De keuze van IUI naar ICSI

ICSI Forum
Sproetje
Berichten: 770
Lid geworden op: 4 december 2020, 15:14

De keuze van IUI naar ICSI

Bericht door Sproetje » 3 juni 2021, 18:45

Even kort voorstellen voor diegene die me nog niet kennen. Ik ben een jongedame van 34. Mijn partner (ook een dame) en ik zijn wensouders. We zijn vorig jaar gestart met de procedure. Eerst allerlei onderzoeken waaruit bleek dat alles in orde was, buiten een verhoogde prolactine. Hiervoor onder de scanner gemoeten maar gelukkig geen tumor op de hypofyse. Medisch gezien is alles dus in orde om zwanger te worden. Daarna moesten we een psychologisch gesprek ondergaan. Ik was daar zeer zenuwachtig voor, maar uiteindelijk hield dit niets in. We werden dan ook meteen goedgekeurd. Na het bestellen van het donorsperma kon ons avontuur beginnen. We waren zeer gemotiveerd en geloofden er echt in dat we binnen de 6 maanden zwanger zouden zijn (na al die succesverhalen die we in onze omgeving al hadden gehoord kon dit in ons hoofd niet anders)
Ondertussen is ook poging 5 helemaal niets geworden. Nog geen enkele poging heeft iets teweeg gebracht. Nochtans zijn alle factoren er om zwanger te worden. Regelmatige cyclus, elke maand een spontane eisprong (wel met een redelijk kleine follikel telkens, maar volgens de Fertiliteitsarts zou dit geen probleem zijn). Hormoonwaarden zijn ook altijd zeer goed. En toch werkt moeder natuur niet mee.
We zijn deze week op gesprek geweest om te bespreken wat de mogelijkheden zijn na poging 6. We mogen kiezen, of we doen nog een reeks van 3 IUI ‘s of we starten met ICSI.
Eerst was ik zeker. We schakelen over. Van 20% kans per keer naar 40% kans per keer. Maar nu begint alles wat door te sijpelen en ben ik ineens niet meer zeker. ICSI is natuurlijk wel een stuk ingrijpender. En het klinkt ook als “het laatste hoofdstuk” om zwanger te worden. Ik heb het er heel moeilijk mee om te kiezen. Zijn er dames die overgeschakeld zijn en het ook zo moeilijk hadden met de keuze? Of waren jullie allemaal heel erg overtuigd? En nu jullie gestart zijn, hebben jullie spijt? Of was het de beste keuze ooit? Ik hoor graag enkele verhalen. Misschien helpt het me de keuze te maken.

Grtjs Sproetje
Lesbische relatie - geen gekende medische problemen
Dec 20 - Jun 21: 6 x IUI Neg
Sept 21: ICSI 1: 16 eicellen - 13 bevrucht - 9 embryo’s (OHSS + Freeze all)
Nov 21: Tp 1.1 (niet doorgegaan)
Mei 22: poging 2 Tp 1.1 Miskraam
Sept 22: TP 1.2 💙🍀 31/05/23

Minosh
Berichten: 1347
Lid geworden op: 15 november 2019, 20:44

Re: De keuze van IUI naar ICSI

Bericht door Minosh » 3 juni 2021, 19:52

Hey sproetje,
Zelf heb ik IVF gedaan, maar wel de overstap gemaakt van iui naar IVF. Ik ben super blij dat ik deze stap heb gezet, achteraf gezien hadden we dit sneller moeten doen, omdat naar mijn gevoel “onverklaarbare” verklaarbaarder wordt.
De kansen zijn groter, maar het kan ook nog even duren vooraleer het raak is, dus niet wanhopen. Niet iedereen is zwanger van de 1ste poging!
Wat voor mij het voordeel was/is, je hebt snel resultaat ( bevruchting, en terugplaatsing)! Veel succes met je keuze, je moet vooral doen waar jullie je goed bij voelen.

cleo87
Berichten: 63
Lid geworden op: 25 augustus 2018, 7:27

Re: De keuze van IUI naar ICSI

Bericht door cleo87 » 3 juni 2021, 20:41

Sproetje schreef:
3 juni 2021, 18:45
Even kort voorstellen voor diegene die me nog niet kennen. Ik ben een jongedame van 34. Mijn partner (ook een dame) en ik zijn wensouders. We zijn vorig jaar gestart met de procedure. Eerst allerlei onderzoeken waaruit bleek dat alles in orde was, buiten een verhoogde prolactine. Hiervoor onder de scanner gemoeten maar gelukkig geen tumor op de hypofyse. Medisch gezien is alles dus in orde om zwanger te worden. Daarna moesten we een psychologisch gesprek ondergaan. Ik was daar zeer zenuwachtig voor, maar uiteindelijk hield dit niets in. We werden dan ook meteen goedgekeurd. Na het bestellen van het donorsperma kon ons avontuur beginnen. We waren zeer gemotiveerd en geloofden er echt in dat we binnen de 6 maanden zwanger zouden zijn (na al die succesverhalen die we in onze omgeving al hadden gehoord kon dit in ons hoofd niet anders)
Ondertussen is ook poging 5 helemaal niets geworden. Nog geen enkele poging heeft iets teweeg gebracht. Nochtans zijn alle factoren er om zwanger te worden. Regelmatige cyclus, elke maand een spontane eisprong (wel met een redelijk kleine follikel telkens, maar volgens de Fertiliteitsarts zou dit geen probleem zijn). Hormoonwaarden zijn ook altijd zeer goed. En toch werkt moeder natuur niet mee.
We zijn deze week op gesprek geweest om te bespreken wat de mogelijkheden zijn na poging 6. We mogen kiezen, of we doen nog een reeks van 3 IUI ‘s of we starten met ICSI.
Eerst was ik zeker. We schakelen over. Van 20% kans per keer naar 40% kans per keer. Maar nu begint alles wat door te sijpelen en ben ik ineens niet meer zeker. ICSI is natuurlijk wel een stuk ingrijpender. En het klinkt ook als “het laatste hoofdstuk” om zwanger te worden. Ik heb het er heel moeilijk mee om te kiezen. Zijn er dames die overgeschakeld zijn en het ook zo moeilijk hadden met de keuze? Of waren jullie allemaal heel erg overtuigd? En nu jullie gestart zijn, hebben jullie spijt? Of was het de beste keuze ooit? Ik hoor graag enkele verhalen. Misschien helpt het me de keuze te maken.

Grtjs Sproetje
Hey Sproetje,

Ikzelf heb PCOS dus mijn kaarten lagen anders. Geen spontane eisprong bvb. Met opvolging van UZA hebben we 3x IUI gedaan. Na 3x bevestigde mijn gyn mijn gevoel: dit gaat het niet worden. Overgeschakeld op ICSI/IVF via UZA. En na 1e PU meerdere TP gehad. Maar telkens witte test. Overgeschakeld naar Jette. 2e PU daar laten doen. 2e TP zwanger. Én blijvend. Tijdens de bevalling is er het een en ander misgelopen dat ik liever in de geschiedenisboeken klasseer 🙄 maar gevolg was dat er 'iets' is kunnen binnenkomen met gevolg : een ontstoken baarmoederslijmvlies waar ik dus lange tijd mee heb rondgelopen. Ik heb hierdoor een mk gehad na een natuurlijke (!) zws. Terug naar Jette voor brusje. 2x pos TP, 2x mk. Maar dat lag dus aan die ontsteking. Zonder dat, misschien ander verhaal. Antibioticakuur gehad en verder gegaan met nieuwe moed. Uiteindelijk toch nog goede zws gehad. Van de 6 TP'en in Jette was ik dus 4x zw. Mét PCOS.
Toegegeven : IUI was ander in zkh, maar voor mij is het geloof in reële kans op zws pas gestart bij overschakelen naar IVF/ICSI. De cijfers liegen er niet om.
Veel succes gewenst! 🍀
07/'12 : kinderwens
MMM in: Chlomid, IUI, IVF/ICSI
PU1: alle TP neg
PU2: verse TP neg, cryoTP zw
11/'16: dochter💝
01/'18 spontaan zwanger mk 7w
PU3 : verse TP mk 7w
08/'18: TP 2 cryo's mk 6w
11/'18: TP neg
PU4: freeze all
02/19: TP pos
10/19: zoon 💙

CaroCaro
Berichten: 217
Lid geworden op: 26 augustus 2020, 15:30

Re: De keuze van IUI naar ICSI

Bericht door CaroCaro » 4 juni 2021, 9:13

Dag Sproetje,

Ik lees hier ook nog even mee, al ben ik ondertussen 28 weken zwanger na een 1e IVF/ICSI poging en 1e terugplaatsing. Alvorens naar IVF/ICSI te zijn overgeschakeld, hebben wij ook 4x IUI ondergaan. Ik dacht net zoals jij na de3e poging misschien is de volgende wel raak, dus laat ons die toch maar proberen... helaas... Maar toen was ik wel klaar om naar IVF/ICSI te gaan omdat ik idd het gevoel had dat dit niets opleverde... IVF/ICSI is idd iets ingrijpender en je bent minder flexibel (pick up is toch halve dag, en TP is ook op vast tijdstip) maar achteraf bekeken ben ik zeer blij met de overstap en heb ik er al vaak spijt van gehad dit niet eerder gedaan te hebben... Maar zoals reeds van anderen geschreven, niet elke 1e poging IVF is even succesvol... wij mogen in onze pollekes wrijven dat er van 10 eicellen, eentje is overgebleven én zich heeft ingenesteld (en is blijven plakken). Voor mij is dit altijd het bewijs geweest dat IUI nooit zou lukken, dat het ergens moet fout lopen bij de bevruchting, maar dat is natuurlijk wat ik mezelf voor hou ;-) Ik zou niet twijfelen om over te schakelen maar ik begrijp ook zeker de angst 'van de laatste kans'... ik voelde die druk precies ook wel wat, maar probeer er niet teveel van uit te gaan, IVF/ICSI is toch al bij velen geslaagd.... Succes in elk geval en benieuwd wat jullie besluiten!

Hillie
Berichten: 223
Lid geworden op: 8 mei 2021, 15:55

Re: De keuze van IUI naar ICSI

Bericht door Hillie » 4 juni 2021, 10:37

Sproetje schreef:
3 juni 2021, 18:45
Eerst was ik zeker. We schakelen over. Van 20% kans per keer naar 40% kans per keer. Maar nu begint alles wat door te sijpelen en ben ik ineens niet meer zeker. ICSI is natuurlijk wel een stuk ingrijpender. En het klinkt ook als “het laatste hoofdstuk” om zwanger te worden. Ik heb het er heel moeilijk mee om te kiezen. Zijn er dames die overgeschakeld zijn en het ook zo moeilijk hadden met de keuze? Of waren jullie allemaal heel erg overtuigd? En nu jullie gestart zijn, hebben jullie spijt? Of was het de beste keuze ooit? Ik hoor graag enkele verhalen. Misschien helpt het me de keuze te maken.

Grtjs Sproetje
Hey Sproetje,
ikzelf heb geen ervaring met IUI, aangezien mijn vriend te weinig zwemmertjes had was dat geen optie (wat een verrassing was, aangezien wij altijd vermoedden dat het niet natuurlijk zwanger worden aan mijn hogere leeftijd lag (bijna 40)). Maar aangezien mijn zussen altijd super vruchtbaar waren, had ik dus ook nooit gedacht om in het ICSI verhaal terecht te komen. Het klinkt inderdaad wat eng, en wordt vaak afgedaan als 'zeer ingrijpend' zoals je zelf schrijft. Nou, ik wou je gewoon even vertellen dat dat absoluut niet altijd het geval hoeft te zijn. Soms heb je geluk, en verloopt alles heel vlot:
- ik heb werkelijk niets gevoeld van het hormonen spuiten. De spuitjes deden geen pijn, en ik voelde geen enkel effect (ook niet emotioneel - mijn vriend beweert wel dat ik minder lachtte om zijn grapjes, maar ik steek het op het slechte niveau van zijn grapjes :-D).
- de pick up gebeurde bij mij onder sedatie. Niets van last van gehad, mopjes gemaakt in de operatiekamer want ik was hoopvol. Wel ongeveer een dag wat last gehad van mijn buik (toch maar een ibuprofen genomen). Maar dat is normaal, en daarom krijg je voor de pick up ook 3 dagen vrijaf.
- wel veel minder eicellen dan verwacht ondankts mijn hoge AMH, 5 opgepikt, gelukkig allemaal bevrucht (I love ICSI), eentje vers teruggeplaats en eentje dat op dag 5 de vriezer heeft gehaald.
- de terugplaatsing duurt nog geen 10 minuten en voelde ik niets van.
- eerste terugplaatsing helaas niet succesvol (maar dat verbaasde me ook niet, aangezien ook een paar andere embryos dag 5 niet hadden gehaald).
- cryo teruggeplaatst in natuurlijk cyclus, dus enkel 2 keer denk ik nr ZH gegaan voor bloed/echo, en dan voor de TP, dus echt niet meer ingrijpend. En gelukkig heeft dat wel gepakt, en ben ik nu 6 weken zwanger.

Ik had het allemaal veel ingrijpender verwacht (maar dat zal het ook wel zijn als je veel pogingen nodig hebt), maar het viel reuze mee. Je wéét ook echt dat het een goed bevrucht embryo is dat ze terugplaatsen, dat is al héél wat stappen verder dan inseminatie. Je slaat een paar stappen over als het ware.
Zie het echt niet als 'een laaste kans', maar gewoon als een geweldige kans die je krijgt! In veel landen hebben ze die luxe niet, ik vond het geweldig dat de wetenschap zo goed kan helpen met iets waar wij op natuurlijke wijze maar een 2% slaagkans hadden! Ik denk dat veel vrouwen die 'gezond' zijn verklaard (dus geen onderliggende aandoeningen) achteraf vinden dat het beter mee viel dan verwacht (als er andere problemen mee gemoeid zijn, zal het mss wel een lastiger/langer parcours zijn, daar kan ik niet over meespreken). Het is het echt zo hard waard, en ik was eigenlijk blij dat wij niet voor inseminatie in aanmerking kwamen (ik verkies een bevrucht embryo van een paar dagen boven wat sperma dat nog veel moet presteren :-) ).
Mei 2020: Start zwangerschapswens
April 2021: icsi 1 - verse TP mislukt - 1 cryo
Mei 2021: zwanger van enige cryo!
Januari 2022: dochtertje geboren
Oktober 2022: opstart icsi 2 --> niet doorgegaan want onverwacht op natuurlijke wijze zwanger!?!

Ada
Berichten: 176
Lid geworden op: 5 juni 2021, 15:55

Re: De keuze van IUI naar ICSI

Bericht door Ada » 5 juni 2021, 16:10

-
Laatst gewijzigd door Ada op 19 december 2021, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
2019 4x iui ❌
2020 1x iui, 2x icsi ❌ ---- icsi 3 - 💙
2022 start brusje - fet 1-3 ❌
Nov 22 icsi 4 - biochemische zws
Feb 23 icsi 5 - 1 verse tp 🐣, 2 ❄️

Sproetje
Berichten: 770
Lid geworden op: 4 december 2020, 15:14

Re: De keuze van IUI naar ICSI

Bericht door Sproetje » 5 juni 2021, 20:05

Minosh schreef:
3 juni 2021, 19:52
Hey sproetje,
Zelf heb ik IVF gedaan, maar wel de overstap gemaakt van iui naar IVF. Ik ben super blij dat ik deze stap heb gezet, achteraf gezien hadden we dit sneller moeten doen, omdat naar mijn gevoel “onverklaarbare” verklaarbaarder wordt.
De kansen zijn groter, maar het kan ook nog even duren vooraleer het raak is, dus niet wanhopen. Niet iedereen is zwanger van de 1ste poging!
Wat voor mij het voordeel was/is, je hebt snel resultaat ( bevruchting, en terugplaatsing)! Veel succes met je keuze, je moet vooral doen waar jullie je goed bij voelen.
Geduld is het sleutelwoord. Maar moeilijk vol te houden als iets echt heel graag wil. Maar ik ben me ervan bewust dat ook ICSI een tijdje kan duren. Bedankt Minosh.
Lesbische relatie - geen gekende medische problemen
Dec 20 - Jun 21: 6 x IUI Neg
Sept 21: ICSI 1: 16 eicellen - 13 bevrucht - 9 embryo’s (OHSS + Freeze all)
Nov 21: Tp 1.1 (niet doorgegaan)
Mei 22: poging 2 Tp 1.1 Miskraam
Sept 22: TP 1.2 💙🍀 31/05/23

Sproetje
Berichten: 770
Lid geworden op: 4 december 2020, 15:14

Re: De keuze van IUI naar ICSI

Bericht door Sproetje » 5 juni 2021, 20:09

cleo87 schreef:
3 juni 2021, 20:41
Sproetje schreef:
3 juni 2021, 18:45
Even kort voorstellen voor diegene die me nog niet kennen. Ik ben een jongedame van 34. Mijn partner (ook een dame) en ik zijn wensouders. We zijn vorig jaar gestart met de procedure. Eerst allerlei onderzoeken waaruit bleek dat alles in orde was, buiten een verhoogde prolactine. Hiervoor onder de scanner gemoeten maar gelukkig geen tumor op de hypofyse. Medisch gezien is alles dus in orde om zwanger te worden. Daarna moesten we een psychologisch gesprek ondergaan. Ik was daar zeer zenuwachtig voor, maar uiteindelijk hield dit niets in. We werden dan ook meteen goedgekeurd. Na het bestellen van het donorsperma kon ons avontuur beginnen. We waren zeer gemotiveerd en geloofden er echt in dat we binnen de 6 maanden zwanger zouden zijn (na al die succesverhalen die we in onze omgeving al hadden gehoord kon dit in ons hoofd niet anders)
Ondertussen is ook poging 5 helemaal niets geworden. Nog geen enkele poging heeft iets teweeg gebracht. Nochtans zijn alle factoren er om zwanger te worden. Regelmatige cyclus, elke maand een spontane eisprong (wel met een redelijk kleine follikel telkens, maar volgens de Fertiliteitsarts zou dit geen probleem zijn). Hormoonwaarden zijn ook altijd zeer goed. En toch werkt moeder natuur niet mee.
We zijn deze week op gesprek geweest om te bespreken wat de mogelijkheden zijn na poging 6. We mogen kiezen, of we doen nog een reeks van 3 IUI ‘s of we starten met ICSI.
Eerst was ik zeker. We schakelen over. Van 20% kans per keer naar 40% kans per keer. Maar nu begint alles wat door te sijpelen en ben ik ineens niet meer zeker. ICSI is natuurlijk wel een stuk ingrijpender. En het klinkt ook als “het laatste hoofdstuk” om zwanger te worden. Ik heb het er heel moeilijk mee om te kiezen. Zijn er dames die overgeschakeld zijn en het ook zo moeilijk hadden met de keuze? Of waren jullie allemaal heel erg overtuigd? En nu jullie gestart zijn, hebben jullie spijt? Of was het de beste keuze ooit? Ik hoor graag enkele verhalen. Misschien helpt het me de keuze te maken.

Grtjs Sproetje
Hey Sproetje,

Ikzelf heb PCOS dus mijn kaarten lagen anders. Geen spontane eisprong bvb. Met opvolging van UZA hebben we 3x IUI gedaan. Na 3x bevestigde mijn gyn mijn gevoel: dit gaat het niet worden. Overgeschakeld op ICSI/IVF via UZA. En na 1e PU meerdere TP gehad. Maar telkens witte test. Overgeschakeld naar Jette. 2e PU daar laten doen. 2e TP zwanger. Én blijvend. Tijdens de bevalling is er het een en ander misgelopen dat ik liever in de geschiedenisboeken klasseer 🙄 maar gevolg was dat er 'iets' is kunnen binnenkomen met gevolg : een ontstoken baarmoederslijmvlies waar ik dus lange tijd mee heb rondgelopen. Ik heb hierdoor een mk gehad na een natuurlijke (!) zws. Terug naar Jette voor brusje. 2x pos TP, 2x mk. Maar dat lag dus aan die ontsteking. Zonder dat, misschien ander verhaal. Antibioticakuur gehad en verder gegaan met nieuwe moed. Uiteindelijk toch nog goede zws gehad. Van de 6 TP'en in Jette was ik dus 4x zw. Mét PCOS.
Toegegeven : IUI was ander in zkh, maar voor mij is het geloof in reële kans op zws pas gestart bij overschakelen naar IVF/ICSI. De cijfers liegen er niet om.
Veel succes gewenst! 🍀
Dank je om je verhaal te delen cleo87
Je hebt ook een hele weg afgelegd. Zo zie je maar dat ieder zijn verhaal uniek is. Met goeie en minder goeie kantjes. Ik begin meer vertrouwen te krijgen in ICSI maar hoop nog steeds dat poging 6 mijn poging wordt.. we zullen zien.
Lesbische relatie - geen gekende medische problemen
Dec 20 - Jun 21: 6 x IUI Neg
Sept 21: ICSI 1: 16 eicellen - 13 bevrucht - 9 embryo’s (OHSS + Freeze all)
Nov 21: Tp 1.1 (niet doorgegaan)
Mei 22: poging 2 Tp 1.1 Miskraam
Sept 22: TP 1.2 💙🍀 31/05/23

Sproetje
Berichten: 770
Lid geworden op: 4 december 2020, 15:14

Re: De keuze van IUI naar ICSI

Bericht door Sproetje » 5 juni 2021, 20:12

CaroCaro schreef:
4 juni 2021, 9:13
Dag Sproetje,

Ik lees hier ook nog even mee, al ben ik ondertussen 28 weken zwanger na een 1e IVF/ICSI poging en 1e terugplaatsing. Alvorens naar IVF/ICSI te zijn overgeschakeld, hebben wij ook 4x IUI ondergaan. Ik dacht net zoals jij na de3e poging misschien is de volgende wel raak, dus laat ons die toch maar proberen... helaas... Maar toen was ik wel klaar om naar IVF/ICSI te gaan omdat ik idd het gevoel had dat dit niets opleverde... IVF/ICSI is idd iets ingrijpender en je bent minder flexibel (pick up is toch halve dag, en TP is ook op vast tijdstip) maar achteraf bekeken ben ik zeer blij met de overstap en heb ik er al vaak spijt van gehad dit niet eerder gedaan te hebben... Maar zoals reeds van anderen geschreven, niet elke 1e poging IVF is even succesvol... wij mogen in onze pollekes wrijven dat er van 10 eicellen, eentje is overgebleven én zich heeft ingenesteld (en is blijven plakken). Voor mij is dit altijd het bewijs geweest dat IUI nooit zou lukken, dat het ergens moet fout lopen bij de bevruchting, maar dat is natuurlijk wat ik mezelf voor hou ;-) Ik zou niet twijfelen om over te schakelen maar ik begrijp ook zeker de angst 'van de laatste kans'... ik voelde die druk precies ook wel wat, maar probeer er niet teveel van uit te gaan, IVF/ICSI is toch al bij velen geslaagd.... Succes in elk geval en benieuwd wat jullie besluiten!
CaroCaro

Bedankt om je verhaal te delen. Waw. Wat had jij een lucky eicel zeg. Zo zie je maar. Je moet er maar 1 goeie hebben om te kunnen slagen. Super blij voor jou!
Lesbische relatie - geen gekende medische problemen
Dec 20 - Jun 21: 6 x IUI Neg
Sept 21: ICSI 1: 16 eicellen - 13 bevrucht - 9 embryo’s (OHSS + Freeze all)
Nov 21: Tp 1.1 (niet doorgegaan)
Mei 22: poging 2 Tp 1.1 Miskraam
Sept 22: TP 1.2 💙🍀 31/05/23

Sproetje
Berichten: 770
Lid geworden op: 4 december 2020, 15:14

Re: De keuze van IUI naar ICSI

Bericht door Sproetje » 5 juni 2021, 20:17

Hillie schreef:
4 juni 2021, 10:37
Sproetje schreef:
3 juni 2021, 18:45
Eerst was ik zeker. We schakelen over. Van 20% kans per keer naar 40% kans per keer. Maar nu begint alles wat door te sijpelen en ben ik ineens niet meer zeker. ICSI is natuurlijk wel een stuk ingrijpender. En het klinkt ook als “het laatste hoofdstuk” om zwanger te worden. Ik heb het er heel moeilijk mee om te kiezen. Zijn er dames die overgeschakeld zijn en het ook zo moeilijk hadden met de keuze? Of waren jullie allemaal heel erg overtuigd? En nu jullie gestart zijn, hebben jullie spijt? Of was het de beste keuze ooit? Ik hoor graag enkele verhalen. Misschien helpt het me de keuze te maken.

Grtjs Sproetje
Hey Sproetje,
ikzelf heb geen ervaring met IUI, aangezien mijn vriend te weinig zwemmertjes had was dat geen optie (wat een verrassing was, aangezien wij altijd vermoedden dat het niet natuurlijk zwanger worden aan mijn hogere leeftijd lag (bijna 40)). Maar aangezien mijn zussen altijd super vruchtbaar waren, had ik dus ook nooit gedacht om in het ICSI verhaal terecht te komen. Het klinkt inderdaad wat eng, en wordt vaak afgedaan als 'zeer ingrijpend' zoals je zelf schrijft. Nou, ik wou je gewoon even vertellen dat dat absoluut niet altijd het geval hoeft te zijn. Soms heb je geluk, en verloopt alles heel vlot:
- ik heb werkelijk niets gevoeld van het hormonen spuiten. De spuitjes deden geen pijn, en ik voelde geen enkel effect (ook niet emotioneel - mijn vriend beweert wel dat ik minder lachtte om zijn grapjes, maar ik steek het op het slechte niveau van zijn grapjes :-D).
- de pick up gebeurde bij mij onder sedatie. Niets van last van gehad, mopjes gemaakt in de operatiekamer want ik was hoopvol. Wel ongeveer een dag wat last gehad van mijn buik (toch maar een ibuprofen genomen). Maar dat is normaal, en daarom krijg je voor de pick up ook 3 dagen vrijaf.
- wel veel minder eicellen dan verwacht ondankts mijn hoge AMH, 5 opgepikt, gelukkig allemaal bevrucht (I love ICSI), eentje vers teruggeplaats en eentje dat op dag 5 de vriezer heeft gehaald.
- de terugplaatsing duurt nog geen 10 minuten en voelde ik niets van.
- eerste terugplaatsing helaas niet succesvol (maar dat verbaasde me ook niet, aangezien ook een paar andere embryos dag 5 niet hadden gehaald).
- cryo teruggeplaatst in natuurlijk cyclus, dus enkel 2 keer denk ik nr ZH gegaan voor bloed/echo, en dan voor de TP, dus echt niet meer ingrijpend. En gelukkig heeft dat wel gepakt, en ben ik nu 6 weken zwanger.

Ik had het allemaal veel ingrijpender verwacht (maar dat zal het ook wel zijn als je veel pogingen nodig hebt), maar het viel reuze mee. Je wéét ook echt dat het een goed bevrucht embryo is dat ze terugplaatsen, dat is al héél wat stappen verder dan inseminatie. Je slaat een paar stappen over als het ware.
Zie het echt niet als 'een laaste kans', maar gewoon als een geweldige kans die je krijgt! In veel landen hebben ze die luxe niet, ik vond het geweldig dat de wetenschap zo goed kan helpen met iets waar wij op natuurlijke wijze maar een 2% slaagkans hadden! Ik denk dat veel vrouwen die 'gezond' zijn verklaard (dus geen onderliggende aandoeningen) achteraf vinden dat het beter mee viel dan verwacht (als er andere problemen mee gemoeid zijn, zal het mss wel een lastiger/langer parcours zijn, daar kan ik niet over meespreken). Het is het echt zo hard waard, en ik was eigenlijk blij dat wij niet voor inseminatie in aanmerking kwamen (ik verkies een bevrucht embryo van een paar dagen boven wat sperma dat nog veel moet presteren :-) ).
Daar heb ik denk ik het meeste schrik voor. De ongemakken en eventuele pijn. Dus ik ben blij iemand te horen die helemaal nergens last van had. Dan hoop ik dat ik ook bij die gelukkigen mag zijn, al vrees ik ervoor want heb het al lastig in mijn natuurlijke cyclus en bij elke IUI veel buikpijn gehad na de inseminatie. Misschien is het nu wel anders. Wie weet. Ja, een embryo of zaadjes die nog moeten presteren zijn idd wel een heel verschil. Je bent zo al meteen een stap dichter bij een eventuele zwangerschap. Kan ook nog altijd aan de innesteling liggen. Maar dat zal dan ook wel snel duidelijk worden denk ik.
Lesbische relatie - geen gekende medische problemen
Dec 20 - Jun 21: 6 x IUI Neg
Sept 21: ICSI 1: 16 eicellen - 13 bevrucht - 9 embryo’s (OHSS + Freeze all)
Nov 21: Tp 1.1 (niet doorgegaan)
Mei 22: poging 2 Tp 1.1 Miskraam
Sept 22: TP 1.2 💙🍀 31/05/23

Sproetje
Berichten: 770
Lid geworden op: 4 december 2020, 15:14

Re: De keuze van IUI naar ICSI

Bericht door Sproetje » 5 juni 2021, 20:26

Ada schreef:
5 juni 2021, 16:10
Ik ben na 5 inseminaties overgegaan naar icsi (ook donorsperma). Na de 4de geloofde ik er niet meer in, maar heb er dan nog 1 gedaan terwijl de papieren in orde gebracht werden voor ivf/icsi. (Het moet goedgekeurd worden door de mutualiteit maar dat is eigenlijk enkel maar een formaliteit. Duurde wel een week of 2-3 maar was tijdens de feestdagen bij mij.)
Ik had een soort voorgevoel dat er iets mis ging bij de bevruchting. En de inseminaties vertelden ons daar niks over. Ik had nochtans ook zogezegd een perfecte cyclus. De laatste 2 iui’s heb ik met ondersteuning van clomid gedaan om toch iets extra te doen maar ook dan geen zwangerschap.

Ik wil je ook aanmoedigen om de overstap te maken. Na 6 iui’s is de kans echt klein dat het in de komende 3 keer wel zou lukken. Het klopt dat “gewone koppels” eerst een jaar moeten proberen maar bij de iui’s zitten ze er qua timing bovenop dus dan zou het sneller moeten kunnen lukken. Mijn gyn zei dat de curve qua slaagkans afvlakt na de 4de iui.

Ik vond de financiële last ook best pittig. Elke keer 250 euro voor het donorsperma. Met wat geluk heb je van 1 ivf verschillende embryo’s en dus meer kansen op zwangerschap met slechts 1 donorstaal.

In mijn geval bleek mijn voorgevoel te kloppen. Ik had bij de eerste 2 icsi’s eigenlijk geen enkel goed embryo. Ik lees hier vaak dat het vanaf de 1ste ronde lukt en dat er dan verschillende embryo’s zijn. Ik hoorde bij de kleine groep waar dat niet zo was. Ik kan niet zeggen dat het niet zwaar was. Ik heb heel hard afgezien, fysiek maar dat vond ik bijzaak, maar vooral emotioneel. In de derde ronde is het gelukt. De eerste 2 hebben mijn gynaecoloog info gegeven over wat voor mijn lichaam niet werkte. Ik heb hoge dosissen moeten spuiten en dat is wat het fysiek ook heel zwaar gemaakt heeft. Maar nu lig ik hier in de zetel te wachten tot mijn zoontje wakker wordt om te drinken.

Ik vond het trouwens ook mentaal heel lastig dat het dan na die 6 terugbetaalde pogingen gedaan zou zijn. Maar de kans dat het in die 6 keer lukt is echt heel reëel. Mijn gynaecoloog zei dat de aanhouder wint en dat ze nog maar weinig patiënten zonder kindje had moeten laten gaan. Zeker niet van degene die doorzetten.

Mijn beste beslissing was de stap naar ivf en ik had hem vroeger willen zetten. De eerste keer is het best intens omdat alles zo nieuw is, maar ik moet zeggen dat er ook heel goed voor mij gezorgd is door het team van fertiliteit waardoor ik me altijd heel gedragen voelde.
Een gelijkaardig verhaal dus. Ik heb mijn papieren al en dien ze volgende week sowieso al in. Dan is dat al in orde tegen dat ik de definitieve beslissing moet maken. Financieel is het inderdaad zeer pittig, zeker nu het nog eens opgeslagen is ook hier. 300€ per rietje.
Ik heb wel schrik om af te zien. Ik kan niet zo goed tegen pijn. En ben zeer gevoelig, dus emotioneel ook niet zo super sterk. Gelukkig wel een vriendin waar ik op kan steunen en een team artsen die wel voor me zal zorgen. Maar dan nog. Ik vind het nu al emotioneel zwaar. Ik weet niet hoeveel hormonen ik zal nodig hebben. Mijn AMH-waarde is nog niet bepaald. Maar op de echo wel een 10 tal follikels te zien per eierstok, wat zeker niet slecht is voor mijn leeftijd. Misschien heb ik dan ook iets minder hormonen nodig. Dat zullen we dan wel zien zeker. Geniet van je zoontje! En bedankt om je verhaal te delen.
Lesbische relatie - geen gekende medische problemen
Dec 20 - Jun 21: 6 x IUI Neg
Sept 21: ICSI 1: 16 eicellen - 13 bevrucht - 9 embryo’s (OHSS + Freeze all)
Nov 21: Tp 1.1 (niet doorgegaan)
Mei 22: poging 2 Tp 1.1 Miskraam
Sept 22: TP 1.2 💙🍀 31/05/23

Spruit
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 april 2020, 19:20

Re: De keuze van IUI naar ICSI

Bericht door Spruit » 6 juni 2021, 22:49

Mijn fertiliteitsarts liet van in het begin weten dat er na 6 onsuccesvolle IUI’s sowieso overgeschakeld zou worden op ICSI. Na de 5de poging kreeg ik wel de keuze om nog eens inseminatie te doen of toch al alles in orde te maken voor een eerste ICSI. Wij zijn toch nog voor die zesde poging gegaan maar die was ook zonder positief resultaat.

Ik was mezelf na een vierde IUI al mentaal aan het voorbereiden op ICSI en de hele mallemolen daarrond dus ik kon het ook heel goed aanvaarden eens het zover was. Follikelgroei was bij mij niet optimaal dus ik moest veel op controle en kreeg ook wel een hoge dosis hormonen maar ik ben nogal een nuchter en emotioneel sterk persoon dus kon er wel goed mee om. De eerste punctie leverde 5 eicellen op die allemaal bevrucht raakten. 3 ontwikkelden zich goed en 1 blastocyst werd teruggeplaatst. Ik ben nu bijna 4 maanden zwanger. Had ik dat geweten, ik had geen zesde IUI meer gedaan want idd, het kostenplaatje is niet niks. Bij ons is het voor een rietje steeds 300 euro geweest...

Makkelijker gezegd dan gedaan maar ik zou proberen om me niet teveel zorgen te maken en alles gewoon af te wachten. Ik had ook wel wat zenuwen voor die hormonen en de punctie maar ik heb amper ongemakken gehad en de punctie zelf was quasi pijnloos. Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik dit forum op de duur wat gemeden heb (ik was nooit een actieve poster maar las vaak veel en zocht vanalles op) en me ook uitgeschreven heb in de Facebookgroep. Je kan je hier door ervaringen van anderen gesterkt voelen in je proces en dat is super maar je kan door bepaalde zaken te lezen en te vergelijken met jouw situatie ook heel veel dingen in je hoofd gaan steken en je alleen maar meer stress of denkwerk bezorgen.

Heel veel succes!

Sproetje
Berichten: 770
Lid geworden op: 4 december 2020, 15:14

Re: De keuze van IUI naar ICSI

Bericht door Sproetje » 7 juni 2021, 16:06

Spruit schreef:
6 juni 2021, 22:49
Mijn fertiliteitsarts liet van in het begin weten dat er na 6 onsuccesvolle IUI’s sowieso overgeschakeld zou worden op ICSI. Na de 5de poging kreeg ik wel de keuze om nog eens inseminatie te doen of toch al alles in orde te maken voor een eerste ICSI. Wij zijn toch nog voor die zesde poging gegaan maar die was ook zonder positief resultaat.

Ik was mezelf na een vierde IUI al mentaal aan het voorbereiden op ICSI en de hele mallemolen daarrond dus ik kon het ook heel goed aanvaarden eens het zover was. Follikelgroei was bij mij niet optimaal dus ik moest veel op controle en kreeg ook wel een hoge dosis hormonen maar ik ben nogal een nuchter en emotioneel sterk persoon dus kon er wel goed mee om. De eerste punctie leverde 5 eicellen op die allemaal bevrucht raakten. 3 ontwikkelden zich goed en 1 blastocyst werd teruggeplaatst. Ik ben nu bijna 4 maanden zwanger. Had ik dat geweten, ik had geen zesde IUI meer gedaan want idd, het kostenplaatje is niet niks. Bij ons is het voor een rietje steeds 300 euro geweest...

Makkelijker gezegd dan gedaan maar ik zou proberen om me niet teveel zorgen te maken en alles gewoon af te wachten. Ik had ook wel wat zenuwen voor die hormonen en de punctie maar ik heb amper ongemakken gehad en de punctie zelf was quasi pijnloos. Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik dit forum op de duur wat gemeden heb (ik was nooit een actieve poster maar las vaak veel en zocht vanalles op) en me ook uitgeschreven heb in de Facebookgroep. Je kan je hier door ervaringen van anderen gesterkt voelen in je proces en dat is super maar je kan door bepaalde zaken te lezen en te vergelijken met jouw situatie ook heel veel dingen in je hoofd gaan steken en je alleen maar meer stress of denkwerk bezorgen.

Heel veel succes!
Dank je spruit om je verhaal te delen. Het geeft me een positief gevoel om de stap toch met vertrouwen te zetten.
Lesbische relatie - geen gekende medische problemen
Dec 20 - Jun 21: 6 x IUI Neg
Sept 21: ICSI 1: 16 eicellen - 13 bevrucht - 9 embryo’s (OHSS + Freeze all)
Nov 21: Tp 1.1 (niet doorgegaan)
Mei 22: poging 2 Tp 1.1 Miskraam
Sept 22: TP 1.2 💙🍀 31/05/23

Jena
Berichten: 385
Lid geworden op: 7 februari 2021, 10:14

Re: De keuze van IUI naar ICSI

Bericht door Jena » 7 juni 2021, 16:23

Dag Sproetje,

Ik kan jou alleen maar aanraden om verder te gaan, als ex lotgenoot van iui forum😉 Nu zijn er toch meer slaagkansen aan verbonden en kan mn gerichter er aan werken. Mijn lichaam heeft buiten een gezwollen buik, echt geen pijn gehad van de hormonen of geen kwaaltjes. Enigste 'nadeel' was dat ik eerder rokken of kleedjes moest dragen want had precies al mini zwangere buik en broeken spanden. Ik vond de pick up ook niet zo pijnlijk. Heb meer last gehad bij iui's. Misschien omdat ik het nu wat professioneler vond en we met vier aan't babbelen waren. Bij iui was er veel gepruts bij mij en vonden ze mn baarmoederhals moeilijk.. Ging precies vlotter nu. Veel succes he!!
Jan 2019: missed abortion 8w
4xIUI: 1 bioch zw w5
3Pu's: 8 tp's
ECD: 1.1 bioch. 1.2 zw mei '23🐣

Ennas
Berichten: 345
Lid geworden op: 29 april 2019, 11:20

Re: De keuze van IUI naar ICSI

Bericht door Ennas » 7 juni 2021, 17:02

Dag Sproetje,

Ik wil je ook even een hart onder de riem steken.

Wij zijn ook gestart met IUI met donorzaad. In onze kliniek doen ze sowieso maar 6 pogingen IUI, maar na 4 negatieve pogingen moesten wij al op gesprek gaan om te bespreken of we nog 2x IUI wilden proberen, of meteen wilden overschakelen op IVF/ICSI. Bij ons kwam daarbij dat ze na de eerste IUI endometriose vaststelden, die dan operatief verwijderd moest worden. Omwille van de betere slaagkansen van IVF/ICSI en omdat ik schrik had dat het met die endometriose via IUI nooit zou lukken, zijn we overgeschakeld.

Met een heel klein hartje... Ik had ook veel schrik voor wat de hormonen met me zouden doen, en voor de pijn van de pick-up. En ik ga het niet mooier voorstellen dan het was... Bij mij was een hoge dosis hormonen nodig, waardoor ik best humeurig was. Ik had ook twee pick-ups nodig, en bij beiden had ik twee dagen pijn achteraf, te vergelijken met zware maandstonden. De pick-ups zelf vielen wel mee, want die waren onder plaatselijke verdoving. Doordat ons traject niet vanzelf liep, woog het ook door op onze relatie.

En nu het belangrijkste, de 'maar'! Ons traject was best zwaar, maar daar had ik me wel aan verwacht (en daarom wind ik er hier ook geen doekjes om, zodat je verschillende eerlijke ervaringen ziet). MAAR het was het voor ons allemaal waard. Het was afzien, mentaal, fysiek en op relationeel vlak. Maar wij zijn er als koppel veel sterker uitgekomen, we weten perfect wat we aan elkaar hebben. En momenteel ben ik (bijna) 15 weken zwanger van een tweeling :).

Ik wens je alvast heel veel succes!
Start 2018 - 4x neg IUI.
2019/2020 - 3x mk na IVF (5w, 8w, 5w)

2021 - tp op 16/3, positieve bloedname op 26/3
21/4 8w echo... Een tweeling!
22/9 30w echo

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 18 gasten