IVF/ICSI Az Klina Brasschaat

ICSI Forum
ZonneschijntjeLala
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 januari 2023, 17:29

IVF/ICSI Az Klina Brasschaat

Bericht door ZonneschijntjeLala » 11 januari 2023, 18:04

Dag allemaal,

Eerst en vooral: het is de eerste keer dat ik me aansluit bij een forum, maar ik vond dat ik er nood aan had omdat ik niet echt iemand heb in mijn omgeving die me begrijpt. Ik ben biomedicus van opleiding, alle wetenschappelijke zaken rond embryologie is dus niets onbekends voor mij…

Na 1,5 jaar proberen hebben we te horen gekregen dat het zaad van mijn partner van slechte kwaliteit is ( normaliter minster 15 milj zaadcellen/ml; bij mijn partner was dat aantal 0,2/ml). Ook volledig immobiel, en het waren er zo weinig dat de vorm zelfs niet beoordeeld kon worden in het labo. Onze arts heeft dan ook aangeraden om meteen te starten met ICSI, dus geen IUI of IVF.

We hebben nu al bloed laten prikken voor genetisch onderzoek en onze volgende afspraak is 13 februari bij dokter Sugihara in AZ Klina Brasschaat. Daarvoor gaat mijn partner nog langs uroloog Yves De Ruyver in UZA Edegem om te bekijken of we de zaadcellen van mijn partner moeten invriezen (Klina en UZA Edegem werken blijkbaar samen en invrienzen kost 150€).

Nu vraag ik me af of er nog mensen zijn die ervaringen hebben met ICSI bij Az Klina in Brasschaat? Ik lees heel veel positiefs over Jette, maar dat is helaas geen optie voor ons wegens de afstand. Az Klina is maar 10 minuten…

Nog een side note: ik had nagevraagd wat de slaagkansen waren voor ICSI en de arts deelse mee dat na 2 pogingen de helft van de vrouwen zwanger is. Dat betekent dus 50%. Is dat niet iets te optimistisch? Omdat ik hierover twijfel, weet ik ook niet of ik mijn arts kan vertrouwen.

Ik wacht op jullie reacties :)

mich75
Berichten: 2996
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: IVF/ICSI Az Klina Brasschaat

Bericht door mich75 » 11 januari 2023, 18:48

Ik ga geen uitgebreide uitleg schrijven, ik heb dit al vele malen gedaan op dit forum.

Via de zoekfunctie kan je heel wat terugvinden indien gewenst.

Ik lees heel veel positiefs over Jette, maar dat is helaas geen optie voor ons wegens de afstand. Az Klina is maar 10 minuten…
Dit is echt het slechtste argument om een keuze te maken.
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

ZonneschijntjeLala
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 januari 2023, 17:29

Re: IVF/ICSI Az Klina Brasschaat

Bericht door ZonneschijntjeLala » 11 januari 2023, 18:58

Heyy, bedankt voor je antwoord alleszinds. Afstand is zeker niet doorslaggevend. Het ding is wel dat ik elke dag 50km heen en 50km op de baan ben om naar het werk te gaan en terug. Jette is dan weer 60km verderop, totaal niet in de buurt van mijn huis of werk. Dat maakt het quasi onmogelijk om voor Jette te kiezen.

De vraag was ook niet om een hele uitleg te doen. Was benieuwd of er mensen ervaring hadden bij Az Klina in Brasschaat omdat de arts zo positief was over de slaagkansen… De afstand naar Jette werd eerder meegedeeld in de zin van ‘ ik weet dat ze daar de beste ervaringen hebben maar is geen optie ( of ik zou moeten stoppen met werken maar dat maakt het financieel nog moeilijker).

Andere ziekenhuizen met overwegend positieve ervaringen zijn zeker welkom. Het moet gewoon combineerbaar zijn met de afstand die ik nu al afleg om te gaan werken. Az Klina staat dus nog niet met zekerheid vast!

mich75
Berichten: 2996
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: IVF/ICSI Az Klina Brasschaat

Bericht door mich75 » 11 januari 2023, 19:57

Ik had gewoon geen zin in een discussie, ik zou Klina of UZA nooit aan iemand aanraden.

Ik kan je wel meegeven dat je naar Jette kan gaan en de bloedafnames en echo's bij jouw in de buurt of in de buurt van je werk kan laten doen.
In Jette houden ze er ook rekening mee wanneer je verder weg woont en kan je meerdere afspraken op 1 dag krijgen. Ook doen ze tegenwoordig veel telefonisch consulten, dus ook weer een verplaatsing uitgespaard.

In het begin zal je enkele keren naar Jette moeten, maar eens gestart is het enkel voor punctie en terugplaatsing. Je krijgt telkens een ziektebriefje.

Voor mij is Jette in het beste geval 1u15 enkele rit, maar het is ook al 3u geweest.

Die slaagkansen zijn een gemiddelde, maar kloppen wel, al moet ik zeggen dat die 50 % waarbij het lukt meestal diegene zijn die jonger zijn dan 36 en waarbij de eicel- en zaadkwaliteit in orde zijn.
Wij hadden hetzelfde probleem (zeer weinig zaadcellen, niet mobiel en misvormd) en ik was zwanger bij poging 6, maar er zijn ook genoeg dames waarbij het lukt bij poging 1.
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

ZonneschijntjeLala
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 januari 2023, 17:29

Re: IVF/ICSI Az Klina Brasschaat

Bericht door ZonneschijntjeLala » 11 januari 2023, 20:29

Ik wist niet dat je een ziektebriefje kreeg als je naar het ziekenhuis moet. Ik ging ervan uit dat ik smorgens vroeg langs het ziekenhuis moest en daarna meteen naar het werk. Als ik een ziektebriefje krijg is afstand totaal geen probleem meer.

Ik ga morgen bellen naar Jette voor een afspraak. Zijn er bepaalden artsen die je kan aanraden?

Ook wel nieuwsgierig naar waarom je Klina niet zou aanraden. Heb over het UZA ook wel slechte zaken gelezen maar over Klina eigenlijk nog niets.

mich75
Berichten: 2996
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: IVF/ICSI Az Klina Brasschaat

Bericht door mich75 » 11 januari 2023, 20:47

De ziektebriefjes zijn er sowieso voor de puncties en terugplaatsingen, voor een consultatie kan je dacht ik er ook wel krijgen, maar dan met tijdsindicatie.

In Jette stellen ze je een aantal vragen en aan de hand daarvan wijzen ze je een arts toe.

Klina is een a centrum, wat wil zeggen dat zij geen labo hebben en daarom samenwerken met UZA, wat ook impliceert dat de eicellen na pu eerst getransporteerd moeten worden naar het UZA (dus niet optimaal). Ondertussen wordt dit gedaan, tot enkele jaren geleden moest de partner dit transport zelf verzorgen.

Eens zwanger kan je wel naar Klina gaan voor opvolging en bevalling, daarvan hoor ik wel goede dingen, maar in fertiliteit hebben ze niet zo veel expertise, wat meestal het geval is een een a centrum.
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

ZonneschijntjeLala
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 januari 2023, 17:29

Re: IVF/ICSI Az Klina Brasschaat

Bericht door ZonneschijntjeLala » 11 januari 2023, 21:08

Je bent al super bedankt voor alle info! Ik ben wel benieuwd tegen wanneer ik dan eventueel een afspraak krijg.

Een doktersbriefje met tijdsindicatie is ook OK. Dan neem ik een halve dag verlof gewoon en is dat te combineren met mijn werk. Mijn huis, werk, en UZ Jette zitten echt in een driehoek tov elkaar😅 Maar je hebt me echt wel moed gegeven om toch voot Jette te gaan. Voorheen dacht ik echt dat het niet haalbaar was!

CaroCaro
Berichten: 217
Lid geworden op: 26 augustus 2020, 15:30

Re: IVF/ICSI Az Klina Brasschaat

Bericht door CaroCaro » 12 januari 2023, 13:54

Ik dacht dat die 50% zwanger, niet betekent dat 50% op het einde van de rit een kindje in haar armen heeft...

ZonneschijntjeLala
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 januari 2023, 17:29

Re: IVF/ICSI Az Klina Brasschaat

Bericht door ZonneschijntjeLala » 12 januari 2023, 17:04

Klopt inderdaad. 50% kans op een innesteling eigenlijk ( kan nog steeds uitlopen op een miskraam of een buitenbaarmoederlijke zwangerschap zijn). Maar ik vind 50% kans op een innesteling niet slecht eigenlijk. Of ben ik te hoopvol?

Ik ga dit ook eens bespreken met mijn huisarts ( hele wijze oude man) en zien wat zijn gedachte hieromtrent is.

Essie2022
Berichten: 483
Lid geworden op: 21 juli 2022, 16:01

Re: IVF/ICSI Az Klina Brasschaat

Bericht door Essie2022 » 12 januari 2023, 17:20

Ik heb ervaring! Je mag me gerust een berichtje sturen!
05/22 ICSI 1~3 embryo´s, 1 TP d3❌, 0 cryo´s
07/22 ICSI 2~7 embryo´s, 1 TP d5❌, 0 cryo´s
09/22 ICSI 3~5 embryo´s, 2 TP d3❌❌, 0 cryo´s
12/23 Overstap Jette
03/23 ICSI 4~7 embryo´s, 1 TP d5❌4 cryo´s
05/23 4.2 cryo TP -> Januari 2024 🩷

mich75
Berichten: 2996
Lid geworden op: 8 juni 2014, 16:28

Re: IVF/ICSI Az Klina Brasschaat

Bericht door mich75 » 12 januari 2023, 18:24

Die 50% gaat wel over een baby en niet over innesteling. Maar met 2 pogingen bedoelen ze alle terugplaatsingen, de ene heeft geen enkel embryo, de andere heeft er 15 en de meerderheid heeft er tussen de 2 en 6.

Als de kwaliteit van ei- en zaadcel goed is dan heb je zo'n 80% kans na 1 volledige poging om 1 kindje te hebben.

Omgekeerd is het natuurlijk ook zo dat als er wel iets schort aan de kwaliteit dat dit een weerslag op de kwaliteit en/of kwantiteit heeft waardoor de slaagkansen enorm omlaag gaan.

En tot slot is de kennis en kunde van het ziekenhuis (labo) en de arts ook een heel belangrijke factor.
2010: start kinderwens
2014: start mmm​
03/15: overstap Jette ​ 08/15 start icsi-d
03/17: dochter (icsi-d 6)​ 12/17: start brusje
09/18: start ecd
06/19: twins
11/20: start brusje
01/22: dochter
01/23: start brusje --> onverwacht einde verhaal 😭😭😭

ZonneschijntjeLala
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 januari 2023, 17:29

Re: IVF/ICSI Az Klina Brasschaat

Bericht door ZonneschijntjeLala » 12 januari 2023, 18:48

Oh damn, 2 terugplaatsingen had ik dus echt geïnterpreteerd als 2 terugplaatsingen. Makes sense..😅

Mijn buikgevoel zegt wel dat wij één van de geluksvogels zullen zijn waarbij het niet jaren gaat aanslepen.. en mijn buikgevoel klopt toch wel heeeeel vaak😅 Ach ja, positief denken heeft blijkbaar ook heel veel effect he dus dat is goed! Ik heb verhalen gehoord van mensen die na jaren proberen, het los lieten en toen opeens natuurlijk een kindje kregen. Of na een break in te lassen in hun traject bij terugkomst het opeens wel lukte.

Heb me voorgenomen om niet teleurgesteld te zijn als het niet lukt ( weet dat dat soms heel moeilijk is), en dat ik steeds heel positief vooruit ga kijken🙃

Heb ondertussen ook gebeld naar Jette. Ik moest ons dossier opsturen via mail en na respons van hen zou ik moeten bellen voor een afspraak (intakegesprek). Dat zou ergens midden februari al kunnen! Was heel verrast omdat ik dacht dat ik lang zou moeten wachten!

Alleszinds, ik houd jullie nog op de hoogte en als er mensen zijn met ervaringen binnen Klina, hoor ik dat nog steeds graag😊

allranth
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 januari 2023, 18:01

Re: IVF/ICSI Az Klina Brasschaat

Bericht door allranth » 16 januari 2023, 18:06

Ik ben sinds september bij dr. Sugihara en Zemstova, en ik kan u vertellen dat die mijn leven hebben gered door 4 uur opereren en niet op te geven. Nadien direct gestart met ivf. Ik spreek dan over operatie september 2022, revalidatie tot november 2022 en meteen IVF start en punctie en terugplaatsing. Die volgen mij enorm goed op, ik woon 5 min van het ziekenhuis af. En in onze regio sturen ze bijna iedereen naar daar. Wil ook wel iets zeggen waarom het daar zo druk is op de afdeling. 🙃 Ik ben nu met mijn 2de terugplaatsing begonnen, de terugplaatsing is in UZA. En al de bloedafnames en echo's in Klina. Ik ben daar heel tevreden van momenteel.

ZonneschijntjeLala
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 januari 2023, 17:29

Re: IVF/ICSI Az Klina Brasschaat

Bericht door ZonneschijntjeLala » 16 januari 2023, 18:16

@allranth

Wat bedoel je exact met ‘je leven gered’ als je dat zou willen vertellen? En wat waren je resultaten van je eerste terugplaatsing?

ZonneschijntjeLala
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 januari 2023, 17:29

Re: IVF/ICSI Az Klina Brasschaat

Bericht door ZonneschijntjeLala » 21 januari 2023, 21:15

Even ter info voor de mensen die in stilte meelezen. Ik heb dus al van verschillende mensen priveberichten gekregen en allemaal heel positief over Az Klina Brasschaat. Zelfs van mensen die zijn overgeschald naar Jette, waarvan de artsen in Jette zeiden dat ze dat niet anders aangepakt zouden hebben dan de artsen in Brasschaat! Ze hebben ook eerlijk gezegd dat het labo inderdaad een verschil kan maken, maar het feit dat na de pu alles getransporteerd wordt naar UZA, heeft zeker geen invloed op de slaagkansen want de slaagkansen in Klina en UZA liggen quasi gelijk.

Wij hebben dan besloten om eerst voor Klina te gaan en indien nodig later de overstap naar Jette te maken. Fingers crossed🤞🏼

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten