Eén of twee terugplaatsen

Nikita76
Berichten: 1918
Lid geworden op: 19 september 2008, 14:31

Bericht door Nikita76 » 13 augustus 2012, 13:01

Bij mij is de ervaring verdeeld.
TP's van 1tje en telkens zwanger bij t eerste kindje.

Bij Brusje, wilden ze ook meteen 2 terugplaatsen bij verse poging, k kreeg de schrik van mn leven en heb ze 1tje laten bij invriezen, maar niet zwanger. Dan bij de cryos 2TP en wel zwanger van 1...

En nu dus ook positief getest en k hoop ook weer echt maar van 1 zwanger te zijn. Ik heb idd een risico genomen maar heb t ervoor over. What ever it will take. (hoewel ik echt wel met de piepers zit)

Ahiha
Berichten: 1093
Lid geworden op: 26 januari 2010, 19:49

Bericht door Ahiha » 13 augustus 2012, 13:20

Wij hebben hier beslist om maar voor eentje te gaan. Mijn zoontje is er wel gekomen na een TP van 2cryo's (en de prof wou toen 3 doen). Maar toen zat ik ook zooooo met de poepers dat het er 2 gingen zijn. Daarbij is zoontje nu nog klein (7,5maand) dus een kleine kadee en een tweeling zou ik echt niet zien zitten.
En daarbij vind ik zwanger zijn gewoon zalig. Dus als we even voor het kiezen hebben dan wil ik nog wel 2 keer zwanger zijn. En aangezien ik met 1 al last had van BI wil ik ni weten hoe dat zou zijn met 2...
Ventje wou wel 2TP (tja, die hebben er ni veel last van he. Die beziet dat denk ik echt als iets schattigs. Tweelingetje met dezelfde kleertjes.... :))
We gaan een goed jaar gewoon TP van eentje doen en als Dries bijna 2 is en er is nog geen zwangerschap, dan kunnen we eens herevalueren.
Roisin : JE mag er maar 1? Bizar... wij hadden echt de keuze uit 1,2 of 3....

Cimmetje
Berichten: 220
Lid geworden op: 20 juni 2012, 15:02

Bericht door Cimmetje » 13 augustus 2012, 13:51

in het begin van onze IVF's zagen wij een tweeling ook absoluut niet zitten, zowel medisch, praktisch en emotioneel. Na de 5de terugplaatsing, zijn we toch overgeschakeld op 2 embryo's om de kansen te verhogen, maar was heel opgelucht toen het er maar 1tje bleek te zijn.

Nu voor brusje heb ik totaal geen twijfel: dat worden er steeds 2. Mijn begeleidende gyn zei tijdens zwangerschap en bevalling dat m'n lijf gemaakt is om kinderen te maken, eenmaal ze erin zitten dan toch. Medisch zie ik er niet tegenaan. En praktisch ook veel minder als vroeger; we hebben nu ervaring met baby's dus dat zou vast goedkomen.
En het is de enige kans op 3 kindjes, want de MMM houdt zeker op na een eventuele volgende zwangerschap.

Leuk te lezen hoe het voor iedereen anders is, maar meestal toch een weloverwogen beslissing!

Loeki
Berichten: 12951
Lid geworden op: 8 mei 2008, 9:30

Bericht door Loeki » 13 augustus 2012, 13:55

De gyne beslist zelf hoeveel hij/zij er terugzet (ale buiten de ouders gerekend bedoel ik). Met tellers moeten ze dus niet afkomen. De gyne mag vanaf poging 2 meerdere emmies terugzetten als de mama in spé ouder is dan 30 (?) én als de emmies "geen topkwaliteit zijn" ofzoiets, ik herinner me niet precies hoe het in de wet staat (ooit opgezocht), maar 't komt erop neer dat ze doen wat ze denken dat goed is, voor interpretatie vatbaar allemaal...

Zelf had ik ook de poging dat ik zwanger werd van Yveske, 2 embykes teruggekregen (verse poging, 2e IVF, 2 achtcellige embykes van goeie kwaliteit, ik was geen 35).

Dus roisin als je er twee zou willen laten terugzetten, informeer jezelf maar goed hé.

roisin
Berichten: 1009
Lid geworden op: 22 januari 2010, 16:40

Bericht door roisin » 13 augustus 2012, 14:13

Ja, eind deze maand moet ik de eerste keer op follikelmeting en dan vraag ik het nog eens na, want normaal is het toch zo dat na 2 pogingen er standaard 2 worden teruggeplaatst. Het kan ook zijn dat het de filosofie van het centrum is, want ze proberen wel tweelingen te vermijden. Maar dan nog, als het wettelijk mag, beslist uiteindelijk de patiënt.

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 13 augustus 2012, 14:54

Roisin, waar ben je in behandeling?

Het wettelijk stelsel staat hier uitgelegd:
http://www.brusselsivf.be/embryotransfe ... e_regeling

Het is dus idd vanaf tweede verse poging dat ze er twee mogen terugplaatsen indien v mindere kwaliteit. Naar mijn weten doen ze dat niet snel in Jette. Maar vanaf de derde verse poging is het dus precies "standaard" twee, want ja ik kreeg de vraag niet. Er stond gewoon twee id pc. Bij cryo's staat er volgens mij geen limiet op (als ik de tekst goed interpreteer).

roisin
Berichten: 1009
Lid geworden op: 22 januari 2010, 16:40

Bericht door roisin » 13 augustus 2012, 22:40

ja, ik ken de wetgeving, vandaar ik het heel raar vond dat de arts dit zei, want dit klopt in principe niet. goed, volgende keer vraag ik het nog eens.
ik ben in behandeling in st-lucas in gent.

Havanne
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 juni 2008, 21:52

Bericht door Havanne » 18 augustus 2012, 10:04

Hier was de keuze "makkelijk" kben al blij dat het ventje een 2de wil dus wil ik het risico niet nemen om er dan 2 te mogen dragen. En ja ook nog maar de 1ste TP hé, dat speelt ook.

Een tweede DUIDELIJKE reden is mijn halve baarmoeder waar nr1 amper plaats genoeg in had en het risico op vroeggeboorte al verhoogd is. Dus 2 NO WAY.

En ja misschien blijft er maar eentje plakken dat zou kunnen maar heel misschien ook wel 2. Dan weet ik zeker dat daar heel veel spijt van zou hebben omdat het risico dan aanzienlijk is en manlief over een zeer grote drempel moet waarvan ik niet weet of hij erover zal geraken :?

Soms is een probleem hebben ook een antwoord op bijkomende vragen :roll:

Jo'tje

Bericht door Jo'tje » 21 augustus 2012, 11:19

moeilijk he zeg...

binnenkort gesprek voor een brusje van onze 21 maanden oude dochter. Er zijn nog twee cryo's. Zouden ze voorstellen om die beide samen te proberen ontdooien en terug te plaatsen?
Ik zie een tweeling niet zitten vrees ik... Groter huis, auto,...
Ik vind het anderzijds erg dat deze zaken mijn schrik voor een tweeling bepalen.

Bjorn en Kim
Berichten: 4308
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 10:56

Bericht door Bjorn en Kim » 21 augustus 2012, 13:13

Jo'tje

Wij gaan voor een derde kindje in januari en er zitten nog 2 cryo's in de vriezer. Volgens mij ontdooien ze per twee en wij gaan er dan ook twee laten tp.

Wij zijn hierover heel relax. Zijn het er twee dan zijn wij daar heel tevreden mee :D

Jo'tje

Bericht door Jo'tje » 21 augustus 2012, 13:24

Als ze per twee ontdooien, en ze overleven het beide, dan kan je toch niet meer zeggen dat er maar één teruggeplaatst wordt he... Als je nu echt maar één tp wil, ontdooien ze er dan ook twee?!

Oh, ik wou echt dat ik innerlijk geen strijd had over die schrik voor een tweeling. Het is echt vanalles samen, de risico's, zou ik het aankunnen,
Ik besef wel dat de kans op effectief een tweeling, heel klein is, maar ze is er.

Enfin, het gesprek afwachten he.

wat is er mis?
Berichten: 8877
Lid geworden op: 13 mei 2008, 16:56

Bericht door wat is er mis? » 21 augustus 2012, 13:37

Dat is afh v centrum tot centrum. Jette steekt ze één per één id vriezer. Dus daar is het mogelijk om te zeggen dat ze ze ook één per één moeten ontdooien. Ik heb dat expliciet gevraagd. Dus best eens navragen.

noa07
Berichten: 192
Lid geworden op: 10 november 2009, 15:12

Bericht door noa07 » 22 augustus 2012, 9:36

Kdenk dat dat per koppel moet afgewogen worden om er 1 of 2 terug laten plaatsen.
Wij hebben nu ook gekozen om er 2 te laten terugplaatsen, alhoewel we beide liever geen tweeling zouden hebben. Bij mijn man is zijn argument vooral omwille van de stress dat dat met zich zal meebrengen (van 1 plots naar 3!) en de praktische bezwaren (kamer te weinig, auto niet groot genoeg, wat met op reis gaan?). Daar zit ik dan weer niet mee, dat zijn dingen die we wel opgelost krijgen en die stress is tijdelijk en ik zie ons als een heel sterk koppel dus we geraken daar wel uit. Voor mij is het voornamelijk omwille van de mogelijke complicaties (vooral dan vroeggeboorte). Mijn zoontje is op 37 weken geboren, dat is ok, maar ja, wat dan met een tweeling??

Waarom wij dan toch voor 2 gekozen hebben? Dit is onze 5de terugbetaalde poging, we hebben steeds niet veel embryo's over en dan ook nog niet altijd van goeie kwaliteit, nooit cryo's gehad. Een goed embryo'tje wegsmijten krijg ik dan echt niet over mijn hart.

Ik weet niet of ik nu liever zou hebben dat er maar 1tje blijft plakken. Nu ze alletwee in mijn buikje zitten, begint de liefde voor beide toch al te groeiten. Als het al een tweeling zou zijn, extra veel rusten, snel stoppen met te gaan werken en mij laten verwennen zeker?? Hihi :)

Groetjes

.Fee
Berichten: 187
Lid geworden op: 19 juni 2010, 21:42

Bericht door .Fee » 3 september 2012, 17:03

Hier iemand met hetzelfde dilemma en ik geraak er maar niet uit (manlief is sowieso voor de tp van 2)! Probleem is dat ik liever 1 kind heb dan 3, maar de slaagkansen liggen bij ons zo laag dat ik toch denk er 2 te laten terugplaatsen. Op 5 verse pogingen hebben we nl. nooit cryo's gehad en amper goede embryo's om te laten terugplaatsen. Onze peuter is ook het resultaat van een tp van 2. Ik heb dan dezelfde schrik om een goed embryo te laten weggooien dat mssch anders ons 2e kindje had kunnen zijn.
Langs de andere kant weet ik niet goed hoe we het zouden redden met 3 kindjes, praktisch dan, én zijn we te klein behuisd. Moeilijk!!!

Havanne
Berichten: 235
Lid geworden op: 15 juni 2008, 21:52

Bericht door Havanne » 8 september 2012, 16:17

Ongeacht het aantal TP kan je nog een tweeling op de wereld zetten hé. Splitsing van 1 naar 2 gebeurt vaak na de 5 dag na bevruchting, das na de TP dus. Ik was bij de eerste echo content maar vlekje te zien en ben nu op 11 weken heel zeker dat er maar één minimensje in zit. Oef, tevreden mama, nu relaxen.

Groeten

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten