Lastige gevoelens omtrent ICSI

ICSI Forum
Plaats reactie
Lowietje
Berichten: 7
Lid geworden op: 2 januari 2019, 11:33

Lastige gevoelens omtrent ICSI

Bericht door Lowietje » 21 maart 2023, 15:41

Goedemiddag,
Ik wil hier graag eens ventileren en mijn gedachten/gevoelens neerpennen.

We zijn iets langer dan anderhalf jaar bezig geweest om voor een tweede keer zwanger te proberen geraken.
Nadat ze vastgesteld hebben dat ik endometriose heb en mijn eileiders niet doorgankelijk zijn, zijn we aan de slag gegaan met een IVF traject.

Ik heb het 'geluk' gehad 20 eicellen te ontwikkelen en ben ondertussen ook na de eerste terugplaatsing bijna zeven weken zwanger. Allemaal zaken om héél dankbaar voor te zijn, dat besef ik heel goed.

Toen ik nog in het ziekenhuis lag na de eicelpunctie vroeg een verpleegster 'in een rapke' of het goed zou zijn dat ze helft van de eicellen bevruchten via IVF en de andere helft via ICSI, iets waar mijn vriend en ik redelijk vlug mee akkoord gingen. "Waarom niet" gaat er direct in je hoofd, "we hebben er toch genoeg", "we kunnen zo misschien hun onderzoek wat helpen", ... Achteraf bleek het een 50/50 success rate te hebben bij ons, dus evenveel via IVF bevrucht geraakt als via ICSI.

Kort daarna vond de eerste terugplaatsing plaats. Stom genoeg stond ik er toen nog niet bij stil of het om een IVF of ICSI embryo zou gaan, om één of andere reden ging ik er vanuit dat dit sowieso wel IVF zou zijn.
Onlangs belde ik naar het centrum om die info te verkrijgen en nu bleek dat ondanks dat de meeste embyro's die het tot dag 5-6 geschopt hadden IVF embryo's waren, ze een ICSI embryo teruggeplaatst hebben.

Sinds ik dat weet heb ik het redelijk lastig. Opnieuw, don't get me wrong, ik ben héél dankbaar om zwanger te zijn.
Maar net omdat het zo'n tocht is geweest en allemaal zo onnatuurlijk is verlopen, heb ik het er nu heel moeilijk mee dat die bevruchting toch niet natuurlijk heeft mogen plaatsvinden. Dat was zo precies het enige/het laatste dat toch iets of wat volgens de natuur had kunnen/moeten verlopen naar mijn gevoel.
Mijn vriend heeft 1000 keer complimenten gekregen over het kwaliteit van zijn zaad dus het is niet dat ICSI echt nodig was voor ons.
En ja, ik weet het, we zijn ermee akkoord gegaan maar door heel die rollercoaster stond ik er bij die terugplaatsing niet bij stil + ik zou wel gedacht hebben dat ze ons zouden vragen of dat ok is voor ons. Het is allemaal zo nonchalant verlopen.

Los van het 'onnatuurlijke' /geforceerde aspect heb ik het er ook lastig mee omdat je weet dat die eicellen echt doorprikt worden en in een zekere zin dus licht beschadigd worden. Een klein beetje googlen en je leest al vanalles waaruit blijkt dat als het niet echt nodig is, je beter gewoon bij IVF blijft dan bij ICSI.
Ik heb dus wel spijt dat we hier zo vlug mee hebben ingestemd en ons verder geen vragen hebben gesteld, daar komt het op neer.

Ik wou het hier eens neerpennen, zien of er mensen deze gevoelens/bedenkingen herkennen ... En wie weet, zijn er mensen met 'tips', bedenkingen die me er wat beter over doen voelen.
Ik kan het niet genoeg benadrukken dat ik besef dat we op zich niet hebben te klagen en dat het belangrijkste is dat we zwanger zijn, maar ik krijg deze gevoelens helaas niet zomaar uit gezet...

Alvast bedankt om te lezen!

Essie2022
Berichten: 479
Lid geworden op: 21 juli 2022, 16:01

Re: Lastige gevoelens omtrent ICSI

Bericht door Essie2022 » 21 maart 2023, 18:43

Ze nemen altijd de allerbeste embryo om terug te plaatsen. In dit geval zal dat dus één van de icsi´tjes geweest zijn..
Het heeft zich ingenesteld dus lijkt een sterk embryo'tje te zijn. Trek je daar aan op en probeer gewoon te genieten. Piekeren heeft nu weinig zin. Je kan het niet meer veranderen, en mss ´moest het wel zo zijn´ dat net deze werd teruggeplaatst omdat dit de allerbeste is?
05/22 ICSI 1~3 embryo´s, 1 TP d3❌, 0 cryo´s
07/22 ICSI 2~7 embryo´s, 1 TP d5❌, 0 cryo´s
09/22 ICSI 3~5 embryo´s, 2 TP d3❌❌, 0 cryo´s
12/23 Overstap Jette
03/23 ICSI 4~7 embryo´s, 1 TP d5❌4 cryo´s
05/23 4.2 cryo TP -> Januari 2024 🩷

mich75
Berichten: 2982
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Lastige gevoelens omtrent ICSI

Bericht door mich75 » 21 maart 2023, 19:17

Als we konden kiezen dan zouden we het liefst voor de meest natuurlijke manier gaan.
Als je al lang in een traject zit dan verdwijnt dit, dan is zwanger worden nog het enige doel en hoe het dan allemaal gebeurt wordt ondergeschikt.

De eerste keer toen ik een tp kreeg in kunstmatige cyclus, vond ik dit erg, ik vroeg me af waarom, dat was nog het laatste 'natuurlijke' dat er was in ons traject. Na de zoveelste tp maakte het niet meer uit, ik was er zelfs ok mee, het werkte en het was veel praktischer.

Aangezien het bij jullie allemaal vrij nieuw is, is het logisch dat je het er wat moeilijk mee hebt. Het zaad is heel goed en dus geen indicatie voor icsi, en voor jou een beetje overbodig.

Tegenwoordig is icsi een beetje de standaard geworden en is ivf eerder de uitzondering. In jullie geval is het interessant om het verschil te zien tussen beiden. Uit onderzoek is gebleken dat icsi een hogere bevruchtingsgraad geeft dan ivf (80 to 50), maar ook de embryoloog speelt hierin een belangrijke rol.

Er zijn ziekenhuizen die eerst het beste embryo terugplaatsen om zo hopelijk sneller tot een zwangerschap te komen, maar dit is niet overal zo.

Het kan zeker zijn dat jullie icsi embryo van betere kwaliteit was dan de ivf embryo's en dat het daarom is teruggeplaatst.

Met Google moet je altijd een beetje opletten. De icsi techniek bestaat ondertussen meer dan 30 jaar en is uitgebreid bestudeerd.
De verhalen dat je beter geen icsi doet als het niet nodig is zijn ofwel van een hele tijd geleden of van ziekenhuizen die niet zo onderlegd zijn in de techniek en die het ook alleen maar doen als het echt nodig is.

Tot slot, ik heb 4 gezonde icsi-kindjes en ik ben er heel blij mee.
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

Lowietje
Berichten: 7
Lid geworden op: 2 januari 2019, 11:33

Re: Lastige gevoelens omtrent ICSI

Bericht door Lowietje » 23 maart 2023, 15:43

Bedankt voor jullie reacties dames, ze hebben effectief - zoals gehoopt - wat geholpen :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten