Traag stijgende HCG-waarden, toch Utrogestan gebruiken?

ICSI Forum
Bijtje83
Berichten: 29
Lid geworden op: 26 februari 2016, 17:34

Traag stijgende HCG-waarden, toch Utrogestan gebruiken?

Bericht door Bijtje83 » 26 februari 2016, 18:00

Hoi allemaal

Ik ben al een tijdje actief als passieve lezer op dit forum, maar ik zit er even door en wou daarom zelf iets posten. Misschien herkennen mensen zich in mijn verhaal en kunnen we steun bij elkaar vinden.

Korte samenvatting:
Adenomyose vastgesteld in 2015 -> 3 maanden decapeptyl om maandstonden stil te leggen.

In januari dit jaar eerste ICSI-poging: twee weken na punctie positieve urinetest, twee weken na terugplaatsing bloedverlies + krampen (2 dagen, sindsdien niets meer), de maandag (8/2) erop: bloedtest positief HCG 200 (Gynaecoloog & verpleegkundigen wijten bloedverlies aan innestelingsbloeding. 's Vrijdags: HCG 540 (Positieve stijging volgens artsen: proficiat, u bent zwanger, mevrouw!) Dinsdag daarna: HCG 940 - Onvoldoende stijging, maar ik moet Utrogestan blijven verder nemen en me geen zorgen maken. Vandaag (vrijdag), HCG 1340 - Opnieuw een stijging, maar niet voldoende. (Ik ben nu een zestal weken zwanger.) De artsen zeggen dat ik de Utrogestan moet blijven verder nemen en dat alles nog mogelijk is. Volgende week mag ik voor een echo gaan, maar de kans is klein dat er daarop iets te zien is als mijn HCG geen 2000 is.

Ik vind het frustrerend dat er niet wat uitleg gegeven wordt bij die HCG-waarden en heb er eerlijk gezegd niet zoveel hoop meer op. Ik heb het idee dat ik er veel negatiever tegenover sta dan mijn artsen & verpleegkundigen. Zijn er mensen die een positief verhaal hebben na traag stijgende HCG-waarden? Je leest/hoort namelijk alleen maar negatieve verhalen over buitenbaarmoederlijke zwangerschappen, lege vruchtzakjes en dergelijke.

Liefs

WeHope
Berichten: 339
Lid geworden op: 6 oktober 2014, 16:55

Re: Traag stijgende HCG-waarden, toch Utrogestan gebruiken?

Bericht door WeHope » 26 februari 2016, 19:18

Oh Bijtje83, dat is zenuwslopend hé. Ik kan je niet echt helpen, ben geen expert in hcg want het maximum dat ik eens bereikt heb was 49... Zeer vroege miskraam. Ik ga wel voor je duimen en ik hoop dat alles toch nog goedkomt. Wanneer mag je juist gaan voor een echo? Ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt want onzekerheid is niet leuk!

Dikke knuffel
Feb 2015 ICSI 1. Neg 1.1 mk - ICSI 2: neg. ICSI 2.1. neg. ICSI 2.2. Mk - ICSI 3: neg. ICSI 3.1: positief
Start brusje april 2017
ICSI 3.2: pos/ bbz
ICSI 4: neg. 4.1: neg, 4.2: Neg
ICSI 5: mk
ICSI 6: geen embryo’s
ICSI 7: neg. 7.1:

marie1981
Berichten: 412
Lid geworden op: 6 oktober 2011, 9:40

Re: Traag stijgende HCG-waarden, toch Utrogestan gebruiken?

Bericht door marie1981 » 26 februari 2016, 20:40

Hoi Bijtje;

Heel vervelend; je krijgt er direct een paar lange "wacht"weken bij!

Hier ook een hele trage start met hcg. Eens "vertrokken" was het allemaal ok.
(mijn startwaarde was maar 35....)

Vriendin van mij, is net zwanger en haar hcg deed hetzelfde als jou. Goede startwaarde, maar nergens geen verdubbelingen -zoals het "hoort"- te bespeuren... En ondertussen is ze ook 14 weken zwanger.

Het kan zeker; de moed zeker niet opgeven!

HOu je ons op de hoogte?
Onze grote droom werd meer dan werkelijkheid; 3 keer werd ons een liefde voor het leven gegeven...

Bijtje83
Berichten: 29
Lid geworden op: 26 februari 2016, 17:34

Re: Traag stijgende HCG-waarden, toch Utrogestan gebruiken?

Bericht door Bijtje83 » 26 februari 2016, 21:22

Bedankt voor jullie reacties! Fijn om toch ook een positief verhaal te horen, Marie. WeHope, ik duim voor jou, want ik zie dat je ook al een parcours hebt afgelegd... :(
Maandag ga ik voor de echo. Ik laat weten hoe het gegaan is.

WeHope
Berichten: 339
Lid geworden op: 6 oktober 2014, 16:55

Re: Traag stijgende HCG-waarden, toch Utrogestan gebruiken?

Bericht door WeHope » 26 februari 2016, 22:12

Bedankt Bijtje83! Veel succes maandag en de duimpjes gaan hier omhoog staan voor jullie!
Feb 2015 ICSI 1. Neg 1.1 mk - ICSI 2: neg. ICSI 2.1. neg. ICSI 2.2. Mk - ICSI 3: neg. ICSI 3.1: positief
Start brusje april 2017
ICSI 3.2: pos/ bbz
ICSI 4: neg. 4.1: neg, 4.2: Neg
ICSI 5: mk
ICSI 6: geen embryo’s
ICSI 7: neg. 7.1:

BeertjeN
Berichten: 189
Lid geworden op: 25 april 2015, 8:21

Re: Traag stijgende HCG-waarden, toch Utrogestan gebruiken?

Bericht door BeertjeN » 27 februari 2016, 7:21

Ik had na 3,5 week al een startwaarde van 128. Dit was vrij hoog. 2 dagen erna opnieuw moeten gaan (owv overstimulatie) en HCG was maar gestegen tot 197. Brussel zei me geen zorgen te maken, 4 dagen later opnieuw bloed moeten laten trekken, HCG was 757, dus ik haalde de verdubbelingen ook niet. Maar Brussel zei dat dit ook helemaal niet moest, zij tekenen het uit op een curve en daaraan zien ze of het genoeg stijgt.

Ik was ook heel ongerust, en Brussel zei ook om me geen zorgen te maken. Doe je automatisch natuurlijk, maar ik ben ondertussen wel 10,5 week zwanger.

Heel veel sterkte met het wachten. Ik hoop dat je maandag positief nieuws hebt!
april 2012: PCOS - januari 2014 start kinderwens - augustus 2014: azoöspermie - januari 2015: TESE: negatief - april 2015 tot oktober 2015: 6x KID zonder resultaat - december 2015: start ICSI1: zwanger - september 2016: bevallen van zoontje

Bijtje83
Berichten: 29
Lid geworden op: 26 februari 2016, 17:34

Re: Traag stijgende HCG-waarden, toch Utrogestan gebruiken?

Bericht door Bijtje83 » 27 februari 2016, 10:43

Bedankt voor je reactie, Beertje. Fijn dat ze je in Brussel zo gerust stellen en je uitleggen dat ze dat uittekenen op een curve.
Veel succes nog met je zwangerschap, Beertje!

Bijtje83
Berichten: 29
Lid geworden op: 26 februari 2016, 17:34

Re: Traag stijgende HCG-waarden, toch Utrogestan gebruiken?

Bericht door Bijtje83 » 29 februari 2016, 18:13

Ik zou laten weten hoe het geweest was, wel bij deze:
Er is een eitje + embryo te zien op de echo. Eind deze week moet ik teruggaan om te zien of het hartje klopt.
Ze hebben me nogmaals op het hart gedrukt om me geen zorgen te maken over die HCG-waardes omdat die bij sommige vrouwen inderdaad niet verdubbelen zoals men zou verwachten.
Fingers crossed!

WeHope
Berichten: 339
Lid geworden op: 6 oktober 2014, 16:55

Re: Traag stijgende HCG-waarden, toch Utrogestan gebruiken?

Bericht door WeHope » 29 februari 2016, 18:15

Bijtje, blij te horen dat ze het embryo konden zien op de echo. Heb je nog een bn gehad ook? Ik hoop dat je hier eind deze week kan komen melden dat je het hartje hebt gehoord. We duimen verder!
Feb 2015 ICSI 1. Neg 1.1 mk - ICSI 2: neg. ICSI 2.1. neg. ICSI 2.2. Mk - ICSI 3: neg. ICSI 3.1: positief
Start brusje april 2017
ICSI 3.2: pos/ bbz
ICSI 4: neg. 4.1: neg, 4.2: Neg
ICSI 5: mk
ICSI 6: geen embryo’s
ICSI 7: neg. 7.1:

Bijtje83
Berichten: 29
Lid geworden op: 26 februari 2016, 17:34

Re: Traag stijgende HCG-waarden, toch Utrogestan gebruiken?

Bericht door Bijtje83 » 4 maart 2016, 14:10

Hey WeHope, toch minder goed nieuws vandaag.
Op de echo was er wel een hartslag te zien maar vruchtzak is blijkbaar veel te klein. De arts kon zelf niet geloven dat er een hartje te zien was. Maar in feite zei ze dat het bijna zeker fout gaat aflopen en dat ik moet wachten totdat het hartje stopt. Volgende week dus opnieuw een echo om te zien of dit inderdaad gebeurd is en dan is het in principe einde verhaal.
Toch bedankt voor de steun, dames.

WeHope
Berichten: 339
Lid geworden op: 6 oktober 2014, 16:55

Re: Traag stijgende HCG-waarden, toch Utrogestan gebruiken?

Bericht door WeHope » 5 maart 2016, 14:39

Oh nee Bijtje :( . Ik duim toch nog dat het vruchtzakje een inhaalbeweging gaat doen!
Feb 2015 ICSI 1. Neg 1.1 mk - ICSI 2: neg. ICSI 2.1. neg. ICSI 2.2. Mk - ICSI 3: neg. ICSI 3.1: positief
Start brusje april 2017
ICSI 3.2: pos/ bbz
ICSI 4: neg. 4.1: neg, 4.2: Neg
ICSI 5: mk
ICSI 6: geen embryo’s
ICSI 7: neg. 7.1:

Alice4wonder
Berichten: 123
Lid geworden op: 8 februari 2015, 16:17

Re: Traag stijgende HCG-waarden, toch Utrogestan gebruiken?

Bericht door Alice4wonder » 6 maart 2016, 10:42

Ik lees geboeid mee ...
Na een lange moeilijke weg - lage amh, verstoorde deling - werd ons aangeraden om ons voor 'andere opties' open te stellen. We twijfelden en urenlang, dagenlang, wekenlang hebben we daarover getwijfeld. Maar nooit met een stellige zekerheid. Intussen toch onze vijfde ICSIpoging aangevat.
Groot was onze verwondering en geluk toen we bij thuistesten een tweede roze lijntje ontdekten! Dolgelukkig en toch ook wat ingehouden ... als dit maar goed kwam. Maar ondanks alle adviezen lukte het blijkbaar toch met eigen eicellen.
Eerste hcg-controle : hcg 151. Een goeie startwaarde.
Na een week de tweede controle: hcg aan de lage kant. 474. Onze wereld stortte in.
Drie dagen later nieuwe controle. Hcg 555. Komende dinsdag bloed-en echocontrole. We moeten rekening houden met slecht nieuws ...
Hoe onwezenlijk en onvatbaar het goede nieuws eerst was, even bang zijn we nu voor de komende weken ... en voor de toekomst. Wat als dit onze enige 'gelukte' poging was?
Alice4wonder (39), ICSI 1 : verdwenen follikels, ICSI 1 bis : neg
ICSI 2 : neg
ICSI 3 (Jette) : neg
ICSI 4 : ICSI MNC, '2 for 1', deel 1 : neg - deel 2 : neg
ICSI 5 : ICSI MNC, '2 for 1', deel 1 : even pos, mk 7 weken - deel 2: geen tp

Bijtje83
Berichten: 29
Lid geworden op: 26 februari 2016, 17:34

Re: Traag stijgende HCG-waarden, toch Utrogestan gebruiken?

Bericht door Bijtje83 » 8 maart 2016, 9:57

Hoi Alice

Ik hoop dat het vandaag goed gaat. Hoeveel weken ben je? Mijn arts zei me bij de laatste check-up dat echo's belangrijker zijn dan de bloedwaardes. Er zijn blijkbaar vrouwen waar HCG niet stijgt zoals verwacht maar die toch een goede zwangerschap hebben.

Bij mij klopt het hartje van het embryo ondertussen lustig verder. Het is ook gegroeid en placenta is in de maak. Maar vruchtzak blijft te klein. Kans op een miskraam blijft dus heel groot en zelfs als het vruchtje het haalt zou er een verhoogde kans op genetische aandoeningen zijn. Daarop kunnen we uiteraard laten testen, maar toch dubbel gevoel bij alles.

Ik duim voor je Alice!

Alice4wonder
Berichten: 123
Lid geworden op: 8 februari 2015, 16:17

Re: Traag stijgende HCG-waarden, toch Utrogestan gebruiken?

Bericht door Alice4wonder » 8 maart 2016, 15:30

Hey Bijtje en alle anderen hier.

Deze ochtend bloedafname en echo.
Het duurde een hele tijd vooraleer de arts 'iets' vond op de echo. Uiteindelijk toch 'iets' te zien in de baarmoeder. Hij zei vrijwel onmiddellijk 'dit is niet goed'. Wel heel begrijpend en luisterbereid. Maar dat nam het zware gevoel waarmee we gekomen waren, niet weg natuurlijk. Hij stelde voor om volgende week dinsdag terug te komen, en bij hetzelfde beeld Cytotec te nemen nadien.
Zopas kregen we telefoon en in plaats van volgende dinsdag, worden we vrijdag alweer verwacht voor een nieuwe bloed- en echocontrole. Beetje verrast ... ze zei zeker nog die Cytotec niet te nemen. Er is een lichte stijging van hcg. Uiteraard niet ok volgens de statistieken of tabellen maar toch ... het geeft ons ook een dubbel gevoel.
Ik voel regelmatig krampjes en steekjes, gelijkaardig als deze van toen ik de eerste innesteling voelde. Ik denk dat het aan het vechten is ... ik hoop het zo.
We zijn 6 weken ver. Hcg is van 151 naar 474 (na 1 week) - naar 555 (na nog 3 dagen) en nu 767 (na nog eens 4 dagen) gestegen. Niet spectaculair maar toch in stijgende lijn ... wat verwarrend allemaal. Vrijdag meer nieuws.

En Bijtje, ik blijf ook heel hard voor jou duimen!
BeertjeN, proficiat! Je geeft ook hoop.
Alice4wonder (39), ICSI 1 : verdwenen follikels, ICSI 1 bis : neg
ICSI 2 : neg
ICSI 3 (Jette) : neg
ICSI 4 : ICSI MNC, '2 for 1', deel 1 : neg - deel 2 : neg
ICSI 5 : ICSI MNC, '2 for 1', deel 1 : even pos, mk 7 weken - deel 2: geen tp

Bijtje83
Berichten: 29
Lid geworden op: 26 februari 2016, 17:34

Re: Traag stijgende HCG-waarden, toch Utrogestan gebruiken?

Bericht door Bijtje83 » 9 maart 2016, 16:35

Hey Alice

Verschrikkelijk die onzekerheid, he.
Bij mij stegen de HCG-waarden ook niet goed, maar daar moest ik me dus niet druk over maken. Blijkbaar kunnen ze op de echo pas iets zien vanaf een HCG van 2000 zei mijn arts. Zij wilde niet eerder aan een echo beginnen (en dat is frustrerend als die waardes traag omhoog gaan.) Kon je arts zien of het vruchtje in de baarmoeder zit of deed hij daarover nog geen uitspraak?
Wat die krampen betreft: een vriendin van mij is anderhalve week verder dan ik in haar zwangerschap (zonder complicaties) en die heeft ook voortdurend krampen en steken. Zou blijkbaar normaal zijn.
Ik duim voor je.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 15 gasten