Stop embryo ontwikkeling na dag 3

ICSI Forum
Plaats reactie
PGD83
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 juni 2020, 21:19

Stop embryo ontwikkeling na dag 3

Bericht door PGD83 » 25 juni 2020, 22:23

Hallo,
Ik ben nieuw hier, maar ik lees jullie verhalen al een tijdje mee. Momenteel hebben wij net onze 4e mislukte ICSI poging achter de rug voor een brusje voor onze zoon (geboren via IUI). Ik heb al verschillende soorten stimulaties achter de rug met goede “oogst” en bevruchting, maar het loopt elke keer mis tussen dag 3 en dag 5 van de embryo ontwikkeling. Uitgebreide testen bij ons beiden wezen niets abnormaals uit. Opnieuw IUI of terugplaatsing op dag 3 is geen optie aangezien we in een PGD traject zitten. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Ik begin stilaan de hoop een beetje te verliezen...

Intussen blijf ik mee supporteren voor goed nieuws voor iedereen hier op het forum!

mich75
Berichten: 2992
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Stop embryo ontwikkeling na dag 3

Bericht door mich75 » 26 juni 2020, 9:07

Als het dag 4 of 5 misloopt dan ligt dit vermoedelijk aan de zaadcel, maar spijtig genoeg kunnen ze dit niet zien aan de zaadcellen.

Het enige wat men momenteel kan doen is jouw eitjes voor 50% bevruchten met het zaad van je partner en 50% met donorzaad.
Dit is vrij ingrijpend, maar als degenen met donorzaad wel doorgroeien tot dag 5 dan weet je waar het probleem zit.
Als ze ook stoppen met groeien dan ligt het probleem waarschijnlijk bij de eicellen.

Ik zou nog zeggen het zijn misschien allemaal slechte embryo's, dit kan als je er maar een paar hebt, maar als je er telkens een mooi aantal hebt en dit al verschillende pogingen, dan is het geen toeval.

Heeft je arts hier een mogelijke verklaring voor of speelt die de kaart van geluk/pech?

Jeanneke
Berichten: 271
Lid geworden op: 7 december 2017, 21:21

Re: Stop embryo ontwikkeling na dag 3

Bericht door Jeanneke » 26 juni 2020, 9:37

Bij ons stoppen ze op verschillende dagen in de ontwikkeling dus het ZH kon/wou niet zeggen aan wie of wat het precies lag.
We zijn nu overgestapt naar Jette. Onze eerste poging daar zou in april geweest zijn maarja, corona.. Maar de verplichte lange rustpauze, we liggen al stil sinds oktober, heeft wel deugd gedaan. Ik verwacht begin juli mijn maandstonden en starten dan opnieuw.
Bij ons gaan ze wel terugplaatsen op dag 3. We hebben geen PGD nodig. De resterende embryo's, als die er al zijn, laten ze verder doorgroeien tot dag 5. Ik zal al blij zijn als ze 1 op dag 3 en met een beetje geluk, 2 op dag 3 kunnen terugplaatsen.

Heb je al een second opinion overwogen?
04/19 ICSI 1: negatief
05/19 ICSI 1.1: negatief
06/19 ICSI 2: geen TP
10/19 ICSI 3: geen TP
07/20 ICSI 4: geen TP
07/21: ICSI 5: negatief. Geen cryo
10/21: ICSI 6: negatief. Geen cryo
09/22: IUI-D: negatief
11/22: IUI-D: negatief
03/23: IUI-D: ❤

PGD83
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 juni 2020, 21:19

Re: Stop embryo ontwikkeling na dag 3

Bericht door PGD83 » 26 juni 2020, 21:55

Alvast bedankt voor jullie reacties. Onze arts vermoedt dat het toch aan de kwaliteit van de eicellen ligt. Blijkbaar zijn onze embryo’s ook al geen topscorers op dag 3. Ook mijn leeftijd (36j) en een lichte vorm van PCOS spelen in mijn nadeel. Bij de volgende ronde opnieuw experimenteren met een nieuwe combinatie van medicatie. We hebben idd al overwogen om een 2e opinie te vragen, maar de PGD maakt dit extra complex. Als jullie intussen nog tips hebben om eicelkwaliteit te verbeteren, laat maar komen!

@Jeanneke-alvast veel succes met je eerste poging in Jette! Hopelijk binnenkort ook wat betere embryo’s voor jou! Ik duim mee!

mich75
Berichten: 2992
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Stop embryo ontwikkeling na dag 3

Bericht door mich75 » 27 juni 2020, 7:30

Voor mij is het belangrijkste geweest om voor een second opinion te gaan en effectief over te stappen.
Van 0-2 rijpe eitjes in het eerste zh naar 3-6 in het andere, met min of meer dezelfde medicatie.

Volgens mij is langdurige stress heel nadelig voor je lichaam en vruchtbaarheid, deze was bij mij zo erg dat mijn cyclus is stilgevallen.

Ik heb Dhea genomen, behalve bij de eerste en laatste PU. Ik weet niet of het geholpen heeft, maar ik had telkens 100% bevruchting vanaf we zijn overgeschakeld op donorzaad. Enkel bij de laatste poging is er 1 embryo gesneuveld.

Van de 11 embryo's hebben we 1 dochter en 1 vmk, dus ondanks dat de embryo's het goed deden nog geen super resultaat, maar dit kwam door mijn leeftijd.

Eicellen hebben 90-100 dagen nodig om te 'rijpen' eer ze klaarzitten aan het begin van een cyclus.
Dus als supplementen wil nemen, een dieet wil volgen, stoppen met roken of alcohol, yoga,....doe dit dan minstens 3 maanden.

anneliesd
Berichten: 56
Lid geworden op: 22 november 2019, 13:20

Re: Stop embryo ontwikkeling na dag 3

Bericht door anneliesd » 17 juli 2020, 9:50

Hallo PGD83,

Ook bij ons was het zo dat we bij de eerste 2 pogingen een relatief goed aantal eicellen hadden, die telkens allemaal bevrucht werden. Bij de eerste poging was er slechts 1 van de 6 embryo's goed gedeeld, weliswaar eentje van topkwaliteit. Na de terugplaatsing helaas niet zwanger. Na de tweede poging was er geen enkele van de 7 embryo's goed gedeeld. Net voor we vertrokken naar het ziekenhuis voor de terugplaatsing, krijgen we telefoon dat er geen geschikt embryo is. Dat was wel een klap. Op consultatie bij de dokter werd dan gesproken van eiceldonatie, want het zou aan de eicellen liggen.

Uiteindelijk hebben we dan een 2de opinie in Jette gevraagd. Daar werd toch iets meer hoop gegeven, en nu zijn we net deze week gestart met een lange stimulatiekuur (ongeveer 4-5 weken ipv 2 weken) in de hoop dat dit meer goede embryo's oplevert. Ook wordt er eventueel een terugplaatsing op dag 3 gepland, ipv op dag 5. Hetgeen de dokter in Jette duidelijk maakte, was dat veranderen van ziekenhuis/labo heel andere resultaten tot gevolg kan hebben.

Ik vond het een moeilijke beslissing om naar Jette te gaan, want het is uiteindelijk een stuk langer rijden telkens, maar ik voel me er momenteel goed bij.

Heel veel succes alvast!
11/19: ICSI 1 -> 1 embryo -> neg
12/19: ICSI 2 -> geen embryo
7/20: ICSI 3 -> 2 embryo's -> neg
12/20: ICSI 4 -> 2 embryo's -> positief ❤ -> MK op 8 weken
6/21: ICSI 5 -> 1 embryo -> TP 17/06

PGD83
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 juni 2020, 21:19

Re: Stop embryo ontwikkeling na dag 3

Bericht door PGD83 » 24 juli 2020, 22:41

Hallo Anneliesd

Bedankt voor je reactie en sorry voor mijn late respons, ik zag je reactie met een beetje vertraging...Ik hoop echt dat de lange stimulatie bij jullie de juiste aanpak is en dat jullie een mooi aantal embryo’s hebben. Ik duim alvast mee! Hier wacht ik geduldig de start van onze poging 5 af (ook in Jette), dat zal wss voor aug of sept zijn. Als covid geen roet in het eten strooit natuurlijk :roll:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten