Ingevroren eicellen ontdooien en bevruchten via ICSI

ICSI Forum
Plaats reactie
JFB17
Berichten: 122
Lid geworden op: 12 september 2020, 12:55

Ingevroren eicellen ontdooien en bevruchten via ICSI

Bericht door JFB17 » 12 december 2020, 7:35

Hallo iedereen,

Heeft er iemand onder jullie ervaring met het gebruiken van ingevroren (eigen) eicellen om deze via ICSI te laten bevruchten?

Mijn man en ik willen in 2021 (als Corona en andere factoren het toelaten natuurlijk) starten om een 2de kindje te kunnen krijgen. Ik zie er ontzettend tegen op om het hele stimulatieproces opnieuw te moeten ondergaan... ik heb echter nog 11 eicellen in de diepvries zitten. Deze heb ik in 2014 laten invriezen toen ik helaas op 24-jarige leeftijd borstkanker kreeg. In Jette wilden ze deze voor ons eerste kindje niet gebruiken. Liever proberen ze met ‘verse’ eicellen. Toch wil ik de 11 eicellen niet zomaar verloren laten gaan (ik mag ze wegens mijn geschiedenis ook niet doneren).

Iemand tips/ervaringen/...?

Alvast bedankt en veel succes aan jullie allemaal!
2014: Freeze eicellen Jette (borstkanker)
2018: kinderwens
14/09/2020: dochter geboren! (ICSI Jette)
06/2021: opstart baby 2
06/2021: 5 embryo's
06/2021-12/2021: 2 bioch zw + 1 MA
02/2022: 6 embryo’s
04/2022: tp 6 zwanger

mich75
Berichten: 2982
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Ingevroren eicellen ontdooien en bevruchten via ICSI

Bericht door mich75 » 12 december 2020, 9:29

Wij hebben gewerkt met eiceldonatie en gekozen voor verse en niet voor ingevroren omwille van de slaagkansen.

De vriestechnieken voor embryo's staan al goed op punt en die van eicellen worden beter, maar in 2014 waren ze nog niet zo goed en gemiddeld overleeft 2/3 de dooi.

Ook zou de kwaliteit van ingevroren eicellen minder zijn dan die van verse.

Ik weet niet of jouw ziekte en behandeling invloed heeft gehad op jouw eicellen, maar het is wel gelukt met de eerste icsi. Je ingevroren eicellen zijn nog wat jonger dan degenen waarmee het gelukt is, dus dat is altijd goed meegenomen.

Als je Jette ecd deed dit (dus met ingevroren eicellen) kreeg je er 6 (ondertussen 8 ) en had je 30-35% kans op een doorgaande zwangerschap. Dit is dus met "goede" eicellen, jij kent natuurlijk de kwaliteit niet van de jouwe.
Ik ken dames bij wie het gelukt is met 1 poging (dus 6 ingevroren donoreicellen), maar er zijn er die 2 of meer pogingen nodig hadden.

Nu je weet dat het al eens gelukt is, is de kans reëel dat het lukt met de ingevroren eicellen.

Ik weet niet wat je plannen zijn, wil je een verse tp of hoeft dit niet voor jou. Indien niet kan je eventueel vragen om de eitjes al te ontdooien en te bevruchten en een freeze all te doen, zo weet je hoeveel cryo's je hebt en kan je je eventueel al (mentaal) voorbereiden op een volgende stimulatie of is diet niet nodig omdat je er een mooi aantal hebt.

JFB17
Berichten: 122
Lid geworden op: 12 september 2020, 12:55

Re: Ingevroren eicellen ontdooien en bevruchten via ICSI

Bericht door JFB17 » 12 december 2020, 10:18

Bedankt voor je reactie mich!

Het was ook ons idee om te vragen of de eicellen konden bevrucht worden om nadien opnieuw te worden ingevroren. Ik ben nog maar 3 maanden geleden bevallen met een keizersnede dus het is nu nog niet mogelijk om al een terugplaatsing te laten doen. Ik weet dat de kansen bij deze procedure minder hoog zijn (is mij ook duidelijk verteld) maar anders blijven de eicellen ook ongebruikt. Vraag me wel af of dit dan telt als een nieuwe poging. Heb jij hier zicht op?
2014: Freeze eicellen Jette (borstkanker)
2018: kinderwens
14/09/2020: dochter geboren! (ICSI Jette)
06/2021: opstart baby 2
06/2021: 5 embryo's
06/2021-12/2021: 2 bioch zw + 1 MA
02/2022: 6 embryo’s
04/2022: tp 6 zwanger

mich75
Berichten: 2982
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: Ingevroren eicellen ontdooien en bevruchten via ICSI

Bericht door mich75 » 12 december 2020, 11:02

Voor een poging wordt het labowerk geteld, dus het telt als poging normaal gezien.
Iemand die ecd doet en nog terugbetalingen heeft moet de kosten van het labo niet betalen, wel de kosten voor de eitjes.
Jij zit in een gelijkaardige situatie, alleen zijn het jouw eitjes en dus daarvoor nu geen kosten.

Vraag het even na in Jette dan ben je zeker.

Na een ks moet je minstens 1 jaar wachten, dus nog even tijd ;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten