Cijfers IVF-ICSI

ICSI Forum
Plaats reactie
Avocado

Cijfers IVF-ICSI

Bericht door Avocado » 29 januari 2025, 17:28

Na de euforie van eindelijk zwanger te zijn, kwam de "bezinning" rond het traject dat we doorlopen hebben.
Ik bedacht me dat we eigenlijk niet eens weten hoe ons kindje ontstaan is, gezien de "50/50" IVF/ICSI werkwijze.
Nu heb ik dit nagevraagd bij het ziekenhuis, als antwoord stuurden ze mij het rapport door met alle cijfers. Die roepen eerlijk gezegd nog meer vragen op! Ervaringsdeskundigen die hier wat meer over weten?
  • Van de 19 bruikbare eicellen werden er 8 bevruchtingen met IVF geprobeerd en 11 met ICSI. Dit is dus al geen 50/50... Gebruiken ze voor IVF de sterkste cellen en voor ICSI de zwakkere?
  • Er zijn dan 7/8 bevruchtingen geslaagd IVF en 6/11 ICSI. IVF kan dus beter werken? Hadden ze beter meer IVF geprobeerd?
  • Dag 5: uit IVF kwamen 3 B-kwaliteit en 2 C-kwaliteit embryo's, uit ICSI 3 B-kwaliteit en 1 C-kwaliteit. Hier dus wel ongeveer een gelijkaardig resultaat. MAAR dan op dag 6, zijn er 4 IVF embryo's ingevroren en 2 ICSI?? Kan de kwaliteit nog veranderen op die ene dag? Of bij het invriezen zelf? Er is dus 1 embryo van matige kwaliteit toch ingevroren en 1 van goede toch niet?
  • Voor de terugplaatsing is een ICSI embryo genomen. Zou dit het beste van de reeks geweest zijn? Of als ze allemaal goed zijn, pakken ze willekeurig eentje?
UZ Jette
jan-aug 24: 6 IUI rondes - negatief
okt-nov 24: IVF/ICSI - 6 cryo's - 1ste positief 💙

mich75

Re: Cijfers IVF-ICSI

Bericht door mich75 » 31 januari 2025, 0:01

Ik kan lang niet alles beantwoorden, maar het lijkt me ergens wel logisch dat ze beste/meest rijpe voor IVF gebruikt hebben.

Als het inderdaad de beste waren is de kans ook hoger op bevruchting en kan dit het verschil verklaren. Dus helemaal geen zekerheid dat de uitkomst beter was geweest met enkel IVF.

De kwaliteit van embryo's kan veranderen, zowel in positieve als in negatieve zin.

In principe bereiken embryo's op d5 het blastocyste stadium, als ze wat trager zijn is dit op d6 of zelfs d7. In Jette vriezen volgens mij geen d7 in, dus op d6 wordt bepaald welke voldoende kwaliteit hebben om in te vriezen en die daarna ook de dooi gaan overleven.

Een d5 en d6 blasto hebben dezelfde slaagkansen.

Ze proberen de beste kwaliteit eerst terug te plaatsen om de slaagkansen te verhogen. Als er meerdere van dezelfde kwaliteit zijn denk ik dat ze willekeurig kiezen. Maar embryo's met hetzelfde kwaliteitslabel kunnen onderling nog verschillend zijn en dan kan er alsnog een ranking zijn.

Men probeert iemand zo snel mogelijk zwanger te krijgen, zowel voor de patiënt (lijdensweg) als voor henzelf (kosten, werk,...).
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

Avocado

Re: Cijfers IVF-ICSI

Bericht door Avocado » 31 januari 2025, 17:14

Inderdaad op dag 6 werden ze allemaal ingevroren.
Bedankt om je redenering uit te schrijven, dat klinkt aannemelijk en stelt me gerust.
UZ Jette
jan-aug 24: 6 IUI rondes - negatief
okt-nov 24: IVF/ICSI - 6 cryo's - 1ste positief 💙

Plaats reactie