Donderdagmorgen (30 april) hadden we ons gesprek met de dokter over de hernieuwde eerste ICSI.
Ik reageerde blijkbaar niet goed op de stimulatie met Puregon, maar niet getreurd: nieuwe medicatie en mijn natuurlijke cyclus lamleggen, zou daar misschien een oplossing voor kunnen zijn. Dat was de boodschap die de prof. wellicht voor ons zou hebben,verwachtte ik.
De dokter bracht ons echter slecht nieuws: te lage hormoonreserves. Een heel weekend liep ik te tobben over wat hij misschien zou kunnen bedoelen..
De conclusie van heel het gesprek vorige donderdag was dat ik al blij mocht zijn als ik 3 follikels zou hebben, maar dat het beter was om 3 eicellen te oogsten bij een vrouw van mijn leeftijd dan 25 bij eentje die ouder was. Toen mijn man bleef aandringen wat er zou gebeuren als het maar bij 2 eicellen zou blijven, ontweek de prof. de vraag een beetje, maar ik kon perfect tussen de lijnen lezen: er was misschien nog de uitweg van een speciale studie, but bottom line: the end.
Vandaag toen ik mijn gyn eindelijk aan de telefoon kreeg omdat ik meer uitleg wou, was hij zeer formeel: hij doelde met lage hormoonreserves inderdaad op lage eicelreserves.
Opnieuw was ik overdonderd, opnieuw stelde ik de essentiële vraag niet: maar waarom leek alles dan zo normaal? Hoe kan het dat ze dit gemist hebben bijna een jaar geleden? Hoe komen ze tot deze conclusie na deze ene mislukte stimulatie? Zegt dit dan ook iets over de kwaliteit van mijn eicellen? Ik kan er eerlijk gezegd niet bij.
Heel veel vragen, weinig antwoorden...
Voor mij lijkt het nu alsof het al verloren is. Pissed, verdrietig… Klaar om het bijltje erbij neer te gooien. Ik wil nog 1 keer door de hel gaan, maar daarna? Zijn er dan nog wel pogingen mogelijk, kunnen we het dan nog aan?
Het besef is er: het ligt aan mij, ik ben de oorzaak van onze onvruchtbaarheid, die plots allesbehalve onverklaarbaar is. Als er nooit een baby komt en die kans komt alsmaar dichterbij, dan is het omdat ik mijn man geen kindje kan geven.
Hebben jullie raad? verhalen? Antwoorden?