Overstap van Jan Palfijn naar UZ Gent of UZ Jette

ICSI Forum
Lombok
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 september 2015, 12:50

Overstap van Jan Palfijn naar UZ Gent of UZ Jette

Bericht door Lombok » 4 juli 2016, 11:09

Dag iedereen,

Ik lees hier al een tijdje mee maar zonder zelf te posten. Nu zit ik ook met een dilemma. Ik ben al enige tijd in behandeling bij dr. Decleer/Jan Palfijn (5 x IUI en 3 x ICSI), jammer genoeg zonder resultaat. De laatste keer zei hij dat de eicel of embryo-kwaliteit niet top is (mijn embryo's deelden wel verder, maar er was fragmentatie), wat meteen ook de reden is dat we nog nooit cryo’s hebben gehad. Momenteel neem ik een pauze (vakantie) maar eind augustus zou ik opnieuw beginnen.

Ik overweeg wel om nu of na de volgende beurt een overstap te maken naar een ander ziekenhuis en twijfel vooral over UZ Gent of UZ Jette. Heeft er iemand goede of slechte ervaringen bij UZ Gent of UZ Jette? En hoe verloopt het precies om bij hen te starten? Is er een lange wachttijd? En hoeveel keer moet je per behandeling naar Jette gaan? Bij dr. Decleer ga ik gemiddeld 8 keer op consultatie in Aalter (bloedafname, follikelmeting) en 2 keer naar Jan Palfijn voor punctie en terugplaatsing (als die er is…). Jette is de naam die je het meeste hoort, maar praktisch zou dat problemen kunnen geven als ik al te veel naar Jette zou moeten gaan.

Ik zit met heel veel twijfels of ik zou overstappen - want op zich ben ik tevreden van dr. Decleer - en zo ja, naar waar, want de beurten vliegen erdoor en ik wil ze echt zo goed mogelijk besteden. Dus alle tips en info zouden heel welkom zijn…

Alvast bedankt!
Lombok

Danira80
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 juni 2016, 10:11

Re: Overstap van Jan Palfijn naar UZ Gent of UZ Jette

Bericht door Danira80 » 4 juli 2016, 11:49

Dag Lombok,

UZ Gent en Jette staan het verst op vlak van fertiliteitsbehandelingen. Elk hebben ze ook hun eigen onderzoeken en begandelingsmethodes. In UZ Gent kan je bijvoorbeeld terecht voor eicelactivatie.
Ik weet wel uit ondervinding dat afstand een bijkomende onnodige stressfactor kan zijn. Zo moesten wij 's ochtends vaak heel vroeg vertrekken om alle files voor te zijn.
Gelukkig mochten we wel enkele echo's en bloedafnames in het plaatselijk ziekenhuis uitvoeren.
Veel succes!
Gestopt met de pil: okt 2014
ICSI1: januari 2016-1tp- geen cryo's - negatief
ICSI2: mei 2016 - stopgezet- te weinig follikels
ICSI2 bis: juni 2016 - 1 tp-3 cryo's - 16 weken zwanger

Ellietje
Berichten: 181
Lid geworden op: 13 juni 2016, 14:42

Re: Overstap van Jan Palfijn naar UZ Gent of UZ Jette

Bericht door Ellietje » 6 juli 2016, 9:07

Ik denk er ook aan om over te stappen naar Jette. Ik ben momenteel in behandeling bij het UZA (volgens de gegevens zou dit de nr. 2 van België zijn i.v.m. slaagkansen) maar heb gehoord dat de 'speciallekes' beter af zijn in Jette.
Naar Jette zou je enkel moeten voor kennismakings- en opvolgingsgesprekken met de arts en de behandelingen zelf (pick-up, etc.), de bloednames en follikelmetingen zou je dan in een ziekenhuis of bij een gynae naar keuze kunnen laten doen, toch?
Ik weet dat er in het UZA ook enkele dames zijn die eigenlijk in Jette behandeld worden maar toch naar het UZA komen voor de dagelijkse opvolging. Zou voor mij ideaal zijn.

Naar de wachttijden ben ik ook wel benieuwd?
En wie zouden jullie aanraden als arts?
IVM 1.1 (vers): neg. | IVM 1.2 (cryo): neg. | IVM 1.3 (cryo): zwanger

mich75
Berichten: 2991
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Overstap van Jan Palfijn naar UZ Gent of UZ Jette

Bericht door mich75 » 6 juli 2016, 9:58

In Jette is het meestal zo dat als je belt voor een eerste afspraak dat ze een aantal vragen stellen en aan de hand van die vragen kiezen ze dan een dokter die het best bij jou past. Maar uiteindelijk is het toch een volledig team dat jou opvolgt.

Zelf zeggen ze in Jette dat je moet rekening houden met 6-9 weken wachten eer je een afspraak kan krijgen, je kan altijd geluk hebben dat het vlugger kan.

Ik kwam ook van een ander ziekenhuis en had dus al wat "bagage" waar ze zich konden op baseren en ik mocht gelijk met de volgende ms starten.

Bij mijn laatste poging kon ik niet starten wanneer ik wou omdat het te druk was, ik heb toen een maand langer moeten wachten.

Je kan inderdaad alle bn en fm elders laten doen, het moet dan naar Jette doorgefaxt worden. Ik heb hier niet voor gekozen omdat ik nergens op een zondag terecht kon als dat nodig was. Daar komt nog eens bij dat ik een controlefreak ben en ik het niet vertrouwde dat ze het wel op tijd gingen doorsturen.

In principe heb je eerst een afspraak met de dokter, dan 1 met counseling en kan je je medicatie ophalen, dan nog pu en tp, dus al bij al valt dit mee qua over en weer rijden.

Ik ben heel tevreden over Jette omdat ze daar ons probleem hebben gevonden en in het eerste crg sloegen ze (achteraf gezien) de bal totaal mis. Maar het was ook mede door de resultaten van het eerste crg dat ze in Jette wisten welk schema het beste was en dat ze zo snel ons probleem vonden (en oplosten)
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

mich75
Berichten: 2991
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Overstap van Jan Palfijn naar UZ Gent of UZ Jette

Bericht door mich75 » 6 juli 2016, 10:10

@Ellietje, staar je niet blind op slaagkansen! In bijna elk land zijn er wel ziekenhuizen die veel hoger liggen dan het gemiddelde, wat ze er niet bij vertellen is waarom hun percentages zoveel hoger liggen. Maar ik kan wel zeggen dat de volgende dames in die ziekenhuizen worden geweigerd:

- boven een bepaalde leeftijd (bv 37)
- lage amh/eicelreserve
- herhaalde miskramen
- aandoeningen die het traject bemoeilijken
- te hoog of te laag bmi
- rokers
-....

Alles voor de cijfertjes dus.

In Jette komen heel veel "speciallekes", ook veel mensen uit het buitenland omdat ze soms ten einde raad zijn. In Nederland is er ook een ziekenhuis ik dacht in Voorburg, waar de dames die in andere ziekenhuizen uit de boot vallen naar toe gaan, maar toch halen zij het landelijk gemiddelde qua slagingskansen.

Ik wou je dit gewoon meegeven.

Je kan altijd in 1-2-3 ziekenhuizen een afspraak maken en dan kijken waar je je het beste bij voelt.
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

Ellietje
Berichten: 181
Lid geworden op: 13 juni 2016, 14:42

Re: Overstap van Jan Palfijn naar UZ Gent of UZ Jette

Bericht door Ellietje » 7 juli 2016, 13:16

Ik zal het momenteel nog even afwachten. In het UZA ben ik in behandeling bij dr. De Neubourg. Ze is enorm lief, begripvol en legt alles duidelijk uit en ik heb er alle vertrouwen in. Maar toch ga ik voor een second opinion naar Jette gaan vanaf ik een operatie zou moeten ondergaan, gewoon om zeker te zijn dat we alles wel op de juiste manier doen.
Het feit dat mensen van over de hele wereld naar Jette afzakken om zwanger te worden, wil natuurlijk wel iets zeggen... :)
IVM 1.1 (vers): neg. | IVM 1.2 (cryo): neg. | IVM 1.3 (cryo): zwanger

Carootje
Berichten: 293
Lid geworden op: 15 juli 2015, 19:57

Re: Overstap van Jan Palfijn naar UZ Gent of UZ Jette

Bericht door Carootje » 7 juli 2016, 20:13

Hey ellietje,
Ik snap jou volledig. Wij zitten ook in het UZA bij dokter de Neubourg, idd een hele lieve dokteres die haar tijd voor je neemt en ons nu na 3 IUI's al kent, zonder ons dossier te lezen. Maar toch blijven hier ook een beetje de twijfels, zouden we niet beter zitten in Jette. En ook wij hebben de beslissing genomen om nu de eerste 2 IVF pogingen in Antwerpen bij haar te doen en dan verder te kijken.
Azoospermie bij vriend bevestigd/ tese negatief UZA
02/16 start KID, 3 iui: 1 neg, 1 bioch., 1 Pos. Mk 7 weken, 08/16 start ivf, ivf 1 escape iui, ivf 1 bis: bioch., ivf 2 neg
12/16 overstap jette, tese positief!! Ivf 3: zwanger!!!

Lombok
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 september 2015, 12:50

Re: Overstap van Jan Palfijn naar UZ Gent of UZ Jette

Bericht door Lombok » 10 juli 2016, 10:20

Bedankt voor de reacties!
@ Danira80: wat doen ze precies extra in het uz Gent of Jette voor eicel of Embryokwaliteit? En staan beiden even ver op dat gebied? Heb je daardoor ook meer kans op cryo's?

Danira80
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 juni 2016, 10:11

Re: Overstap van Jan Palfijn naar UZ Gent of UZ Jette

Bericht door Danira80 » 10 juli 2016, 12:19

@Lombok: onze eerste ICSI poging gaf het resultaat van 1 op 10 bevruchte eicellen. Heel slecht, met ICSI moet je gemiddeld toch 7a 8 op 10 kunnen halen.
Wij werden onmiddellijk naar UZ Gent doorverwezen voor een bijkomende test(MOAT - experimenteel en niet terugbetaald). Test kon geen uitsluitsel brengen maar er werd wel beslist om een deel eicellen op een speciale manier (eicelactivatie)te bevruchten. Ik haalde een 6 op 10 en ben van de tp zwanger. Deze behandeling doen ze in België enkel in Gent, nergens anders. Zo heeft UZ JETTE ook zijn typische behandelingen, maar die ken ik niet.
Veel succes!
Gestopt met de pil: okt 2014
ICSI1: januari 2016-1tp- geen cryo's - negatief
ICSI2: mei 2016 - stopgezet- te weinig follikels
ICSI2 bis: juni 2016 - 1 tp-3 cryo's - 16 weken zwanger

.Fee
Berichten: 187
Lid geworden op: 19 juni 2010, 21:42

Re: Overstap van Jan Palfijn naar UZ Gent of UZ Jette

Bericht door .Fee » 11 juli 2016, 20:31

Voor ons heeft het labo van Jette dan weer een enorm verschil gemaakt. We hebben in Gent 6 pogingen gedaan, met weinig goede embryo's. De 7e poging was in Jette, zwanger geworden van twins, en nog 6 cryo's van hele goede kwaliteit. Er is niks speciaals toegepast, in tegendeel, ik heb een aantal middeltjes mogen schrappen van op de lijst, maar heb wel een ander schema gekregen.
ICSI 5: grote schat
ICSI 7: twins

Ellietje
Berichten: 181
Lid geworden op: 13 juni 2016, 14:42

Re: Overstap naar UZ Jette

Bericht door Ellietje » 19 augustus 2016, 13:41

Ik heb dan toch de knoop doorgehakt. We mogen begin oktober op afspraak komen bij dr. Blockeel in het UZ Jette, had er al veel positieve verhalen over gehoord dus ben blij dat we er relatief snel bij terecht kunnen.
't Was allereerst als second opinion bedoeld maar als we ons goed voelen bij dr. Blockeel zullen we ineens de overstap maken en enkel voor bloednames en follikelmetingen nog naar het UZA gaan.
Fingers crossed dat dit de juiste stap is. :)
IVM 1.1 (vers): neg. | IVM 1.2 (cryo): neg. | IVM 1.3 (cryo): zwanger

Lombok
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 september 2015, 12:50

Re: Overstap van Jan Palfijn naar UZ Gent of UZ Jette

Bericht door Lombok » 19 augustus 2016, 15:20

Ik heb uiteindelijk ook een afspraak gemaakt in Jette. Binnenkort mag ik langsgaan bij dr.Schutyser. Heeft er iemand ervaring met haar? Ik ging intussen aanvankelijk nog een (laatste) poging ondernemen bij dr. Decleer. Maar aangezien hij jammer genoeg even out is, zal ik nog een extra pauze inlassen en zou ik zo snel mogelijk willen beginnen in Jette. Heeft iemand enig idee wat we mogen verwachten van die eerste consultatie? Kan daarna ook snel effectief worden opgestart of moet je dan nog even wachten of onderzoeken uitvoeren of zo? Ik heb het gevoel dat ik al voldoende onderzoeken heb gehad (oa laparoscopie) en al voldoende wachtmaanden heb gehad dus ik hoop van niet...

mich75
Berichten: 2991
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Overstap van Jan Palfijn naar UZ Gent of UZ Jette

Bericht door mich75 » 19 augustus 2016, 19:36

Ik mocht 1,5 jaar geleden in Jette na de eerste consultatie starten bij de eerste ms, dus enkele weken later.

Ik had ook al tal van onderzoeken gehad bij een ander centrum. Bij de laatste poging moest ik een maand extra wachten omdat er geen plaats was.

Dus met een beetje geluk kan je binnen de 2 maanden starten, misschien nog vlugger.
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

Setta
Berichten: 1425
Lid geworden op: 4 april 2014, 19:28

Re: Overstap van Jan Palfijn naar UZ Gent of UZ Jette

Bericht door Setta » 19 augustus 2016, 23:50

Hier nog eentje die de overstap gaat maken. In september probeer ik alvast op afspraak te gaan bij dokter Platteau, hopelijk meteen starten dan.
'14-'15: 9 IUI's, neg. Ernstige Endo.
JP Gent Dr. D. : 3 ICSI's neg.(11EC- 15EC- 34EC)1 cryo(nt ontdooid).
Okt. '16: overstap Jette: 26 EC- 2 TP(1-ranking) - 15/12: 2 morula's, neg. - 16/02: 1 mor.- Nog 6 cryo's

Ellietje
Berichten: 181
Lid geworden op: 13 juni 2016, 14:42

Re: Overstap van Jan Palfijn naar UZ Gent of UZ Jette

Bericht door Ellietje » 23 augustus 2016, 14:40

Nog een praktisch vraagje i.v.m. een overstap naar UZ Jette. Op hun website lees ik dat je eerst op gesprek gaat bij een van de artsen, daarna krijg je een nieuwe afspraak bij dezelfde arts om de resultaten te bespreken en daarna krijg je nog een 3de afspraak bij een counselor.
Hoe zit dat juist voor patënten die overstappen van een ander fertiliteitscentrum? Ik neem aan dat tijdens het 1ste gesprek meteen al resultaten besproken worden en mogelijke behandelingen (ik neem mijn dossier van het UZA mee)? En volgt die afspraak met de counselor al redelijk snel of zitten daar vaak ook enkele weken tussen?
IVM 1.1 (vers): neg. | IVM 1.2 (cryo): neg. | IVM 1.3 (cryo): zwanger

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 6 gasten