ICSI behandeling en blijven werken?

ICSI Forum
Plaats reactie
Jazzdee
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 december 2021, 9:19

ICSI behandeling en blijven werken?

Bericht door Jazzdee » 4 april 2022, 20:24

Hoi allemaal!

Ik heb in november de eerste ICSI behandeling gehad. Toen ben ik in de voormiddag steeds op onderzoek gegaan en daarna gaan werken. Dit viel heel zwaar, omdat we het ene slechte nieuws na het andere kregen en ons hoofd niet vaak meer naar het werk stond. Ik merkte dat ik me altijd erg sterk hield en er te licht over ging. Enkele weken later kreeg ik pas mijn crash. Dit wil ik anders aanpakken! Daar er dus erg veel bij komt kijken (al die bloednames, follikelmetingen, last minute afspraken voor de eicelpickup en de terugplaatsing..) vroeg ik mij af of er in België een soort van klein verlet/verlof hiervoor bestaat, buiten een briefje van de arts evt. Op de website van FREYA lees ik allerlei mogelijkheden in Nederland. Van in België vind ik echter weinig terug. Iemand ervaring hier mee?

Alvast bedankt!
- juli ‘20 : stop pil
- nov '21 : ICSI 1 > geen tp.
- mei '22 : ICSI 2 > ❌ , 0❄️
- juli '22 : ICSI 3 > ❌ ❌
- feb ‘23 : ICSI 4 met TESE partner > tp 2 d3 embryo's. 20/2 positief. TWINS❤️ 4 ❄️

Sproetje
Berichten: 770
Lid geworden op: 4 december 2020, 15:14

Re: ICSI behandeling en blijven werken?

Bericht door Sproetje » 4 april 2022, 21:56

Jazzdee schreef:
4 april 2022, 20:24
Hoi allemaal!

Ik heb in november de eerste ICSI behandeling gehad. Toen ben ik in de voormiddag steeds op onderzoek gegaan en daarna gaan werken. Dit viel heel zwaar, omdat we het ene slechte nieuws na het andere kregen en ons hoofd niet vaak meer naar het werk stond. Ik merkte dat ik me altijd erg sterk hield en er te licht over ging. Enkele weken later kreeg ik pas mijn crash. Dit wil ik anders aanpakken! Daar er dus erg veel bij komt kijken (al die bloednames, follikelmetingen, last minute afspraken voor de eicelpickup en de terugplaatsing..) vroeg ik mij af of er in België een soort van klein verlet/verlof hiervoor bestaat, buiten een briefje van de arts evt. Op de website van FREYA lees ik allerlei mogelijkheden in Nederland. Van in België vind ik echter weinig terug. Iemand ervaring hier mee?

Alvast bedankt!
Hey Jazzdee

Ik kan bevestigen als medewerker personeelszaken dat er geen speciaal verlof of klein verlet bestaat in België voor deze procedure, helaas. Ik heb dat ook heel erg gemerkt dat heel deze procedure wel erg zwaar weegt. Ik kon meestal alle onderzoeken enzo doen voor de werkuren omdat ik glijdende uren heb. Enkel voor de pick up 4 dagen thuis geweest met een ziektebriefje. Maar je gedachten staan inderdaad maar weinig op werken. Nochtans zou het beter zijn om bezig te blijven en je gedachten te proberen verzetten. Als je teveel met de procedure bezig bent dan krijg je daar nog meer stress van (dat is mijn ervaring)
Ikzelf ben ook gecrasht na mijn eerste pick up. Deze is voor mij heel pijnlijk en traumatisch geweest (ben zeer pijngevoelig). Ik was ook overgestimuleerd waardoor ik nog 2 maanden gezwollen eierstokken had. Daarom heb ik samen met mijn partner besloten om een pauze in te lassen en terug op te starten als ik uit die emotionele rollercoaster ben geraakt. Ik zit nu op ziekte en ben van plan om binnenkort mijn eerste terugplaatsing te laten doen.
Ik wens je alvast veel succes met je verdere traject! Dat er voor jou ook snel een kleintje mag komen!

Grtjs sproetje
Lesbische relatie - geen gekende medische problemen
Dec 20 - Jun 21: 6 x IUI Neg
Sept 21: ICSI 1: 16 eicellen - 13 bevrucht - 9 embryo’s (OHSS + Freeze all)
Nov 21: Tp 1.1 (niet doorgegaan)
Mei 22: poging 2 Tp 1.1 Miskraam
Sept 22: TP 1.2 💙🍀 31/05/23

Larienne
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 april 2022, 21:30

Re: ICSI behandeling en blijven werken?

Bericht door Larienne » 27 april 2022, 21:53

Hey Jazzdee en Sproetje,

Ja, ik vroeg me ook zoiets af...
Ik ben momenteel ook met icsi bezig.
Ik werk als verpleegkundige in een wzc en kon telkens tijdens de uren voor bloednames, follikelmeting ed. Enkel na de eicelpunctie paar dagen thuis geweest.
In februari heb ik mijn terugplaatsing gehad (ik had 2 goede embryo's)
Na 6 weken echter miskraam...
Nu moet ik op mijn job echt veel heffen en tillen, vaak met zwaar dementerende mensen, die vaak bijna niets meer kunnen en soms dood gewicht zijn. Daarboven ook nog soms agressief, en uit het niets kunnen slagen of stampen. Bovendien kampen wij met een personeelstekort, waardoor je er af en toe gewoon alleen voor staat, dus geen hulp van collegas voor zware bewoners. Of je Nu zwanger bent of niet, wordt niet echt rekening mee gehouden, eens je op het werk bent moet ge er voor 150% staan..
Ik zie het bij mijn tweede terugplaatsing dan ook niet zo zitten om te blijven werken.. (wij mogen pas stoppen op 6 maanden) dit is dan mijn laatste embryo en anders moet ik opnieuw beginnen met inspuitingen etc.
Nu zowel mijn huisarts als gynaecoloog schrijven niet makkelijk thuis. Hoogstens een paar dagen, dus ik weet niet goed wat doen.. Andere dokter zoeken of nog iets anders?..

Jazzdee
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 december 2021, 9:19

Re: ICSI behandeling en blijven werken?

Bericht door Jazzdee » 27 april 2022, 22:56

Larienne schreef:
27 april 2022, 21:53
Hey Jazzdee en Sproetje,

Ja, ik vroeg me ook zoiets af...
Ik ben momenteel ook met icsi bezig.
Ik werk als verpleegkundige in een wzc en kon telkens tijdens de uren voor bloednames, follikelmeting ed. Enkel na de eicelpunctie paar dagen thuis geweest.
In februari heb ik mijn terugplaatsing gehad (ik had 2 goede embryo's)
Na 6 weken echter miskraam...
Nu moet ik op mijn job echt veel heffen en tillen, vaak met zwaar dementerende mensen, die vaak bijna niets meer kunnen en soms dood gewicht zijn. Daarboven ook nog soms agressief, en uit het niets kunnen slagen of stampen. Bovendien kampen wij met een personeelstekort, waardoor je er af en toe gewoon alleen voor staat, dus geen hulp van collegas voor zware bewoners. Of je Nu zwanger bent of niet, wordt niet echt rekening mee gehouden, eens je op het werk bent moet ge er voor 150% staan..
Ik zie het bij mijn tweede terugplaatsing dan ook niet zo zitten om te blijven werken.. (wij mogen pas stoppen op 6 maanden) dit is dan mijn laatste embryo en anders moet ik opnieuw beginnen met inspuitingen etc.
Nu zowel mijn huisarts als gynaecoloog schrijven niet makkelijk thuis. Hoogstens een paar dagen, dus ik weet niet goed wat doen.. Andere dokter zoeken of nog iets anders?..

Hoi hoi!

Ik werk zelf in een psychiatrische ziekenhuis als psychiatrisch vpk en mag owv de werkomstandigheden meteen stoppen. Doe ook de bloednames én follikelmetingen tussen de uren door. Bij slecht nieuws is het echter heel moeilijk om het van me af te zetten en me met m’n patiënten bezig te houden. Gelukkig werk ik in een fantastisch team dat me opvangt en stuurt mijn diensthoofd me naar huis na een goed gesprek, om te bekomen.

Ik begrijp dus absoluut niet dat in jouw geval bovenstaande niet kan of mag!!! Zou inderdaad een andere dokter zoeken die jou wel thuis schrijft want die omstandigheden lijken me absoluut niet bevorderend. Ofwel nog eens goed afstemmen met jouw diensthoofd? Of is er een vertrouwenspersoon aanwezig die iets kan betekenen?

Veel succes alvast.. tis een hele rollercoaster. Ik duim!!!

Groetjes
- juli ‘20 : stop pil
- nov '21 : ICSI 1 > geen tp.
- mei '22 : ICSI 2 > ❌ , 0❄️
- juli '22 : ICSI 3 > ❌ ❌
- feb ‘23 : ICSI 4 met TESE partner > tp 2 d3 embryo's. 20/2 positief. TWINS❤️ 4 ❄️

Amld
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 december 2021, 17:43

Re: ICSI behandeling en blijven werken?

Bericht door Amld » 2 juni 2022, 23:33

Er bestaat in NL helemaal geen verlof voor. Alleen op dezelfde dag van de pu hoef je niet te werken, ik lees dat jullie daar zelfs dagen voor thuis blijven. Ik heb tig pu’s gehad maar moest de dag erna weer werken. En bij tp’s gewoon op dezelfde dag nog werken. Voor echo’s mag je alleen de tijd van de echo verzuimen, dus klopt totaal niet wat je schrijft.

Margootje
Berichten: 249
Lid geworden op: 17 oktober 2021, 21:17

Re: ICSI behandeling en blijven werken?

Bericht door Margootje » 3 juni 2022, 7:06

Zal anders zijn als je in de zorg werkt of met kinderen ofzo hè Amld. ik ben ook altijd door blijven werken hoor, zelfs op de dag zelf van de pick up. Hangt van persoonlijke en werk omstandigheden af.
40 j. (B)AM met gekende donor
IUI 1-3 (Herfst '21): x
Hysteroscopie: vaststelling cervicale stenose
ICSI1 (Lente '22): 18 rijp > 12 bevrucht > OHSS & freeze-all van 2 cryo's
Zomer '22: In verwachting

Jazzdee
Berichten: 143
Lid geworden op: 10 december 2021, 9:19

Re: ICSI behandeling en blijven werken?

Bericht door Jazzdee » 3 juni 2022, 8:36

Ik denk dat het idd afhangt van je werkplaats, collega’s en baas. Ik heb het geluk dat ik gewoon alles kan en mag tussen mijn werk uren door. En in Jette schrijven ze je drie dagen thuis bij de Pick up. Ik mocht toen echt niet gaan werken hoor!
- juli ‘20 : stop pil
- nov '21 : ICSI 1 > geen tp.
- mei '22 : ICSI 2 > ❌ , 0❄️
- juli '22 : ICSI 3 > ❌ ❌
- feb ‘23 : ICSI 4 met TESE partner > tp 2 d3 embryo's. 20/2 positief. TWINS❤️ 4 ❄️

Praline
Berichten: 159
Lid geworden op: 10 augustus 2018, 16:22

Re: ICSI behandeling en blijven werken?

Bericht door Praline » 10 juni 2022, 16:35

Mijn baas zei dat dit onder zwangerschap valt en je dan recht hebt om een uurtje vroeger naar huis te gaan als je op controle moet ofzo, ik heb dit wel gekregen en gebruik van gemaakt. Na een jaar ivf, heb ik van de huisarts een progressieve werkstelling gekregen en werkte ik 4/5e waarbij 1 dag dan ziekteuitkering was. Dit had ik wel nodig om dit vol te houden!
Pilstop zomer 2017
Ivf 1+2+3+4 = gent
27 embryo's teruggeplaatst:
Biochemische zw, buitenbaarmoederlijke zw,
curretage tweeling
Ivf 5: uz jette
14 embryo's, genetische testen op gedaan.
1e terugplaatsing maart 2021= zwanger 😍

Essie2022
Berichten: 479
Lid geworden op: 21 juli 2022, 16:01

Re: ICSI behandeling en blijven werken?

Bericht door Essie2022 » 24 juli 2022, 15:32

Jazzdee schreef:
4 april 2022, 20:24
Hoi allemaal!

Ik heb in november de eerste ICSI behandeling gehad. Toen ben ik in de voormiddag steeds op onderzoek gegaan en daarna gaan werken. Dit viel heel zwaar, omdat we het ene slechte nieuws na het andere kregen en ons hoofd niet vaak meer naar het werk stond. Ik merkte dat ik me altijd erg sterk hield en er te licht over ging. Enkele weken later kreeg ik pas mijn crash. Dit wil ik anders aanpakken! Daar er dus erg veel bij komt kijken (al die bloednames, follikelmetingen, last minute afspraken voor de eicelpickup en de terugplaatsing..) vroeg ik mij af of er in België een soort van klein verlet/verlof hiervoor bestaat, buiten een briefje van de arts evt. Op de website van FREYA lees ik allerlei mogelijkheden in Nederland. Van in België vind ik echter weinig terug. Iemand ervaring hier mee?

Alvast bedankt!
Klinkt zoooo enorm herkenbaar.. ook ik ben er met volle enthousiasme ingevlogen (letterlijk, want alles ging zo ontzettend traag al die voorgaande onderzoeken en telkens weer wachten op de resultaten) maar dan hadden we op een vrijdag de resultaten van de genetische testen en de woensdag zijn we ineens kunnen starten. De drukste en meest stressvolle periode, einde schooljaar (ik werk in het onderwijs). Dus niet ideaal.. maar anderzijds was het een goede afleiding. Maar ook wel veel chaos.. tussen oudercontacten door moeten gaan spuiten etc..
Ik heb mezelf enorm sterk gehouden, kwam steeds met de glimlach het ziekenhuis binnen en ook thuis hield ik me enorm sterk..
Na de PU had ik verhoogd risico op overstimulatie en trombose waardoor ik een week heb moeten platliggen. Frustrerend, mr op zich gaf mij dit tijd om helemaal tot rust te komen. TP gehad op dag 3, toen nog 2 andere goeie kwaliteitsembryo´s en eentje af te wachten. De TP was helaas niet gelukt. Daar had ik me op voorbereid, maar toen ik achter de andere embryo's vroeg, kreeg ik het nieuws dat die op dag 5 niet goed genoeg waren om ingevroren te worden. Toen ben ik even helemaal gecrasht. Dit had ik niet zien aankomen. Ineens was poging 1 volledig afgerond, zonder resultaat. Al mijn hoop was in 1 klap helemaal weg.. ik denk dat toen alle emoties van de laatste maanden, zelfs jaren er zijn uitgekomen. Heel intens..

De arts gaf ons wel terug hoop. Maar zelf heb ik het heel moeilijk op dit moment om daarin te geloven.. morgen start traject 2.. ik moet deze keer echt al mijn moed bij elkaar rapen. Het is met een heel dubbel gevoel..

We zijn net een weekje op vakantie geweest en hebben nu allebei vakantie, hopelijk is dat een heel andere basis om van te starten.. maar ik begrijp je dus wel helemaal..
Het is best intens en veel mensen begrijpen het ook echt niet, ook al zouden ze het zo graag willen..
05/22 ICSI 1~3 embryo´s, 1 TP d3❌, 0 cryo´s
07/22 ICSI 2~7 embryo´s, 1 TP d5❌, 0 cryo´s
09/22 ICSI 3~5 embryo´s, 2 TP d3❌❌, 0 cryo´s
12/23 Overstap Jette
03/23 ICSI 4~7 embryo´s, 1 TP d5❌4 cryo´s
05/23 4.2 cryo TP -> Januari 2024 🩷

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten