Slechte zaadkwaliteit

ICSI Forum
Plaats reactie
ZonneschijntjeLala
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 januari 2023, 17:29

Slechte zaadkwaliteit

Bericht door ZonneschijntjeLala » 28 januari 2023, 20:05

Dag allemaal,

Een vraag voor de mensen die door hetzelfde probleem als ons fertiliteitsproblemen ondervinden: slechte zaadkwaliteit. Wij zitten nog in het prille begin van ons traject ( intakegesprek gehad en nu wachtend op resultaten bloedonderzoek). De fertiliteitsarts heeft mijn partner verder doorverwezen naar een uroloog voor een tweede semenonderzoek ( deze afspraak is pas midden februari).

Ondertussen heb ik de huisarts gesproken en hij raadt het absoluut af om hormonen te slikken om de spermaproductie te verhogen, omdat dit je eigen hormoonbalans verstoord. Mijn partner is nog niet langs de uroloog, maar ik vraag me af: zijn er mensen waarbij medicatie wel heeft geholpen en dan bedoel ik meer en betere kwaliteit van sperma? Wat was het effect bij het stoppen met de medicatie? Is de kwaliteit dan terug opeens heel slecht of zelfs slechter als initieel?

Ik wil voorbereid zijn mocht de uroloog iets van medicatie aanraden en dat kan ik denk ik alleen door ervaringen van anderen te bekijken.

Hopelijk zijn er mensen met ervaring die me kunnen helpen☺️

Veel liefs en een fijne avond!

AurelieB
Berichten: 110
Lid geworden op: 12 oktober 2020, 16:19

Re: Slechte zaadkwaliteit

Bericht door AurelieB » 31 januari 2023, 14:55

Hey Zonneschijntje,

Wij zitten om dezelfde reden in het traject. Welk ziekenhuis ben je in behandeling?
Na het eerste intake gesprek moesten wij ook op consultatie bij de Uroloog alvorens aan de behandeling te starten.

Wat bedoel je met hormonen slikken? Daar zou ik inderdaad wel mee oppassen. Mijn man nam een vitamine supplement : FertilityMen maar volgens onze fertiliteitsarts haalt dat echt niet zoveel uit hoor, is eerder mentaal.
De bevruchting via ICSI zal jullie probleem hoogstwaarschijnlijk oplossen het gebeurt maar heel zelden dat er niet genoeg zaadcellen gevonden worden ( enkel bij zéér slechte kwalteit).

Héél veel success met jullie traject!
11/2020 - 1/2021 : ICSI 1.1 & 1.2 : cyclus gecanceld
27/2/2021 : ICSI 1.3 - 5 embryo's
12/7/2021: terugplaatsing cryo 4 : Pos ! 31/3/2022❤️🐥
01/2023 : ICSI 2 - 7 embryo's
30/1/2023 : verse terugplaatsing : Pos! ETA 18/10/2023❤️🐣

Sarahtns
Berichten: 219
Lid geworden op: 6 mei 2022, 13:13

Re: Slechte zaadkwaliteit

Bericht door Sarahtns » 31 januari 2023, 15:37

Bij ons is slechte zaadkwaliteit ook de boosdoener. Hier is echter nagenoeg niets aan te doen, voedingssupplementen hebben geen bewezen effect, en effectief hormonen slikken heb ik eigenlijk zelfs nog nooit gehoord, maar zou ik zeker ook niet op eigen initiatief doen.

Zoals Aurelie zegt, bij slechte zaadkwaliteit is ICSI meestal de oplossing. Als jij nog een goede eicelreserve hebt hebben jullie gelukkig wel een goede kans hiermee. Mijn dokter zei onlangs nog 40% per poging, mits goede eicelkwaliteit (wat meestal recht evenredig is met de reserve).

Ik zag trouwens in je andere topic dat het zowel laag volume is als volledig immobiel. Wij zitten met zowat hetzelfde, laag volume (wel voldoende geconcentreerd), en 98% immobiel... Helaas ben ik niet de geknipte kandidaat voor ICSI. Jij hopelijk wel!

Succes!
33j
7/21: start kinderwens
5/22: ICSI 1 - 4 eicellen ❌ 0 cryos
7/22: ICSI 2 - 6 eicellen ❌ 0 cryos
11/22: ICSI 3 - 4 eicellen ❌
1/23: ICSI 4 - 2 eicellen - geen TP
3/23: PRP
5/23: ICSI 5 - 6 eicellen - geen TP

ZonneschijntjeLala
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 januari 2023, 17:29

Re: Slechte zaadkwaliteit

Bericht door ZonneschijntjeLala » 31 januari 2023, 19:04

Dag AurelieB, Sarahtns,

Om even te antwoorden op je vraag: wij zitten nu in AzKlina in Brasschaat. We hebben al een eerste intake gesprek achter de rug en 13/02 onze tweede consultatie om de resultaten van het bloedonderzoek te bespreken, spannend!

Mbt je tweede vraag: de huisarts heeft absoluut afgeraden om testosteron hormonen te slikken ( voor mijn man dan) omdat dat je endogene hormoonhuidhoufing nog meer verstoord en op lange termijn averechts werkt… Zijn afspraak bij de uroloog is 09/02 dus ik ben benieuwd wat hij zal aanraden ( Yves de Ruyver in Uza Edegem). Ik houd je op de hoogte😉

Sarahtns,

Wij zijn hier begonnen met reuzenvenkelpoeder in honing. Ik ben zelf biomedicus van opleiding en daar zit een stofje in dat heel goed is voor spermakwaliteit. Je zou effect moeten zien na 3 weken gebruik en effectief: mijn partner had erectieproblemen en laag libido eerder, en nu ligt zijn libido veel hoger en het behouden van de erectie is ook geen probleem meer. Ik hoop zo hard dat het ook de kwaliteit van zijn sperma heeft verbeterd. Het enige probleem is dat dat een plant is uit het Middelandse zeegebied. Ik heb echt iemand moeten vragen om het mee te nemen en die persoon was toevallig op reis😅

Spijtig genoeg ook bij ons zowel hoeveelheid, motiliteit als de vorm slecht en volgens de huisarts beinvloedt dat zeker ook de slaagkans bij ICSI. Ik hoop dat zijn tweede staaltje iets meer hoop zal geven, want zijn eerste staal was maar 0,2% levend ☹️

We got this girls, niet opgeven!

AurelieB
Berichten: 110
Lid geworden op: 12 oktober 2020, 16:19

Re: Slechte zaadkwaliteit

Bericht door AurelieB » 1 februari 2023, 9:21

Ik had nog nooit gehoord van reuzenvenkelpoeder maar lijkt mij het proberen waard :)
Ik zou ook afraden om testosteron te slikken en ik vermoed dat de uroloog dit ook zeer sterk zal afraden.

Pin je niet te hard vast op 0,2%, elk staal is een momentopname en het feit dat jullie arts ICSI voorstelt moet ze ervan uitgaan dat het lukt met jullie eigen zaad. Er zijn maar een paar zaadcellen nodig hé voor de bevruchtingen.

Hier al 2 ICSI's achter de rug en 1ste keer 11 bevruchtingen en nu net 13 bevruchtingen met ook zeer slechte zaadkwaliteit dus het kan :)
11/2020 - 1/2021 : ICSI 1.1 & 1.2 : cyclus gecanceld
27/2/2021 : ICSI 1.3 - 5 embryo's
12/7/2021: terugplaatsing cryo 4 : Pos ! 31/3/2022❤️🐥
01/2023 : ICSI 2 - 7 embryo's
30/1/2023 : verse terugplaatsing : Pos! ETA 18/10/2023❤️🐣

ZonneschijntjeLala
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 januari 2023, 17:29

Re: Slechte zaadkwaliteit

Bericht door ZonneschijntjeLala » 1 februari 2023, 11:10

AurelieB schreef:
1 februari 2023, 9:21

Hier al 2 ICSI's achter de rug en 1ste keer 11 bevruchtingen en nu net 13 bevruchtingen met ook zeer slechte zaadkwaliteit dus het kan :)
Amai, dat zijn knappe resultaten! In welk ziekenhuis zitten jullie? En was de vorm van het zaad van je partner ook slecht? Het aantal en de motiliteit maken inderdaad niet veel uit bij ICSI, maar de vorm beïnvloedt blijkbaar wel de capaciteit voor het bevruchten. Op zich waren er bij het eerste staal te weinig zaadcellen om een evaluatie te maken van de vorm, dus ik ging ervan uit dat de vorm ook niet goed zit. Maar wie weet is dat wel zo en dan hoop ik ook op resultaten zoals die van jou😉

Los daarvan: waarom zijn de voorgaande 2 pogingen mislukt? En mag ik vragen hoe oud je bent? Stiekem hoop ik dat wij goede resultaten zullen boeken omdat de leeftijd van de vrouw heel belangrijk is en ik ben 27. Dus dat is niet zo oud denk ik dan?😅

Zo nieuwsgierig dat ik ben, maar hoe meer info hoe beter ik ben voorbereid denk ik dan☺️

AurelieB
Berichten: 110
Lid geworden op: 12 oktober 2020, 16:19

Re: Slechte zaadkwaliteit

Bericht door AurelieB » 1 februari 2023, 11:16

Wij zijn in behandeling in het UZ Gent, zeer tevreden!

Dat wist ik niet van de vorm. interessant!

Het is wel al gelukt, we hebben een zoontje van 10 maand uit ICSI 1 - 4de terugplaatsing, nu zijn we dus bezig voor een brusje :)

Ik ben nu 32 jaar. 27 is super jong, komt helemaal goed!!
11/2020 - 1/2021 : ICSI 1.1 & 1.2 : cyclus gecanceld
27/2/2021 : ICSI 1.3 - 5 embryo's
12/7/2021: terugplaatsing cryo 4 : Pos ! 31/3/2022❤️🐥
01/2023 : ICSI 2 - 7 embryo's
30/1/2023 : verse terugplaatsing : Pos! ETA 18/10/2023❤️🐣

ZonneschijntjeLala
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 januari 2023, 17:29

Re: Slechte zaadkwaliteit

Bericht door ZonneschijntjeLala » 1 februari 2023, 15:09

AurelieB schreef:
1 februari 2023, 11:16
Wij zijn in behandeling in het UZ Gent, zeer tevreden!
Wij hebben eerst getwijfeld om naar Jette te gaan. Ik zag vooral veel positieve zaken over Jette hier op het forum. Maar ik had dan een topic geplaatst over AzKlina en er zijn echt een heel aantal mensen die daar positieve resultaten hebben geboekt en vooral: van de mensen die zijn overgestapt naar Jette hebben de artsen in Jette bevestigd dat ze dat niet anders aangepakt zouden hebben en dat de artsen in Klina het goed gedaan hebben. Heel veel info over Klina is ook niet meer van toepassing nu dus mijn huisarts heeft me echt gerustgesteld dat dat een goede keuze is. En dat is echt een goede huisarts.

Ik hoop dat ik binnenkort ook positief nieuws mag delen en ik duim ook voor jou he! Voor ons allemaal🤞🏼🍀 Als je nog tips en ervaringen wilt delen, zeker welkom desnoods via privebericht😉

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 16 gasten