: 15 juli 2008, 14:20

Bericht door grootgevaarke » 9 augustus 2012, 15:05

Die mogelijke complicaties bij een tweelingzwangerschap zou ik toch ook niet als grootste hinderpaal zien. er worden hier genoeg gezonde tweelingen geboren (af en toe moeten ze wel in couveuse, maar dat gebeurt ook soms met éénlingen). En ja, bij een tweelingzwangerschap kan het fout lopen, maar ook bij een éénlingzwangerschap loopt het al eens fout, zoals je jammer genoeg ook al hebt moeten ondervinden

Bjorn en Kim
Berichten: 4308
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 10:56

Bericht door Bjorn en Kim » 9 augustus 2012, 15:26

Ik ken redelijk wat gezonde tweelingen maar ik ken ook redelijk wat premature eenlingen dus spiegel je daar niet aan. Ik heb twee zwangerschappen gehad van 1 kindje en de tweede of hij nu in het begin een tweeling was of niet was een hel en had heel fout kunnen aflopen. Zowel mijn leven als dat van Maxim stond op het spel dus...

Als je echt geen tweelingzwangerschap wil dan moet je voor eentje gaan he. doe vooral niets wat je zelf niet wil maar zoals reeds eerder aangegeven het is niet omdat je er twee laat terugplaatsen dat je een tweeling mag verwachten he

liezeke
Berichten: 2798
Lid geworden op: 14 juli 2009, 7:23

Bericht door liezeke » 9 augustus 2012, 17:02

aiaiaiaiaiai...

Niet om jullie bang te maken maar die angst voor complicaties en prematuriteit is echt wel terecht bij meerlingen, zunnu...
Vind het enorm jammer dat daar weinig bij stilgestaan wordt, meeste mensen zien bij tweelingzwsch alleen maar het leuke eraan.
Het kan (en de kans vergroot echtechtecht!) helemaal anders aflopen, prematuriteit, een opname op nicu en de verdere problemen die heel ernstig knn zijn en levenslang. Ga daar niet te gemakkelijk over!

Maja, je beseft het pas als je erin zit, hé.

Bokje, heb jammergenoeg teveel meerlingellende gezien dat ik een tp vn twee embryo's echt pas zou doen moesten de kansen enorm klein zijn. tp vn twee zou innestelingskans vergroten. Maja, dat zeg ik nu. Als je zooooooooooo graag zwanger wil worden dan kan die wens groter zijn dan de angst, hé!
Misschien heb je te negatieve ervaring met cryo-overleving?

Liesje

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 9 augustus 2012, 17:22

Nee tis idd zoals je zegt Liezeke, tis gewoon omdat ik al te veel negatieve ervaringen heb met prematuren dat ik het risico ve meerlingzwangerschap eigenlijk niet wil lopen. Jammer genoeg ziet mijn partner dat anders. En ja daar moeten we gewoon aan uit geraken.
En ja hoor, kheb jammer genoeg ook te veel éénlingprematuren gezien. Maar zoals Liezeke zegt de kans vergroot gigantisch en ik weet niet of ik dat risico gewoon wel wil lopen. Nu nog niet, in ieder geval. Voor mij zou het miss wel een optie zijn bij eventueel een cryo of bij een vierde of vijfde verse tp. Dat moet ik nog zien op dat moment.

En negatieve ervaring met cryo heb ik niet. Alé ja, maar niet op het vlak v overleven en de negatieve ervaring ligt dus niet aan het feit of het cryo of verse was. Ik heb ooit maar één cryo gehad en die had het gehaald. Dus ja, tis zoals ik zeg "qua zwangerschapskans" heb ik geen reden om te kiezen voor twee. Maar mijn ventje ziet alleen het romantische ve tweeling momenteel. Nu ja hij zei wel dat het mijn lichaam dus ik denk dat hij mijn beslissing zal laten doorwegen, maar kwou het gewoon hier even "ploffen" om te horen wat jullie vinden.

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 9 augustus 2012, 20:18

Ventje hft "toegegeven", al blijft hij wel bij zijn standpunt. En als ik vraag waarom hij twee zegt, zegt hij dat het is omdat hij dus graag drie kindjes wil en dus graag nu er twee dan tegelijk hft. Want hij is "het gedoe" meer dan beu en dan zou hij er in één keer vanaf zijn.
Kdenk dat hij me wat kent en dat hij weet dat ik miss wel na alles toch nog zou doorgaan voor een derde. Of miss is hij bang dat ik het niet meer zou doen? Kweet het niet.

roisin
Berichten: 1009
Lid geworden op: 22 januari 2010, 16:40

Bericht door roisin » 9 augustus 2012, 22:17

Hoi, hoi,
Ik start binnenkort ook terug en ben sterk aan het overwegen om slechts 1 te laten terug plaatsen. Alles zal sterk afhangen van de kwaliteit maar heb ook schrik voor complicaties enzo. MorgEn op gesprek bij FA en ga het toch al eens op tafel gooien.

Repelsteeltje
Berichten: 1422
Lid geworden op: 23 juli 2009, 10:33

Bericht door Repelsteeltje » 9 augustus 2012, 22:24

Hier ook eentje die met zulke twijfel zit.
Bij ons is het wat anders, is de vraag eerder 'wat doen als er 2 follikels klaar zitten'. Voor Roosje, was het duidelijk: GOGoGo.
Nu zou ik zelf wat terughoudender zijn daar inseminatie mee te doen. Al denk ik dat ik het uiteindleijk zou doen omdat de drang om zwanger te worden te groot is tov de angst van de complicaties.

k Heb zelf 6 tweelingen in de familie en ik zie absoluut de romantiek ervan, maaaaaaaar, alle 6 tweelingen zijn prematuur ter wereld gekomen en nu ik mama ben, weet ik dat mijn kinderen liever een andere start wil geven. (en hier ook gepieker of ik ooit nog eens op deze manier (en een andere is er niet) zwanger wil proberen te geraken, terwijl we wel graag 3 kindjes zouden willen, dus practisch gezien zou een tweeling wel welkom zijn).

Als je zelf 'makkelijk' zwanger wordt (oh wat voelt dat fout dat hier te schrijven), zou ik zelf ook maar voor ééntje gaan.

roisin
Berichten: 1009
Lid geworden op: 22 januari 2010, 16:40

Bericht door roisin » 9 augustus 2012, 22:36

Wat is gemakkelijk zwanger geraken e. Hier is het zo dat we slechts 2 terugbetaalde pogingen meer hebben, dus is de keuze voor 1 toch niet zo evident.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten