IVF/ICSI en reumatische klachten

ICSI Forum
Plaats reactie
isabelledc
Berichten: 96
Lid geworden op: 9 juli 2019, 22:01

IVF/ICSI en reumatische klachten

Bericht door isabelledc » 14 oktober 2020, 9:28

Misschien een vreemde vraag, maar wie heeft er na start aan IVF/ICSI ook reumatische klachten ontwikkeld?
augustus 2019 ben ik gestart met de spuitjes/pillen voor eerste PU. in november volgde 2e poging. voorlopig nog steeds zonder succes. sinds maart ongeveer begin ik echter reumatische klachten te krijgen in mijn vingers. smorgens of na lang stil houden kan ik mijn vingers bijna niet meer plooien en moet ik dit forceren. hierna is de pijn en belemmering wel weg. dit begon met 1 vinger en ondertussen zijn het er al 3.
op zich link ik dit niet met de IVF, maar een nicht dat vroeger ook IVF heeft gehad heeft nu zeer zware reuma. zij beweert dat iedereen dat zij kent die ook IVF gedaan heeft, ook reumatische klachten hebben. de 1 al wat meer dan de andere. collega haar schoonzus heeft ook fybro sinds IVF. het kan allemaal toeval zijn, maar blijkbaar zijn er toch wel veel vrouwen die precies gelijkaardige klachten krijgen.
voorlopig hebben ze na een echo nog geen oorzaak gevonden voor mijn probleem. huisarts linkt de 2 zaken ook niet aan elkaar.
op counselinggesprek in Jette in november ga ik het daar ook eens vragen. zij willen mijn medicatie vermeerderen en heb nu schrik dat alle klachten nog erger gaan worden.
zijn er in deze groep waar dit verhaal ook bekend voor komt? ik kan dat dat in november meegeven in Jette, misschien kunnen ze daar dan toch eens onderzoek naar doen als dat nog niet gebeurd zou zijn.
10/16: stop pil
11/17: zwanger (mk 7,5w)
12/18 - 3/19: 4x IUI (neg)
8/19: IVF 1.1 (neg)
11/19: IVF 2.1 (HCG 11 - neg); 2/20 IVF 2.2 (neg); 5/20 IVF 2.3 (neg); 6/20 IVF 2.4 (neg)
overstap Jette
4/21: IVF 3.1 (neg)
8/21: IVF 4??

mich75
Berichten: 2982
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: IVF/ICSI en reumatische klachten

Bericht door mich75 » 14 oktober 2020, 10:58

Ik heb deze klachten ook, maar bij mij zijn ze begonnen voor we in de mmm stapten en is de oorzaak stress (burnout).

Heel het ivf gebeuren is ook niet te onderschatten en brengt vaak angst en stress mee.

Door mijn burnout heb ik een opname in de psychiatrie gehad en heel veel van mijn medepatiënten hadden cvs en/of fibro, maar het viel wel op dat het telkens erger werd als ze angstig of gestresseerd waren.

Ook bij mij worden de klachten nog steeds erger door stress, vooral door gebeurtenissen waar ik geen controle over heb. Tijdens mijn zwangerschappen en bevallingsverlof heb ik amper klachten, want dan ben ik happy en heb ik geen stress.

Sinds een jaar zijn de klachten terug en erger dan voorheen en heb ik dus terug onderzoeken gevraagd. Ik moest van mijn huisarts nog even wachten tot 6 maanden na de bevalling, want de vermoeidheid zou daarvan komen, niet dus.
Uiteindelijk krijg ik mijn doorverwijzing, maar toen kwam Corona en nu ben ik eindelijk begonnen met onderzoeken.

Tijdens mijn ivf behandelingen ben ik ook nog wel naar een dr fysische geneeskunde geweest en een reumatoloog, maar verder als cvs zijn ze niet geraakt.

Ik link de aandoeningen niet aan ivf/icsi maar eerder aan de stress en angst die er mee gepaard gaat en ik heb de indruk (weet niet of het klopt) dat eens je er last van hebt dat het niet meer verdwijnt, het wordt soms wel beter, maar het blijft aanwezig.

isabelledc
Berichten: 96
Lid geworden op: 9 juli 2019, 22:01

Re: IVF/ICSI en reumatische klachten

Bericht door isabelledc » 16 oktober 2020, 16:01

Daar kan het inderdaad ook altijd aan liggen. de mmm is inderdaad niet te onderschatten.
persoonlijk vind ik in mijn geval dat mijn stressniveau sinds april gezakt is tov de 3 jaar ervoor, maar dit kan mentaal en fysiek verschillend zijn natuurlijk en dat ik mogelijk een vals gevoel van rust heb in mijn hoofd.
ik ga het sowieso vertellen in Jette en we zien wel wat de respons is. (alee als mijn afspraak nog doorgaat in november)
10/16: stop pil
11/17: zwanger (mk 7,5w)
12/18 - 3/19: 4x IUI (neg)
8/19: IVF 1.1 (neg)
11/19: IVF 2.1 (HCG 11 - neg); 2/20 IVF 2.2 (neg); 5/20 IVF 2.3 (neg); 6/20 IVF 2.4 (neg)
overstap Jette
4/21: IVF 3.1 (neg)
8/21: IVF 4??

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten