CMV infectie

Repelsteeltje
Berichten: 1422
Lid geworden op: 23 juli 2009, 10:33

CMV infectie

Bericht door Repelsteeltje » 28 januari 2013, 16:48

Gewoon een waarschuwing aan alle vrouwen die bezig zijn met brusjes pogingen.

Hou steeds CMV in het achterhoofd.

k Ben nu 8 weken zwanger van een brusje voor Roosje en blijk recentelijk een CMV infectie te hebben doorgemaakt. Recentelijk betekent, binnen de laatste 3 maand. Zelfs als je die infectie doormaakt voor de bevruchting kan het schadelijk zijn voor een eventueel vruchtje.
Als je CMV negatief was, en je krijgt de infectie heb je 40% kans dat je vruchtje besmet geraakt, daarvan krijgt 10-15% symtomen. Dat kan gaan van rode puntjes op de huid na de geboorte tot mentale achterstand en doofheid.

Voornamelijk kindjes, tot 4-5 jaar kunnen je besmetten met CMV, via speeksel, snot, urine,... Maar je kan het ook krijgen via je partner, waar je nog intiemer mee bent.

Je kan jezelf niet in quarantine plaatsen, maar probeer toch voorzichtig te zijn, dat zit je op z'n minst al niet met dat gigantisch schuldgevoel waar ik nu mee zit.

Als ik het had geweten, had ik veeeeeel voorzichtiger geweest.


Ik wens iedereen snel een zorgeloze Zwangerschap toe.

Repelsteeltje

mindyke
Berichten: 3760
Lid geworden op: 21 maart 2010, 12:44

Bericht door mindyke » 29 januari 2013, 8:26

o repelsteeltje je maakt me wat bang.

Ik heb een vriendin die CMV in de 2de trimester heeft opgelopen. Met wel wat gevolgen.

Ik denk ook dikwijls let er nu toch op maar voro ik het weet doe ik weer hetzelfde.
Tranen vegen en een kusje geven terwijl er nog een traan hangt. Van zijn lepeltje eten...

Pff this zo moeilijk he om het allemaal te ontwijken.

Ik wist trouwens niet dat je het van je man kon krijgen. Ik dacht enkel van kindjes.

TEsten ze dit standaard in je bloed?

Bjorn en Kim
Berichten: 4308
Lid geworden op: 24 augustus 2007, 10:56

Bericht door Bjorn en Kim » 29 januari 2013, 8:51

Het is toch zo dat eens je dit doorgemaakt hebt je imuun bent he?

Ik heb het gehad toen ik zwanger was van mijn 1e, grote paniek toen er stoffen in mijn lichaam werden gevonden en ik was net zwanger. Uiteindelijk is gebleken dat de besmetting van net voor mijn zwangerschap was en het gevaar al geweken was. Laboresultaten kunnen verschillen en in het ene labo was alles al weg, het andere net niet.

liezeke
Berichten: 2798
Lid geworden op: 14 juli 2009, 7:23

Bericht door liezeke » 29 januari 2013, 9:27

Normaalgezien testen ze het in het ferticentrum voor je pu, geloof ik. Denk bij zowel man als vrouw.
Weet niet of het standaard ook bij de zwsch getest wordt in crg maar tventje doet toch altijd nog een bn mét toxo en cmv AS aanvraag. Eén vn de gyns in ventjes zh doet altijd een hele rits AS (alle hepatitissen, HIV, cmv, toxo en bacteriële zoals syfilis...) erbij.

Je kan inderdaad CMV krijgen door in contact te komen met besmet urine, stoelgang, speeksel etc. vn kleine kindjes (onder 6 j). Om die redenen worden mensen die heel nauw met kleine kindjes (kleuterleidsters, kinderverzorgsters) meteen verwijderd vn de werkvloer bij zwangerschap. Ook in het buitengewoon onderwijs is cmv meer aanwezig en worden werknemers daar ook preventief verwijderd, vandaar dat ik nu niet meer mag werken...
Op zich kan je dus voorzichtig zijn maar dat is soms heel moeilijk, verpamperen blijf je doen en daarvoor ga je geen plastiek handschoentjes aantrekken, snotvallingen zijn schering en inslag en is ook heel moeilijk om volledig steriel je kindje te benaderen.
Zelf probeer ik vaak alcogel op mijn handen te doen na verluieren of snot afvegen maar ook dat is niet waterdicht. Kusjes geef ik vooral op het voorhoofdje maar als ze dan een plotse beweging maakt hangt het speeksel toch vaak op je gezicht...
Heel moeilijk dus.

Mindyke: je man is eigenlijk zelfs de grootste 'dreiging' vn cmv. Nog meer dan je kindje!! Hij kan het ook opdoen bij je kindje en aan jou doorgeven door je een zoen te geven... Ik heb een mannelijke collega die toen zijn vrouw zw was heel de zwsch haar zelfs geen zoen gaf!

Het is ook weer het heel venijnig Murphy'tje die langskomt. Werk nu al zo lang met kinderen uit een cmv-populatie (een groot deel vn mijn collega's hebbn de infectie doorgemaakt) en vaak hang je gewoon in de slijmen (zeker als je respiratoire doet) maar nog geen cmv-antistoffen in mijn bloed. Als ik nu cmv zou krijgen (ondanks mijn voorzichtigheid) dan is dat ook vooral het rotzakske die MUrphy heet die langsgekomen is.
In Nederland (was toen zw vn Matéo*) kenden ze dat niet eens. In 'risicoberoepen' werkte je gewoon verder, en veel extra maatregelen werden er niet getroffen...

Repelsteeltje, heel normaal dat je je schuldig voelt, maar weet dat je dat niet bent (ook al mag je je zo voelen), waarom je net nu die infectie moet krijgen, tja... vooral een stomme speling vn het lot...

Liesje

mindyke
Berichten: 3760
Lid geworden op: 21 maart 2010, 12:44

Bericht door mindyke » 29 januari 2013, 10:47

na het verpamperen hebik gebruik ik ook veel alcoholgel. maar het is toch echt niet te vermijden lijkt me.
Ik ga met kleine man in bad en ja daar kotm dan wel is een snottebel in het water.
Hoe vermijd je zoiets nu?

Ik weet niet wat de procentuele kans is dat je het krijgt.

Aangezien ik geen pu heb zal het bij mij dus niet getets worden he.
En ik weet van de vorige zwangerschap dat er in het ferti centrum niets was getest. bv ook geen toxoplasmose. Dat heeft mijn gyn achteraf nog gedaan.

ksnpa je schuldgevoel wel ze repelsteeltje maar je kan die dingen echt allemaal niet vermijden denk ik.
Ik hoop dat de zwangerschap goed verloopt en je een gezond kindje krijgt!


Dus als je het ooit hebt doorgemaakt dan ben je immuum?

Repelsteeltje
Berichten: 1422
Lid geworden op: 23 juli 2009, 10:33

Bericht door Repelsteeltje » 29 januari 2013, 15:41

Mindyke, je kan niet 100% uitsluiten dat je het overkrijgt. Alleen heb ik in de maanden vooraf en tijdens de ww Roosje haar neusje wel eens afgeveegd met mijn zakdoek, mee van haar lepeltje gegeten.

En als ik had geweten wat een CMV infectie allemaal met zich meebrengt, dan was ik toch wel een beetje voorzichter geweest.

Ivm het testen, in mijn ferticentrum wordt het getest aan de start van een behandeling en dan elk jaar. Ik weet dus dat ik in Jan/Feb 2012 nog CMV negatief was, nadien is het niet meer getest. En eerlijk, het was toffer geweest als ik bv ook een BN had gehad na mijn MK, want mijn bloedwaardes wijzen op een recente infectie, maar het kan zijn dat mijn immuniteitsreactie niet matureert en ik eeuwig een bloedbeeld heb van een recente infectie. En dan is af en toe een BN toch niet slecht om een idee te hebben over de periode van infectie.

Ivm resitentie moet ik het beeld wat bijstellen. CMV is een virus van de herpes familie, eens je het hebt gehad geraak je er nooit meer vanaf en kan het reactiveren (beetje zoals koortsblaasjes). Maar bij een herinfectie is de kans dat je baby het virus krijgt heeeeeeeeeeeel klein en de kans dat je baby er iets ernstig aan overhoudt kwasie nihil, vandaar dat een CMV herinfectie niet speciaal wordt opgevolgd.

Nja, dat schuldgevoel, tja. t Is gewoon zo dwaas: ik drink geen druppel alcohol, mijdt buitenshuis alle slaatjes (zelfs als dat betekent dat ik geen eten heb), eet buitenshuis geen kaas (want je weet niet of dat van gepasteuriseerde melk is,... er wordt zo vaak gelachen met mijn freaky houding en oh ironie, dan krijg ik CMV omdat ik op dat vlak wat lakser was :evil:

Ach ja, t zal geen rozewolken zwangerschap worden, maar de kans dat het dramatisch afloopt blijkt vrij klein te zijn.

Fien83
Berichten: 1627
Lid geworden op: 3 september 2009, 12:01

Bericht door Fien83 » 29 januari 2013, 19:34

Oh Repelsteeltje, ik blijf het vreselijk vinden voor jou! Ik snap dat je je schuldig voelt, maar je bent gewoon mama van Roosje geweest zonder op dat vlak voorzorgen te nemen. Ik zou er ook echt niet aan denken. 't Zijn dingen die voor ons mama's zo natuurlijk zijn dat we er gewoon niet bij stilstaan dat we er één of andere infectie door kunnen krijgen. Zoals je zegt, snot afkuisen met je zakdoek, van dezelfde lepel eten, natte zoenen krijgen, traantjes drogen, in aanraking komen met pipi en kaka,...

Ik ben wel blij dat je ons waarschuwt. Ik heb mijn gedrag, sinds jouw verhaal, naar F. toe nog niet aangepast. Handen wassen na verpamperen deed ik sowieso, maar snot kuisen enzo... Ik ga er echt wat meer op proberen te letten. Wel heb ik vandaag een jonge kat van een cliënt moeten pakken omdat die dreigde buiten te lopen en ik had niets bij om mijn handen te onstmetten en ik dacht meteen aan toxoplasmose...

Ik duim met je mee dat alle prenatale diagnostiek goed is en dat je binnen een 7-tal maanden een pracht van een brusje in je armen krijgt!

Wat die immuniteit betreft, ik denk niet dat je echt immuun bent als je de infectie doormaakte. Ik heb er zelf als 18-jarige ook één gehad en ik heb dit gevraagd aan de gyn. Ik herinner me jammer genoeg haar antwoord niet meer exact, maar ik dacht niet dat je dan nooit meer CMV kon krijgen...

Repelsteeltje
Berichten: 1422
Lid geworden op: 23 juli 2009, 10:33

Bericht door Repelsteeltje » 30 januari 2013, 16:24

Hey Fien,

k heb het berichtje hier gezegd omdat ik het ergens jammer vind dat niemand me daar echt voor gewaarschuwd heeft :? k Had een infectie misschien niet kunnen vermijden, maar misschien ook wel.

En verder, als je de infectie al eens hebt doorgemaakt zijn de risico's echt verwaarloosbaar. Dus mijn berichtje was niet voor jou bedoeld :wink: .

Ivm toxo en katten. k vermoed dat je het beestje niet bij zijn aars hebt aangeraakt? Indien niet, geen bang hebben. k Heb ook een kat in huis en volgens gyn en huisarts is het OK, zolang ik van de kattenbak afblijf.

Liefs,
Repelsteeltje

liezeke
Berichten: 2798
Lid geworden op: 14 juli 2009, 7:23

Bericht door liezeke » 30 januari 2013, 16:49

Repelsteeltje,

Ik was me wel bewust vn de risico's mr 't is en blijft een vies beestje, je kan het krijgen ook al neem je goeie maatregelen (die je wel kan nemen), rotmurphy zit er voor het grootste deel tussen.
En in besmetting vergeet men veel te vaak de man te vermelden terwijl dat eigenlijk de grootste bron vn besmetting is. Een vriendin gaat nu stoppen met de pil en heeft maar een bn laten doen bij haar ventje om zijn serologie te checken... ('t is wel zelf een dokter dus wel op de hoogte vn de risico's). Maar vraag me toch af of ze dat gaat blijven doen... nu ja, ze wordt wel snel zwanger dus dat is al geen issue. Bij ons ligt dat anders, hé. Alles om de vijf botten zitten checken daar word je ook niet bepaald rustiger van...

Fien: toxo kan je inderdaad krijgen door de kattenuitwerpselen, niet vn een kat te aaien. Hier ook een poes die nog vaak op schoot komt, ventje doet nu wel de kattebak... Ook tuinieren en aarde (met mogelijks besmette uitwerpselen in) knn je infecteren, daarvoor het goed kuisen vn je rauwe groenten.

Liesje

Cimmetje
Berichten: 220
Lid geworden op: 20 juni 2012, 15:02

Bericht door Cimmetje » 31 januari 2013, 9:31

fijn dat je het hier aanhaalt, en ik hoop heel hard dat er 0,00 gevolgen zijn voor je kindje en dat je toch nog kan gaan genieten.
Vriendin van me heeft het vorig jaar tijdens haar zs ook gehad, en ze kreeg heel strenge opvolging van haar ZS, met MRI scans van het kindje en zo.
Haar verhaal vertel ik ook altijd aan zwangeren die ik ken, want idd, als je niet gewaarschuwd wordt lijkt het iets van uit de boekskes.

mindyke
Berichten: 3760
Lid geworden op: 21 maart 2010, 12:44

Bericht door mindyke » 4 februari 2013, 6:45

maar niet makkelijk he om al die dingen te vermijden zeg...

Kaka en pipi,snottebellen en geen kusjes op de mond çava vind ik.
Maar eergisteren zaten we op een feestje, toen wou ie enkel van mijn vork mee-eten, gister wou ie mijn pudding terwijl ik er happen van had gedaan en ik kreeg de zijne. hooe vermijd je dat allemaal?

mindyke
Berichten: 3760
Lid geworden op: 21 maart 2010, 12:44

Bericht door mindyke » 4 februari 2013, 14:08

eigenlijk heb je me toch wel wat bang gemaakt :?

Repelsteeltje
Berichten: 1422
Lid geworden op: 23 juli 2009, 10:33

Bericht door Repelsteeltje » 5 februari 2013, 16:04

Mindyke, t was niet mijn bedoeling iemand bang te maken. Wel bewust te maken.
Mja, het is aaaaaaaaards moeilijk. Als Roosje haar kaas van haar boterham valt moet ik dat maken, maar ja, ze heeft daar dan al van gegeten he. En dan hangt haar speeksel dus aan mijn hand. Maar je kan tijdens het eten toch niet 10 keer je handen gaan wassen.

Van hetzelfde vork eten zou ik wel echt proberen te vermijden. Niet leuk, maar hij zal na een tijdje toch wel leren dat hij niet van mama's bord mag eten maar enkel uit zijn eigen bordje...

k Denk dat als je speeksel-speeksel contact en dan de snottebelletjes, pipi, tranen, kaka kan vermijden dat je al heel ver bent.

Engel0405
Berichten: 852
Lid geworden op: 5 mei 2010, 14:22

Bericht door Engel0405 » 11 februari 2013, 13:54

Brrr, er zijn zoveel factoren waar je rekening moet mee houden..

Ik weet niet hoe ik het gedaan heb, maar ik heb zowel geen risico voor toxo (hoewel vroeger nooit kat gehad) als cmv. Mijn man was nog niet immuun tegen CMV bij eerste zwschap maar heeft het intussen 'dankzij' wellicht de talloze besmettingen die onze prustkes meebrengen doorgemaakt.

EN dan komt de oudste met windpokken thuis en is het bellen naar mijn ma in de hoop dat ik dat al gehad heb: gelukkig ha dik dat ook al doorgemaakt.Want ja de windpokken zijn niet goed bij zwschap.

Nu is mijn dochtertje ondanks griepvaccin toch geveld door griep, ik mocht haar van de huisarts niet aanraken omdat ik momenteel al zelf zo sukkel met zwschap en infectie waarvoor ik antbiotica neem...

Maar sorry, dat is bijna onmogelijk. Dat kind is doodziek en smeekt om haar mama, hoe kan ik dat in godsnaam negeren? Het is allemaal in theorie aangeraden: wat je best vermijdt. Maar heel eerlijk ik kan mijn Kersje niet zien huilen met tuiten, zo aanhankelijk als iets en haar niet vastpakken. Ik heb veel over voor kindje in mijn buik, maar ik word zelf gek van verdriet als ik mijn andere kindje daarvoor volledig moet laten links liggen...

Repelsteeltje
Berichten: 1422
Lid geworden op: 23 juli 2009, 10:33

Bericht door Repelsteeltje » 11 februari 2013, 15:41

Voila, k heb naar alle waarschijnlijkheid CMV gehad VOOR de bevruchting (in nov, bevruchting was op 17Dec) en dus TOCH nog extra opvolging.

Dus al die maatregelen moet je dus eigenlijk beginnen nemen in de weken voooooor je aan brusjes pogingen begint.

Volgens Prof is dat algemene hygiene. Mja, ik heb al heel mijn leven geen hygiene-freak :oops: (opvoeding op het platte land), en was CMV èn toxo negatief.

Engel, kan je zo'n kleintje al laten vaccineren tegen de griep? En inderdaad, als ze zooo ziek zijn kan je ze toch niet laten smeken. Dan hebben ze hun mama meer dan ooit nodig.

Goede alcoholgel in huis halen en voor de rest hopen dat Murphy uit de buurt blijft?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten