Roos slijmverlies tijdens progynova gebruik

ICSI Forum
Plaats reactie
AnnD
Berichten: 5
Lid geworden op: 2 maart 2020, 10:05

Roos slijmverlies tijdens progynova gebruik

Bericht door AnnD » 5 juni 2020, 18:12

Hallo iedereen,

Ik ben nu reeds 7dagen bezig met progynova en heb vanmorgen roos slijmverlies gehad
Ik heb geen buikpijn maar maak mij toch wat ongerust.
Zijn er nog mensen die dit ervaren hebben en mij advies kunnen geven?
Bedankt

Cunctator
Berichten: 13
Lid geworden op: 1 januari 2020, 21:18

Re: Roos slijmverlies tijdens progynova gebruik

Bericht door Cunctator » 6 juni 2020, 15:35

Hoi AnnD

Spotting, toegenomen slijmafscheiding (al dan niet met bloedbijmenging) ... zijn gekende bijwerkingen van estradiol en oestrogeen-preparaten. Hoewel het als hinderlijk en onrustwekkend kan ervaren worden, is het meestal relatief onschuldig. Deze bijwerkingen treden vooral tijdens de eerste drie maanden van de therapie op, en verminderen of verdwijnen bij langer gebruik.
Hoe het precies verholpen kan worden, weet ik niet meteen. Wel wordt aangeraden de medicatie elke dag op hetzelfde uur(tenzij anders voorgeschreven door jouw arts) in te nemen, aangezien dan een mooie, constante hormoonspiegel bereikt wordt, waardoor bloedingen minder frequent worden. Effecten op slijmafscheiding zijn minder duidelijk. Cervicale mucus (slijm) speelt natuurlijk ook een rol bij de fertiliteitscyclus, en is bijgevolg ook onderhevig aan de effecten van oestrogeen.
Bij rokers wordt een rookstop aanbevolen om de spotting e.d. te beperken. Rookstop valt natuurlijk sowieso aan te bevelen bij iedereen die zwanger wil worden.

Bij hevige bloeding, uitgesproken bloeding die 7 dagen aanhoudt, buikpijn, kortademigheid, of andere symptomen is het natuurlijk aanbevolen een arts te raadplegen.

Hopelijk heb je iets aan deze informatie.

mvg
Jeroen

AnnD
Berichten: 5
Lid geworden op: 2 maart 2020, 10:05

Re: Roos slijmverlies tijdens progynova gebruik

Bericht door AnnD » 6 juni 2020, 22:45

Bedankt! Ik ben al iets meer gerustgesteld!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 15 gasten